Kertoisitko lainatusta kohdasta hieman lisää?
Olisin kuvitellut, että häiveestä on vähiten hyötyä kun vihollinen yrittää havaita ko konetta, ja eniten silloin kun vihollinen yrittää kohdistaa asevaikutusta kyseiseen koneeseen. Kumpaakin voi tapahtua, tai sitä ainakin vihollisen toimesta yritetään, riippumatta siitä onko kyseinen kone omassa vai vihollisen ilmatilassa. Oletettavasti vihollinen toisi maahan tunkeutuessaan mukanaan maasijoitteista ilmavalvontaa ja ilmatorjuntaa, ja molemmat toimivat periaatteessa myös rajan toiselta puolelta käsin omassa ilmatilassa olevaan konetta vastaan, ellei sitä estettäisi/haitattaisi häiveellä, lentämällä alhaisella lentokorkeudella vihollisen horisontin alapuolella, aktiivisella elektronisella häirinnällä, ym.
Vihollisen hävittäjätkin kohdistavat tai yrittävät kohdistaa omiin koneisiimme sotatilanteessa asevaikutusta, jota vastaan häiveestä on olennaista hyötyä BVR-etäisyyksillä täysin siitä riippumatta onko oma kone omassa tai vihollisen ilmatilassa.
Miten häiveen hyöty siis korostuu nimenomaan vihollisen ilmatilassa, eikä aina silloin kun vihollisen asejärjestelmät (hävittäjissä olevat mukaanlukien) ovat riittävän lähellä?
Eli myös silloin kun Suomen Ilmavoimien päädoktriini on: antaa vastustajan lentää itseltään polttoaineet vähiin, meidän ilmatilaan ja maa-alueen päälle sekä heikompaan tilannekuvaan. Sitten isketään sivulta, alta ja päältä. Luulisi tuossa olevan oman koneen häiveestä ratkaisevasti etua.