Ilmavoimien tulevaisuus

Itse veikkaan vaan, että Ukrainan sodan myötä tulleella lisärahoituksella halutaan vaan saada Hornet-kalusto huippuiskuun muutamaksi seuraavaksi vuodeksi NATO-jäsenyyden toteutumista odotellessa.

Plussaa on jos sama kalusto voidaan myöhemmin kierrättää F-35 hävittäjiin.
 
Itse veikkaan vaan, että Ukrainan sodan myötä tulleella lisärahoituksella halutaan vaan saada Hornet-kalusto huippuiskuun muutamaksi seuraavaksi vuodeksi NATO-jäsenyyden toteutumista odotellessa.

Plussaa on jos sama kalusto voidaan myöhemmin kierrättää F-35 hävittäjiin.

Nyt kun tilaa, kalujen toimitukset alkaa ehkä 2024...
 
Näitähän on hyvä spekuloida kun ei mitään tiedä…

Onko Amraameissa ilmennyt puutteita Ukrainassa?
Onko Amraameja lähetetty läjäpäin Ukrainaan?
Onko 9XII todettu hyväksi Kalibrien ja muiden vihollishärvelien pudottamiseen? Vrt. Iris 2

Puutteita? Jumala yksin tietää.

Suomen AMRAAM-ohjuksia Ukrainaan? Tuskin, kun siellä ei ole muuta mistä ampua kuin jokunen NASAMS. Kai ne ohjukset on kalasteltu sinne jostakin muualta kuin etulinjan maasta... Eikä Sidewinder olisi hyvä korvike kuitenkaan, eri peli eri tarkoitukseen.

Sidewinder risteilyohjuksen torjujana? Torjuttaessa maata vasten lentävää risteilyohjusta yläilmoista voisi olla hyödyllistä käyttää infrapunahakuista ilmataisteluohjusta. Tutkahakuisella on potentiaali kohdata vaikeuksia lähellä maanpintaa. Toisaalta Sidewinderin kantama on lyhyehkö, joten voi syntyä ajallista haastetta saada torjuntahävittäjä ajoissa riittävän lähelle torjuttavaa risteilyohjusta. Lisäksi voisi pohtia, että jos tässä onnistutaan, niin eikö risteilyohjus kannattaisi torjua mieluummin tykillä? Se ei kuitenkaan ole tietoinen torjuntahävittäjästä eikä ammu takaisin, joten sen pitäisi olla kuin maalipussiin ampuminen.

P.S. Se on IRIS-T, ei TWO ("2").
 
Mikä hyöty AIM-9X block II- versioista sitten olisi Hornetille? HN ei kykene hyödyntämään HOBS- kykyä takasektoriin, koska siinä ei ole EO/DAS järjestelmää maalinosoitukseen. Hakupään parannettu ohjelmisto ja hakupään elektroniikka sitten tuovat kyllä parempaa kykyä itsessään(IRCCM).
HOBS takasektoriin taitaa olla melko teoreettinen kyky. Mahtaako Block II etsinpää erota fyysisesti Block I:stä? Softapäivitykset saanee molempiin. Block II:n merkittävin uusi kyky, jota myös HN voi hyödyntää, on merkittävästi kasvanut laukaisumatka etusektorista kohti tulevia maaleja vastaan (LOAL, loft ja datalinkki).

Hornettiinhan on julkisten tietojen mukaan ollut myyntilupa max 150 kpl AIM-9X. Jos tuon jakaa käytössä oleville koneille, ei siinä ole edes kahta täyttöä. Ukrainan perusteella uskon ilmataisteluohjuksille olevan tarjolla muitakin maaleja kuin vihollisen lentokoneet. Sikäli en siis ihmettele hankintaa, varsinkin kun jatkokäyttömahdollisuuksia on myös HN:n poistuttua.

Joka tapauksessa on kyllä poikkeuksellista, että poistuvaan kalustoon integroidaan uusia suorituskykyjä.
 
HOBS takasektoriin taitaa olla melko teoreettinen kyky. Mahtaako Block II etsinpää erota fyysisesti Block I:stä? Softapäivitykset saanee molempiin. Block II:n merkittävin uusi kyky, jota myös HN voi hyödyntää, on merkittävästi kasvanut laukaisumatka etusektorista kohti tulevia maaleja vastaan (LOAL, loft ja datalinkki).

Hornettiinhan on julkisten tietojen mukaan ollut myyntilupa max 150 kpl AIM-9X. Jos tuon jakaa vaikka 50 koneelle, ei siinä ole edes kahta täyttöä. Ukrainan perusteella uskon ilmataisteluohjuksille olevan tarjolla muitakin maaleja kuin vihollisen lentokoneet. Sikäli en siis ihmettele hankintaa, varsinkin kun jatkokäyttömahdollisuuksia on myös HN:n poistuttua.

Joka tapauksessa on kyllä poikkeuksellista, että poistuvaan kalustoon integroidaan uusia suorituskykyjä.
Suomeen toimitettu 9X-määrä on myyjän taholta ilmoitettu olevan 3+140 kpl.
 
Itse veikkaan että nämä Sidewinder ja JSOW-ohjukset on tarkoitettu F-35-kaluston avausaseistukseksi. Alussa koneita lienee vain muutama käytössä, jolloin 40 ohjusta riittää.
 
Itse veikkaan että nämä Sidewinder ja JSOW-ohjukset on tarkoitettu F-35-kaluston avausaseistukseksi. Alussa koneita lienee vain muutama käytössä, jolloin 40 ohjusta riittää.
Ei mätsää sen kansaa, että mukana on ohjelmointi kalustoon. F-35:ssä se on käsittääkseni valmiina tehtaalta tullessa, olisi kovin outoa jos ei olisi.
 
HOBS takasektoriin taitaa olla melko teoreettinen kyky. Mahtaako Block II etsinpää erota fyysisesti Block I:stä? Softapäivitykset saanee molempiin. Block II:n merkittävin uusi kyky, jota myös HN voi hyödyntää, on merkittävästi kasvanut laukaisumatka etusektorista kohti tulevia maaleja vastaan (LOAL, loft ja datalinkki).

Hornettiinhan on julkisten tietojen mukaan ollut myyntilupa max 150 kpl AIM-9X. Jos tuon jakaa käytössä oleville koneille, ei siinä ole edes kahta täyttöä. Ukrainan perusteella uskon ilmataisteluohjuksille olevan tarjolla muitakin maaleja kuin vihollisen lentokoneet. Sikäli en siis ihmettele hankintaa, varsinkin kun jatkokäyttömahdollisuuksia on myös HN:n poistuttua.

Joka tapauksessa on kyllä poikkeuksellista, että poistuvaan kalustoon integroidaan uusia suorituskykyjä.
Jos oikeasti integroidaan hornettiin, on siinä harmaata vaihetta kerrakseen…
 
HOBS takasektoriin taitaa olla melko teoreettinen kyky. Mahtaako Block II etsinpää erota fyysisesti Block I:stä? Softapäivitykset saanee molempiin. Block II:n merkittävin uusi kyky, jota myös HN voi hyödyntää, on merkittävästi kasvanut laukaisumatka etusektorista kohti tulevia maaleja vastaan (LOAL, loft ja datalinkki).
Ainakin AN /AAQ-37 piti antaa F-35 piloteille kyvyn ns. Partialaiseen laukaisuun ja tulenjohtoon 360 asteen sektorissa. LOAL-kyvyn tarkoitus oli mm. antaa EO-DAS järjestelmän ja AIM-9X ohjuksen integraation kautta tällainen suorituskyky. AIM-9X voidaan tunnetusti ampua myös tutkaa hyödyntäen (tosin en tiedä toimiiko meidän Hornetissa), mutta uusi asia on EO-DAS kamerajärjestelmän integrointi AIM-9x kanssa.

The electro-optical DAS is designed to warn the pilot of incoming enemy aircraft and missiles, daylight and nighttime vision; fire control; and precision tracking of nearby aircraft for tactical maneuvering.https://www.militaryaerospace.com/sensors/article/14283368/electrooptical-sensors-f35

Kyllä luulen että AIM-9X block II pitää sisällään tuota uutta tekniikkaa jonkin verran. Onhan block I jo yli 20 vuotta vanha tuote ja teknologia on kehittynyt paljon tuossa ajassa. Kun on lisätty datalinkki niin varmasti hakupään muistia on lisätty ja ehkä prosessorikin on pitänyt uusia. Häirinnänväistöäkin on varmasti lisätty.

Block II variant

The AIM-9X Block II missile adds a redesigned fuze and a digital ignition safety device to improve handling and in-flight safety. It's equipped with updated electronics, including a lock-on-after-launch capability using a new weapon datalink to support beyond visual range engagements. https://www.raytheonmissilesanddefe...nced-strike-weapons/aim-9x-sidewinder-missile
 
Itse veikkaan että nämä Sidewinder ja JSOW-ohjukset on tarkoitettu F-35-kaluston avausaseistukseksi. Alussa koneita lienee vain muutama käytössä, jolloin 40 ohjusta riittää.
Ilmavoimat vasta vuosi sitten ilmoitti että ilmasta-maahan aseita EI hankita nyt, vaan vasta myöhemmässä vaiheessa, että saadaan uusimmat aseet F-35 koneeseen ja siten aseiden elinkaari olisi mahdollisimman pitkä. Budjetointi on jo tehty 750 miljoonan summalla AIM-9X ja AIM-120 ohjuksista.

2 vuotta sitten F-35 osalta DSCA-ilmoitus piti sisällään aikapaljon tavaraa (mm. noita AGM-154C1- pommeja). Tuossa on mukana myös AIM-9X block II + ohjukset, jotka on nimenomaan suunniteltu F-35:n ulkoisena kannettavaksi. https://www.dsca.mil/press-media/ma...ike-fighter-aircraft-air-air-missiles-and-air

Luulen että tämä uusin DSCA-ilmoitus on Hornetteihin tarkoitettu. Pitää muistaa että HN palvelee suomea vielä ainakin 8 vuotta. F-35:t alkavat saapua Lappiin vasta 2026 lähtien ja aika paljon ehtii siinä välissä tapahtua. Myös viivästyksiä sekä turvallisuuspoliittisia muutoksia ympäristössämme.
 
Ainakin AN /AAQ-37 piti antaa F-35 piloteille kyvyn ns. Partialaiseen laukaisuun ja tulenjohtoon 360 asteen sektorissa. LOAL-kyvyn tarkoitus oli mm. antaa EO-DAS järjestelmän ja AIM-9X ohjuksen integraation kautta tällainen suorituskyky. AIM-9X voidaan tunnetusti ampua myös tutkaa hyödyntäen (tosin en tiedä toimiiko meidän Hornetissa), mutta uusi asia on EO-DAS kamerajärjestelmän integrointi AIM-9x kanssa.

The electro-optical DAS is designed to warn the pilot of incoming enemy aircraft and missiles, daylight and nighttime vision; fire control; and precision tracking of nearby aircraft for tactical maneuvering.https://www.militaryaerospace.com/sensors/article/14283368/electrooptical-sensors-f35

Kyllä luulen että AIM-9X block II pitää sisällään tuota uutta tekniikkaa jonkin verran. Onhan block I jo yli 20 vuotta vanha tuote ja teknologia on kehittynyt paljon tuossa ajassa. Kun on lisätty datalinkki niin varmasti hakupään muistia on lisätty ja ehkä prosessorikin on pitänyt uusia. Häirinnänväistöäkin on varmasti lisätty.

Block II variant

The AIM-9X Block II missile adds a redesigned fuze and a digital ignition safety device to improve handling and in-flight safety. It's equipped with updated electronics, including a lock-on-after-launch capability using a new weapon datalink to support beyond visual range engagements. https://www.raytheonmissilesanddefe...nced-strike-weapons/aim-9x-sidewinder-missile
Takasektorin HOBSin haasteita:

-Ohjuksen kineettinen kantama
taaksepäin on hyvin lyhyt

-Jos maalista ei ole tarkkaa etäisyys- ja nopeusvektoritietoa saatavissa, kuinka ohjus löytää maalin pelkän kulmatiedon perusteella? Ohjuksen tehtyä 90 asteen käännöksen, ei ammuttaessa koneesta maaliin saatu kulmatieto ole enää tarkka, koska ohjuksen ja maalin paikat ovat vaihtuneet. Pelkän kulmatiedonhan saa vaikka kypärätähtäimellä HN:stä, joka riittänee pidemmillä etäisyyksillä ja staattisemmissa tilanteissa.

-Ainakin legacy-koneissa AMRAAM:in datalinkki, jota oletettavasti käytetään myös 9X-II:ssa, ei ole 360 astetta lähettvä eli ei voi tukea takasektoriin ammuttuja ohjuksia.

Juuri tuollaisissa lainauksissa Block 2:sta ei saa selvyyttä, onko hakupäätä muutettu fyysisesti. Voi olla tai sitten ei. Ja jos on muutettu, onko kyseessä ainoastaa FORM-FIT-FUNCTION-replacement obsolete-osille?
 
HOBS takasektoriin taitaa olla melko teoreettinen kyky. Mahtaako Block II etsinpää erota fyysisesti Block I:stä? Softapäivitykset saanee molempiin. Block II:n merkittävin uusi kyky, jota myös HN voi hyödyntää, on merkittävästi kasvanut laukaisumatka etusektorista kohti tulevia maaleja vastaan (LOAL, loft ja datalinkki).

Hornettiinhan on julkisten tietojen mukaan ollut myyntilupa max 150 kpl AIM-9X. Jos tuon jakaa käytössä oleville koneille, ei siinä ole edes kahta täyttöä. Ukrainan perusteella uskon ilmataisteluohjuksille olevan tarjolla muitakin maaleja kuin vihollisen lentokoneet. Sikäli en siis ihmettele hankintaa, varsinkin kun jatkokäyttömahdollisuuksia on myös HN:n poistuttua.

Joka tapauksessa on kyllä poikkeuksellista, että poistuvaan kalustoon integroidaan uusia suorituskykyjä.

Nykypäivänä "poistuva kalusto" on ww2 ellei jopa ww1
 
Takasektorin HOBSin haasteita:

-Ohjuksen kineettinen kantama
taaksepäin on hyvin lyhyt

-Jos maalista ei ole tarkkaa etäisyys- ja nopeusvektoritietoa saatavissa, kuinka ohjus löytää maalin pelkän kulmatiedon perusteella? Ohjuksen tehtyä 90 asteen käännöksen, ei ammuttaessa koneesta maaliin saatu kulmatieto ole enää tarkka, koska ohjuksen ja maalin paikat ovat vaihtuneet. Pelkän kulmatiedonhan saa vaikka kypärätähtäimellä HN:stä, joka riittänee pidemmillä etäisyyksillä ja staattisemmissa tilanteissa.


-Ainakin legacy-koneissa AMRAAM:in datalinkki, jota oletettavasti käytetään myös 9X-II:ssa, ei ole 360 astetta lähettvä eli ei voi tukea takasektoriin ammuttuja ohjuksia.

Juuri tuollaisissa lainauksissa Block 2:sta ei saa selvyyttä, onko hakupäätä muutettu fyysisesti. Voi olla tai sitten ei. Ja jos on muutettu, onko kyseessä ainoastaa FORM-FIT-FUNCTION-replacement obsolete-osille?

Miksi kirjoitat 90 asteen käännöksestä? Jos ohjus ammutaan taaksepäin, niin eikö se tee 180 asteen käännöksen?

Tämän jälkeen ohjus voinee hakeutua maaliin samalla tavalla kuin boresight-moodissa ammuttu AMRAAM? Eli "hullu koira" puree ensimmäistä näkemäänsä kohdetta, joka toivottavasti ei ole oma siipimies, vaan takaa-ajava vihollinen.
 
-Jos maalista ei ole tarkkaa etäisyys- ja nopeusvektoritietoa saatavissa, kuinka ohjus löytää maalin pelkän kulmatiedon perusteella? Ohjuksen tehtyä 90 asteen käännöksen, ei ammuttaessa koneesta maaliin saatu kulmatieto ole enää tarkka, koska ohjuksen ja maalin paikat ovat vaihtuneet. Pelkän kulmatiedonhan saa vaikka kypärätähtäimellä HN:stä, joka riittänee pidemmillä etäisyyksillä ja staattisemmissa tilanteissa.
-Ohjuksen kineettinen kantama
taaksepäin on hyvin lyhyt
Kun toimitaan VVR-taistelussa niin mitä väliä sillä etäisyydellä on IR-ohjukselle? Eihän se AIM-9X kysele etäisyyttä, vaan etsii lämpöä johon lukittua ja kun/jos lukituksen saa niin hakeutuu siihen laukaistaessa.
Ei mikään ammu-ja unohda ir-ohjus tietääkseni tarvitse etäisyystietoa jos sitä ei ohjata reitillä datalinkin (ja tutkan)avulla kuten Umkhonto.

Paljonko AIM-9X block II kantama lyhentyy jos se ammutaan perään? Ohjuksella on luultavasti 20-30km maksimikantama ja jos toimitaan 10-15 km etäisyydellä niin riittääkö? EO-DAS seuraa maaleja automaattisesti ja jatkuvasti 360 asteen sektorissa ja koneen ympärillä riippumatta oman koneen asennosta. Ymmärtääkseni mitään laserilla tai muulla tuotettua etäisyystietoa ei tarvita eikä sellaiseen ole aikaa kun/jos toimitaan koiratappelussa.

Se mikä on riskinä, on tuo friendly-fire jos siipimies joutuu lukituksi. Toki LOAL moodi ja sensorilla annettu suunta ehkäisevät tuon tapahtumista, mutta nopeudet ovat suuria ja VVR:n aikana tapahtuu paljon nopeasti.
 
Kun toimitaan VVR-taistelussa niin mitä väliä sillä etäisyydellä on IR-ohjukselle? Eihän se AIM-9X kysele etäisyyttä, vaan etsii lämpöä johon lukittua ja kun/jos lukituksen saa niin hakeutuu siihen laukaistaessa.
Ei mikään ammu-ja unohda ir-ohjus tietääkseni tarvitse etäisyystietoa jos sitä ei ohjata reitillä datalinkin (ja tutkan)avulla kuten Umkhonto.
Kuten aiemmin sanoin, etäisyydellä ja maalin nopeusvektorilla on merkitystä, jos ohjuksen hakupäälle halutaan antaa tarkka suunta maaliin sen jälkeen, kun ohjus on kääntynyt (ja liikkunut samalla sivulle) siten, että ohjuksen hakupää voi nähdä maalin. Ohjuksen näkökenttä on hyvin kapea, se ei ole hyvä löytämään maalia isolta alueelta nopeasti.

Kauemmaksi ammuttuna maalin löytäminen on helpompaa, mutta kantama takaa kohti tulevaan maaliin ilman etäisyystietoa lienee suuruusluokassa 1/20 tehokkaasta ampumaetäisyydestä edestä kohti tulevaan maaliin etäisyystiedon kanssa. Taakse loittonevaan maaliin ampumaetäisyys laukaisussa lienee joitakin satoja metrejä. Oletettavasti 9X-2 käyttää etäisyystietoa hyväksi lentoratansa optimointiin aina kun se on saatavilla. Se on pääsyy, miksi sillä on niin pitkä kantama, ehkä 5x pidempi laukaisuetäisyys kuin samaa moottoria käyttävällä 9M:llä. LOBL ei tietysti muutenkaan mahdollistaisi noin pitkiä etäisyyksiä.
 
Asekauppa | Puolustusvoimat sai 1,7 miljardia, käyttää lähes koko summan asetarvikeostoihin: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009238666.html?share=25bae1d4fe0c05528710a8eed62fcca5

Tuolla ainakin on vedett johtopäätös, että -9X-2 ja JSOW tulevat kiitteellisinä ja nimenomaan Hornetiin.
Vahvistaa edelleen sitä käsitystä, että stena saa hetken odottaa hornetteja. Vaikuttaa yhä vahvemmin, että koneisiin tulee päivitys. En ymmärrä ja onneksi ei tarvikaan.
 
Vahvistaa edelleen sitä käsitystä, että stena saa hetken odottaa hornetteja. Vaikuttaa yhä vahvemmin, että koneisiin tulee päivitys. En ymmärrä ja onneksi ei tarvikaan.
”Molemmat ostettavat asetyypit kuuluvat jo ennestään Suomen Hornet-hävittäjien aseistukseen.”
 
Back
Top