Ilmavoimien tulevaisuus

Tässäpä lueskelin aamun Hesaria, en tiennytkään että Dassault Systemes on yksi maailman johtavista ohjelmistoyrityksistä. Voipi tuottaa tiettyjä etuja hävittäjien suunnittelussa ja valmistelussa ja voi heijastaa myös kykyjä elektronisessa sodankäynnissä...




Rafalessa käytetty SPECTRA on Thalesin tuote, ei Dassaultin. Ei mikään pikku peluri toki sekään. Varmasti HX:n myötä ilmavoimien ELSO nousee aivan uudelle tasolle, oli valittu kone mikä hyvänsä.
 
Lentokoneteollisuus on tuottanut jänniä keksintöjä, kuten numeerisen ohjauksen ja levyjarrut.
Levyjarrut on kyllä autoteollisuuden keksimät.
Fredrick William Lanchester patentoi levyjarrut 1902 Englannissa ja niitä käytettiin Lanchester autossa.

Sitä ennemmin Elmer Ambrose Sperry oli käyttänyt niitä jo 1898 sähköautossa.

1902
LAN-6-74.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nuo kuvat eivät suoraan liity toisiinsa (espanjaa? en ymmärrä). -9X paransi kinematiikkaa huomattavasti -9M verrattuna ja -9X Block II edelleen hieman, mutta kaikki käyttävät samaa moottoria. Tämä #SMOKE on sitten joku uusi juttu. Varmaan aika paljon on moottorissa parantamisen varaa, koska nykyinen on ollut käytössä jo aikaisemminkin kuin -9M:ssä.
 
"I suppose that with the proliferation of stealth platforms that can pose problems for interception with a radar-guided missile, getting the most out of the Sidewinder is important."

Ei liitykään. Ajattelin vain, että kuinka toimitaan eli eka kuva voisi olla havainnollinen tämän smoke-kuvan kanssa. 9M->X II oli aika turha kuva.
 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla hyvä ostos C-27J Spartanin sijaan.

Ilmavoimien mukaan tarjouskilpailu espanjalaisen C-295M:n ja italialaisen Alenia C-27J:n "Spartanin" välillä oli tiukka. Espanjalaisen mallin valintaan vaikutti muun muassa edullisempi hankintahinta ja koko eliniän kustannukset sekä sen soveltuvuus joukko ja materiaalikuljetuksiin.

Ilmavoimat testasi tarjouskilpailuun osallistuneiden lentokoneiden soveltuvuutta Suomen oloihin viime tammikuussa. Lastauskokeissa koneisiin kuormattiin erilaista materiaalia ja kylmäkokeissa arvioitiin niiden toimivuutta kylmissä oloissa. Molemmat tarjouskilpailussa mukana olleet mallit täyttivät niille asetetut vaatimukset.

Heikommaksi näyttää jääneen myynti ja erityisesti USAF:n budjettisyistä tehty siirto USCG/SOCOMille nostaa kulmakarvoja:
 
Lentokoneteollisuus on tuottanut jänniä keksintöjä, kuten numeerisen ohjauksen ja levyjarrut.
Kappas, palstan Nostradamus ennusti seuraavan viikon T&T:n jutun aiheen.

Helikopterin roottorin lavat osoittautuivat melkoiseksi haasteeksi metalliteollisuudelle – USA:n ilmavoimien rahoituksella syntyi numero-ohjattu yläjyrsin
 
Kappas, palstan Nostradamus ennusti seuraavan viikon T&T:n jutun aiheen.

Helikopterin roottorin lavat osoittautuivat melkoiseksi haasteeksi metalliteollisuudelle – USA:n ilmavoimien rahoituksella syntyi numero-ohjattu yläjyrsin
En ole kirjoittanut tuohon aviisiin 80-luvun jälkeen. Silloinkin sillä oli parempi nimi.
 
Nyt kun puolustusvoimien iskukyky halutaan keskittää Horneteille ja toisaalta maalla joukot vähenevät ja niilläkin on erinäistä pidemmän ja lyhyemmän matkan vaikutuskykyä (esim. GMLRS, Gabriel V, Spike LR ym.), olisiko aika miettiä Suomessa kuljetuskoneiden hankintaa?

Moderni kuljetuskone, vaikka nyt Embraer KC-390, kykenee toimimaan ilmatankkauskoneena ja näin toimii "force multiplierinä" ilmavoimille. Kuljetuskyky riittää kuljettamaan mikroarmeijastamme tärkeitä osia maan puolelta toiselle - sanotaan vaikkapa rannikko-ohjuskomppanian tai PTO-tuliyksikön Ahvenanmaalta Lappiin, Gotlantiin tai sieltä pois - sangen rivakasti. Joissain tilanteissa liittyen myös operatiiviisiin liikkeisiin, vaikkapa sopivalle varmistetulle tienpätkälle selustassa

Eksoottisempia kykyjä - mutta ihan realistisia - tulevaisuudessa voivat olla esimerkiksi ilmasta tapahtuva merimiinoitus, miehittämättömien pinta/pinnanalaisten kuljetus toiminta-alueelle tai miehittämättömien maakulkuneuvojen (UGV) toimittaminen toiminta-alueelle.

Jos erilaiset kaavailut toteutuvat voi kuljetuskonetta käyttää myös risteilyohjusten laukaisuun ilman että HX:iä tarvitsisi sitoa tehtävään, lisäksi kuljetuskoneilla voitaneen tulevaisuudessa laukoa ja ottaa kiinni erilaisia drooneja.

Kuljetuskoneen hankinta kannattaisi viedä eteenpäin kokonaisturvallisuuden hankkeena - kuljetuskoneillahan voi viedä humanitääristä apua kriisialueille, käytätä niitä MEDEVAC:n, sammuttaa metsäpaloja ym.

Epäilen että Suomenkin tapauksessa "sweet spot" olisi isommalla koneella kuin C-295. Vai olisiko "sweet spot" jo A330 MRTT joka toisi uusia mahdollisuuksia mutta myös pienempiä taktisia kykyjä?

Vertailun vuoksi Ruotsilla on 5 Herculesta, Norjalla ja Tanskalla 4. Embraer KC-390 on tässä vain esimerkkikoneena.

 
Viimeksi muokattu:
edit: https://breakingdefense.com/2021/12...-air-force-planes-with-one-notable-exception/
That list includes 47 F-16C/Ds, 48 F-15C/D Eagles, four E-8 JSTARS ground surveillance aircraft and 20 RQ-4 Global Hawk Block 30 surveillance drones. The bill will allow the service to divest the 18 KC-135s and 14 KC-10s requested in the budget, while also removing a restriction prohibiting further KC-10 divestments — opening up the door for easier KC-10 retirements in future years.

Lawmakers also approved the divestment of 13 C-130Hs, five of which will be replaced by newer C-130J models, leaving a total fleet of 279 C-130 cargo planes, according to a second House aide.

Yet despite this win for the Air Force, the A-10 remains undefeated. Fiercely protected by the congressional delegation that represents Davis Monthan Air Force Base, Ariz., the attempted divestment of 42 A-10 Warthogs was thwarted, with lawmakers mandating that all 281 of the venerable ground attack plane remain in service.
*

Mutta entäs tämä... :mad:
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä ihme, että tuosta loppuun ajetusta fossiilista ei päästä eroon, vaikka USAF kuinka haluaisi. Nuorimmat A-10:t ovat jo 37 vuotta vanhoja. Luulisi, että niissä alkaisi jo olla lentotunnit pikkuhiljaa täynnä.
 
On kyllä ihme, että tuosta loppuun ajetusta fossiilista ei päästä eroon, vaikka USAF kuinka haluaisi. Nuorimmat A-10:t ovat jo 37 vuotta vanhoja. Luulisi, että niissä alkaisi jo olla lentotunnit pikkuhiljaa täynnä.

iu
 
Back
Top