JOKO kirjoitti:
Teräsmies kirjoitti:
Mitenkä arvelette Gripen NG:n pärjäävän PAK-FAn kaltaista konetta vastaan? Jos ei siis oteta käyttökuluja yms (Gripenissä tietenkin halvemmat) vertailuun mukaan.
Eivätkö nuo ole erilaisiin rooleihin tarkoitettuja koneita? PAK-FA on F-15, F-22 ja SU-27:n kaltainen kone, jolla on tarkoitus riistää ilmaherruus vastustajan alueella. Gripen on puolestaan torjuntahävittäjä, jonka on tarkoitus operoida omalla alueella kenttien läheisyydessä. Olettaisin Gripenin olevan tehokas omassa roolissaan, jos vain maajärjestelmä toimii. Eli taivaalla olevat hävittäjät saavat riittävän tarkan tilannekuvan ja pikaiset tankkaukset maanteillä onnistuvat sujuvasti.
Asiasta en mitään tietysti tiedä, mutta jotakin olen yrittänyt pohdiskella. Kuvittelisin monen BVR taistelun jäävän joko kesken tai sitten päättyvän ilman tulosta. Eli ei ammuta ollenkaan tai ohjukset eivät osu, koska vastustaja tempaiseekin täyskäännöksen ja pakenee täydellä teholla. Ohjukselta loppuu kantama ennen osumaa. Tällaiset liikkeet syövät polttoaineen nopeasti. Ratkaisevaksi muodostuu polttoaineen riittävyys. Ja tietysti myös ohjusten määrä. Tosin ohjusten määrän merkittävyydestä en ole ihan varma. Ehkäpä jo tulenjohtotutkan ote koneesta kannustaa pakenemaan.
Torjuntaa suorittavilla koneilla on etuna mahdollisuus useisiin nopeisiin tankkauksiin lähellä taistelualuetta. Ilmatilaan tunkeutunut vihollinen joutuu luopumaan hyökkäyksestään polttoaineen käydessä vähiin. Tankkauskoneet auttavat asiaa, mutta ne pitää jättää kauemmaksi taistelualueesta.
Hyökkääjän toinen heikkous on tilannekuvan muodostamisen vaikeus. Hävittäjien omien tutkien suorituskyky on huomattavan rajallinen verrattuna puolustajan maatutkien ja passiivisten sensorien verkkoon. Lisäksi lentokoneen tutkan käyttäminen helpottaa koneen havaitsemista vastapuolelle. Asiaa voidaan helpottaa AWACS:lla. Lentävän johtokoneen suojaaminen muodostaa puolestaan oman ongelmansa, joka jälleen sotkee tilanteen. Sen nopeus ei riitä pakenemiseen, jos joku torjuntahävittäjä pääsee lähelle. Johtokoneen saattohävittäjien torjunnan pitäisi onnistua täydellisesti.
Vaan millaiseksi tilanne muuttu, jos hyökkäyksen kohteella on S-300 kaltainen ohjusjärjestelmä? S-300 pysyttelee hiljaa, kunnes AWACS on varmasti kantamalla. Johtokone putoaa pelistä (ja taivaalta), jolloin puolustajan torjuntahävittäjillä on merkittävä etu ylivoimaisen tilannekuvan ansiosta.
Asiasta en minäkään tiedä mitään, mutta sitä ihmettelen että nykyisten hävittäjäkoneiden kehitys suunnittelusta valmistukseen vie 10-15 vuotta, jos ei isompia ongelmia tule ja veli vänäläinen väittää että PAK-FA esitellään valmiina 2015! Kehittely on alkanut 2007, eli suunnittelusta valmiiksi muka (kelpuutus) 8 vuodessa! Minä en ainakan usko tommosta potaskaa, tai sitten eka versio lentää pelkillä mittareilla ja kahvoilla varustettuina, ilman ensimmäistäkään näyttöä (jos ei sitten DVD:tä laiteta lentäjän syliin).
Onhan PAK-FA lukuina varsin uskomaton 2600 km/h maksiminopeudella, supercruisella 2000 km/h, toimintasäde 4000 km ja maksimitorjunta 400 km, mutta kaikki pelkkiä lukuja ja kuvat kauniita maalauksia. Sääs nähdä...
Yksi vaihtoehto on että kone on matkittu valta-osaltaan F-22, Rafale, EF-2000 koneista.
Ilmapuolustuksen taktiikkaan pitäisi kysyä konsultaatiota joltain Ilmavoimien AMMATTILAISELTA kun ne näitä asioita miettivät työkseen. Omana arviona sanoisin että jos vihollinen tekee ilmarynnäkön esim. suomeen, niin heikko on tulos jos suurvalta-vihollinen peräytyy joka kerta kun vähän Hornetin tutkalla sinnepäin sohaisee. Ei semmoisia kannata uskoa. Kyllä vihollinen tänne tunkee jos niin päättänyt, eikä sitä pelota tappiot tai muutama Hornetti/ NASAMS -lavetti.
En usko että BVR-ohjuksia noin vain väistellään, kääntymällä kaasu auki poispäin. Ohjukset lentää mach 4-5 nopeudella=min. 2 x hävittäjän spurttinopeus, eikä siinä jää paljoa aikaan kurvailuun. Eihän mitään pitkän kantaman ohjuksia edes kannattaisi käyttää jos niiden väistely olisi noin helppoa! Karkuunpääsy riippuu täysin etäisyydestä jolla ohjus tai ohjuksentutkan lukitus edes yleensä havaitaan.
Uudet BVR-ohjuksethan voi laukaista pelkästään että hävittäjä saa summittaiset tiedot maalista vaikka AWACSilta, toiselta koneelta tai maa-asemalta. Eikä niitä havaitse ennenkuin ne avaavat oman tutkansa.
Jos vihollisella on yhtään järkeä, niin mahdollista ilmarynnäkköä edeltää mittavat risteily-ohjusten, laivaston ja ilmavoimien taktisten ohjusten ja mahdollisesti lyhyen- tai keskimatkan ohjusten iskut strategisiin ilmapuolustuksen johto-ja viestikeskuksiin (ensin lamautetaan tietenkin ilmapuolustus) sekä lentotukikohtiin.
Senjälkeen tai samanaikaisesti isketään muuhun puolustukseen ja yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin (energian tuotanto ja jakelu, viestiliikenne jne.) Tämä vaihe kestää päiviä ja/tai viikon-kaksi.
Hyökkäyksen tehoa arvioidaan satelliitti/UAV:en välittämien tietojen perusteella ja kohdennetaan tarvittaessa. Vasta kun ilmapuolustusta on heikennetty tarpeeksi aloitetaan mahdollinen hyökkäys miehitetyillä koneilla joka sisältää edeltävän tutkahäirinnän ja tutkien lamauttamisen ELSO-koneilla + ohjuksilla.
Tämä vaatii puolustajilta juonikkuutta ja joustavuutta. Pitää olla riittävän aktiivinen puolustuksessa, mutta ei liian jotta vältetään kaikkien It-aseiden ja hävittäjien paljastuminen/tuho. Tärkeätä antaa vihollisen luulla että se on saanut lamautettua puolustuksen, mutta "täydellinen passiivisuus" voi antaa aihetta epäilyyn hyökkäyksen tehosta.
Koska suurvalta-vihollinen tietää tarkasti nykyiset lentotukikohtamme ja kaluston määrän se todennäköisesti pyrkii tuhoamaan ne nopeasti, rajulla yllätyshyökkäyksellä. Ainoa keino on pitää "tuntosarvet höröllä" ja hajauttaa hävittäjäkalusto jo "harmaan vaiheen" aikana jos semmoinen tulee. Näin ainakin osa hävittäjistä jää ehyeksi, koska vihollinen tuskin alkaa pommittamaan koko suomen tiestöä palasiksi, voi siinä loppua murkula kesken.
Ratkaisu voisi olla perustaa ns. ilmapuolustuksen "Kill Bokseja" koko rintaman alueelle ja pitää kokoajan 1-2 lentokonetta ilmassa torjuntavalmiina joka boksissa, samalla kun 1 on tankkauksessa/huollossa ja 1-2 konetta sirtymässä huoltoon/asemaan. Boksi voisi olla kooltaan esim. 100x100 km. Joka kone voi kantaa jopa 10-12 tutka-ohjusta mukanaan, jolloin saadaan kyllä jonkinlainen vaikutus ylivoimaiseen viholliseenkin. Jos maalina on vihollisen "rynnäkkölautta" (konemuodostelma), joisi useamman boksin koneet osallistua torjuntaan (kts. taistelu Britanniasta taktiikka). Kyllä historiasta on opeteltavissa monta hyvää läksyä jotka edelleen toimivat.
Jenkit tekivät "Kill Bokseja" Irakin sodassa hyökätessään ja taktiikka oli tehokas. Vaikka laatikossa on vain 1 kone kerrallaan, armeijalla oli aina saatavilla välitön ilmahyökkäyskyky täsmä-asein. Miksei sama onnistu toisinpäinkin?