Ilmavoimien tulevaisuus

Yllättävää, että pilotit lähtevät, kun:
-Eläkeikä ilmavoimissa nousi 12v
-Lopulta saatava eläke on sama kuin siviilistä saatava
-Siviilistä saa töitä 2-3 kertaa paremmalla palkalla
-Siviilissä saa (vain) lentää, ilmavoimissa tehdä työpöytähommia lentämisen lisäksi/jälkeen
-Molemmissa joutuu liikkumaan työnperässä, mutta siviilissä on aina mahdollisuus hakeutua toiseen paikkaan töihin
 
Kohtuullisen uskottavaa radar scatter -mallinnusta Su-57, J-20 ja F-35 välillä pelkän ulkomuodon perusteella. Vaikuttaisi selvältä, että 57 painii alasarjassa tämän suhteen.
 
Ilmailun legendaarisimman koneen tuotanto lakkasi. Näköjään alkoi USAFin kisasta, jonka voitti LM:n C-5 Galaxy. Omasta kisatyöstään Boeing siirsi keulan lastausrampin ja korotetun ohjaamon tulevaan 747:aan. Air Force One on USAF:n operoima 747-200B:n vippiversio. Uudet tilatut 2 Air Force Onea ovat nimestään huolematta eri koneen 747-8:n variantteja. 747-8-tyyppi sai 2010 ensilentonsa.

Uuden Air Force Onen perusversio:
 
Viimeksi muokattu:
Sivulla 44 mielenkiintoinen juttu hävittäjälentäjyydestä otsikolla
YOU HAVE TO BE MENTAL TO BE A FIGHTER PILOT Lieut-Colonel Brian Murray, C
The Canadian Air Force Journal FALL 2010 • Vol. 3, No. 4
Fighter pilots enjoy the challenge of fighter aviation. Those challenges include attaining and maintaining the ability to operate at a high level of cognitive capacity and efficiency under adverse and dynamic physical conditions. The information processing demands on a fighter pilot have a direct impact on the pilot’s performance, and the man-machine weapon system’s ability to accomplish the mission.

A huge amount of information must be correctly sensed, perceived, considered, and applied by the pilot continuously throughout a mission. The pilot must be sufficiently trained to complete his required mission and aircraft-control tasks while countering the potential performance degrading effects of stress. Advances in equipment and displays may simplify and streamline the presentation of information to pilots, but they will always be responsible for the use of that information in flight. The fighter pilot must strive to have the biggest, most efficient cognitive bucket possible, and the training to minimize the attention resource robbing effects of stress.
 
Toki vaikuttaa, oliko edellinen kone F/A-18C tai edes F-14 tai F-16 vs. SU-27. Muut amerikkalaiset koneet kuitenkin käyttävät samaa kieltä, lyhenteitä, symboleita ja mittayksikköjä. Venäläisten koneiden HUD:in oman koneen asennonosoituskin toimiin päinvastoin kuin moderneissa länsikoneissa. Samoin esim. käytettävien aseet ovat US-koneissa osin tai täysin samoja, jolloin niiden tärkeimmät käyttöominaisuudet ovat jo valmiiksi rutiinia.
 
Nämä syyt hävittäjien integraation vaikeudesta vaikuttavat selittelyltä. Todellinen syy on pelko sodan eskaloitumisesta, mutta se on ristiriidassa niiden arvioiden kanssa, joiden mukaan venäjän on hävittävä tämä sota tai muuten seuraukset ovat pahemmat kaikille. Ilmeisesti länsimaat seuraavat tilannetta ja arvioivat sitä, mikä olisi minimituen määrä sotilaallisesti että Ukraina kykenisi pitämään nykyiset alueensa tai korkeintaan tuottamaan venäläisille niin pahat tappiot että sen sodankäyntihalut loppuisivat ja maat aloittaisivat rauhanneuvottelut.

Niinistönkin lausuman mukaan tällaiset arviot ovat harhaa, koska venäjä ja Putin on "all in" Ukrainassa ja rauhaa ei tule kunnes Ukrainan kansa on alistettu ja maa vallattu. Sitten aloitetaan väestön pakkosiirrot ja venäläistäminen. Ukrainan kansa yritetään hävittää, aivopestä ja sulauttaa kuten tapahtui baltiassa miehityksen alla.

Takaisin ilmavoimiin:
Ukrainalaisten päättäväisyyttä, motivaatiota ja kykyä ei pidä aliarvioida tässä hävittäjäkoulutuksessa tai integraatiossa. Pakko on suuri apu ja epätoivo vielä suurempi. Ukrainalaiset pilotit kykenevät varmasti omaksumaan länsitekniikan ja huollon 6 kk aikana, joten aikaa ei olisi enää hukattavaksi!

Venäjä kunnioittaa vain voimaa ja nyt lännen on osoitettava lujuutta laittamalla myös "all in".
 
Toki vaikuttaa, oliko edellinen kone F/A-18C tai edes F-14 tai F-16 vs. SU-27. Muut amerikkalaiset koneet kuitenkin käyttävät samaa kieltä, lyhenteitä, symboleita ja mittayksikköjä. Venäläisten koneiden HUD:in oman koneen asennonosoituskin toimiin päinvastoin kuin moderneissa länsikoneissa. Samoin esim. käytettävien aseet ovat US-koneissa osin tai täysin samoja, jolloin niiden tärkeimmät käyttöominaisuudet ovat jo valmiiksi rutiinia.
Tosin ei ne koulutukset länsikoneista MiG-29:äänkään ole vuosikausia vieneet. Jos oikein muistan niin 'Spanky' sai MiG-29 -kelpuutukset noin 30 lentotunnilla, ja siihen sisältyi kouluttajakoulutus. Toki valmiiksi erittäin kokenut lentäjä.
Kyllä minä uskon että jos kokeneita lentäjiä otettaisiin Ukrainan ilmavoimista niin 3-4 kuukaudessa pystyisivät F-16:lla lentämään niitä lentotehtäviä mitä nyt Ukrainassa tehdään (risteilyohjusten torjunnat, venäläisten pommituslentojen häirintä, HARMien ampuminen). Sitten jos haluttaisiin joku lentueen kokoisen osaston koordinoitu lentotehtävä niin se veisi kauemmin (tosin eipä niihin näytä pystyvän venäläisetkään).
Tietenkin maaorganisaatio pitää myös kouluttaa ja se ei mikään triviaalihomma ole missään mielessä. Todennäköisesti ainakin aluksi lentotahti jäisi melko hitaaksi, mutta jostainhan se pitää aloittaa.
 

Lindberg sanoo tuossa että:
Jos nyt sitten luvattaisiin, että Ukrainalle voidaan antaa hävittäjiä, niin silloin puhuttaisiin pikemminkin vuosista kuin kuukausista, kunnes itsenäinen kyky (hävittäjien käyttämiseen ja ylläpitoon) on luotu.
Ukrainalaisten pitää kyetä itse sataprosenttisesti pyörittämään tätä toimintaa. Sen vuoksi se haaste on niin suuri ja rima korkealla.
 
Nämä syyt hävittäjien integraation vaikeudesta vaikuttavat selittelyltä. Todellinen syy on pelko sodan eskaloitumisesta, mutta se on ristiriidassa niiden arvioiden kanssa, joiden mukaan venäjän on hävittävä tämä sota tai muuten seuraukset ovat pahemmat kaikille. Ilmeisesti länsimaat seuraavat tilannetta ja arvioivat sitä, mikä olisi minimituen määrä sotilaallisesti että Ukraina kykenisi pitämään nykyiset alueensa tai korkeintaan tuottamaan venäläisille niin pahat tappiot että sen sodankäyntihalut loppuisivat ja maat aloittaisivat rauhanneuvottelut.

Niinistönkin lausuman mukaan tällaiset arviot ovat harhaa, koska venäjä ja Putin on "all in" Ukrainassa ja rauhaa ei tule kunnes Ukrainan kansa on alistettu ja maa vallattu. Sitten aloitetaan väestön pakkosiirrot ja venäläistäminen. Ukrainan kansa yritetään hävittää, aivopestä ja sulauttaa kuten tapahtui baltiassa miehityksen alla.

Takaisin ilmavoimiin:
Ukrainalaisten päättäväisyyttä, motivaatiota ja kykyä ei pidä aliarvioida tässä hävittäjäkoulutuksessa tai integraatiossa. Pakko on suuri apu ja epätoivo vielä suurempi. Ukrainalaiset pilotit kykenevät varmasti omaksumaan länsitekniikan ja huollon 6 kk aikana, joten aikaa ei olisi enää hukattavaksi!

Venäjä kunnioittaa vain voimaa ja nyt lännen on osoitettava lujuutta laittamalla myös "all in".

Juuri näin. Parhaana esimerkkinä mahdottomuus antaa Puolan MiGit Ukrainalle - haloo, kyse on rupisista torjuntahävittäjistä, puolustuksellisesta asejärjestelmästä, ei mistään Moskovaan lentävästä häivepommittajasta.


Lindberg sanoo tuossa että:

Ihmettelen Lindbergin lausuntoa. Poliittisesti motivoitunut?

Eihän Ukrainalla varmasti ole kunnollista huoltokykyä monelle muullekaan vekottimelle, jota ovat lännestä saaneet, vaan käyttäjät käyttää ja isompia korjauksia varten kalusto lähtee takaisin länteen. Luulisi saman toimivan hävittäjienkin kanssa?

Toisekseen, jos viime keväänä olisi aloitettu koulutus, niin nyt olisi jo vuosi ehditty koulia maahenkilöstöä ja pilotteja. Samalla se olisi pistänyt Venäjälle painetta lopettaa: "Koko ajan lähestyy se hetki, kun voimme antaa Ukrainalle länsihävittäjiä. Sitäkö te haluatte?"
 
Juuri näin. Parhaana esimerkkinä mahdottomuus antaa Puolan MiGit Ukrainalle - haloo, kyse on rupisista torjuntahävittäjistä, puolustuksellisesta asejärjestelmästä, ei mistään Moskovaan lentävästä häivepommittajasta.
Käsittääkseni Puola lähetti kaikki MiGit Ukrainaan "varaosina". Hiljaista on ollut viimeaikoina Ukrainan pyynnöt Puolan MiGeista.
 
Juuri näin. Parhaana esimerkkinä mahdottomuus antaa Puolan MiGit Ukrainalle - haloo, kyse on rupisista torjuntahävittäjistä, puolustuksellisesta asejärjestelmästä, ei mistään Moskovaan lentävästä häivepommittajasta.



Ihmettelen Lindbergin lausuntoa. Poliittisesti motivoitunut?

Eihän Ukrainalla varmasti ole kunnollista huoltokykyä monelle muullekaan vekottimelle, jota ovat lännestä saaneet, vaan käyttäjät käyttää ja isompia korjauksia varten kalusto lähtee takaisin länteen. Luulisi saman toimivan hävittäjienkin kanssa?

Toisekseen, jos viime keväänä olisi aloitettu koulutus, niin nyt olisi jo vuosi ehditty koulia maahenkilöstöä ja pilotteja. Samalla se olisi pistänyt Venäjälle painetta lopettaa: "Koko ajan lähestyy se hetki, kun voimme antaa Ukrainalle länsihävittäjiä. Sitäkö te haluatte?"
Jos toimittaa Ukrainalle välineitä sen mukaan mitä Venäjä on käyttänyt niin eskalaatiota eivät aiheuttaisi: F-15 F-16 A-10 B-1 B-52. Kunhan muistavat laittaa riittävästi ohjuksia mukaan.
 
Back
Top