Ilmavoimien tulevaisuus

Ok, milloin tuo aika oli? Onko mahdollista, että myöhemmin koko M85:stä on päästy eroon? Oma käsitykseni on, että loppukäytössä tuon suhteen ei ollut isoja ongelmia, mutta en ole tutkamies.

1999 - 2006 noin suurinpiirtein. MST-aikaa en ole päässyt kokemaan.

Edit: Siis täsmennyksenä, en ollut tuolla töissä (vaikka yritin kyllä hakea!). Suoritin varusmiespalveluksen 1999 ja kertailin siitä aktiivisesti jonnekin tuonne vuoteen 2006 asti.
 
Viimeksi muokattu:
JoKe-AU II/99, IlmavVk/LapLsto

Muistatko, minkä nimisiä kavereita teillä oli ryhmänjohtajina P-kaudella tai apukouluttajina AUKissa? Sattuivat olemaan minun saapumiserääni. :salut:

Edit: No tämäkin on vähän off-topicia, enemmän Ilmavoimien Menneisyyttä. Voit vastata myös yksityisviestillä halutessasi.
 
E-2D hintoja

Navy airborne reconnaissance experts ordered 24 new E-2D Advanced Hawkeye carrier-based airborne early warning aircraft under terms of a $3.2 billion deal announced Wednesday.


Eli ei se pelkkä ilmaileva laitekokonaisuus ihan niin järkyttävän kallis ole.

Onko noiden rungot uustuotantoa vai päivitettyjä vanhoja? Heti ei google löytänyt.
 
On kyllä tautisen kallista touhua o_O
Lavettihan tuossa on todennäköisesti vieläpä aika halpa, joten jää siinä hardwarelle ja softwarelle hintaa

Kyllä sitä hintaa kertyy muustakin kuin lentävästä laitteistosta kun laskee kaikki mitä vientilupaan kuuluu.

"Also included are Common Systems Integration Laboratories with/Test Equipment, one in Melbourne, FL, and the other in France; air and ground crew equipment; support equipment; spare and repair parts; publications and technical documentation; transportation; training and training equipment; U.S. Government and contractor logistics, engineering, and technical support services; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $2 billion."

Suorituskyvyn muodostamisessa materiaali on vain yksi osa kokonaisuutta, NATO:ssa käytetään prosessista DOTMLPFI-mallia (Doctrine, Organization, Training, Materiel, Leadership, Personnel, Facilities ja Integration) kuvaamaan mitä kaikkea vaaditaan, ja mikä kaikki maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitä hintaa kertyy muustakin kuin lentävästä laitteistosta kun laskee kaikki mitä vientilupaan kuuluu.

"Also included are Common Systems Integration Laboratories with/Test Equipment, one in Melbourne, FL, and the other in France; air and ground crew equipment; support equipment; spare and repair parts; publications and technical documentation; transportation; training and training equipment; U.S. Government and contractor logistics, engineering, and technical support services; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $2 billion."

Suorituskyvyn muodostamisessa materiaali on vain yksi osa kokonaisuutta, NATO:ssa käytetään prosessista DOTMLPFI-mallia (Doctrine, Organization, Training, Materiel, Leadership, Personnel, Facilities ja Integration) kuvaamaan mitä kaikkea vaaditaan, ja mikä kaikki maksaa.

Samaa käytetään muuten meilläkin:)
 
Cost per Effect kuulostaa kyllä alustavasti parannukselta ideana Cost per Flight Hourista.
 
Cost per Effect kuulostaa kyllä alustavasti parannukselta ideana Cost per Flight Hourista.
Tämä kohta pärähtää itsellä pahasti silmään:“We have to stop using industrial age measures when using information age capabilities,” said Deptula. “Assessment tools have to keep pace,”

Teollisuuden prosesseja on optimoitu ja hiottu vuosikymmeniä sisäisen laskentatoimen menetelmillä. Sieltä paljastuu asioita kuten suuri hukkamäärä, hitaat työvaiheet tai joku kallis komponentti. Siksi on suorastaan amatöörimäinen virhe väittää että kun nykyiset luvut ei miellytä niin keksitään joku vähemmän tarkka höttö, jossa ei ole tarkoituskaan kehittää prosessia. Kirjoittaja ei selkeästi ymmärrä sisäisen kustannuslaskennan tarkoitusta. Suomen ilmavoimien näkökulmasta täällä on esim moottoreiden osalta tehty päivityksiä, jolla huoltojen määrää vähennetään. Näitä ei syntyisi, jos sisäistä kustannuslaskentaa ei tehtäisi.
 
Back
Top