Ilmavoimien tulevaisuus

Kun siviililentoliikenne on nyt henkitoreissaan, eikä palaa ennalleen ehkä koskaan, olisi kultainen tilaisuus hankkia ja modifioida 2 A330-300 konetta ilmavoimille monitoimitankkereiksi.
A330-300 voidaan modifioida tankkeriksi, helpoiten ns. Hose and Drogue järjestelmällä. Varmaan puomikin jotenkin onnistuu, mutta suoraan MRTT:n validointeja ei voida käyttää, koska kaikki MRTT:t perustuvat A330-200 koneisiin. Eli kustannusten puolesta kannattaa etsiä -200:sia huomioiden kuitenkin, että toistaiseksi kaikki MRTT-modit on tehty tehdasuusiin runkoihin.
 
A330-300 voidaan modifioida tankkeriksi, helpoiten ns. Hose and Drogue järjestelmällä. Varmaan puomikin jotenkin onnistuu, mutta suoraan MRTT:n validointeja ei voida käyttää, koska kaikki MRTT:t perustuvat A330-200 koneisiin. Eli kustannusten puolesta kannattaa etsiä -200:sia huomioiden kuitenkin, että toistaiseksi kaikki MRTT-modit on tehty tehdasuusiin runkoihin.

Australialla taitaa olla pari Qantasin matkustajakoneista konvertoitua MRTT:ta. Mutta jos miettii koneiden monikäyttöisyyttä on pelkkä H&D helpompi toteuttaa, säiliöt saadaan pois kun niitä ei tarvita jolloin eivät ole tuomassa turhaa painoa. Britit hoitavat ilmatankkauksen siten, että koneita operoi teollisuuden omistama liisausyritys AirTanker, kun RAF ei niitä tarvitse on niitä liisattu esim. charter-käyttöön matkustajalennoille. Airbus on tosin myös kehittämässä poistettavaa tankkauspuomia koneeseen.
 
Kannattaa varmaan odottaa ensin HX-hanke loppuun ja katsoa, mitä sieltä tulee, ennen kuin kuolaa tankkerien perään. Lisäksi peräänkuulutan edelleen kaluston mahtumista muuallekin kuin EFHK:lle (in b4 mahtuu Pirkkalaankin), jos sillä on tarkoitus tehdä jotakin myös sodan aikana.
 
Kannattaa varmaan odottaa ensin HX-hanke loppuun ja katsoa, mitä sieltä tulee, ennen kuin kuolaa tankkerien perään. Lisäksi peräänkuulutan edelleen kaluston mahtumista muuallekin kuin EFHK:lle (in b4 mahtuu Pirkkalaankin), jos sillä on tarkoitus tehdä jotakin myös sodan aikana.
Ja itse ainakin mielummin ottaisin AWACS-koneita ilmatankkereiden sijaan, jos jompaa kumpaa saataisiin hankittua HX:n jälkeen (mihin olen itse skeptinen).
 
Ja itse ainakin mielummin ottaisin AWACS-koneita ilmatankkereiden sijaan, jos jompaa kumpaa saataisiin hankittua HX:n jälkeen (mihin olen itse skeptinen).
Kyllä tutkavalvontakoneet menee ilman muuta tankkereiden edelle. Ne olisivat kriittisiä todellisuudessa. Niin pitkään kuin niihin ei ole varaa, tehdään julkisessa keskustelussa välttämättömyydestä hyve. Perinteiseen tapaan.

Halvin tapa saada AWACS:t olisi liittyä Natoon.
 
Kyllä tutkavalvontakoneet menee ilman muuta tankkereiden edelle. Ne olisivat kriittisiä todellisuudessa. Niin pitkään kuin niihin ei ole varaa, tehdään julkisessa keskustelussa välttämättömyydestä hyve. Perinteiseen tapaan.

Halvin tapa saada AWACS:t olisi liittyä Natoon.
Vähitellen ilmatilan tutkavalvonta siirtyy avaruuteen. USA tutki jo vuosikymmeniä sitten mahdollisuutta tutkasatelliittien käyttöön, mutta sen aikaisella tekniikalla ei voitu toteuttaa. Nyt tutkitaan miten avaruudesta käsin voidaan seurata hypersoonisten ohjusten lentoratoja torjuntaa varten. Tarkoitus olisi lähivuosina saada toimiva satelliittivalvonta. Siitä on sitten vain askel muiden ilmamaalien seuraamiseen avaruudesta.
 
Vähitellen ilmatilan tutkavalvonta siirtyy avaruuteen. USA tutki jo vuosikymmeniä sitten mahdollisuutta tutkasatelliittien käyttöön, mutta sen aikaisella tekniikalla ei voitu toteuttaa. Nyt tutkitaan miten avaruudesta käsin voidaan seurata hypersoonisten ohjusten lentoratoja torjuntaa varten. Tarkoitus olisi lähivuosina saada toimiva satelliittivalvonta. Siitä on sitten vain askel muiden ilmamaalien seuraamiseen avaruudesta.
Hyvä idea. Koska Suomessa on jo alan osaamista, voisi tuosta tulla Suomen "AWACS". Ainoa ongelma on vain Suomen sijainti. Sen 24/7 valvonnan aikaansaamiseksi kohtuullisella signaalinvoimakkuudella tarvitaan ns. Molnija-rata. Se taas tarkoittaa vähintään 4 satelliittia yhtä aikaa lennossa. Ja ainakin yksi pitäisi olla varalla heti laitettavaksi lentoon, jos yksi vikaantuu. Mutta rahallahan tästä kaikesta selviää.
 
Australialla taitaa olla pari Qantasin matkustajakoneista konvertoitua MRTT:ta. Mutta jos miettii koneiden monikäyttöisyyttä on pelkkä H&D helpompi toteuttaa, säiliöt saadaan pois kun niitä ei tarvita jolloin eivät ole tuomassa turhaa painoa. Britit hoitavat ilmatankkauksen siten, että koneita operoi teollisuuden omistama liisausyritys AirTanker, kun RAF ei niitä tarvitse on niitä liisattu esim. charter-käyttöön matkustajalennoille. Airbus on tosin myös kehittämässä poistettavaa tankkauspuomia koneeseen.
Eihän MRTT käytä muita säiliöitä kuin omiaan. Koneeseen menee yli 100 tonnia gasoa, josta jaettavaksi riittää 50 tonnia. Osa penkeistä otetaan pois ja muunnetaan rahtitilaksi tai medevac- osastoksi jne. Kone on muunneltavissa helposti eri käyttötarkoituksiin. Tankkaaja istuu ohjaamossa ja kaukokäyttää puomia 360 kameranäkymällä.
 
Eihän MRTT käytä muita säiliöitä kuin omiaan. Koneeseen menee yli 100 tonnia gasoa, josta jaettavaksi riittää 50 tonnia. Osa penkeistä otetaan pois ja muunnetaan rahtitilaksi tai medevac- osastoksi jne. Kone on muunneltavissa helposti eri käyttötarkoituksiin. Tankkaaja istuu ohjaamossa ja kaukokäyttää puomia 360 kameranäkymällä.
Puhuin Cobhamin ilmatankkaussäiliöistä:

Yoyager-underwing-cobham-pod.jpg


Ilmatankkausvarustuksen irroittaminen säästää painoa ja vähentää ilmanvastusta, mikä tekee siviilikäytöstä kilpailukykyisempää.
 
Kyllä tutkavalvontakoneet menee ilman muuta tankkereiden edelle. Ne olisivat kriittisiä todellisuudessa. Niin pitkään kuin niihin ei ole varaa, tehdään julkisessa keskustelussa välttämättömyydestä hyve. Perinteiseen tapaan.

Halvin tapa saada AWACS:t olisi liittyä Natoon.
Vielä halvempi että Ruotsi ostaa enemmän ja parempia itelleen ja tehdään sitten niillä yhteistyötä. Ruotsi kun tuntuu aina olevan saamapuolella näissä "yhteistyökuvioissa".
 
Kyllä tutkavalvontakoneet menee ilman muuta tankkereiden edelle. Ne olisivat kriittisiä todellisuudessa. Niin pitkään kuin niihin ei ole varaa, tehdään julkisessa keskustelussa välttämättömyydestä hyve. Perinteiseen tapaan.

Halvin tapa saada AWACS:t olisi liittyä Natoon.
Olisikohan esim. F-35:n tarjoukseen AWACS:ien sisällyttäminen pudottanut budjettiteknisten syiden vuoksi liian monta Salamakakkosta meidän lopullisesta tarjouksesta?

Esim. jos lopullisissa tarjouksissa olisi vaikkapa sitten nämä vaihtoehdot:

55 F-35 + AWACS
64 F-35

Niin olisiko tuo 55 AWACS:eilla kuitenkin hävinnyt suorituskyvyssä sen verran 64:lle F-35:lle, etä Lämäri ajatteli suurimman suorituskyvyn tulemalla laittamalla paketti täyteen Salamakakkosta?
 
Olisikohan esim. F-35:n tarjoukseen AWACS:ien sisällyttäminen pudottanut budjettiteknisten syiden vuoksi liian monta Salamakakkosta meidän lopullisesta tarjouksesta?
Lämärillä ei ole AWACSia myytävänä on se päällimmäinen syy. Wedgetail on Bojon viritys... jonka 737-700IGW version kaupallinen tuotanto on jo päättynyt 2020.
Britit tosin rajasivat juuri ostoaikeensa viidestä kolmeen, joten 2 Wedgetailia pitäisi olla teoriassa valmistettavissa.


On 22 March 2019, it was announced by Defence Secretary Gavin Williamson that the UK had signed a $1.98 billion deal to purchase five E-7 Wedgetails.

Two of the five aircraft are to be converted commercial airliners and the rest are to be new. Work on each aircraft is to take about 24 months, with the first aircraft to be modified beginning in 2021 and the last to be completed in 2026. Modification of the airframes was expected to be performed by Marshall Aerospace, however it withdrew in May 2020 and Boeing selected the UK branch of STS Aviation Group on 20 May 2020. As of June 2020, the first aircraft is expected to be delivered to the RAF in 2023.

The aircraft is to be designated as the "Wedgetail AEW1".

In December 2020, Air Forces Monthly reported that the UK was considered reducing its Wedgetail purchase from five to three aircraft and stated that such a move "could often mean just one aircraft would be available for operational tasking - leaving a single [AEW] aircraft to support 'global' Britain's ambitions." The 2021 Integrated Defence Review confirmed the reduced order of three aircraft.
 
Viimeksi muokattu:
Lämärillä ei ole AWACSia myytävänä on se päällimmäinen syy. Wedgetail on Bojon viritys... jonka 737-700IGW version kaupallinen tuotanto on jo päättynyt 2020.
Typhoonilla olisi voinut olla Airbusin kautta mahd. liittää tarjoukseen AWACS.
 
Typhoonilla olisi voinut olla Airbusin kautta mahd. liittää tarjoukseen AWACS.
Joo, mutta kai se Typhoon on niin kallis ettei kannata yrittää muuta enää sovittaa. Kun jopa kertoivat aiemmin tarjoavansa vain yksipaikkaista.
Toki se täytyykin olla kun mietitään kaikki ECRS mk 2 tutkat vielä verrattuna nykyisiin.
 
Lämärillä ei ole AWACSia myytävänä on se päällimmäinen syy. Wedgetail on Bojon viritys...

Olihan LM voinut periaatteessa liittoutua Northrop Grummanin kanssa ja tarjota E-2D:tä, mutta kaupallisesti siinä olisi vain menettänyt liikevaihtoa.


Yleensä, kun foorumilla on tämäntapaisia raaputeltu, niin on tavattu huomattaa, että lämäri ei myy meille mitään vaan se on Yhdysvaltojen hallinto.:cool:
 
Yleensä, kun foorumilla on tämäntapaisia raaputeltu, niin on tavattu huomattaa, että lämäri ei myy meille mitään vaan se on Yhdysvaltojen hallinto.:cool:
Ehh... ymmärrätkö nyt itsekään mitä ehdotat? Toki kaikki HX-kaupat on gov 2 gov ja USA:n FMS:n osalta erityisesti. Mutta ei siellä voida tehdä omavaltaisesti pakettia, jossa on kahden kaupallisen kilpailijan tuotteita sekaisin. Se olisi kuin Suomen valtio sekoilisi Sisun GTP kaupoissa työntämällä Patrian AMV:ta mukaan pakettiin, vaikka ulkomaalainen tilaaja olisi pyytänyt Sisulta ja Patrialta erikseen tarjousta 6x6:sta.

Ainoastaan tilanteessa, jossa olisi pyydetty ennalta pakettia mihin kuuluu AWACS olisi tämä tullut kyseeseen.
Nyt tilanne on se, että hallinto toimii välikätenä ja luvittaa viennit. Sen jälkeen se on kisa Boeingin ja Lockheed Martinin välillä eikä jälkimmäisen etu ole tarjota ensin mainitun tuotteita omansa kustannuksella. Jos Suomesta olisi kelpuutettu vain yksi tarjous per maa ja sinne olisi saatava AWACS niin silloin voisi olla järkeä tehdä Boeingin ja LM:n yhteistyötä.

LM on arvioinut, ettei heidän tarjouksensa tarvitse moista. Niin kuin myös BAE, Boeing ja Dassault. Vain Ruotsia tai oikeammin Saabia (koska GE:ta ei ole edes Ruotsi vielä ostanut) kiinnostelee tarjota.

Niin... edes Boeing ei ole tarjoamassa AWACSia, jollainen löytyisi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top