Ilmavoimien tulevaisuus

Käsittääkseni Puola lähetti kaikki MiGit Ukrainaan "varaosina". Hiljaista on ollut viimeaikoina Ukrainan pyynnöt Puolan MiGeista.

Väitetään, että joitakin koneita olisi toimitettu varaosina.


Mutta kaikki? Ainakin saksalainen poliitikko vaati vielä viime viikolla, että Puolan pitää saada toimittaa koneet.


Joulukuussa myös uutisoitiin, että Puola siirtäisi MiGinsä uuteen tukikohtaan. Sen todenperäisyys olisi varmaan selvitettävissä suht helposti. Vaikea siirtää mitään, jos koneet on jo Ukrainassa.

 
  • Tykkää
Reactions: aab

Klikkiotsikko. Vasta AIM-9X:n integrointi on paperille kirjatuissa suunnitelmissa, ja AIM-120 on yhden everstin yksityisajattelua.

Sinänsä olisi toki hauskaa nähdä ilmaherruushelikopteri. Neuvostoliiton pelättiin aikanaan kehittelevän sellaista, nyt länsi voisi kehittää sellaisen ihan piruuttaan.
 
Klikkiotsikko. Vasta AIM-9X:n integrointi on paperille kirjatuissa suunnitelmissa, ja AIM-120 on yhden everstin yksityisajattelua.

Sinänsä olisi toki hauskaa nähdä ilmaherruushelikopteri. Neuvostoliiton pelättiin aikanaan kehittelevän sellaista, nyt länsi voisi kehittää sellaisen ihan piruuttaan.
KA-50 oli tosiaan ennen käyttöön tuloaan vahvasti esillä juuri helikoptereita vastaan suunnattuna ”kopterihävittäjänä”.
 
Joko kohta Skynet Funding Bill menee läpi...


Tuohon uutiseen liittyen.

The US just revealed its AI piloted F-16 can dogfight!
Over a two-week span in December, a heavily modified F-16D Fighting Falcon took to the skies no fewer than a dozen times with an empty cockpit and an artificial intelligence (AI) pilot at the stick. But while pilot-less aircraft aren’t all that uncommon in the skies over warzones today, this Fighting Falcon was packing something different in its memory banks: AI algorithms complex enough to allow it to dogfight all on its own.
The AI fighter pilots came from two different efforts, DARPA’s Air Combat Evolution (ACE) program and the Air Force Research Laboratory’s Autonomous Air Combat Operations, or AACO, program.

📱 Follow Sandboxx News on social
Twitter: https://twitter.com/sandboxxnews
Instagram: https://instagram.com/sandboxxnews
Facebook: https://facebook.com/sandboxxnews
TikTok: https://www.tiktok.com/@sandboxxnews

📱 Follow Alex Hollings on social
Twitter: https://twitter.com/AlexHollings52
Instagram: https://www.instagram.com/alexholling...
Facebook: https://www.facebook.com/AlexHollings...
TikTok: https://www.tiktok.com/alexhollings52
Further Reading Original article: https://www.sandboxx.us/blog/us-air-f...
Is dogfighting dead? https://www.sandboxx.us/blog/are-the-...
Dogfighting in an F-16: https://www.sandboxx.us/blog/dogfight...
MQ-9 in the Pacific: https://www.sandboxx.us/blog/mq-9b-st...
Citations Edwards AFB Press Release: https://www.edwards.af.mil/News/Artic...
MQ-1B Predator: https://www.af.mil/About-Us/Fact-Shee...
MQ-9 Reaper: https://www.af.mil/About-Us/Fact-Shee...
MQ-9 Interview in Pop Mech: https://www.popularmechanics.com/mili...
VISTA X-62A: https://news.lockheedmartin.com/2023-...
DARPA release: https://www.darpa.mil/news-events/202...
AlphaDogFight Trials: https://www.sandboxx.us/blog/ai-wins-...
Hasard Lee quote: https://www.sandboxx.us/blog/author/h...
Skyborg: https://afresearchlab.com/technology/...


Alex Hollingsin haastattelu.
Highly Classified Aerospace Programs | Alex Hollings | Ep. 187
Alex Hollings is a writer, dad, and Marine veteran who specializes in foreign policy and defense technology analysis. He holds a master's degree in Communications from Southern New Hampshire University, as well as a bachelor's degree in Corporate and Organizational Communications from Framingham State University.

 
Väitetään, että joitakin koneita olisi toimitettu varaosina.


Mutta kaikki? Ainakin saksalainen poliitikko vaati vielä viime viikolla, että Puolan pitää saada toimittaa koneet.
Juu ei kaikki...Puolalla oli 10+ MiGin runkoa jotka oli poistettu lentävästä kalustosta. On toki mahdollista että lentokelpoisiakin on lähetetty. Tai sitten vaan laitettu romut runkoineen päivineen että lentäkää noilla jos uskallatte tai tehkää mitä nyt haluatte.
 
Siinä hommassa se olisi ehkä toiminutkin. Yksipaikkaisenahan se ei muussa käytössä toiminutkaan.

Sinänsä mielenkiintoinen kysymys on, että miksei toiminut, kun yhdellä ohjaajalla operointi toimii muussakin rynnäköintikäytössä (A-10, Su-25 jne.)?
 

Tuosta oli joskus 90-luvulla ainakin lehtijuttu. Maavoimille haluttiin ostaa vissiin 50 tst-kopteria ja olikohan niin että velkojen kuittauksia kaavailtiin jollain Venäjän uudella tyypillä kuten KA-50. Se joka halusi oli vissiin kenraali Wächter joka johti pohjoisen puolustusta.

En muista yksityiskohtia mutta voin koittaa kaivaa tuon leikkeen arkistojen kätköistä. Tämä oli joka tapauksessa aikana ennen valmiusprikaateja ja niihin liittynyttä kopterihanketta.
 
Sinänsä mielenkiintoinen kysymys on, että miksei toiminut, kun yhdellä ohjaajalla operointi toimii muussakin rynnäköintikäytössä (A-10, Su-25 jne.)?

Ka-50:stä taisi olla aikaisemminkin juttua. Ideana oli että se toimisi yhdessä erillisen maalinosoituskopterin kanssa joka tiedustelisi kohteet ja osoittaisi ne tst-kopterille. Tämä idea ei sitten ehkä käytännössä toiminut ihan niin hyvin kuin paperilla. Lisäksi Venäjä päätti ettei sillä ole varaa hankkia tätä erillistä tiedustelukopteria (joka olisi ollut kai Ka-60). Noin muuten lentäjät ilmeisesti pitivät Ka-50:sta, suorituskyky oli erinomainen, ja suojaus ja heittoistuin loivat turvallisuudentunnetta tehtävillä.
Lentokoneen ja tst-kopterin toimintakenttä taitaa kuitenkin olla sillä tavoin erilainen ettei niitä voi tällä tavoin suoraan vertailla - kopterin nopeus ei suojaa sitä torjunnalta, joten sen tilannetietoisuuden täytyy olla todella hyvä. Onhan monessa rynnäkkökoneessakin kyllä kaksi silmäparia.

Tuosta oli joskus 90-luvulla ainakin lehtijuttu. Maavoimille haluttiin ostaa vissiin 50 tst-kopteria ja olikohan niin että velkojen kuittauksia kaavailtiin jollain Venäjän uudella tyypillä kuten KA-50. Se joka halusi oli vissiin kenraali Wächter joka johti pohjoisen puolustusta.

En muista yksityiskohtia mutta voin koittaa kaivaa tuon leikkeen arkistojen kätköistä. Tämä oli joka tapauksessa aikana ennen valmiusprikaateja ja niihin liittynyttä kopterihanketta.

Jari Rinteen kirjassa tuosta ainakin puhuttiin. Velkojen kuittauksistahan siinä oli kyse, ja kopterit katsottiin sellaiseksi artikkeliksi jonka hankkiminen itänaapurista voisi olla realistista. "Renkaita potkimassa" käytiin ainakin tyypeistä Ka-27, Ka-50, Mi-17, Mi-24, Mi-28 (ei Mi-26? Dääämn....). Rinteen arvio oli muistaakseni että Suomelle sopivimmat olisivat Mi-17 ja Mi-24. En tiedä edustiko tämä vain hänen näkemyksiään, jotka oli tuolloin hiukan valtavirrasta poikkeavia.
Joka tapauksessa velkojen kuittauksissa päädyttiin pääosin muihin maksutapoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Toki E-7 on hieman olennaisempi vertailukohde, kun se korvaa kaikki USAn kolmoset ja on vastaava high-end default kuin P-8 meritorjunnassa.
En oikein usko myöskään Saabin AEW-koneeseen, koska pitkissä tehtävissä ja kovalla temmolla miehistön määrä on liian pieni. Johtokyky edellyttää enemmän työtilaa ja miehistöä.
Boeing myös jyrää US-firmana NATOssa ja pikkufirma Saab jätetään jalkoihin. Jenkit vie, muut vikisevät....
 
En oikein usko myöskään Saabin AEW-koneeseen, koska pitkissä tehtävissä ja kovalla temmolla miehistön määrä on liian pieni. Johtokyky edellyttää enemmän työtilaa ja miehistöä.
Boeing myös jyrää US-firmana NATOssa ja pikkufirma Saab jätetään jalkoihin. Jenkit vie, muut vikisevät....

Tosin Boeingin E-7 Wedgetail on sekin pienempi kuin E-3 Sentry - puolet kevyempi ja melkein 15 metriä lyhyempi. Boeingin E-7 lentää kahdella pilotilla ja 6-10:llä operaattorilla. Vanha Sentry lentää neljän hengen miehistöllä navigaattoreineen ym. vanhanaikaisuuksineen ja muuta miehistöä on 13-19.

Itsekin kyllä veikkaisin tilauksen menevän Yhdysvaltoihin, mutta eipä tuota varmaksi tiedä. Tekniikka on mennyt huimasti eteenpäin sitten Sentryn suunnittelun, joten periaatteessa pienempikin kone saattaisi olla vaihtoehto. Kyytiin lentäjät, data kulkee satelliittilinkin yli ja taistelunjohtajat istuvat Ramsteinissa.

Jenkit rahoittaa Naton budjetista n. 16 prosenttia. Sillä osuudella se on isoin rahoittaja, mutta yli 80 prosenttia rahoituksesta tulee muilta jäseniltä, joten mahdollista olisi hankkia Sentryjen korvaajat muualtakin.

 
Rafaelilta tullut uusi versio SeaBreakerista = Icebreaker ja nyt ilmalaukaistavana. Sopii F-35 asekuiluun. JSM:ä edullisempi ase ilmasta-pintaan tehtäviin merelle JF-35:e?
Rafael-Ice-Breaker-1-800x534.jpg

Rafael provides more details on its Ice Breaker cruise missile​

“The conflict in Ukraine convinced many nations of the need of high quality 5th generation weapons, as well as of the fact that quantity is a quality on its own,” Yuval Miller, Rafael’s Air and C4ISR Systems Division Executive Vice-President and General Manager tells EDR On-Line in front of the mock-up of the recently unveiled Ice Breaker air-launched cruise missile. The missile in itself is identical to the Sea Breaker, which was unveiled in June 2021, the air-launched version giving away the booster as well as the launch canister. Around 4 meters long, it features two folding wings with a 2.3 meters span and an “X” cruciform empennage. “It is a highly survivable and affordable long-range air-to-ground munition, its survivability being due to its low Radar Cross Section, its terrain following capability given by its navigation systems, and its advanced mission planning system,” Yuval Miller adds.
https://www.edrmagazine.eu/rafael-provides-more-details-on-its-ice-breaker-cruise-missile
 
Tuosta oli joskus 90-luvulla ainakin lehtijuttu. Maavoimille haluttiin ostaa vissiin 50 tst-kopteria ja olikohan niin että velkojen kuittauksia kaavailtiin jollain Venäjän uudella tyypillä kuten KA-50. Se joka halusi oli vissiin kenraali Wächter joka johti pohjoisen puolustusta.

En muista yksityiskohtia mutta voin koittaa kaivaa tuon leikkeen arkistojen kätköistä. Tämä oli joka tapauksessa aikana ennen valmiusprikaateja ja niihin liittynyttä kopterihanketta.
Ei tästä ollut mitään eksaktia tietoa että meille olisi juuri KA-50 haluttu mutta se seikkaili jutuissa yhtenä tyyppinä joka oli tehnyt esittelyssä Hägglundiin erityisen vaikutuksen ketteryydellään.

Kenraali Wächter huuteli jossain vaiheessa ( 90-luvun puolivälissä? ) 60 taistelukopteria pohjoisen puolustukseen mutta oli valmis tyytymään vain muutamaan kymmeneen. Rahaa olisi tullut käyttää saman verran kuin Hornet-kauppaan. Pääesikunnasta toppuuteltiin samaan aikaan ettei tällaista hankintasuunnitelmaa ole.

Hägglund heitti sittemmin ilmoille luvun 50 jotka hommattaisiin velkojen kuittauksena Venäjältä. Hintalappu olisi viiden miljardin markan luokkaa. Tämä lausunto tuli sen jälkeen kun velkaa oli jo kuitattu Buk-hankinnalla.

Lopuksi Ilmavoimien komentaja Matti Ahola ampui Hägglundin ajatelmat alas muistuttamalla että kopterien avioniikan länsimaistaminen maksaisi lisäksi miljardin tai pari ja niiden käyttö sitoisi noin 250 henkilöä. Samaan aikaan PV:lla oli päällä velvoite supistaa henkilöstöä. "Persuksilleen menee pahasti tai ainakin tulee merkittäviä aikaviiveitä" on tarkka lainaus Aholan tilannearviosta.

Leikkeet näkyvät olevan pääosin Turun Sanomista.

Edellä esitetyt kaavailut ovat siis ajalta ennen NH90-hankintaan päättyneitä kaavailuja valmiusprikaatien koptereista.
 
Neuvostoliiton jättämästä velasta tuntui olevan maanpuolustuspiireissä hiukan paisuteltuja aikalaisnäkemyksiä. Näyttäytyi joillekin lähes loputtomana runsaudensarvena josta PV olisi voinut lypsää halpoja aseita Venäjältä vaikka ja kuinka. Todellisuudessa velan kokonaismäärä oli noin 3.6 miljardia markkaa (n. kolmannes Hornet-hankinnasta). Siitä miljardi käytettiin Buk-kauppaan ja johonkin muihin asehankintoihin. Loppuja maksettiin pikkuhiljaa erilaisella bilateraalikaupalla vanhan idänkaupan perinteiden mukaan, tai sitten käteisellä. Ei ollut tarkoituksenmukaista kuitata kaikkea aseilla, lisäksi asetehtaat halusivat myös käteistä jota Suomella ei noihin aikoihin ollut liikaa itselläänkään (muistaakseni 10% Bukeista piti maksaa kovalla valuutalla?).

Neuvostoliiton velkaa Suomelle maksettiin 2,5 kilometrin syvyisellä reiällä

Ka-50 olisi jälkiviisaasti ollut kyllä huonoin hankinta. Mi-35M olisi ollut toimiva ratkaisu kohtuullisena määrin ostettuna, ei niin tehokas pst-kopterina, mutta monikäyttöisempi. Sillä olisi voinut tarvittaessa tehdä evakuointeja tai pienien partioiden pudottamista.
 
Back
Top