Ilmavoimien tulevaisuus

Kuulostaa yhtä hyvältä idealta kuin ryssän tankeissa, kun osa ammuksista varastoidaan miehistötilaan täysin avoimesti tornin sisäseinille.
juurikin näin!
Venäjän vaunujen "keittäminen" on vanha totuus ja siellä Riittää varusmiehiä jos sattuu muutama tankki ja hävittäjä mossahtamaan liekkimereksi, niin aivan sama.
 
Ei se mikään päätavoite ole, vaan yhdessä artikkelissa ollut nimettömän virkamiehen mainitsema yksi peruste. Mutta jutun juuri niinkuin minä olen sen ymmärtänyt on, että turvatakseen toimintakykynsä USAF:n pitäisi saada uusia koneita laskelmien mukaan 72 vuodessa ja nyt ollaan aika kaukana siitä. F-15C-lautta alkaa hajota käsiin, ja sen suorituskyvyn korvaaminen on ihan ymmärrettävästi halvinta ja helpointa tehdä modernisoidulla F-15-variantilla, siispä F-15X. Minkäänlaisiin isoihin muutoksiin tuskin ollaan halukkaita, koska koneita pitää saada riveihin mahdollisimman pian ja mahdollisimman halvalla.

Kyllä se on nimenomaan päätavoite pitää Boeing pinnalla, sillä USAF voisi aivan yhtä hyvin hankkia 72 x F-35A joka vuosi. F-15X ei ole sen nopeampi eikä halvempi reitti.
 
Kyllä se on nimenomaan päätavoite pitää Boeing pinnalla, sillä USAF voisi aivan yhtä hyvin hankkia 72 x F-35A joka vuosi. F-15X ei ole sen nopeampi eikä halvempi reitti.

Sulla on varmaan joku lähde tälle? Muutama aika isonatsainen tyyppi USAF:sta on nimittäin ihan toista mieltä:

Gen. Mike Holmes, head of Air Combat Command, declined to comment on the cost per plane in a later roundtable, but said that some of the value of the F-15X proposal lays in the total ownership cost of the plane, especially when taking into account the expense of sustaining the F-35.
“There’s more to think about than just the acquisition cost. There’s the cost to operate the airplane over time. There’s the cost to transition at the installations where the airplanes are — does it require new military construction, does it require extensive retraining of the people and then how long does it take?” he said. “We’re pretty confident to say that we can go cheaper getting 72 airplanes with a mix of fifth and fourth gen than we did if we did all fifth gen.”
https://www.defensenews.com/digital...nt-want-f-15x-but-it-needs-more-fighter-jets/

At the Air Force Association’s winter conference last month, I asked Gen. Mike Holmes, head of Air Combat Command, if his best professional advice would be to buy a mix of fifth- and fourth-generation aircraft.

“As the commander of ACC, I would like to see us buy more new aircraft — period. We need to address the average age of our fleet,” he said. Holmes also said he did not think the F-15X would constitute a new fleet of planes, which could be an argument against it in budget terms. It’s “more expensive to operate an F-35 than a fourth generation aircraft over time,” Holmes noted.
https://breakingdefense.com/2019/03/shanahan-ethics-agreement-out-how-the-f-15x-decision-was-made/

If you ask the U.S. Air Force chief of staff, capacity is key to the strategy for the service. And to achieve the right level of capacity to meet mission requirements, the service will need to rely on a perfect mix of aircraft. Gen. David Goldfein is quick to note, however, that acquiring multiple platforms does not detract from the importance of the F-35 fighter jet, but rather enables the Air Force to take fuller advantage of the jet’s capabilities as the command center of an extensive network of systems.

...

What we can’t afford to do is slow down our procurement of the F-35. We want to drive aircraft age down to about 15 years, as opposed to 28 years, which is where we are at now. To do that, you’ve got to buy 72 aircraft a year. If we had the money, those would be 72 F-35s, but we’ve got to look at this from a cross-business case. The F-15 will never be the F-35. But I need an asset.
https://www.defensenews.com/intervi...and-improved-f-15-and-future-of-light-attack/

Tai ehkä Joint Chiefs of Staffsin puheenjohtaja valehtelee senaatille?
Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Joseph Dunford told the Senate Armed Services Committee the “framework” of the decision came from a study of the future needs of the military’s tactical aircraft fleet, which showed the Air Force had a shortage in its number of aircraft and the amount of ordnance those aircraft could carry.

"Then they had the F-15C, which was aging out in the 2027-2028 period," he said "So, within the next five or 10 years the best solution was to go to the F-15, called the EX, platform to backfill the F-15. Eventually we’ll get to an all F-35 program, but from both a cost perspective and a capability perspective, this particular mix of aircraft for the near term was determined to be the right mix of aircraft.”
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2019/March 2019/Dunford-New-F-15-Buy-for-Air-Force-Fills-F-35-Capacity-and-Capability-Shortfall.aspx

Tietty teollisuuden elinvoiman ylläpitäminen on yksi päätöksiin vaikuttava asia, mutta se, että se olisi ollut jotenkin pääosassa tässä asiassa on epäuskottavaa. Ei Boeing edes tarvitse pinnalla pitämistä, T-X ja Super Hornetin lisätilaukset kannattelevat sen hävittäjätuotantoa pitkälle 2030-luvulle.

Eikä se hirveän kaukaa haettua ole, että F-15 laivueiden korvaaminen on halvinta ja nopeinta tehdä uudella F-15:lla, jolloin koko henkilökuntaa lentäjistä mekaanikkoihin ei tarvitse uudelleenkouluttaa eikä infrastruktuuria rakentaa uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa lainauksessa väitetä, etteikö kahden hengen miehistöstä olisi hyötyä tietyissä tilanteissa. Siinä vain todetaan, että yhdelläkin ohjaajalla voidaan hoitaa molempia tehtävälajeja, missä taas ei ole nykyteknologialla (monitoiminäytöt ym.) mitään ihmeellistä.
Varmaan voidaan, mutta ihmisen kyky havainnoida yksin sekä ilmauhkia että maakohteita vastaan ei ole tehokasta. Toki parvessa tai pareittain koneet lentävät ja osa koneista suojaa jne.
 
Voisihan siitä F-15EX repsikasta tehdä myös pytyn. Siitä erityisesti löytyy kokemusta idästä. :unsure:
Niin, ryssäthän on tässä edelläkävijöitä jos katsoo SU-34:ää. Pitkillä lennoilla huusi tuo mukavuutta kyllä.

Toisaalta vaipat antaa lisäaikaa pienellä epämukavuudella. Saapahan pilotit totutella valmiiksi vanhuuden varalle...
 
Voisihan siitä F-15EX repsikasta tehdä myös pytyn. Siitä erityisesti löytyy kokemusta idästä. :unsure:

Ei pentele, mikä mielikuva verkkokalvoille tuosta tuli.

Kuski alkaa tuntea 10km korkeudessa pakottavaa tarvetta. Ei kun autopilotti vaakalentoon, valjaat irti, ja sitten kömpimään kuomun sisällä takahuussiin.

Vieressä lentävän koneen kuski tuijottaa hienotunteisesti herkeämättä toiseen suuntaan, kunnes radiossa tulee kuittaus toimituksen päättymisestä :cool:
 
Keskusta lupaa 100 hävittäjää – SDP:n leikkauksen tyrmännyt Sipilä: "Tämä on realismia"

JULKAISTU 01.04.2019 5:34 (PÄIVITETTY 01.04.2019 6:15)

Keskusta lupaa ensi vaalikaudella sata hävittäjä, jos se pääsee valtaan.
– Noin 9 miljardiinhan se nousisi jos se on reilu satanen. Se on yksi suurimmista vaalilupauksista meillä, sanoi puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä (kesk.) medialle vaaliohjelman julkistuksen jälkeen.

Korotusta ei rahoitettaisi lainanotolla, vaan liikkumavaran loisi Sipilän mukaan työllisyyden kasvu. Keskusta tavoittelee ensi kaudella 75 prosentin työllisyysastetta.
– Olemme huolellisesti laskeneet sen, mitä tuo 75 prosentin työllisyysura julkiseen talouteen. Jokainen prosenttiyksikkö siellä tuo sen miljardin, parhaimmassa tapauksessa jopa 1,4 miljardia liikkumavaraa julkiseen talouteen.

Sipilän mukaan keskustan lupaama korotus on realistinen. SDP:n puoluejohtajaa Antti Rinnettä tuurannut Sanna Marin huomautti tammikuussa, että uusien hävittäjien määrästä päätetään vasta myöhemmin.
– Hankittavien koneiden määrä ei voi olla vielä kiveen hakattu, vaan määrä päätetään, kun tarjouspyyntöihin saadut vastaukset on asianmukaisesti käsitelty ja eri vaihtoehdot kartoitettu, Marin totesi tuolloin.

 
Viimeksi muokattu:
Keskusta lupaa 100 hävittäjää – SDP:n leikkauksen tyrmännyt Sipilä: "Tämä on realismia"

JULKAISTU 01.04.2019 5:34 (PÄIVITETTY 01.04.2019 6:15)

Keskusta lupaa ensi vaalikaudella sata hävittäjä, jos se pääsee valtaan.
– Noin 9 miljardiinhan se nousisi jos se on reilu satanen. Se on yksi suurimmista vaalilupauksista meillä, sanoi puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä (kesk.) medialle vaaliohjelman julkistuksen jälkeen.

Korotusta ei rahoitettaisi lainanotolla, vaan liikkumavaran loisi Sipilän mukaan työllisyyden kasvu. Keskusta tavoittelee ensi kaudella 75 prosentin työllisyysastetta.
– Olemme huolellisesti laskeneet sen, mitä tuo 75 prosentin työllisyysura julkiseen talouteen. Jokainen prosenttiyksikkö siellä tuo sen miljardin, parhaimmassa tapauksessa jopa 1,4 miljardia liikkumavaraa julkiseen talouteen.

Sipilän mukaan keskustan lupaama korotus on realistinen. SDP:n puoluejohtajaa Antti Rinnettä tuurannut Sanna Marin huomautti tammikuussa, että uusien hävittäjien määrästä päätetään vasta myöhemmin.
– Hankittavien koneiden määrä ei voi olla vielä kiveen hakattu, vaan määrä päätetään, kun tarjouspyyntöihin saadut vastaukset on asianmukaisesti käsitelty ja eri vaihtoehdot kartoitettu, Marin totesi tuolloin.


Aprillipäivä. Elkää uskoko.
 
Laser pointer pens, easily bought for US $10, can be a hazard in the wrong hands. Aiming a laser pointer at airplanes, a federal crime in the United States, is a growing problem worldwide. The focused beam from a 5-milliwatt laser might produce a tiny green dot to highlight your presentation or entertain your cat, but it expands and becomes a bright, pulsating flash on an airplane’s windshield, and can temporarily blind and distract pilots.

That’s a big problem during the critical periods of takeoff and landing. “It interferes with safe operating conditions and puts lives at risk,” says Jason Keleher, a professor of chemistry at Lewis University in Illinois. Keleher has come up with a simple way to protect against a lasing attack on an airplane. Liquid crystals, the stuff of TV and laptop screens, could be embedded in the windshield, he says, to diffuse the bright light from a laser pointer.

While no major crash has ever been caused by someone pointing a laser at an aircraft, the number of laser-pointing incidents has shot up from fewer than 50 worldwide in 2004 to more than 6,700 in 2017. There is no protocol that pilots follow today to shield from these attacks, but they can don special goggles or pull down protective screens.

Keleher and his undergraduate students wanted to devise a system that could be easily integrated into an aircraft’s windshield and power system. So they sandwiched a layer of liquid crystals in between two 1-inch square pieces of glass. Liquid crystals are molecules that line up with each other or stay randomly oriented depending on the voltage applied to them.
https://spectrum.ieee.org/tech-talk...-to-protect-pilots-from-laser-pointer-attacks
 
Eikä se hirveän kaukaa haettua ole, että F-15 laivueiden korvaaminen on halvinta ja nopeinta tehdä uudella F-15:lla, jolloin koko henkilökuntaa lentäjistä mekaanikkoihin ei tarvitse uudelleenkouluttaa eikä infrastruktuuria rakentaa uudelleen.

Mutta eikö tällä uudella koneella ole tarkoitus korvata F-15C? Uudella F-15:lla ei ole juuri mitään yhteistä F-15C:n kanssa kuin yleinen aerodynaaminen konfiguraatio. Sisältä kaikki on erilaista. Kyllä se on varmaan melkein sama kuin kokonaan uuden konetyypin lanseeraus. F-15C:tä ei ole valmistettu 30 vuoteen.
 
Mutta eikö tällä uudella koneella ole tarkoitus korvata F-15C? Uudella F-15:lla ei ole juuri mitään yhteistä F-15C:n kanssa kuin yleinen aerodynaaminen konfiguraatio. Sisältä kaikki on erilaista. Kyllä se on varmaan melkein sama kuin kokonaan uuden konetyypin lanseeraus. F-15C:tä ei ole valmistettu 30 vuoteen.

Voisi luulla, että rungon ja moottoreiden osalta olisi suuri määrä yhteistä? Siis kyseessä oleva konetyyppi on käsittääkseni F-15E:n uusin inkarnaatio. Kopp on Kopp, mutta väitetysti F-15E:n varaosista 87% olisi yhteensopivia F-15C/D:n kanssa. Painossa mitattuna yhtenevyys olisi melkein 97%.

 
Noin on varmaan alkujaan ollutkin mutta 35 vuoden aikana kone on kehittynyt omaan suuntaansa. Esimerkiksi ohjausjärjestelmä on digitaalinen FBW, kun kaikki F-15C:t (ja myös jenkkien Strike Eaglet) ovat analogikoneita. Tietämättä veikkaan että aika paljon rakenteestakin on pikkuhiljaa mennyt uusiksi (vrt. isot erot Super Hornetin Block 1 ja -2 välillä, samaten Eurofighter, Gripen jne). Lisäksi eikö noihin tule GE:n moottorit, USAFin F-15:t ovat käyttäneet P&W moottoreita.
 
Ei pentele, mikä mielikuva verkkokalvoille tuosta tuli.

Kuski alkaa tuntea 10km korkeudessa pakottavaa tarvetta. Ei kun autopilotti vaakalentoon, valjaat irti, ja sitten kömpimään kuomun sisällä takahuussiin.

Vieressä lentävän koneen kuski tuijottaa hienotunteisesti herkeämättä toiseen suuntaan, kunnes radiossa tulee kuittaus toimituksen päättymisestä :cool:
Kaipa sinne kabiiniin jotkut verhot pitää asentaa intimiteettisyistä. Alhaalla sitten lapset ja vanhukset ihmettelee että mistä se sade oikein tuli kun ei pilviäkään taivaalla....;)
 
Pohdin että näytteleeköhän Israel mitään roolia tulevissa hävittäjähankinnoissa alihankkijana? Maassa olisi tuotantoa myös tarjota ilmatorjunnalle uutta aseistusta. Erityisesti Rafaelin Derby-tuoteperhe voisi olla villi kortti kuten Gabriel-5 oli merivoimien hankinnoissa.

Myös Spice-pommiperhe voisi olla kustannustehokas ilmasta-maahan asejärjestelmä. Spice-1000 kantaa 100km ja Spice-2000 n. 60 km. Hyökkäyskulma on ohjelmoitavissa ja aseissa on CCD/IR hakupää hahmontunnistustekniikalla, joten GPS-häirintä ei ole ongelma.
Vain Hammer-pommiperheestä (SBU-64) löytyy vastaavat kyvyt yhdessä 1000-2000 paunan pommin kanssa.
 
Back
Top