Ilmavoimien tulevaisuus

Vähitellen ilmatilan tutkavalvonta siirtyy avaruuteen. USA tutki jo vuosikymmeniä sitten mahdollisuutta tutkasatelliittien käyttöön, mutta sen aikaisella tekniikalla ei voitu toteuttaa. Nyt tutkitaan miten avaruudesta käsin voidaan seurata hypersoonisten ohjusten lentoratoja torjuntaa varten. Tarkoitus olisi lähivuosina saada toimiva satelliittivalvonta. Siitä on sitten vain askel muiden ilmamaalien seuraamiseen avaruudesta.
No siis tuossa on tutkielma vuodelta -97 avaruudessa olevien tutkien vaikutuksesta lentokoneiden havaitsemiseen.

<foliohattu>Lainataan Muskin Starlinkkiä</foliohattu> :D
 
Ehh... ymmärrätkö nyt itsekään mitä ehdotat?
Nyt tilanne on se, että hallinto toimii välikätenä ja luvittaa viennit.
Juu ymmärrän hyvinkin. Siksi kommentoinkin.

Tästä olenkin vääntänyt ennenkin, ja juuri muut keskustelijat nostivat hallinnon roolin arvoon arvaamattomaan.
Itsekkin arvioisin hallinnon roolin välikäsi ja luvitus aste.
 
LVC-harjoittelusta, jossa Ilmavoimat on jo hyvin pitkällä.
The Air Force has used simulation technology to try to close that gap, and is investing heavily in its new approach to training: Live, virtual, and constructive. “LVC is widely recognized as the only way, the only cost-effective way, for us to train against fifth-generation adversaries,” said long-time Senate Armed Services Committee staffer and USAF veteran Robert “Otis” Winkler. “We spent a ton of money and a ton of time developing the virtual and constructive portion of it.”

He spoke alongside Holmes and Deptula at a Mitchell Institute virtual seminar March 16. (tästä on tubevideo linkin takana)
(tämän mukaan alustavien kokemuksien mukaan 5. gen kuskit oppii paremmin VR-koulutuksessa kuin 4. gen ja syy ei ole ihan selkeä)

Ilmavoimien osuus aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuin Cobhamin ilmatankkaussäiliöistä:

Yoyager-underwing-cobham-pod.jpg


Ilmatankkausvarustuksen irroittaminen säästää painoa ja vähentää ilmanvastusta, mikä tekee siviilikäytöstä kilpailukykyisempää.
Roger(y)
 
Ehh... ymmärrätkö nyt itsekään mitä ehdotat? Toki kaikki HX-kaupat on gov 2 gov ja USA:n FMS:n osalta erityisesti. Mutta ei siellä voida tehdä omavaltaisesti pakettia, jossa on kahden kaupallisen kilpailijan tuotteita sekaisin. Se olisi kuin Suomen valtio sekoilisi Sisun GTP kaupoissa työntämällä Patrian AMV:ta mukaan pakettiin, vaikka ulkomaalainen tilaaja olisi pyytänyt Sisulta ja Patrialta erikseen tarjousta 6x6:sta.

Ainoastaan tilanteessa, jossa olisi pyydetty ennalta pakettia mihin kuuluu AWACS olisi tämä tullut kyseeseen.
Nyt tilanne on se, että hallinto toimii välikätenä ja luvittaa viennit. Sen jälkeen se on kisa Boeingin ja Lockheed Martinin välillä eikä jälkimmäisen etu ole tarjota ensin mainitun tuotteita omansa kustannuksella. Jos Suomesta olisi kelpuutettu vain yksi tarjous per maa ja sinne olisi saatava AWACS niin silloin voisi olla järkeä tehdä Boeingin ja LM:n yhteistyötä.

LM on arvioinut, ettei heidän tarjouksensa tarvitse moista. Niin kuin myös BAE, Boeing ja Dassault. Vain Ruotsia tai oikeammin Saabia (koska GE:ta ei ole edes Ruotsi vielä ostanut) kiinnostelee tarjota.

Niin... edes Boeing ei ole tarjoamassa AWACSia, jollainen löytyisi.
FMS:n osalta tilanne EI OLE se, että "hallinto toimii välikätenä ja luvittaa viennit". Se on jotain ihan muuta. Ehkä UK:n, Ranskan ja Ruotsin osalta se voi olla noin, mutta USA:ssa tilanne on toinen. Siellä hallinto vastaa siitä, että tarjottu kokonaisuus kattaa pyytäjän operatiivisen konseptin vaatimukset. Siinä (tarjotussa kokonaisuudessa) voi olla vaikka kuinka monen valmistajan tuotteita mukana. Monta kertaa hiukan kehittymättömämpi maa hyötyy suuresti USA:n puolustushaarojen valtavista resursseista ja osaamisesta, mitä heillä itsellään ei ole. Usein tuotteet tilataan samassa yhteydessä ja samassa sarjassa kuin USA:n omatkin tuotteet, eikä ko toimittaja siten suoraan kilpaile loppukäyttäjämaan ehdokkaiden kanssa vaan niiden kanssa, keneltä USNAVY tai USAF on tarjoukset pyytänyt. Tietenkin valmistaja pyrkii pääsemään keskusteluyhteyteen myös loppuasiakkaan kanssa, mutta näin ei edes käy joka kerta. Hävittäjät ovat sen verran iso juttu, että niissä on myös suora kontakti toimittajaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ymmärrän hyvinkin. Siksi kommentoinkin.

Tästä olenkin vääntänyt ennenkin, ja juuri muut keskustelijat nostivat hallinnon roolin arvoon arvaamattomaan.
Itsekkin arvioisin hallinnon roolin välikäsi ja luvitus aste.
Täysin väärin. Millainen kokemus sinulla on FMS-kaupasta?

Arvo ei ole arvaamaton, mutta se on suuri. Ne henkilöt osaavat hommansa eikä kyse ole nappikaupasta, mitä USA:n puolustushaarat käyvät. Siellä vuosittain hankittavan sotamateriaalin arvo on noin 200 miljardia dollaria (Suomi 0,5) ja tutkimukseen ja kehitykseen n. 100 miljardia (Suomi kai joitakin miljoonia, lukua ei taida helpolla löytyä).
 
Viimeksi muokattu:
Siinä (tarjotussa kokonaisuudessa) voi olla vaikka kuinka monen valmistajan tuotteita mukana.
Vaikea uskoa, että olisi sekaisin LM:n ja Boeingin tuotteet kun on kaksi heidän nimissään olevaa pakettia, jotka kilpailee keskenään. Kummallakin prime-toimittajalla löytyy omasta portfoliosta tarvittavat koneet.
Toki muita pienempiä tuottajia on paljonkin Raytheonista lähtien molemmilla.
Sitä on vaikea sanoa kenen aloitteesta noihin paketteihin olisi voinut löytyä AWACS. Suomen vaatimus se ei ainakaan ole kun vain Ruotsin paketissa moinen on (tai siis AEW&C). Sitten kun toisessa USA-paketissa on Growler niin lieneekö se siellä enemmän Boeingin halusta kuin DoD:n? Senkään osalta ei ole kovin selvää, että Suomi vaatisi väkisin enemmän kuin mitä Super Hornet tarjoaa sillä Gripenin ja ehkä Rafalen paketti on mahdollisesti samaa luokkaa kuin pelkkä SH. Typhoonin ECRS mk 2 vie jo EW osalta F-35 ja Growler-tasolle.

edit:
Jännä ero HX ja LV välillä vaikuttaisi olevan päävastuullisen toimittajan valinnassa. LV:ssä se on PVLOGL kun HX:ssä ilmeisesti joku näistä firmoista. Patria puolestaan kertoi olleensa prime Laivue 2000:ssa ja haluaisi kotimaisen teollisuuden pääsevän primeksi myös ulkomaisisa hankinnoissa. Eli isoimmalle vastuulle vaikuttaisi olevan monenlaista kantajaa tarjolla. LV:n osalta ei ole minusta yllätys ettei ainakaan RMC:stä olisi moiseen, mutta ehkäpä Patria hakeutuessaan RMC-yhteistyöhön saattoi ajatella omaavansa mahdollisuuksia... Kaipa on viisasta, ettei puolustushallinto hyväksy sellaiseksi muita kuin itseään kokeneempia/viisaampia, sillä lopullinen vastuu on aina heillä.

 
Viimeksi muokattu:
Vaikea uskoa, että olisi sekaisin LM:n ja Boeingin tuotteet kun on kaksi heidän nimissään olevaa pakettia, jotka kilpailee keskenään. Kummallakin prime-toimittajalla löytyy omasta portfoliosta tarvittavat koneet.
Toki muita pienempiä tuottajia on paljonkin Raytheonista lähtien molemmilla.
Sitä on vaikea sanoa kenen aloitteesta noihin paketteihin olisi voinut löytyä AWACS. Suomen vaatimus se ei ainakaan ole kun vain Ruotsin paketissa moinen on (tai siis AEW&C). Sitten kun toisessa USA-paketissa on Growler niin lieneekö se siellä enemmän Boeingin halusta kuin DoD:n? Senkään osalta ei ole kovin selvää, että Suomi vaatisi väkisin enemmän kuin mitä Super Hornet tarjoaa sillä Gripenin ja ehkä Rafalen paketti on mahdollisesti samaa luokkaa kuin pelkkä SH.
Veikkaan että Growler on mukana siksi että jenkeillä on ollut häirintäkoneet pommituslennoilla jo Vietnamissa ja tietävät että ilman niitä tappioita tulee selvästi enemmän jos vastustajalla on kunnolla ilmatorjuntaa.
 
Viimeksi muokattu:
JASSMiinin päivityksiä ajaa ilmeisesti suurelta osin häirinnänsietoisen GPS:n osuus.

The Defense Department's challenges fielding a jam-resistant GPS signal is driving the Air Force to take precautionary steps to mitigate cost and schedule risks as it delivers the latest variant in the AGM-158B Joint Air-to-Surface Standoff Missile product line. Lockheed Martin is building the newest JASSM, AGM-158B-2, as an upgrade to an extended-range version, JASSM-ER or AGM-158D. It features a suite of modernized technologies, including the ability to receive the Pentagon's encrypted, military-code GPS signal that's intended to be stronger

Siirtymä tunnetaan nimellä M-code.

Hidasta on ollut.
As Breaking D readers know, OCS is Lockheed Martin’s stop-gap GPS control system built as a bridge to Raytheon’s long-troubled and much delayed Next Generation Operational Control Segment (OCX), which was originally designed specifically to handle the M-Code. The full-up OCX system currently is slated for delivery in 2021, and is expected to become operational beginning in 2022.
“Development of GPS user equipment that can utilize the M-Code signal has lagged behind the fielding of GPS M-code satellites for more than a decade, due to prolonged development challenges,” the Government Accountability Office (GAO) chided in its March 2019 report on space acquisition issues.
 
Tämä KF-21 olisi ollut mielenkiintoinen HX-kandidaatti.

Niin olisi ollut myös Saab Flygsystem 2020 ja TAI TF-X. Mutta politiikka (ja aikataulut) tuli tielle - Saab rakensi uuden Gripenin ja Turkki jäädytti potentiaalisen EU-jäsenyytensä ikiajoiksi.
 
Tavoitteena taitaa olla sellainen yhdistelmä stealthia ja BVR-ampumaetäisyyttä, että yksikään venäläinen tutka ei ole rekisteröinyt hyökkäävää konetta, kun ohjus jo iskeytyy kohteeseen. Eiköhän jenkeillä nyt tuo kyvykkyys ole. Siinä on paha Su-57:n tapella vastaan, kun ei edes nähnyt, missä suunnassa vihollinen oli
 
Tavoitteena taitaa olla sellainen yhdistelmä stealthia ja BVR-ampumaetäisyyttä, että yksikään venäläinen tutka ei ole rekisteröinyt hyökkäävää konetta, kun ohjus jo iskeytyy kohteeseen. Eiköhän jenkeillä nyt tuo kyvykkyys ole. Siinä on paha Su-57:n tapella vastaan, kun ei edes nähnyt, missä suunnassa vihollinen oli

Näkeekö jenkkikoneen tutka Su-57:aa? Onhan siinä kuitenkin häive huomioitu suunnittelussa.
 
Back
Top