Ilmavoimien tulevaisuus

"Ilmataisteluohjusten korkeakoulu", kuten Vympelin pomo myöhemmin mainitsi Kiinan kautta saaduista räjähtämättömistä Sidewindereista.
Taiwan oli ampunut Sidewinderin kiinalaiseen MiG-17:aan ja ohjus ei ollut räjähtänyt vaan juuttunut lentokoneeseen. Kun Neuvostoliitto kuuli siitä, niin he "taivuttelivat" Kiinan antamaan sen heille. Siihen aikaan Kiina ja Neuvostoliitto tekivät vielä yhteistyötä.
 
Sellainenkin legenda on että jonkun Nato-ilmavoiman kessu olisi rahapulassaan lastannut Sidewinderin auton lavalle ja ajanut sen Itä-Berliinin puolelle.
Atollin jälkeen neuvosto-ohjusten suunnittelu lähti sitten omille teilleen ja Sidewinderin malli hylättiin nopeasti. "Jostain" (veikkaan Vietnamia) saatiin myös Sparrow ja siitäkin tehtiin kopio, mutta se hävisi R-23:lle.
 
Myös Stig Wennerström on mainittu. Eli olisi siis toimittanut piirustukset. Atollissa oli samat osanumerot kuin alkuperäisessä; oliko ne sitten saatu siitä pamahtamattomasta vai kopsittu piirustuksista, Joka tietää, ei kerro :unsure:
 
Sellainenkin legenda on että jonkun Nato-ilmavoiman kessu olisi rahapulassaan lastannut Sidewinderin auton lavalle ja ajanut sen Itä-Berliinin puolelle.
Atollin jälkeen neuvosto-ohjusten suunnittelu lähti sitten omille teilleen ja Sidewinderin malli hylättiin nopeasti. "Jostain" (veikkaan Vietnamia) saatiin myös Sparrow ja siitäkin tehtiin kopio, mutta se hävisi R-23:lle.
Isojakin osia on salakuljetettu lännestä Neuvostoliittoon. Esimerkkinä Leopard 1 panssarin moottori.
 
NL sai AIM-7E:n haltuunsa Haiphongin lähistölle matalaan veteen pudonneesta F-4 Phantom II:sta. Myöhemmin saatiin lisää Sparroweja pudonneista koneista. Siitä kehitettiin NL:ssä K-25 (R-25) ohjus josta piti tulla MiG-23:n keskimatkan ohjus. Samoin MiG-29 projektin alkuvaiheessa oli tarkoitus aseistaa kone 4:llä K-25 ohjuksella.
 
Brasseilta loppuu rahat ilmailuostoksiin

In the meantime, the Brazilian defense ministry has authorized the rapid acquisition of two strategic transport and refueling aircraft. Initiated in mid-May, Project KC-X3 has been justified following the nation’s response to the Covid pandemic, which was hampered by the lack of large aircraft to transport medical supplies to the Amazon region. The FAB’s most recent large jet transport, a leased Boeing 767, was withdrawn in 2018, leaving the Covid supply burden to fall on the first few KC-390s to be delivered and the C-130 Hercules.

As well as its transport requirements, the FAB also needs a large aircraft for refueling its forthcoming Gripen fighter fleet, especially to support overseas deployments. Attempts to provide a large tanker/transport have so far been fruitless: two Israeli-modified Boeing 767 tanker/transports were on order to replace the FAB’s four elderly Boeing KC-707s that were retired in 2013 but the deal came to nothing. In January, a request to buy a pair of used Airbus A330s for transport duties was not approved.

For Project KC-X3 the most likely candidates are the A330 and Boeing 767, although given the extra cost of full military-spec aircraft versus second-hand commercial aircraft, the tanker element of the requirement may be eliminated.
Uskaltaako tähän kyytiin lähteä? Gripen F jos olisi HX paketissa vielä mukana niin saisi pytystä vetää koko paperin tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hö, eikös just uutisoitu että U-2:t toimii datalinkkeinä F-22:n ja F-35:n välillä. Nyt heti sitten paaliin?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Hö, eikös just uutisoitu että U-2:t toimii datalinkkeinä F-22:n ja F-35:n välillä. Nyt heti sitten paaliin?
Olisko tuossa U-2:n tapauksessa tehty soveltuvuustutkimusta korkealla lentävän MADL-linkin käyttöä ajatellen.
RQ-180 -droonia kun ilmeisesti havitellaan linkittämään MADL-koneiden, kuten F-35. tietoja muille järjestelmille.
theDrivessä on hyvä juttu.
 
Tässä sveitsiläiskeskustelua datasta;
"Control over data and information is as important as air superiority. The fighter jet system creates a link between these two spheres of operation. Our dossier on the cyber security of new fighter jets"

Valinnan perusteet tulee julki mahdollisuuksien mukaan kertoo Viola Amherd.
“The DDPS will make it clear which jet the experts in the tests have found to be the best. This will be informed after the type decision. "
"Federal Councilor Viola Amherd wants transparency in the procurement of aircraft for the army"
(alkuperäinen)
https://www.bazonline.ch/amherd-will-transparenz-beim-kampfjet-kauf-665645827301 (toisto)

Ilmeisesti myös vain 1 suositus, loput mitalit jää jakamatta.
 
Jepjep, eli tiedon jakamisessa samanlaisia vaatimuksia kuin Suomella, ja sielläkin kerrotaan vain voittaja.
Kiinnostavaa nähdä uskaltavatko laittaa kaikki munat samaan koriin, eli jos hävittäjissä voittaja on jenkki, niin voiko Patriot olla ohjushankinnan voittaja jne.
 
Jepjep, eli tiedon jakamisessa samanlaisia vaatimuksia kuin Suomella, ja sielläkin kerrotaan vain voittaja.
Kiinnostavaa nähdä uskaltavatko laittaa kaikki munat samaan koriin, eli jos hävittäjissä voittaja on jenkki, niin voiko Patriot olla ohjushankinnan voittaja jne.

Kun katsoo karttaan ja miettii, mikä maa voisi hyökätä Sveitsiin, niin molempien hankittavien järjestelmien ostaminen jenkeiltä ei tunnu kovinkaan pöljältä valinnalta. Toki jos ei lasketa ihan hirveäksi miinukseksi järjestelmän tuloa naapurimaasta, niin kyllähän esim. SAMP/T voisi olla teknisesti ja taloudellisesti uskottava vaihtoehto Patriotille. Haussahan oli ilmeisesti lähinnä lentokoneita torjuva järjestelmä eikä DSCA:n papereissa tainnut olla PAC-3:sta.
 
Back
Top