Kent Uranium
Kenraali
Rautateillä tietty taitaa jäädä sähköistetyt rataosuudet ainakin laukaisuikkunasta pois.
Ratapihat ja sivuraiteet. Tosin tämä kaventaa mukavasti laukaisupaikkojen määrää.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rautateillä tietty taitaa jäädä sähköistetyt rataosuudet ainakin laukaisuikkunasta pois.
Muista miten jenkit moukaroi Syyrian ilmavoimien tukikohtaa risteilyohjuksilla. Olisiko jo seuraavana päivänä Sukhoit nousseet taas lennoille.
Kumpa noita JASSM ohjuksia saisi leasing sopimuksella. Kun sopimus menee umpeen, niin jenkit jokatapauksessa räiskii niitä menemään kriisipesäkkeissä. Leasing sopimuksella meillä olisi aina kuranttia ohjusta varastoissa kuten tässä tapauksessa HX jälkeen sitä modernimpaa 2.0 versiota mikä nyt nimeltään olikaan.No se oli ennemminkin poliittinen näytös, jossa varottiin satuttamasta tukikohdassa mahdollisesti olevia venäläisiä.
Ja samaa Suomessakin on todettu pelotteluun siitä, että Venäjä ampuu kaukovaikutteisesti lentokentät ja tilapäiskentät rikki.
Ei tarvita kuin maansiirtokalustoa, sepeliä ja paikkausmassaa... Ja homma rullaa taas. Vastine maksaa pähkinöitä verrattuna ohjukseen.
JASSM on ennemminkin suunniteltu komentopisteiden napsimiseen.
Kumpa noita JASSM ohjuksia saisi leasing sopimuksella. Kun sopimus menee umpeen, niin jenkit jokatapauksessa räiskii niitä menemään kriisipesäkkeissä. Leasing sopimuksella meillä olisi aina kuranttia ohjusta varastoissa kuten tässä tapauksessa HX jälkeen sitä modernimpaa 2.0 versiota mikä nyt nimeltään olikaan.
Jos olis jenkki kone niin varmaan pystyisi. Jotenkin veikkaan, että tuollaisia 10h sotalentoja ei Suomessa nähdä.Jos Rafale (siis jokainen runko laivueessa) lentää tunnin sotalentoja 350 kpl kuukaudessa siirryn ajamaan ranskalaisilla autoilla ja syömään patonkia aamupalaksi.
35 kpl 10 tunnin sotalentoja ei ole ollenkaan yhtä vakuuttava suorite eikä relevantti Ilmavoimien toimintaympäristöön. Silti en usko, että jokainen runko tuohon pystyy tai edes laivueen keskiarvona, koska kyllä kaikkiin sotakoneisiin vikoja tulee.
Kyllähän noihin 9-11 tunnin lentoihin kaikki kunnolliset koneet pystyy, jos vaan polttoainetta toimitetaan ja on joku syy lentää niin kauan. Suomessa luultavasti nähdään partiolentoja täysillä säiliöillä, mikä tarkoittanee 3h luokassa per lento.Jos olis jenkki kone niin varmaan pystyisi. Jotenkin veikkaan, että tuollaisia 10h sotalentoja ei Suomessa nähdä.
Jos Rafale (siis jokainen runko laivueessa) lentää tunnin sotalentoja 350 kpl kuukaudessa siirryn ajamaan ranskalaisilla autoilla ja syömään patonkia aamupalaksi.
35 kpl 10 tunnin sotalentoja ei ole ollenkaan yhtä vakuuttava suorite eikä relevantti Ilmavoimien toimintaympäristöön. Silti en usko, että jokainen runko tuohon pystyy tai edes laivueen keskiarvona, koska kyllä kaikkiin sotakoneisiin vikoja tulee.
Kuva Typhoonista lienee vain täytettä..
MUMT = Manned-Unmanned Teaming?
LVC = ?
Tuolla logiikalla 48 Rafalea riittäisi koko maan puolustukseen.Siis: jos halutaan pitää yhtä neljän koneen parvea ilmassa yötä päivää vuoden ympäri, tarvitaan 4 x 2 x 3 konetta. Neljän parvi, kaksi parvea vuorotellen, kolme ryhmää joista yksi tulessa ja kaksi huollossa. (Ei tietenkään haluta, mutta mahdollista olisi, kovemman paikan tullen. Muistetaan, että Venäjän tapana on väsyttää ja kuluttaa, niillä on aikaa kutitella ja ja odottaa, että toinen väsyy.)
Tästä kutittelusta on tainnut olla aiemminkin juttua. Siis että jo harmaassa vaiheessa syötäisiin meidän koneet huoltokuntoon valehyökkäyksillä.
Mutta tarvitseeko meidän pelata sitä peliä? Sinänsä ihan se ja sama, vaikka johonkin rajakaupunkiin tippuisikin avauserässä muutama pommi meikäläisten estelemättä. Sitten ollaankin jo sodassa ja vastapuoli saa laittaa silmään isoa vaihdetta, kun vahvistumme päivä päivältä (materiaalin lisähankinnat, poliittinen tuki, lisääntynyt harjoitustoiminta... jopa länsivaltojen sotilaallisen väliintulon mahdollisuus).
Tärkein kutittelu tapahtuu nykyään pomminkantaman päässä pääkaupungista ja (kohta maan ainoasta) öljynjalostamosta. Säännöllisen epäsäännöllisesti koukkaavat ilmatilan kulman kautta. Jos siihen ei reagoida, ne tekevät sen joka lennolla. Sitten tullaan syvemmälle ja syvemmälle, ja tehdään hyökkäyksen näköinen lentoliike, jne jne.
Pääsääntö lienee, että jos suvereeni valtio ei valvo suvereniteettiaan, sitä ei ole olemassa. Ei saa päästää tilannetta vakiintumaan. Turkin veto ampua ilmatilassa lyhyesti leikannut kone ohjuksella alas oli täysin kansainvälisen oikeuskäytännön mukainen teko, kun suvereniteettia ei kunnioitettu.
"Ei koiratappelukyvyllä ole nykypäivänä merkitystä, mutta F-35:a ei kannata ottaa, koska se on niin huono koiratappelussa!"Mutta eikö Super Hornet ole legacy Hornetia huonompi koiratappelussa?
Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?Live Virtual Constructive, eli harjoitustoimintaa jossa yhdistetään lentävät koneet, simulaattorit ja kokonaan simuloidut.
En ole tutustunut mutta olisiko tuossa opinnäytteessä jotain vastauksia kysymyksiisi:Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?
Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?