Ilmavoimien tulevaisuus

Excerpt from an audio Presentation by Lt. Colonel Dale Zelko, available online at http://www.nationalmuseum.af.mil/av/lectures.asp
about his shoot down and ejection over Serbia on March 27th, 1999. Including an actual recording of his mayday call. put to pictures of the F-117 including the wreckage of Zelko's Aircraft.
 
Last edited by a moderator:
En muista mistä päin nettiä asian luin, enkä viitsi jaksaa sitä lähteä etsimäänkään, mutta k.o. artikkelissa väitettiin että tuossa Nighthawkin alasampumisessa olisi ollut käytössä SA-3:n valvontatutka, KUB:n tulenjohtotutka ja laukaisualusta ja BUK:n ohjus. Noita uudempia ohjuksia olisi siis saatu vähän aikaisemmin muutama kappale Jugoslaviaan, ja päätetty käyttää tässä operaatiossa. Tarkat KUB:n ja ohjuksen versiot ovat hämärän peitossa, mutta kyllä noista joitakin yhteensopivia kombinaatioita löytyy.
 
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
 
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.
 
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.

No Irak kuitenkin taisi olla ennen sotaa maailman 4. suurin asemahti ?

Siihen nähden 40 alasammuttua konetta ja 44 vaurioitettua ei ole suuri saavutus....muttei merkityksetön.

Jännää tavallaan että ilmavoitot jenkeille oli 44/1 ; http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/ siis noi numerot on jänniä...4 esiintyy kuten Fiat G.50 tilastossamme ( 44/1 ).
 
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.

No Irak kuitenkin taisi olla ennen sotaa maailman 4. suurin asemahti ?

Siihen nähden 40 alasammuttua konetta ja 44 vaurioitettua ei ole suuri saavutus....muttei merkityksetön.

Jännää tavallaan että ilmavoitot jenkeille oli 44/1 ; http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/ siis noi numerot on jänniä...4 esiintyy kuten Fiat G.50 tilastossamme ( 44/1 ).

Jännää, että Irakin Ilmavoimalla olisi kyllä ollut mahiksia koiratappelussa, vai mitä?:angel: Mutta ei oikein auennut pelipaikat....kun demokratiahyökkääjä posautti nousijat tonttiin suunnilleen saman tien, kun nokka kohosi sfääriin. Nähtiin livenä Ilmavoimien "kyyristymistaktiikka", kun puolustaja päätti säästää koneet siihen hetkeen, kun Rauha jälleen koittaa. Mittava panostus ilmavoimiin oli yhtä tyhjän kanssa, kun katolle tuli ravakka ylivoima. Näitä kyyristymisiä on nähty sen jälkeenkiin. Hmmmmmmm. Herättääkö se mietteitä?
 
baikal kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.

No Irak kuitenkin taisi olla ennen sotaa maailman 4. suurin asemahti ?

Siihen nähden 40 alasammuttua konetta ja 44 vaurioitettua ei ole suuri saavutus....muttei merkityksetön.

Jännää tavallaan että ilmavoitot jenkeille oli 44/1 ; http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/ siis noi numerot on jänniä...4 esiintyy kuten Fiat G.50 tilastossamme ( 44/1 ).

Jännää, että Irakin Ilmavoimalla olisi kyllä ollut mahiksia koiratappelussa, vai mitä?:angel: Mutta ei oikein auennut pelipaikat....kun demokratiahyökkääjä posautti nousijat tonttiin suunnilleen saman tien, kun nokka kohosi sfääriin. Nähtiin livenä Ilmavoimien "kyyristymistaktiikka", kun puolustaja päätti säästää koneet siihen hetkeen, kun Rauha jälleen koittaa. Mittava panostus ilmavoimiin oli yhtä tyhjän kanssa, kun katolle tuli ravakka ylivoima. Näitä kyyristymisiä on nähty sen jälkeenkiin. Hmmmmmmm. Herättääkö se mietteitä?

Sen että meidän pitäisi suorittaa Red Flag tyylistä treenausta pohjoismaiden kanssa sopivassa paikassa. Ja siinä pitäisi demota juuri ko. operaatiota.
 
baikal kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.

No Irak kuitenkin taisi olla ennen sotaa maailman 4. suurin asemahti ?

Siihen nähden 40 alasammuttua konetta ja 44 vaurioitettua ei ole suuri saavutus....muttei merkityksetön.

Jännää tavallaan että ilmavoitot jenkeille oli 44/1 ; http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/ siis noi numerot on jänniä...4 esiintyy kuten Fiat G.50 tilastossamme ( 44/1 ).

Jännää, että Irakin Ilmavoimalla olisi kyllä ollut mahiksia koiratappelussa, vai mitä?:angel: Mutta ei oikein auennut pelipaikat....kun demokratiahyökkääjä posautti nousijat tonttiin suunnilleen saman tien, kun nokka kohosi sfääriin. Nähtiin livenä Ilmavoimien "kyyristymistaktiikka", kun puolustaja päätti säästää koneet siihen hetkeen, kun Rauha jälleen koittaa. Mittava panostus ilmavoimiin oli yhtä tyhjän kanssa, kun katolle tuli ravakka ylivoima. Näitä kyyristymisiä on nähty sen jälkeenkiin. Hmmmmmmm. Herättääkö se mietteitä?

Joo herättää..tykeillä ammuttiin vaan 2 kopperia ja 41 ammuttiin ohjuksin.

Sekin herättää että koko ilmapuolustuksen suhde oli 10/1 jenkeille ( mikäli 360 irakilaiskonetta tuhottiin hangaareihin ). Tosin muistelen että osa olisi lennetty suoraan Iraniin ???

Yksi yksityiskohta selvityksessä on että kaartotaistelussa yksi kone lensi suoraan tonttiin...jotenkin tuttua sekin...ettei tarvi välttämättä edes ampua.

Syykin selviää Iraki Air Force alta wikistä;

On the brink of the US led invasion, Saddam Hussein disregarded his air force's wishes to defend the country's airspace against coalition aircraft and ordered the bulk of his fighters disassembled or buried. Air Vice Marshal Abed Hamed Mowhoush was apparently the air force commander immediately prior to the war. Some were later found by US excavation forces around the Al Taqqadum and Al Asad air bases, including MiG-25s and Su-25s.[20] The IQAF proved to be totally non-existent during the invasion; a few helicopters were seen but no fighters flew to combat coalition aircraft.[21]

Koneet purettiin tai haudattiin ( mitä oli jäänyt edellisestä sodasta jäljelle ). Luku 180 konetta mainitaan..joista puolet lentokuntoisia..eli 90.

Tämä tieto itseasiassa pudottaa pudotukset siten että ne meni 11/10 Irakin ilmatorjunnalle.
 
Juke kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Juke kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Onkohan mitään dataa siitä kuinka montaa USAF/NATO konetta on ylipäätään edes ammuttu ohjuksella nykyisen stealth kaluston ollessa käytössä ?

Tarkoitan että jokainen lilliputtivaltio joka on asettunut poikkiteloin on aina ensin menettänyt kaikki lekot viikossa samoin kaikki it-aseet ja tutka-asemat..muutamia olkapää ohjuksia ja yksittäisiä tykki-/ohjuspattereita lukuunottamatta.
Ei kaikkea ole menetetty.

http://www.rjlee.org/air/ds-aaloss/
Linkissä Irakin sodassa alasammuttuja liittouman koneita. Irakin n. 400 koneella ei saatu kuin yksi liittouman kone pudotettua.

No Irak kuitenkin taisi olla ennen sotaa maailman 4. suurin asemahti ?

Siihen nähden 40 alasammuttua konetta ja 44 vaurioitettua ei ole suuri saavutus....muttei merkityksetön.

Jännää tavallaan että ilmavoitot jenkeille oli 44/1 ; http://www.rjlee.org/air/ds-aakill/ siis noi numerot on jänniä...4 esiintyy kuten Fiat G.50 tilastossamme ( 44/1 ).

Jännää, että Irakin Ilmavoimalla olisi kyllä ollut mahiksia koiratappelussa, vai mitä?:angel: Mutta ei oikein auennut pelipaikat....kun demokratiahyökkääjä posautti nousijat tonttiin suunnilleen saman tien, kun nokka kohosi sfääriin. Nähtiin livenä Ilmavoimien "kyyristymistaktiikka", kun puolustaja päätti säästää koneet siihen hetkeen, kun Rauha jälleen koittaa. Mittava panostus ilmavoimiin oli yhtä tyhjän kanssa, kun katolle tuli ravakka ylivoima. Näitä kyyristymisiä on nähty sen jälkeenkiin. Hmmmmmmm. Herättääkö se mietteitä?

Joo herättää..tykeillä ammuttiin vaan 2 kopperia ja 41 ammuttiin ohjuksin.

Sekin herättää että koko ilmapuolustuksen suhde oli 10/1 jenkeille ( mikäli 360 irakilaiskonetta tuhottiin hangaareihin ). Tosin muistelen että osa olisi lennetty suoraan Iraniin ???

Yksi yksityiskohta selvityksessä on että kaartotaistelussa yksi kone lensi suoraan tonttiin...jotenkin tuttua sekin...ettei tarvi välttämättä edes ampua.

Syykin selviää Iraki Air Force alta wikistä;

On the brink of the US led invasion, Saddam Hussein disregarded his air force's wishes to defend the country's airspace against coalition aircraft and ordered the bulk of his fighters disassembled or buried. Air Vice Marshal Abed Hamed Mowhoush was apparently the air force commander immediately prior to the war. Some were later found by US excavation forces around the Al Taqqadum and Al Asad air bases, including MiG-25s and Su-25s.[20] The IQAF proved to be totally non-existent during the invasion; a few helicopters were seen but no fighters flew to combat coalition aircraft.[21]

Koneet purettiin tai haudattiin ( mitä oli jäänyt edellisestä sodasta jäljelle ). Luku 180 konetta mainitaan..joista puolet lentokuntoisia..eli 90.

Tämä tieto itseasiassa pudottaa pudotukset siten että ne meni 11/10 Irakin ilmatorjunnalle.

Huomasit varmaan, että tuossa on tietoja kahdesta kahinasta?
 
Juke kirjoitti:
Yksi yksityiskohta selvityksessä on että kaartotaistelussa yksi kone lensi suoraan tonttiin...jotenkin tuttua sekin...ettei tarvi välttämättä edes ampua.

Muistelen noita olleen kaksi. Kolmas kolkattiin LGB:llä.
 
Caveman kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
http://www.indiandefence.com/forums/us-european-defence-affairs/17295-f35-analysis-expanded.html

iltalukemista....

Aikamoista perusshaibaa jälleen kerran... Saa su-27 pilotti olla aikamoisessa vodkahöyryissä että lähtee puskemaan F-35 vastaan päästäkseen elossa WVR etäisyydelle kurvaamaan... Nämä pelkkiin koneen suoritusarvoihin perustuvat "artikkelit" kun tykkänään unohtavat käytettävän hävittäjätaktiikan.

Oon vähän samaa mieltä Ravenin kanssa. Ihan näin ensinnäkin, toi wing loadingin vertaaminen on aika huono mittari kun verrataan F-35:n kaltaista lifting body-leijaa vanhempiin koneisiin. Nostetta kun kertyy muualtakin kuin siivistä, ja jos aseistus on rungon sisäistä, niin vekotin hukkaa kaarteluissa paljon vähemmän energiaa kuin aseistuksen ulkoisesti kantavat lajikumppanit. Sitten on vielä se, että lähitaisteluohjusten kehitys tekee nokan kääntönopeudesta koko ajan vähemmän ja vähemmän oleellista, kun lähitaistelupuikon voi laukoa kypärätähtäimellä ja se kykenee kääntymään paljon tiukemmin kuin mikään miehitetty hävittäjä.

Toiseksi, jotakuta saattaa kiinnostaa semmoinen historiallinen detalji, että tuon analyysin kirjoittaja Chuck Spinney vastusti aikanaan voimallisesti esimerkiksi F-16:n tutkaa. Miehen 1980-luvun kirjoitusten mukaan yksinkertainen tutka tai jopa ei tutkaa ollenkaan olisi riittänyt - nyt kuitenkin tuota tutkallista F-16:a pidetään oivallisena vekottimena.

Sitä minä vaan, että nyt saattaa olla käymässä vähän samalla tavalla. F-35 on varmaan tämän hetken uhkakuvia mietittäessä ylimitoitettu ja kallis, vaan miten mahtaa olla vuonna 2030? F-16 - sellaisena kuin se toteutui - oli hirmukallis vuoden 1970 uhkakuvia ja sodan kuvaa mietittäessä, vaan nytpä tuokin veijari pitää sitä mitä mainioimpana koneena.
 
Deeiii kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
http://www.indiandefence.com/forums/us-european-defence-affairs/17295-f35-analysis-expanded.html

iltalukemista....

Aikamoista perusshaibaa jälleen kerran... Saa su-27 pilotti olla aikamoisessa vodkahöyryissä että lähtee puskemaan F-35 vastaan päästäkseen elossa WVR etäisyydelle kurvaamaan... Nämä pelkkiin koneen suoritusarvoihin perustuvat "artikkelit" kun tykkänään unohtavat käytettävän hävittäjätaktiikan.

Oon vähän samaa mieltä Ravenin kanssa. Ihan näin ensinnäkin, toi wing loadingin vertaaminen on aika huono mittari kun verrataan F-35:n kaltaista lifting body-leijaa vanhempiin koneisiin. Nostetta kun kertyy muualtakin kuin siivistä, ja jos aseistus on rungon sisäistä, niin vekotin hukkaa kaarteluissa paljon vähemmän energiaa kuin aseistuksen ulkoisesti kantavat lajikumppanit. Sitten on vielä se, että lähitaisteluohjusten kehitys tekee nokan kääntönopeudesta koko ajan vähemmän ja vähemmän oleellista, kun lähitaistelupuikon voi laukoa kypärätähtäimellä ja se kykenee kääntymään paljon tiukemmin kuin mikään miehitetty hävittäjä.

Toiseksi, jotakuta saattaa kiinnostaa semmoinen historiallinen detalji, että tuon analyysin kirjoittaja Chuck Spinney vastusti aikanaan voimallisesti esimerkiksi F-16:n tutkaa. Miehen 1980-luvun kirjoitusten mukaan yksinkertainen tutka tai jopa ei tutkaa ollenkaan olisi riittänyt - nyt kuitenkin tuota tutkallista F-16:a pidetään oivallisena vekottimena.

Sitä minä vaan, että nyt saattaa olla käymässä vähän samalla tavalla. F-35 on varmaan tämän hetken uhkakuvia mietittäessä ylimitoitettu ja kallis, vaan miten mahtaa olla vuonna 2030? F-16 - sellaisena kuin se toteutui - oli hirmukallis vuoden 1970 uhkakuvia ja sodan kuvaa mietittäessä, vaan nytpä tuokin veijari pitää sitä mitä mainioimpana koneena.

Ööö... Cavemanin kanssa samaa mieltä sinä mielestäni olet :)
 
Peiper kirjoitti:
Deeiii kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
http://www.indiandefence.com/forums/us-european-defence-affairs/17295-f35-analysis-expanded.html

iltalukemista....

Aikamoista perusshaibaa jälleen kerran... Saa su-27 pilotti olla aikamoisessa vodkahöyryissä että lähtee puskemaan F-35 vastaan päästäkseen elossa WVR etäisyydelle kurvaamaan... Nämä pelkkiin koneen suoritusarvoihin perustuvat "artikkelit" kun tykkänään unohtavat käytettävän hävittäjätaktiikan.

Oon vähän samaa mieltä Ravenin kanssa. Ihan näin ensinnäkin, toi wing loadingin vertaaminen on aika huono mittari kun verrataan F-35:n kaltaista lifting body-leijaa vanhempiin koneisiin. Nostetta kun kertyy muualtakin kuin siivistä, ja jos aseistus on rungon sisäistä, niin vekotin hukkaa kaarteluissa paljon vähemmän energiaa kuin aseistuksen ulkoisesti kantavat lajikumppanit. Sitten on vielä se, että lähitaisteluohjusten kehitys tekee nokan kääntönopeudesta koko ajan vähemmän ja vähemmän oleellista, kun lähitaistelupuikon voi laukoa kypärätähtäimellä ja se kykenee kääntymään paljon tiukemmin kuin mikään miehitetty hävittäjä.

Toiseksi, jotakuta saattaa kiinnostaa semmoinen historiallinen detalji, että tuon analyysin kirjoittaja Chuck Spinney vastusti aikanaan voimallisesti esimerkiksi F-16:n tutkaa. Miehen 1980-luvun kirjoitusten mukaan yksinkertainen tutka tai jopa ei tutkaa ollenkaan olisi riittänyt - nyt kuitenkin tuota tutkallista F-16:a pidetään oivallisena vekottimena.

Sitä minä vaan, että nyt saattaa olla käymässä vähän samalla tavalla. F-35 on varmaan tämän hetken uhkakuvia mietittäessä ylimitoitettu ja kallis, vaan miten mahtaa olla vuonna 2030? F-16 - sellaisena kuin se toteutui - oli hirmukallis vuoden 1970 uhkakuvia ja sodan kuvaa mietittäessä, vaan nytpä tuokin veijari pitää sitä mitä mainioimpana koneena.

Ööö... Cavemanin kanssa samaa mieltä sinä mielestäni olet :)

Kappas! Syytän maanantaiksi runsasta oluttarjoilua :D
 
Juke kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Miten ihmeessä Te uitatte pelipaikoille nuo mainiot koiruustappelukoneet, jos vastassa on kone, joka tömäyttää omanne tonttiin ennenkuin edes tiedätte vihollista edes olevan mailla tai halmeilla? Selittäkää nyt hyvät miehet, että minäkin sen tajuan. Onko ymmärrykseni todella niin puutteellinen, kun en kykene hahmottamaan tätä? Suoraan sanoen epäilen ym. koneiden edes pääsevän ns. pelipaikoille, jos ilmatilan on ottanut haltuun parvi uuden polven koneita, olipa sitten kyseessä F35 tai mikä tahansa vastaavasti varustettu ja tuettu konetyyppi. Ja edelleenkin, jos olen oikein ymmärtänyt, lentäjien taso on hirmu ratkaisevaa, mutta ei eliittilentäjäkään voi valaa savesta timantteja.

Verrataanpa;

http://fi.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II

http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon

Heti pistää silmään että F-35 tyhjäpaino on melkein sama kuin F-16 maksimipaino.

Tästä käy kuitenkin ilmi että maksimi lastatun koneen siipikuormitus onkin 744 kg eikä 526 niinkuin ilmoitetaan; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

Täältä taas käy ilmi että sama vertailuluku on 685 kg F-16:ssa; http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon

Kaikenkaikkiaan F-35 JSF 31 800 kg lentoonlähtöpaino kertoo noin ( siis melkein ) 2 x suuremmasta koneesta.

Alfat kertoo jotakin jne myös...mutta ohjuksethan osuu ilman alfojakin. Tykille ei saa ennakkoa ilman vetoa ja kurvataistelussa taas yhtä-äkkiä ei voi ottaa alfoja ilman että kone sakkaa tai menettää nopeutensa.

Wikipedian painotiedot ovat vanhoille Block 30-koneille (jotka ovat 80-luvulta). Nykyisin käytössä olevat F-16:kin ovat painavampia (pääasiassa avioniikan takia). Lukujen perusteella F-35 painaa tyhjänä saman verran kuin F-16 sisäisellä polttoainelastilla ja muutamalla ohjuksella varustettuna. Täyteen lastattu F-16 painaa suunnilleen saman kuin F-35A täydessä polttoainelastissa. F-16 on kuitenkin muutenkin selvästi pienempi kone. F-16 Block 60 eli uusin malli on jo aika lähellä F-35:n painoja: http://www.f-16.net/f-16_versions_article10.html

Teho-painosuhteessa F-35 on suunnilleen sama (versiosta riippuen vähän parempikin) kuin F-16 nykyiset versiot (tyhjänä). Täyteen tankattuna teho-painosuhde on vähän heikompi koska F-35:n menee sisäistä polttoainetta 2,6 kertaa enemmän. Työntövoimaa on kuitenkin vain 1,6 kertaa enemmän ja moottori on paljon uudenaikaisempi (eli kuluttaa selvästi vähemmän). Toki koneen ilmanvastus on suurempi, mutta todennäköisesti uusi moottori korvaa tehokkuudellaan tuon. Toimintasäde on siis melko varmasti selvästi parempi kuin F-16:sta. Veikkaisin F-16:n tarvitsevan vähintään kaksi isoa lisäpolttoainesäiliötä, jotta se pystyisi samaan toimintasäteeseen kuin F-35A sisäisellä polttoaineella.

F-35A menee painon puolesta C/D-mallin Hornetin ja Super Hornetin väliin. B/C-mallin F-35:t ovat suunnilleen Super Hornetin tai F-15C:n painoisia.
http://www.af.mil/information/factsheets/factsheet.asp?fsID=101

F-35:tä painavampia (osin selvästikin) ovat esim. F-15C/D/E-mallit, Su-27 johdannaisineen ja tietysti F-22. Kukaan ei taida kiistää niiden kaartotaistelukykyä.

Siipikuormitusta laskettaessa ei oteta huomioon koneen rungon eikä takasiivekkeiden aiheuttamaa nostovoimaa (niitä ei lasketa siipipinta-alaan), jotka F-35:ssä ovat hyvin merkittäviä. Siipipinta-ala määritellään siten, että piirretään siivet jatkumaan toisiinsa yhteen ja lasketaan tuo pinta-ala. Esim. F-35:n kuvia katsellessa näkee, että tuo laskentatapa tuottaa väärän kuvan kokonaisnostovoimasta kun runko ja takasiivekkeet aiheuttavat paljon nostovoimaa. Päinvastaisena esimerkkinä Eurofighter Typhoon ja Dassault Rafale saavat tuolla yleisellä siipipinta-alan ja siipikuorman laskentatavalla suunnilleen oikean tuloksen nostovoimasta.
 
Kyllä mun mielestä siipien väliin jäävä rungon osuus aina lasketaan mukaan.

Mitään takasiivekkeitä ei ole olemassakaan..on vain korkeusperäsin ja se aiheuttaa negatiivista nostovoimaa toisin kuin canardissa ( canardisiipi on korkeusperäsin myös ).
 
Juke kirjoitti:
Kyllä mun mielestä siipien väliin jäävä rungon osuus aina lasketaan mukaan.

Mitään takasiivekkeitä ei ole olemassakaan..on vain korkeusperäsin ja se aiheuttaa negatiivista nostovoimaa toisin kuin canardissa ( canardisiipi on korkeusperäsin myös ).

Nimenomaan siipien väliin jäävä rungon osuus lasketaan (tätä yritinkin sanoa), mutta muuten runkoa ei oteta huomioon. Tai oikeammin siivet jatketaan kuvitteellisesti yhteen (jolloin niiden väiiin jäävä runko lasketaan). Deltasiipisessä koneessa tällöin käytännössä koko runko lasketaan siipipinta-alaan. Tavanomaisessa suht suorasiipisessä koneessa tämä aiheuttaa sen, että koneen siipipinta-ala on pienempi kuin todellinen nostetta aiheuttava pinta-ala (runko+siipi). Siksi esim. Hornetilla ja F-16:lla on suht pieni siipipinta-ala ja sen seurauksena kohtalaisen korkea siipikuormitus vaikka molemmat ovat todella ketteriä koneita. Su-27 johdannaisilla on myös varsin korkea siipikuormitus tuolla laskentatavalla, mutta silti koneet ovat ketteryydeltään erinomaisia.

Ok, käytin hiukan väärää termiä. Korkeusvaikain ja korkeusperäsin (englanniksi yhdessä horizontal tail) toimivat kyllä usein myös nostovoimaa tuottavana siipenä. Joissakin ratkaisuissa se tosiaan tuottaa lähinnä negatiivista nostovoimaa eli työntää koneen takaosaa alaspäin. Toisissa ratkaisuissa se toimii yhdessä pääsiiven ja rungon kanssa nostovoimaa tuottavana osana. Asia riippuu ihan siitä, missä kohtaa aerodynaaminen keskiö on suhteessa koneen painopisteeseen. Jos aerodynaaminen keskiö on tasapainopisteen edessä, niin pyrstö-osan täytyy tuottaa ylöspäin olevaa voimaa ja päinvastoin jos asia on juuri toisinpäin. Nykyaikaisissa Fly-by-wire -koneissa aerodynaaminen keskiö on tasapainopisteen edessä ja siten pyrstö-osa (jos sellainen on) tuottaa positiivista nostovoimaa tai muuten koneen nokka pyrkii nousemaan ylöspäin.
 
RistoJ kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Kyllä mun mielestä siipien väliin jäävä rungon osuus aina lasketaan mukaan.

Mitään takasiivekkeitä ei ole olemassakaan..on vain korkeusperäsin ja se aiheuttaa negatiivista nostovoimaa toisin kuin canardissa ( canardisiipi on korkeusperäsin myös ).

Nimenomaan siipien väliin jäävä rungon osuus lasketaan (tätä yritinkin sanoa), mutta muuten runkoa ei oteta huomioon. Tai oikeammin siivet jatketaan kuvitteellisesti yhteen (jolloin niiden väiiin jäävä runko lasketaan). Deltasiipisessä koneessa tällöin käytännössä koko runko lasketaan siipipinta-alaan. Tavanomaisessa suht suorasiipisessä koneessa tämä aiheuttaa sen, että koneen siipipinta-ala on pienempi kuin todellinen nostetta aiheuttava pinta-ala (runko+siipi). Siksi esim. Hornetilla ja F-16:lla on suht pieni siipipinta-ala ja sen seurauksena kohtalaisen korkea siipikuormitus vaikka molemmat ovat todella ketteriä koneita. Su-27 johdannaisilla on myös varsin korkea siipikuormitus tuolla laskentatavalla, mutta silti koneet ovat ketteryydeltään erinomaisia.

Ok, käytin hiukan väärää termiä. Korkeusvaikain ja korkeusperäsin (englanniksi yhdessä horizontal tail) toimivat kyllä usein myös nostovoimaa tuottavana siipenä. Joissakin ratkaisuissa se tosiaan tuottaa lähinnä negatiivista nostovoimaa eli työntää koneen takaosaa alaspäin. Toisissa ratkaisuissa se toimii yhdessä pääsiiven ja rungon kanssa nostovoimaa tuottavana osana. Asia riippuu ihan siitä, missä kohtaa aerodynaaminen keskiö on suhteessa koneen painopisteeseen. Jos aerodynaaminen keskiö on tasapainopisteen edessä, niin pyrstö-osan täytyy tuottaa ylöspäin olevaa voimaa ja päinvastoin jos asia on juuri toisinpäin. Nykyaikaisissa Fly-by-wire -koneissa aerodynaaminen keskiö on tasapainopisteen edessä ja siten pyrstö-osa (jos sellainen on) tuottaa positiivista nostovoimaa tai muuten koneen nokka pyrkii nousemaan ylöspäin.

Okei tää selvitys olikin tarpeellinen.
 
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Yrittikö kukaan edes vastata tuohon Baikalin aiheelliseen kysymykseen:"Miten vitussa voit voittaa jos et edes havaitse vihollistasi?"

Tähän lisätään jatkoa> miten voit voittaa, jos et tiedä vihollista edes olevan, mutta vihollinen tietää sinun olevan mestoilla ja sillä on välineet korauttaa sinut tonttiin...ja vieläpä halujakin siihen. En edes viitsi ryhtyä ajattelemaan voittosuhteita tuossa jaossa, ne ovat varmasti koiratappeluun valmistautuvalla osapuolella murheelliset.

Vaan mitäs sitten tehdään, kun kaukaa laukaistut ohjukset eivät osu? Tuskin ollaan kaukana siitä päivästä, kun Iron Domea vastaava viritelmä on osa hävittäjien asejärjestelmää. Iivanan koneet ampuvat kohti tulevat Amraamit alas ja jatkavat lähestymistä vasta puolet asekuormasta käyttäneenä. Liekkö noilla vielä nopeusetu puolellaan?
 
JOKO kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Yrittikö kukaan edes vastata tuohon Baikalin aiheelliseen kysymykseen:"Miten vitussa voit voittaa jos et edes havaitse vihollistasi?"

Tähän lisätään jatkoa> miten voit voittaa, jos et tiedä vihollista edes olevan, mutta vihollinen tietää sinun olevan mestoilla ja sillä on välineet korauttaa sinut tonttiin...ja vieläpä halujakin siihen. En edes viitsi ryhtyä ajattelemaan voittosuhteita tuossa jaossa, ne ovat varmasti koiratappeluun valmistautuvalla osapuolella murheelliset.

Vaan mitäs sitten tehdään, kun kaukaa laukaistut ohjukset eivät osu? Tuskin ollaan kaukana siitä päivästä, kun Iron Domea vastaava viritelmä on osa hävittäjien asejärjestelmää. Iivanan koneet ampuvat kohti tulevat Amraamit alas ja jatkavat lähestymistä vasta puolet asekuormasta käyttäneenä. Liekkö noilla vielä nopeusetu puolellaan?

Mielenkiintpoinen aspekti; http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome

Tuossa juuri laitoin ehdolle nopean pintaefektitukialuksen jolla suojattaisiin kevyitä rynnäkkökoneita joiden päätehtävä olisi moukaroida maataistelukoneita ja tankkeja sekä jalkaväkeä. Eli kokonainen sodankäynti-/ ilmapuolustusjärjestelmä, joka voitaisiin tunnissa saada aina hyökkäyksen kohteeksi joutuneeseen kolkkaan...ja minuuteissa mikäli koneiden ulottuvissa ja/tai alukset koneineen levitetty laajalle.
 
Tässä yksi tapa mitata asioita. Graafin akseleilla amerikkalaisten ja kiinalaisten hävittäjien wing loading ja weight/thrust-ratio. Eli mitä lähempänä origoa, sitä parempi liikehtimiskyky hävittäjällä vertikaali- ja horisontaalitasossa. F-22 rulettaa, Super Hornet ei vakuuta, F-35 vertailun keskitasoa. F-35:n häiveominaisuudet varsinkaan "liittolaisversioilla" eivät ole yhtä hyvät kuin F-22:lla, joten itäkoneiden IRST tasoittaa tilannetta.

wtr_zpsdc54c80c.png
 
Back
Top