Ilmavoimien tulevaisuus

Millä rahalla Argentiina ostaisi mitään nykyaikaista asetta? Puolustusbudjetti kolmisen miljardia, ja siitä pitää kaiken muun kivan lisäksi maksaa ammattiarmeijan palkat. Perinteisestihän nykyisillä asevoimilla ei ole palkkojen takia ollut varaa hankkia yhtään mitään vähänkään teknisempää materiaalia. Falkland 2.0 olisi itsemurha vähintään seuraavat 10 vuotta, ihan sama vaikka sotilasbudjetti kymmenkertaistettaisiin huomisesta alkaen.
Vuoden lopulla 2019 Argentiinan valtionvelka $323 miljardia. Viime vuonna Argentiina ei pystynyt maksamaan $500 miljoonan korkoerää ja joutui taas kerran neuvottelemaan lisäaikaa. Voi olla, että Kiina on ainoa maa joka suostuisi lainottamaan hävittäjäostot tai sitten ne yksinkertaisesti vaihtaisivat soijaa hävittäjiin ja ottaisivat ehkä soijapeltoja haltuunsa. 64% Argentiinan viljelymaista on varattu soijapelloille ja Kiina on suurin soijan ostaja (90% osuus viennistä).
 
Millä rahalla Argentiina ostaisi mitään nykyaikaista asetta?
inflacion.jpg


No vakavasti puhuen, samalla tavoin kuin Suomikin, eli velaksi. Tosin eivät ehkä saa liki nollakorkoista lainaa.
Kiinalaiset ehkä kuitenkin lainaavat, ja varmaan poliittiset reunaehdot ovat ihan kohtuulliset ja silleen...
 
inflacion.jpg


No vakavasti puhuen, samalla tavoin kuin Suomikin, eli velaksi. Tosin eivät ehkä saa liki nollakorkoista lainaa.
Kiinalaiset ehkä kuitenkin lainaavat, ja varmaan poliittiset reunaehdot ovat ihan kohtuulliset ja silleen...

Lähinnä nyt siis se, että Argentiina ei ole panostanut Flaklandin jälkeen kalustoon ***kaakaan. Sotilasbudjetista henkilöstön osuus lienee maailman suurimpia prosentuaalisesti....? Mistä nyt tulisi into velkarahalla alkaa panostaa kalustoon, kun mainittavaa uhkaa tai sotilaallista menestystä ei ole tarjolla..?
 
Lähinnä nyt siis se, että Argentiina ei ole panostanut Flaklandin jälkeen kalustoon ***kaakaan. Sotilasbudjetista henkilöstön osuus lienee maailman suurimpia prosentuaalisesti....? Mistä nyt tulisi into velkarahalla alkaa panostaa kalustoon, kun mainittavaa uhkaa tai sotilaallista menestystä ei ole tarjolla..?
Kun joku päivä nykyhävittäjät eivät ole enää lentokunnossa kuka haluaa ilmavoimiin lentäjäksi?
 
Eihän siellä ole lentokunnossa enää varmaan muuta kuin Pampat. A-4R:ää on varastossa vielä parisenkymmentä mutta hyvin harvoin niillä enää vissiin lennetään. Miraget ja Fingerit on poistettu aikaa sitten.
Laivaston ilmavoimilla on vielä muutama Super Etendard.
 
Lisää aiheesta "sen jälkeen kone ei sitten olisi ollut niin halpa".

...That includes Boeing’s F/A-18E/F Super Hornet, which costs $74.1 million per jet — roughly $4.5 million less than a fully combat capable F-35A — but that is before the Super Hornet is fitted with the additional pods and equipment required to make it combat capable....

...U.S. Air Force figures for the F-15EX establish the cost of that jet at $87.7 million a copy — $13.6M more than the F/A-18E/F.

But those figures are for baseline jets and do not include the additional equipment required to make them combat capable. When you add in the electronic countermeasures (ECM) suite and the targeting pods that enable the F-15EX to fly in combat, its price jumps to $101.1million, $22.5 million or 29 percent more than a combat ready F-35A...


"Justification Bookin" (joka linkattu artikkelissa) mukaan F-35:n yksikköhinta on $86,956 miljoonaa, ja "Gross/Weapon System Unit Cost" on $110,282 miljoonaa. Ensinmainittu on $900k suurempi kuin edellisvuotena, ilmeisesti kun hankintamäärää pudotettiin 62 -> 48. Sitä en tiedä miksi tuo "kokonaiskustannus" on nyt 110 miljoonaa, kun se viime vuoden kirjassa oli noin 94 miljoonaa. Huomionarvoinen kohta on "Initial Spares" joihin on buukattu $294,595 miltsiä, eli noin 6,1 miljoonaa per kone.

F-15EX:n kohdalla 12 koneen sarjassa yksikköhinta on $87,7 miljoonaa ja "Gross/Weapon System Unit Cost" $105,921 miljoonaa. "Initial Spares" kohtaan menee 101 miljoonaa eli $8,4 miljoonaa per kone.
 
Jostain syystä olen pettynyt. Odotin enemmän mut ilmeisesti eivät oo saaneet kopsattua muilta tarpeeksi. Tai sit pitää vaa vetää sitä omaa venäläistä linjaa.
 
Merkillisen pyöreitä muotoja häivettä ajatellen.
Kyllä. Ja toinen juttu, jonka huomaan kuvasta on, että mikä ihme siinä on, että venäläiset ei saa lentokoneen pinnoista sileitä ja suoria, kuten länsimaissa, vaan aina on pienillä painaumilla olevaa rokonarpista pintaa ikään kuin olisi lekalla käsin taottu koneen runko ja siivet. Tämän huomaa siitä, miten valo heijastuu koneen pinnoista.
 
Merkillisen pyöreitä muotoja häivettä ajatellen.
Jos meinaat tuota keulaa, niin eikös radome ole tutkataajuuksilla täysin läpinäkyvä, eli sen pyöreydellä ei pitäisi olla väliä. Vai meinaatko jotain toista kohtaa? Kuomu ja IRST lienevät suoraan toistaiseksi Su-57:sta (ja varmaan tarkoituksella jotta osien yhteiskäyttöisyys tulee näkyviin).
 
Tuolla koneella ei tee kyllä kukaan yhtää mitään. Markkinoilta saa parempiakin koneita ja sit Venäläisten luotettavuus esim varaosien suhteen jne kannattaa kans ottaa huomioon jos joku hölömö miettii et pitikö ostaa Venäjältä nyt uusinta uutta. Mihinkähän lie lupasivat koneen kykenevän kaikkeen ? Millaiset lentomatkat ja miten paljo mahtuu tavaraa kyytiin ja kaikki muu tälläinen perus tieto mitä ny yleensä jaellaan. Varmasti tuostakin on jotain lupaisia ilmoille heitelty esittelyn yhteydessä?
 
Back
Top