Ilmavoimien tulevaisuus

Tässä vielä juttua Ruska-harjoituksesta.


Ilmavoimilla suurharjoitus – mukana 50 lentokonetta​


Ilkka Ahtokivi | 27.09.2021 | 07:50

Ilmavoimat järjestää Ruska 21 -ilmaoperaatioharjoituksen 4.‒9. lokakuuta.

Puolustushaaran vuoden pääsotaharjoitukseen osallistuu 50 lentokonetta ja noin 3 300 henkilöä eri puolilla Suomea. Harjoituksessa on mukana myös Ruotsin ilmavoimat.

Ruska 21 on Ilmavoimien vuoden 2021 merkittävin harjoitus, jonka tavoitteena Ilmavoimien mukaan on ylläpitää ja kehittää Suomen ilmapuolustuksen valmiutta. Kaikki Ilmavoimien joukko-osastot ovat mukana harjoituksessa, joka näkyy ja kuuluu suuressa osassa maata.

Tänä vuonna Ruskan painopiste on Karjalan ja Satakunnan lennostojen reserviläisten, kantahenkilökunnan ja varusmiesten kouluttamisessa.
Harjoitukseen osallistuvat lentokoneet jakautuvat ilmapuolustustehtäviä harjoittelevaan ja harjoitusvastustajaa kuvaavaan joukkoon. Koneet tukeutuvat Ilmavoimien liikkuvan taistelutavan mukaisesti useille lentopaikoille eri puolilla Suomea.

‒ Ilmavoimat valvoo ja turvaa Suomen ilmatilaa 24/7 ympäri vuoden. Ruska 21 -harjoituksessa kantahenkilökunta, reserviläiset ja varusmiehet harjoittelevat poikkeusolojen tehtäviään käytännössä. Ruskan kaltaiset kaikki ilmaoperaation osatekijät sisältävät harjoitukset ylläpitävät ja kehittävät Ilmavoimien valmiutta toimeenpanna vaativia ilmaoperaatioita laajaa tukikohtaverkkoa hyödyntäen. Nämä harjoitukset ovat joukkuepeliä parhaimmillaan, korostaa harjoituksen johtaja, Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Timo Herranen.

Ruska 21 on osa Suomen ja Ruotsin välistä puolustusyhteistyötä. Ruotsin ilmavoimista harjoitukseen osallistuu JAS 39C/D Gripen -monitoimihävittäjiä sekä valvonta- ja taistelunjohtokone Argus. Ruotsalaiset lento-osastot tukeutuvat Pirkkalaan sekä Luulajan tukikohtaan Ruotsissa.

Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 50 ilma-alusta, joista suurin osa on F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjiä. Hornetien lisäksi mukana on Hawk-suihkuharjoituskoneita, Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekalustoa, Maavoimien NH90-kuljetushelikopteri sekä Rajavartiolaitoksen Dornier Do 228 -valvontalentokone.

Harjoitukseen osallistuvat ilmatorjuntayksiköt puolestaan toimivat Pirkkalan tukikohdassa ja Lohtajan harjoitusalueella.

Lentotoimintaa kaikkina vuorokaudenaikoina​


Ruska 21 -harjoituksen ilmaoperaatioihin liittyy lentotoimintaa matalilla lentokorkeuksilla sekä mantereen yllä kymmenen kilometrin korkeudessa lennettäviä yliäänilentoja. Tukikohtien läheisyydessä noudatetaan melua vähentäviä lentomenetelmiä aina, kun se on mahdollista.

Harjoituksessa käytetään lentokoneiden omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja.

Ilmapuolustustehtäviä harjoittelevan joukon päätukikohdat ovat Rissala ja Pirkkala. Harjoituksen aikana puolustavan joukon F/A-18 Hornet -hävittäjät tukeutuvat Ilmavoimien liikkuvan taistelutavan mukaisesti myös Savonlinnan, Varkauden, Kokkola-Pietarsaaren, Seinäjoen ja Kajaanin lentokentille sekä Vieremän maantietukikohtaan.

Lisäksi Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneet käyttävät Porin lentokenttää. Harjoitusvastustajaa kuvaava joukko puolestaan operoi Rovaniemeltä, Oulusta ja Ruotsin Luulajasta.

Ruska 21 -harjoituksen lentotoiminta alkaa 4.10. kello 12 ja päättyy 9.10. kello 15 mennessä. Maanantaina ja tiistaina 4.‒5.10. lentotoiminta päättyy iltaisin kello 22. Keskiviikosta lauantaihin 6.‒9.10. lentotoimintaa on kaikkina vuorokaudenaikoina.

 
Boeing on esitellyt uuden pitkän kantaman ilmataisteluohjuskonseptin. Hanke kulkee nimellä LRAAM (Long Range Air-To-Air Missile) yksinkerteisesti.
Ohjustyyppi on 2-vaiheinen, jossa on erikseen boosteri ja kill-vehicle. Hanke ei kuulemma kilpaile AIM-260 JATM-hankkeen kanssa, vaan täydentäisi sitä.

Yhtymäkohta US Puolustusministeriön johtamaan LREW-hankkeeseen on olemassa mahdollisesti.

Boeing Unveils New Two-Stage Long-Range Air-To-Air Missile Concept​

The new missile offering from Boeing uses two stages instead of one to increase range and lethality.​


boeing-lraam.jpg

Hanke juontaa juurensa AFRL (Ilmavoimien tutkimuslaboratorio) tietopyyntöön teollisuudelle, koskien pitkän kantaman ilmataisteluohjusten kehittämistä. Eri propulsiomahdollisuuksia myös haluttiin, vaikka suurin kiinnostus on Ramjet sijasta monipulssirakettimoottoreissa ja uusissa polttoaineratkaisuissa.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...o-stage-long-range-air-to-air-missile-concept
 
Skunkki

Skunk Works Boss Says He Can't Comment On Video Of Mysterious Stealth Shape At Radar Test Range.​

Yesterday, Jeff Babione, the head of Lockheed Martin's Skunk Works advanced projects division declined to comment in a somewhat cryptic way on a video that emerged last week showing what looked to be a stealthy, advanced fighter aircraft-like test shape at the company's secretive Helendale radar-cross section (RCS) measurement facility.message-editor_1632947480206-helendale-video-test-article.jpg

 
:alien:
 

Ilmavoimien massiivinen Ruska-harjoitus alkaa – näkyy ja kuuluu suuressa osassa maata​

Ruska 21 -harjoituksen ilmaoperaatioihin liittyy lentotoimintaa matalilla lentokorkeuksilla sekä mantereen yllä 10 kilometrin korkeudessa lennettäviä yliäänilentoja.
Ruska 21 -harjoituksen lentotoiminta alkaa 4.10. kello 12 ja päättyy 9.10. kello 15 mennessä.
Ruska 21 -harjoituksen lentotoiminta alkaa 4.10. kello 12 ja päättyy 9.10. kello 15 mennessä.

Ruska 21 -harjoituksen lentotoiminta alkaa 4.10. kello 12 ja päättyy 9.10. kello 15 mennessä. Ilmavoimat
Tekijän kuva
Katariina Taleva
[email protected]
Tänään klo 9:08

Ilmavoimien Ruska 21 - ilmaoperaatioharjoitus pidetään 4.–9.10.2021.
Puolustushaaran vuoden pääsotaharjoitukseen osallistuu 50 lentokonetta ja noin 3 300 henkilöä eri puolilla Suomea. Myös Ruotsin ilmavoimat on mukana harjoituksessa.
Kaikki Ilmavoimien joukko-osastot ovat mukana harjoituksessa, joka näkyy ja kuuluu suuressa osassa maata.
Ilmapuolustustehtäviä harjoittelevan joukon päätukikohdat ovat Rissala ja Pirkkala. Harjoituksen aikana puolustavan joukon F/A-18 Hornet -hävittäjät tukeutuvat Ilmavoimien liikkuvan taistelutavan mukaisesti myös Savonlinnan, Varkauden, Kokkola-Pietarsaaren, Seinäjoen ja Kajaanin lentokentille sekä Vieremän maantietukikohtaan.
Lisäksi Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneet käyttävät Porin lentokenttää. Harjoitusvastustajaa kuvaava joukko puolestaan operoi Rovaniemeltä, Oulusta ja Ruotsin Luulajasta.

Ruska 21 -harjoituksen ilmaoperaatioihin liittyy lentotoimintaa matalilla lentokorkeuksilla sekä mantereen yllä 10 kilometrin korkeudessa lennettäviä yliäänilentoja. Tukikohtien läheisyydessä noudatetaan melua vähentäviä lentomenetelmiä aina, kun se on mahdollista.
Harjoituksessa käytetään lentokoneiden omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja.

50 ilma-alusta​

Ruska 21 on osa Suomen ja Ruotsin välistä puolustusyhteistyötä. Ruotsin ilmavoimista harjoitukseen osallistuu JAS 39C/D Gripen -monitoimihävittäjiä sekä valvonta- ja taistelunjohtokone Argus. Ruotsalaiset lento-osastot tukeutuvat Pirkkalaan sekä Luulajan tukikohtaan Ruotsissa.
Harjoitukseen osallistuu yhteensä noin 50 ilma-alusta, joista suurin osa on F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjiä. Hornetien lisäksi mukana on Hawk-suihkuharjoituskoneita, Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekalustoa, Maavoimien NH90-kuljetushelikopteri sekä Rajavartiolaitoksen Dornier Do 228 -valvontalentokone. Harjoitukseen osallistuvat ilmatorjuntayksiköt puolestaan toimivat Pirkkalan tukikohdassa ja Lohtajan harjoitusalueella.
Ruska 21 -harjoituksen lentotoiminta alkaa 4.10. kello 12 ja päättyy 9.10. kello 15 mennessä. Maanantaina ja tiistaina 4.‒5.10. lentotoiminta päättyy iltaisin kello 22. Keskiviikosta lauantaihin 6.‒9.10. lentotoimintaa on kaikkina vuorokaudenaikoina.
 
Dassault'n Rafalesta ollut suht niukasti juttua, tässä ylen
Ei voi välttyä ajatukselta, että syy Dassaultin vaikenemiseen tarjouksen sisällöstä on, että koneita on liian vähän saatu mahtumaan raameihin. En minäkään kertoisi, jos olisin tarjoamassa 58-konetta, kun muilla on 64.
 
Billie Flynn -podcastissa oli hyvä kommentti. Koostettu kuinka paljon turmia ja kuolleita ennen tuli hävittäjien alkutaipaleella.
Just the first 10 years of each teen fighter airframe losses and fatalities:
F-14: 59, 19
F-15: 54, 26
F-16: 143, 71
F/A-18: 100, 20
A-10: 59, 26
AV-8A/B/C: 100, 20

That's 515 airframes and 182 lives lost to really unproven systems designs, faulty manufacturing processes, rushed initial production model runs, engine failures, midair collisions, CFIT, GLOC (F-15, F-16, and Hornet), and even several combat fatalities for the Harrier and Hornet.
But the F-35 is made to sound like a disaster in the media.

Among the entire JSF fleet over the past 14yrs 10 months: 2 F-35A crashes 2 F-35A write-offs due to ground fires 2 F-35B crashes, 1 from a faulty fuel tube, the other from an aerial refueling accident 1 F-35B w/o due to fire in weapons bay on an early Lot sample

1 fatality, JADF (Japanin F-35 turma) CFIT which is one of the only 2 F-35A crashes.
Eli F-35 14v 10kk luku olisi 6, 1
 
Olen toivonut jokaiseen F-35:n vikalistauutiseen referenssiä muista koneista. Jos siinä on 871 vikaa, niin tuskin edes F-16 tai Hornet jäisivät samoilla kriteereillä nollaan...
F-16:sta on tiedossa vertailuluku. Belgiassa se oli yli 1000.
According to De Standaard, the defence department in Brussels is not overly concerned. “Our F-16s at this moment have more than 1,000 deficiencies, said Colonel Harry Van Pee, who was in charge of the replacement programme. “For a complex new plane like the F-35, 800 is not too bad. It’s especially good that new things are continually being tested and discovered, because then you can tackle the problem.”
 
Olen toivonut jokaiseen F-35:n vikalistauutiseen referenssiä muista koneista. Jos siinä on 871 vikaa, niin tuskin edes F-16 tai Hornet jäisivät samoilla kriteereillä nollaan...
F35:lle ei löydy vertailevaa referenssiä. Kone on uusi konsepti niin koneen kuin huollonkin osalta. Luonnollisesti uutena koneena sitä kehitetään edelleen operatiivisen käytön myötä. Huollettavuus tapahtuu eri tavoin ja mm monen alueen sisältyessä koneeseen kun ne aiemmin irroitettiin ja vaihdettiin. Myös itse fyysinen rakenne on uudenlainen kuten vanhan alumiini ja niitti vs komposiitti ja liima.
 
F-16:sta on tiedossa vertailuluku. Belgiassa se oli yli 1000.

Mikä oli F-16 vertailuluku silloin kun palveluskäyttö alkoi 30+ vuotta takaperin?

Elinkaarensa lopussa olevia koneita pitäisi verrata uuteen. Ne viathan tulevat Mlu-vaiheen jälkeen kasvamaan huomattavasti koneiden ikääntyessä. Siihen MLU:n saakka voidaan olettaa vikojen vähenevän tai pysyvän samantasoisena.
 
Mikä oli F-16 vertailuluku silloin kun palveluskäyttö alkoi 30+ vuotta takaperin?

Elinkaarensa lopussa olevia koneita pitäisi verrata uuteen. Ne viathan tulevat Mlu-vaiheen jälkeen kasvamaan huomattavasti koneiden ikääntyessä. Siihen MLU:n saakka voidaan olettaa vikojen vähenevän tai pysyvän samantasoisena.
Ei tuo ole sen parempi. Eri kriteerit silloin. Nyt ratkaisuja tehdään sillä perusteella miltä vanha näyttää nykyään ja jatkossa verrattuna uuteen eikä siihen miltä F-16 näytti aikanaan.
 
Back
Top