Ilmavoimien tulevaisuus

On kyllä ihme, että tuosta loppuun ajetusta fossiilista ei päästä eroon, vaikka USAF kuinka haluaisi. Nuorimmat A-10:t ovat jo 37 vuotta vanhoja. Luulisi, että niissä alkaisi jo olla lentotunnit pikkuhiljaa täynnä.

Aivan kuin roikuttaisiin kiinni jossain 60-luvun 23mm it-tykissä! :cool:
 
Viimeksi muokattu:
iu

Aikoinaan USA:ssa rakennettiin budjettisyistä puisia sotalaivoja käytännössä uusiksi, koska korjausmäärärahoja oli helpompi saada kuin uushankintamäärärahoja. B-52:n suhteen tilanne on sama. Epäilisin että vaikkapa P-8:n, A-330MRTT:n tai C-17:n pommariversio olisi reilusti parempi ratkaisu stand-off aseille - vaan ei käy.
 
Aikoinaan USA:ssa rakennettiin budjettisyistä puisia sotalaivoja käytännössä uusiksi, koska korjausmäärärahoja oli helpompi saada kuin uushankintamäärärahoja. B-52:n suhteen tilanne on sama. Epäilisin että vaikkapa P-8:n, A-330MRTT:n tai C-17:n pommariversio olisi reilusti parempi ratkaisu stand-off aseille - vaan ei käy.
Ilmeisesti B-52::n käytöstä on myös niin paljon kokemusta että tiedetään paljonko sen operointi maksaa, millainen työ on lisätä tuki jollekin uudelle aseelle, koulutettuja miehistöjä löytyy, tukikohdat on sille valmiina ympäri maailman jne että se on edelleen käytössä.
 
Mielikuvitus näkee jo Gabriel V ilmasta. Mutta hittoako sillä jos JASSM-ER, JSM, SPEAR 3, SDB II...
Brasilia on ilmaissut kiinnostuksensa johonkin Brahmos-versioon. Olisko kuvassa näkyvää pienempi. Jutun mukaan yksi laukaisualusta voisi olla Gripen E tai muut lentokoneet.
 
Brasilia on ilmaissut kiinnostuksensa johonkin Brahmos-versioon. Olisko kuvassa näkyvää pienempi. Jutun mukaan yksi laukaisualusta voisi olla Gripen E tai muut lentokoneet.

En usko että Greipissä on yhtään tarpeeksi kantavaa ripustuspistettä noin isoille ohjuksille? Eikös tuo ohjus ole iso ja painava?
 
  • Haha
Reactions: aab
En usko että Greipissä on yhtään tarpeeksi kantavaa ripustuspistettä noin isoille ohjuksille? Eikös tuo ohjus ole iso ja painava?

"BrahMos-NG (Next Generation) is a mini version based on the existing BrahMos, will have same 290 km range and mach 3.5 speed but it will weigh around 1.5 tons, 5 metres in length and 50 cm in diameter.
...
BrahMos-NG will have Land, Air, ship-borne and Submarine tube-launched variants. The first test flight is expected to take place in 2022–24. Initially Brahmos-NG was referred to as Brahmos-M. Additionally, the BrahMos-NG will have an AESA radar rather than the mechanically scanned one on the PJ-10."


Storm Shadow on 1300 kg joten ei Brahmos-NG kovin paljon sitä painavampi ole.
 
Niskanen arvioi, että autoilijoita yllättää uudella reitillä ehkä eniten Tikkakosken pohjoispuolella oleva lentokoneiden varalaskupaikka ja se, kuinka nopeasti matka hujahtaa Kirristä Vehniälle.
– Varalaskupaikalla on erittäin isot valonheittimet ja tieleveys noin 40 metriä. Se on aika vaikuttavan näköinen paikka.
Rissalaan vissiin jotain vastaavaa pienemmässä koossa naputellaan lähiaikoina. Tosin jos se on Joensuuntielle kuten arvelisi niin se ei ole motari vaan joku ohituskaistahässäkkä, jota kai pitäisi laajentaa jos haluaa parantaa vastaavasti varalaskuja. Tai sitten lisää erillisiä rullausteitä.
 
Tällä foorumilla pitäisi itsesuojeluvaiston kehittyä ainakin sen verran, ettei mene loukkaamaan kirjoittajakunnan syviä rivejä. Taitaapi olla nöyrän anteeksipyynnön paikka... :ROFLMAO:
Jep. Jumalanpilkkaanhan tuollainen törkeily rinnastuu.
 
Miksi varalaskupaikalla on valonheittimet? Taiteellinen valaistus vai käytännön funktio?
 
Back
Top