AIM-54A/B käytti boost-sustain rakettimoottoria ja korkealta liitävää lentoprofiilia, millä saavutettiin pitkä kantama mutta menetettiin varsinkin loppuvaiheen liikehtimiskykyä. Ohjus oli myös varsin hidas, ja lentoaika pitkä, tämä ei kuitenkaan juuri haitannut pääasiallisessa tehtävässä, eli Tu-22M ja Tu-95 pitkän kantaman pommikoneiden torjunnassa. AIM-54C-versiossa moottori, tst-kärki ja hakupää vaihdettiin, tarkoituksena oli osaksi mahdollistaa risteilyohjusten torjuminen, mikä samalla paransi suorituskykyä myös hävittäjämaaleja vastaan mutta pienensi kantamaa.
F-14, AWG-9 ja AIM-54 oli yhdistelmä, joka oli suunniteltu ensisijaisesti tuohon tehtävään, lähestymään, maalittamaan ja laukaisemaan kuusi ohjusta nopeasti ja kauas, siinä sen suorituskyky oli omimmillaan. Ja ennenkuin joku taas tulee sanomaan, että kuuden Phoenixin kantaminen oli epärealistinen skenario, sanon että niin oli koneen koko tehtäväkin, mutta sen se oli suunniteltu tekemään.