Ilmavoimien tulevaisuus

Mikähän lienee Venäjän hävittäjäkauppojen tulevaisuus esim. Intiassa ja Lähi-Idässä, jos niihin ei enää saa länsimaista avioniikkaa ja aseita?
 
 
Urkaina-säikeestä irrotettuna:
Tuhoutunut venäläinen SU-27, lentäjän laskuvarjo ei auennut.
Hornettien korvetassa Rissalassa Migit, vanhaa kalustoa muisteltiin Los Kyheröksen biisissä "Poltto palaa". Laulussa haikaillaan 2 machin kihdytysten perään, koneen ominaisuuksia muistellen:

Telineet ei ulos tule, sen jo tiedän
Myös pienet viat mittareissani siedän
Vaan penkki on moitteeton
Se testattukin usein on
Oi Migoyan, kuinka sua kaipaankaan


Nyttemmin ovat ryssineet näköjään penkinkin, vaikka kovasti niitä on hehkutettu paremmiksi kuin länsimaisia. Oli myös se toinen tapaus, jossa kaksipaikkaisen toinen varjo ei auennut. Saattoi tietty olla tämä sama, jos oli SU-27UB, tyhjä takapenkki selittäisi miksi varjo ei toiminut.
 

Tuore numero Kadettikunnan Kylkirauta-lehdestä. Teemana puolustusjärjestelmä. Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Pasi Jokinen kirjoittaa otsikolla "Ilmapuolustus osana puolustusjärjestelmää 2030". Laitoin jo tämän F-35-käyttöönotto -ketjuun, mutta sopii tännekkin.

Satunnaisia poimintoja:

Luvassa on mm. valvontajärjestelmän laajentamista n. 2024 paikkeilla.
Ilmapuolustuksen johtamisjärjestel-
män kehittäminen kohti 2030 lukua to-
teutetaan muutosaskeleittain. Johtamis-
järjestelmän kehittäminen koordinoi-
daan kehittämisohjelman sisäisten käyt-
töönottoprojektien (ILJO24 ja ILJO28)
toimenpitein. Ensimmäisellä muutos-
askeleella kehittämisen painopiste on
valvontajärjestelmien laajentamisessa

ja johtamisjärjestelmän digitalisaation
laajentamisessa. Uusien järjestelmien li-
säksi teknisiä kehityskohteita ovat tie-
donsiirron kapasiteetti, reaaliaikaisuus,
yhteenliitettävyys, kybersietoisuus ja
verkko- ja salainratkaisut.

2028 paikkeilla toinen kehitysvaihe, mm. lisää tekoälyä.

Toisella muutosaskeleella johtamis- järjestelmän kehittämisen painopiste siirtyy tekoälyn ja sen mahdollistamien sovellusten laajempaan käyttöönottoon. Tavoitteena on informaation entistä nopeampi saatavuus, välitön käytettävyys ja automaattinen analysointi.

Infran kehityksessä mm. kiitoteille uusia pelastusalueita vaijeripysäytyksiin.

Tukikohtainfrastruktuuri muoka-
taan operaatioturvallisuusvaatimuk-
sia vastaavaksi. Suojatilat rakennetaan
kattavasti. Myös itse lentokenttäaluei-
ta parannetaan, sillä F-35:n pysäytys-
järjestelmä on erilainen kuin Hornetis-
sa. Kiitoteille pitää rakentaa uusia pe-
lastusalueita, joilla voidaan käyttää vai-
jeria.
F-35 on myös hieman painavampi
kuin Hornet, joten kiito- ja rullausteiden
kantavuus ja pintojen kesto tarkistetaan.
Myöskään käytettävyyttä ei unohdeta,
vaan Ilmavoimat varmistaa, että huolto-
tilojen koko ja varustelu vastaavat uuden
kaluston vaatimuksia.

Lisäksi mainittu mm. aktiivisten sekä passiivisten järjestelmien vahvuuksien yhdistäminen, avaruustilannekuva, sekä se, että ilmavoimat ja entistä kattavampi/ulottuvampi ilmatorjunta yhdessä muiden kykyjen kanssa muodostavat vastustajalle suorituskyvyltään kiistattoman pidäkkeen.
 

Kanukit menivät myös Salamakakkosen rekeen mukaan. F-35 jatkaa voittokulkuaan.
 
@Rannari kirjoitteli joskus, mitä kaikkea Hornetin kanssa tarjottiin. Mutta tuliko meille Sparroweja jossakin sumuverhon salassa "lainaan"? Vai onko selitys tylsempi ja AMRAAM käyttää samoja osia Sparrowin kanssa?

Raportti on Siprin sivulla, mutta USA:n hallinnon tuotoksia, eli Sipriä ei voi tällä kertaa syyttää.


Katso liite: 59249
Haiskahtaa copypaste-virheeltä. Ympärillä kaikki on linjaa itse tuote ja seuraavalla rivillä sen varaosat. Veikkaan että tuossakin on kyse AMRAAMin varaosista ja käsittelylaitteista. Jäänyt vaan sihteeriltä muokkaamatta jälkimmäinen rivi.
 
Back
Top