Ilmavoimien tulevaisuus

Muista miten jenkit moukaroi Syyrian ilmavoimien tukikohtaa risteilyohjuksilla. Olisiko jo seuraavana päivänä Sukhoit nousseet taas lennoille.

No se oli ennemminkin poliittinen näytös, jossa varottiin satuttamasta tukikohdassa mahdollisesti olevia venäläisiä.

Ja samaa Suomessakin on todettu pelotteluun siitä, että Venäjä ampuu kaukovaikutteisesti lentokentät ja tilapäiskentät rikki.

Ei tarvita kuin maansiirtokalustoa, sepeliä ja paikkausmassaa... Ja homma rullaa taas. Vastine maksaa pähkinöitä verrattuna ohjukseen.

JASSM on ennemminkin suunniteltu komentopisteiden napsimiseen.
 
No se oli ennemminkin poliittinen näytös, jossa varottiin satuttamasta tukikohdassa mahdollisesti olevia venäläisiä.

Ja samaa Suomessakin on todettu pelotteluun siitä, että Venäjä ampuu kaukovaikutteisesti lentokentät ja tilapäiskentät rikki.

Ei tarvita kuin maansiirtokalustoa, sepeliä ja paikkausmassaa... Ja homma rullaa taas. Vastine maksaa pähkinöitä verrattuna ohjukseen.

JASSM on ennemminkin suunniteltu komentopisteiden napsimiseen.
Kumpa noita JASSM ohjuksia saisi leasing sopimuksella. Kun sopimus menee umpeen, niin jenkit jokatapauksessa räiskii niitä menemään kriisipesäkkeissä. Leasing sopimuksella meillä olisi aina kuranttia ohjusta varastoissa kuten tässä tapauksessa HX jälkeen sitä modernimpaa 2.0 versiota mikä nyt nimeltään olikaan.
 
Kumpa noita JASSM ohjuksia saisi leasing sopimuksella. Kun sopimus menee umpeen, niin jenkit jokatapauksessa räiskii niitä menemään kriisipesäkkeissä. Leasing sopimuksella meillä olisi aina kuranttia ohjusta varastoissa kuten tässä tapauksessa HX jälkeen sitä modernimpaa 2.0 versiota mikä nyt nimeltään olikaan.

NATO olisi se "leasing-sopimus". Ja MLRS:kin saisi laukaistavaa...
 
Jos Rafale (siis jokainen runko laivueessa) lentää tunnin sotalentoja 350 kpl kuukaudessa siirryn ajamaan ranskalaisilla autoilla ja syömään patonkia aamupalaksi.

35 kpl 10 tunnin sotalentoja ei ole ollenkaan yhtä vakuuttava suorite eikä relevantti Ilmavoimien toimintaympäristöön. Silti en usko, että jokainen runko tuohon pystyy tai edes laivueen keskiarvona, koska kyllä kaikkiin sotakoneisiin vikoja tulee.
 
Jos Rafale (siis jokainen runko laivueessa) lentää tunnin sotalentoja 350 kpl kuukaudessa siirryn ajamaan ranskalaisilla autoilla ja syömään patonkia aamupalaksi.

35 kpl 10 tunnin sotalentoja ei ole ollenkaan yhtä vakuuttava suorite eikä relevantti Ilmavoimien toimintaympäristöön. Silti en usko, että jokainen runko tuohon pystyy tai edes laivueen keskiarvona, koska kyllä kaikkiin sotakoneisiin vikoja tulee.
Jos olis jenkki kone niin varmaan pystyisi. Jotenkin veikkaan, että tuollaisia 10h sotalentoja ei Suomessa nähdä.
 
Jos Rafale (siis jokainen runko laivueessa) lentää tunnin sotalentoja 350 kpl kuukaudessa siirryn ajamaan ranskalaisilla autoilla ja syömään patonkia aamupalaksi.

35 kpl 10 tunnin sotalentoja ei ole ollenkaan yhtä vakuuttava suorite eikä relevantti Ilmavoimien toimintaympäristöön. Silti en usko, että jokainen runko tuohon pystyy tai edes laivueen keskiarvona, koska kyllä kaikkiin sotakoneisiin vikoja tulee.

Eihän tuosta voi hirveästi päätellä kun ei tiedä tehtäväprofiileja ja skenarioita missä tuo on laskettu, mutta onhan se aika kovan kuuloinen luku. Tulkitsen tuon niin, että kuukauden ajan pystytään pitämään kohotettua tempoa päällä, mikä on aika pitkä aika sekin. Koneen lisäksi siinä on henkilöstö, huolto ja logistiikka kovilla.

Tuskin ihan kymmenen tunnin tehtäväkestoa on kuitenkaan ajateltu. F-35:n vaatimusmäärittelyssä on käytetty 2.5 tunnin keskimääräistä tehtäväkestoa USAF:lle. Kun ”sustained surge” lentosuoritteet on 3/vrk, niin kuukaudessa tuosta tulisi 225 tuntia tällä laskutavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä lukee tuosta Rafalen käytettävyydestä eli 350 h/kk ja 1000 h/v ja Rafalen kyvyistä niin kyllä kelpaa itselle aivan hyvin 10 miljardiin tilata Rafaleja.
 
Kuva Typhoonista lienee vain täytettä..
MUMT = Manned-Unmanned Teaming?
LVC = ?

Live Virtual Constructive, eli harjoitustoimintaa jossa yhdistetään lentävät koneet, simulaattorit ja kokonaan simuloidut.

Eurofighterin kuva ehkä sen takia, että Airbus on käyttänyt Patrian CANDL-datalinkkiä UAV Remote Carrier-testeissään.
 
Viimeksi muokattu:
Siis: jos halutaan pitää yhtä neljän koneen parvea ilmassa yötä päivää vuoden ympäri, tarvitaan 4 x 2 x 3 konetta. Neljän parvi, kaksi parvea vuorotellen, kolme ryhmää joista yksi tulessa ja kaksi huollossa. (Ei tietenkään haluta, mutta mahdollista olisi, kovemman paikan tullen. Muistetaan, että Venäjän tapana on väsyttää ja kuluttaa, niillä on aikaa kutitella ja ja odottaa, että toinen väsyy.)
Tuolla logiikalla 48 Rafalea riittäisi koko maan puolustukseen.

16 on ilmassa koko kuukauden, sitten siirtyy huollosta käyttöön toiset 16 ja viimeiset 16 valmistautuvat käyttöön otettavaksi.
 
Tästä kutittelusta on tainnut olla aiemminkin juttua. Siis että jo harmaassa vaiheessa syötäisiin meidän koneet huoltokuntoon valehyökkäyksillä.

Mutta tarvitseeko meidän pelata sitä peliä? Sinänsä ihan se ja sama, vaikka johonkin rajakaupunkiin tippuisikin avauserässä muutama pommi meikäläisten estelemättä. Sitten ollaankin jo sodassa ja vastapuoli saa laittaa silmään isoa vaihdetta, kun vahvistumme päivä päivältä (materiaalin lisähankinnat, poliittinen tuki, lisääntynyt harjoitustoiminta... jopa länsivaltojen sotilaallisen väliintulon mahdollisuus).
 
Tästä kutittelusta on tainnut olla aiemminkin juttua. Siis että jo harmaassa vaiheessa syötäisiin meidän koneet huoltokuntoon valehyökkäyksillä.

Mutta tarvitseeko meidän pelata sitä peliä? Sinänsä ihan se ja sama, vaikka johonkin rajakaupunkiin tippuisikin avauserässä muutama pommi meikäläisten estelemättä. Sitten ollaankin jo sodassa ja vastapuoli saa laittaa silmään isoa vaihdetta, kun vahvistumme päivä päivältä (materiaalin lisähankinnat, poliittinen tuki, lisääntynyt harjoitustoiminta... jopa länsivaltojen sotilaallisen väliintulon mahdollisuus).

Tärkein kutittelu tapahtuu nykyään pomminkantaman päässä pääkaupungista ja (kohta maan ainoasta) öljynjalostamosta. Säännöllisen epäsäännöllisesti koukkaavat ilmatilan kulman kautta. Jos siihen ei reagoida, ne tekevät sen joka lennolla. Sitten tullaan syvemmälle ja syvemmälle, ja tehdään hyökkäyksen näköinen lentoliike, jne jne.

Pääsääntö lienee, että jos suvereeni valtio ei valvo suvereniteettiaan, sitä ei ole olemassa. Ei saa päästää tilannetta vakiintumaan. Turkin veto ampua ilmatilassa lyhyesti leikannut kone ohjuksella alas oli täysin kansainvälisen oikeuskäytännön mukainen teko, kun suvereniteettia ei kunnioitettu.
 
Tärkein kutittelu tapahtuu nykyään pomminkantaman päässä pääkaupungista ja (kohta maan ainoasta) öljynjalostamosta. Säännöllisen epäsäännöllisesti koukkaavat ilmatilan kulman kautta. Jos siihen ei reagoida, ne tekevät sen joka lennolla. Sitten tullaan syvemmälle ja syvemmälle, ja tehdään hyökkäyksen näköinen lentoliike, jne jne.

Pääsääntö lienee, että jos suvereeni valtio ei valvo suvereniteettiaan, sitä ei ole olemassa. Ei saa päästää tilannetta vakiintumaan. Turkin veto ampua ilmatilassa lyhyesti leikannut kone ohjuksella alas oli täysin kansainvälisen oikeuskäytännön mukainen teko, kun suvereniteettia ei kunnioitettu.

Sama idea on siviilipuolella asioissa joita poliisin pitäisi hoitaa. Erilaisia Ruotsin mallin mukaisia rettelöitä tapahtuu vähän väliä (kuten vasta tämä oppilaan kuristaminen tajuttomaksi Vantaalla) ja jos viranomaiset eivät näe mitään syytä huoleen tai antavat asian käsittelyllään signaalin että asiasta ei seuraa mitään, tilanne vakiintuu. Ja kohta alkaa NoGo-zoneja ilmaantua tähänkin maahan.
 
Live Virtual Constructive, eli harjoitustoimintaa jossa yhdistetään lentävät koneet, simulaattorit ja kokonaan simuloidut.
Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?
 
Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?
En ole tutustunut mutta olisiko tuossa opinnäytteessä jotain vastauksia kysymyksiisi:
 
Tästä muistuukin mieleen yksi asia, jota olin joskus pohtinut: Voisikohan nykyään tai tulevaisuudessa HMD:tä käyttäen harjoitella AR-ympäristössä, jossa lentäjät harjoittelevat virtuaalisia maaleja vastaan, jotka näkyvät vain kypäränäytössä ja koneen omissa näytöissä?

Tällainen firma kuin Red 6 https://www.red6ar.com/ kehittää juuri tuollaista. Käyttävät tosin omaa kypäräänsä ja jossain haastattelussa sanoivat tuosta kysyttäessä, että F-35:n kypärässä ei riitä latenssi ja kuva-ala on turhan kapea. Sanoivat kyllä myös, F-35:n kypärä on jo 10-15 vuotta vanhaa teknologiaa ja nykyisin kehitettävät HMD:t saattaisivat jo siihen pystyä.
 
Back
Top