Ilmavoimien tulevaisuus

Tosin tähän kauppaan liittyy suurimpana säästönä se, että Puola luopui vastakauppa/teollisyhteistyön vaateestaan, joka säästi yli miljardin edestä.
Pääpointtia se ei muuta mihinkään:
Myyntilupa on vain myyntilupa eikä mikään tarjous saati kauppa.

Lopullinen toteuma on yleensä jotain ihan muuta, näin ollen on ajan haaskausta yrittää analysoida myyntiluvista yhtään mitään.
 
Luulen, että tarkoituksella hyväksytetään maksimit, jotta on sitten helppo tarvittaessa myydä lisätauhkaa ilman että tarvitsee erikseen hakea lupaa ja riskeerata lisäkauppojen kaatuminen luvan epäämiseen. esim. jos halutaan sisällyttää optio hankintasopimukseen, niin tod näk tämän mahdollisesti lunastamatta jäävän option arvo sisällytetään myyntilupaan. Eikös Suomen JASSM-hankinnassa käynyt näin, että lupa haettiin 70 ohjukseen ja lopulta hankittiin 52 kpl vai mikä se tarkka luku olikaan

Liekö tarkkaa lukumäärää edes tiedetään. Sipri arvelee, että kaikki 70 ohjusta on toimitettu. Jossakin vaiheessa toimitusten ollessa kesken Siprin luku oli 57.

 
Pääpointtia se ei muuta mihinkään:
Myyntilupa on vain myyntilupa eikä mikään tarjous saati kauppa.

Lopullinen toteuma on yleensä jotain ihan muuta, näin ollen on ajan haaskausta yrittää analysoida myyntiluvista yhtään mitään.

Suurin ihmetyksen aihe kai on (ainakin minulle), että SH:n luvassa on suurempi hintalappu kuin F-35:n. Mutta kun ei tiedetä, ovatko toimitussisällöt vertailukelpoiset, niin yhdyn johtopäätökseesi ajan tuhlaamisesta.
 
Milloin meidän myyntiluvat julkaistaan?
Puranen sanoi blogissaan, että pitäisi olla kesällä julkaistuna tai viimeistään marraskuun presidentinvaaleihin mennessä. Tosin itse ihmettelen, että mitä merkitystä meidän myyntiluvilla on USAn vaalien kannalta, ja kuka Valkoiseen Taloon pääsee.
 
Tosin tähän kauppaan liittyy suurimpana säästönä se, että Puola luopui vastakauppa/teollisyhteistyön vaateestaan, joka säästi yli miljardin edestä.
Mitä muuten luulet, otetaankohan noissa luvissa ylipäätään mitään vastakauppoja edes huomioon?

En usko.
 
Mitä muuten luulet, otetaankohan noissa luvissa ylipäätään mitään vastakauppoja edes huomioon?

En usko.
No ei välttämättä kun aika osaluettelomaisia ovat.
 
Puranen sanoi blogissaan, että pitäisi olla kesällä julkaistuna tai viimeistään marraskuun presidentinvaaleihin mennessä. Tosin itse ihmettelen, että mitä merkitystä meidän myyntiluvilla on USAn vaalien kannalta, ja kuka Valkoiseen Taloon pääsee.
Jospa haluttiin myyntilupa hyväksytettyä ennen vaaleja sen takia, että jos pressa (ja kongressi) vaihtuu, niin voi olla, että ennen uuden pressan/kongressin virkaanastujaisia ei uusia lupia enää käsitellä vanhan toimesta. Sitten siirtyy lupaprosessit ensi vuoden puolelle
 
@Protheon_93

Minulle tuli mieleen tämä amerikkalaiseen järjestelmään kuuluva virkamiesten vaihto presidentin vaihtuessa. En tosin tiedä, onko DSCA:ssa sen tason virkamiehiä hoitamassa meidän asioita, että henkilöstö vaihtuisi. Nimimerkin @ajs178 ehdotus on siis mielestäni sekin hyvä selitys.
 
@Protheon_93

Minulle tuli mieleen tämä amerikkalaiseen järjestelmään kuuluva virkamiesten vaihto presidentin vaihtuessa. En tosin tiedä, onko DSCA:ssa sen tason virkamiehiä hoitamassa meidän asioita, että henkilöstö vaihtuisi. Nimimerkin @ajs178 ehdotus on siis mielestäni sekin hyvä selitys.
Hyvä pointti. Olisihan se aika kusinen tilanne, jos vaalipäivän jälkeen 20. tammikuuta saakka DSCAn virkamiehet muuttuvat ns. toimitusvirkamiehiksi, ja myyntiluvat liukuisivat 21. tammikuuta, jolloin meillä pitäisi olla jo lähettämässä viimeisiä tarjouspyyntöjä eikä vasta saamassa myyntilupia.
 
ei tämä niin huonolta näytä. Laskin nopsaan, että jos Suomen kympistä 1,5 on aseisiin ja 8,5 koneisiin, niin Sveitsin hinnalla saa 59,4 konetta. Neuvotteluilla pyöreät 60 kpl. Jos taas vielä 500 miljoonaa laitetaan infraan ja koneisiin jää 8mrd, niin sitten 56 konetta
Joskus 2018 alkupuoliskolla luin uutisen, jossa joku ilmavoimien upseeri kommentoi aseiden olevan 10-20 prosenttia hankintahinnasta.
 
Luulen, että tarkoituksella hyväksytetään maksimit, jotta on sitten helppo tarvittaessa myydä lisätauhkaa ilman että tarvitsee erikseen hakea lupaa ja riskeerata lisäkauppojen kaatuminen luvan epäämiseen. esim. jos halutaan sisällyttää optio hankintasopimukseen, niin tod näk tämän mahdollisesti lunastamatta jäävän option arvo sisällytetään myyntilupaan. Eikös Suomen JASSM-hankinnassa käynyt näin, että lupa haettiin 70 ohjukseen ja lopulta hankittiin 52 kpl vai mikä se tarkka luku olikaan

Kaikkinaiset optiot ovat aina hieman kinkkisiä, koska nekin maksavat.

Paras tapa kuluttaa myönnetty tilausvaltuus turhuuksiin on asettaa isot IP-velvoitteet ja optiot, ja hups, rahapotti hupenee...
 
En kyllä olisi ihan varma. Kyllä Puola on nykyisin aika kehittynyt valtio myös sotilasteknologian alalla. Vaikka he ostivatkin meiltä aikoinaan AMV:n, niin arvioni on, että taidamme hävitä heille kyllä aika reippaasti.
OK. Itse olen nähnyt siellä vaan kurjuutta. Gdanskin Hard Rock Cafen ribsejä lukuunottamatta Brooklyn oluella huuhdottuna:giggle:
 
Meihin nähden kohtuullisen iso ja vahva maa, myös sotilaallisesti. Sieltä kyllä löytyy kaikenmoista...
Täysin samaa mieltä. Kirjakaupassa aikakauslehti osastolla omat alan lehdet kaikilla aselajeille.
Merivoimat lehti upea keskiaukeaman kera. Kuvien vuoksi ostan kun kieltä en hallitse. Sitten on erikseen laivaston historia jne jne.. ja hinnat 2-3 euroa per lehti. Tämä on suosikkini. Olen postittanut rajalle heidän pyynnöstä kerran. Oli iso juttu harjoituksista joissa oli Rajan valmiusyksikkö mukana.
 
Back
Top