Ilmavoimien tulevaisuus

Joku 6-8 kpl lienee todennäköisempi hankinta toiminnan aloitukseen ja vanhakin malli ajaa asiansa vielä 10 vuotta. Saattavat hyvin tyytyä kevyempäänkin kalustoon. Sikäli kuin lopulta hankkivat yhtään mitään. Aika näyttää mitä tekevät pidemmällä jänteellä. Hommassa on vähän sellainen maku että haetaan ratkaisua mutta ongelma puuttuu.
Niin, jos QRA-yhteistyö RAF:n kanssa toimii niin tuskin tuolla on kauhea kiire. UK:n kannalta nykysysteemi selkeä kun ei tarvi arvailla kumman maan koneet lähtevät tunnistamaan. Kiiretilanteessa aikaa säästyy kun ei tarvi toisen maan edustajien kanssa neuvotella.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksanut tutkia, mutta miksi ihmeessä Gripen olisi ainut vaihtoehto?
Tuskin onkaan, luultavasti siihen on esimerkinomaisesti laskettu paljonko maksaa 40 kappaletta "jotain suht edullista ensilinjan taistelukonetta" ja Gripen on vain napattu siihen koekaniiniksi. Jos hankintaa alettaisiin oikeasti värkkäämään niin varmaan pidettäisiin sitten tarjouskilpailu.
Gripen C/D:tä tuskin 40 kappaletta olisi saatavillakaan, eikö nykyinen "tyhjä pyrstö" varasto ole jotain 12 konetta? Tietenkin Flygvapnet voisi myydä vanhaa mallia pois ja ostaa E:tä tilalle.

Option 1:n ja 2:n ero on siis se että M-346 on alisooninen mikä päivystyslentohommissa on jonkunmoinen rajoite. Ylisooninen vaihtoehto maksaa sitten 2 miljoonaa vuodessa enemmän ja 'oikeat ilmavoimat' vähän enämpi.

Ulkopuolinen voisi ajatella että joku Eurofighter-lentue yhteishuollossa RAFin kanssa saattaisi olla kustannustehokas vaihtoehto. Näin vältetään Itävallan sudenkuoppa. Mutta ehkä vihreällä saarella ei haluta olla niin riippuvaisia pikkuhiljaa epävakaammaksi muuttuvasta Britanniasta?
 
Kuten arvasin, hieman heikkotasoinen pätkä. NGAD, joka on pitkän kantaman myötä tuntuvasti kalliimpi muka korvaisi F-35... just.
Lopettaisivat nyt ensin edes 4. gen koneiden ostamisen.

Videon tekijä joi Roperin Digital koolaidit täysin.

Olipa paljon aiheita yhdessä videossa. AETP:t, euro-FCAS yms.
 
Viimeksi muokattu:
Lämäri näkee ilmavoimien verkkojen kehityksen olevan ohjelmassa useassa maassa.
Suomessa ollaan tosin jo hyvässä vauhdissa, edellä. (JADEC2)

Lockheed sees opportunity to build battlefield networks for foreign air forces
By Garrett Reim
15 February 2022

Lockheed Martin believes foreign militaries will follow the US Air Force’s (USAF’s) example and fund development of battlefield networks of their own.
The company is involved in development of the USAF’s Advanced Battle Management System (ABMS), a network that is supposed to allow aircraft to quickly pass around information about the battlefield, enabling US pilots to get a jump on the enemy. Lockheed is also competing in a similar Australian Defence Force programme called Project AIR6500.
At the core of the USAF’s ABMS vision is the Lockheed F-35 stealth fighter, which the Department of Defense has described as a “quarterback” that will gather information about the battlefield and then call plays. Lockheed bills the F-35 as the “most advanced node” in the service’s network.

Yet, battlefield networks of the future will connect many different pieces of equipment, including ground vehicles and ships, as well as various aircraft. That means each network is likely to be custom built, says Tim Cahill, Lockheed Martin senior vice-president for global business development and strategy.
A desire to be interoperable with US forces will likely drive some commonality and standards across militaries, especially those that are allies or partners of Washington. However, the requirement to network legacy aircraft and other equipment will mean customisation will be inevitable.

“Once you build out some of these pieces, I think you’ve got the opportunity perhaps to take them to other countries and drop them in whole,” says Cahill. “But, my guess is there’s going to be some significant adaptation.”
While all-encompassing battlefield networks are cutting-edge currently, Lockheed envisions the systems will eventually become must-have technology.
“It’s going to be necessary to win the fight,” says Cahill. “It’s going to become an enabler… and so, it’s by definition going to be a relatively large segment of the market at some point in the future.”
 
Viimeksi muokattu:
Pikavilkaisulla 5 x R-27 ja 4 x R73
Harmi että tämä on poissa kentältä. Vaikka kaikki ohjusversiot ja kone itsessään on vanha venäläisiin su-35 ja samojen ohjusten tuoreimpiin versioihin verrattuna, niin tällä jos ois päässy tonttia hipoen jonku helikopterikolonnien kimppuun niin ne ois ka-52 lukuunottamatta kaikki tapettu siihen paikkaan.
 
Mutta ei sitten löytänyt mitään maaleja noille.
Aivan varmasti olisi löytänyt jos olisi yrittänyt. Melko helposti vielä kun poislukien muutama orpo kaveri kaikki muu lentävä kuuluu viholliselle. Puhdas ilmataisteluaseistus ja poissa pelistä. Sen kavereista kun oli kuvaa niin siivet oli jo melkein täyssileät eli ne on päässeet tekemään edes jotain. Mutta ehkä tää on enempi tuon ukrainalirpakkeen juttuja.
 
Aivan varmasti olisi löytänyt jos olisi yrittänyt. Melko helposti vielä kun poislukien muutama orpo kaveri kaikki muu lentävä kuuluu viholliselle. Puhdas ilmataisteluaseistus ja poissa pelistä. Sen kavereista kun oli kuvaa niin siivet oli jo melkein täyssileät eli ne on päässeet tekemään edes jotain. Mutta ehkä tää on enempi tuon ukrainalirpakkeen juttuja.

Ukraina lirpakkeessa ollaan vähän laukalla.
 
Back
Top