Tiedostan taistelujärjestelmän ja taistelunjohtojärjestelmän eron, mutta lentokonepuolella nämä eivät näyttäydy niin erillisinä kuten esimerkiksi laivoissa.
Taistelunjohtojärjestelmällä voisin tässä yhteydessä tarkoittaa tehtävätietokonetta ohjelmistoineen sekä sen rajapintoja muihin järjestelmiin. Taistelujärjestelmä sitten käsittää edellisten lisäksi ainakin sensorit aseet ja elektronisen vaikuttamisen välineet.
Koko- ja painorajoitteita en pääsääntöisesti hyväksy selitykseksi, koska pääsääntöisesti uudet järjestelmät eivät ole merkittävästi vanhoja isompia ja painavampia. Esim. SH block II sai uuden nokan AESA:aa varten, mutta "mold line" säilyi samana, jolloin lähes kaikki vanhat sertifioinnit ovat hyödynnettävissä. Suurin syy käsittääkseni on ohjelmistoarkkitehtuuri, joka on rakennettu täysin suunnitelun perusteena olevan laitearkkitehtuurin ehdoilla eikä mahdollista helposti sovittamista eri koneeseen.
Esimerkkinä tuosta NAVY:n uudesta koneesta olisi siis mallia:
-Uusi isompi runko, enemmän polttoainetta ja enemmän aseita
-Ohjaamo, sensorit ja EW suoraan F-35:stä
-Moottoreina esim. 2xF119 EVO
Tällaisen ratkaisun kehittämisen ongelmat nähdäkseni em. ohjelmistoarkkitehtuuri ja se että homman kilpailuttaminen on vaikeaa. Lisäksi varmaan "Not Invented Here" vaikuttaisi.