Pohdin että näytteleeköhän Israel mitään roolia tulevissa hävittäjähankinnoissa alihankkijana?
Ovat ainakin vielä ringissä mukana eli tietopyyntö HX-aseistuksesta lähti myös Israeliin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pohdin että näytteleeköhän Israel mitään roolia tulevissa hävittäjähankinnoissa alihankkijana?
https://news.yahoo.com/no-edge-f-35-most-missions-report-194652889.htmlThe analysis found the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale and Boeing Super Hornet to be capable of accomplishing most mission tasks envisioned by Canadian military leaders.
The only exception would be going to war with another state, but the reports' authors concluded that was an "exceptionally unlikely" scenario.
Tämäkin taisi olla oikea valinta meiltä aikoinaan.
Bone ja Spirit halvassa päässä? Pieni yllätys
Taiwan on hankalassa tilanteessa, onneksi Suomi on vähemmän puristuksissa.Varmaan paras kone mikä Taiwanille on helposti poliittisesti saatavilla: Manner-Kiina on onnistunut nurkkaamaan Taiwanin diplomaattisesti aika hyvin.
Ei ole Gripen E-tasoa kuin joiltain yksittäisiltä ominaisuuksiltaan.
Tuo vastannee monen päättäjämme mielikuvaa sotilaallisesta pelotteesta: käydään heiluttamassa siipiä eksyneelle hyväntahtoiselle maahantunkeutujalle.Päivän kevennyksen tarjoaa kanadalainen logiikka:
https://news.yahoo.com/no-edge-f-35-most-missions-report-194652889.html
Lieneekö tuohon Trudeau nojannut 2015 alkuvuodesta kampanjoidessaan (4.11.2015 alkoi kausi)?
Taiwan on hankalassa tilanteessa, onneksi Suomi on vähemmän puristuksissa.
Mitä mainittuihin vekottimiin tulee, on kumpikin pienemmästä päästä, Gripen näistä vielä pienempi.
Kun katsoo 16V:n ja Gripen E:n perustietoja, niin
max. painon ja tyhjäpainon erot 11 tn ja 8,5 tn,
työntövoima ~145 ja 98 kN jp:llä;
kuivana 74 ja 64 kN (F110:llä jokseenkin järjetön jp - tietoja passaa korjata)
Pienuus on Gripenin kohdalla mielestäni aika kuvaava piirre. Onko se hyvä vai huono juttu ja mitkähän ovat ne laadulliset ominaisuudet, jotka Gripeniä kantavat? Superkruisailu ja ELSO, tehdas naapuritontilla?
No joo, lähteinä olen käyttänyt valmistajia ja wikipediaa. Pointtini on, että Saabiin mahtuu vähemmän polttoainetta + pahantekovälineitä ja on moottoriltaan heikompi. Siis kahdesta vertaillusta koneesta määrällisesti pienempi. Tämä vertailutapa on tietenkin suppea ja muutenkin ihan itse puusta veistetty.Jää hiukan epäselväksi, että mistä lähteistä, mistä luvuista ja mistä vertailusta on kyse.
Molemmat esim. painavat ilmeisesti karkeasti about saman verran. 8000 vs 8600?
No joo, lähteinä olen käyttänyt valmistajia ja wikipediaa. Pointtini on, että Saabiin mahtuu vähemmän polttoainetta + pahantekovälineitä ja on moottoriltaan heikompi. Siis kahdesta vertaillusta koneesta määrällisesti pienempi. Tämä vertailutapa on tietenkin suppea ja muutenkin ihan itse puusta veistetty.
Ajattelin, että sulla olis ollut laadullisia perusteita F16 vs. Gripen -vertailuun.
Tähän sivuraiteeseen on varmaan paras laittaa stoppari tähän kohtaan.Oli epäselvää, että mitä tietoja, mistä peräisin, miten analysoitu. Ja on edelleen.
Samoin nuo tässä uudessa viestissä mainitut asiat ovat epäselviä. Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin?
Siksi näihin on täysin mahdoton ottaa kantaa.
On hyvä laittaa ensin ihan perusfaktat kohdalleen.
En ylipäänsä mielellään osallistu koneiden vertailuun. Erityisesti laadulliset ovat hankalia. Enkä minä ainakaan tunne F-16 uusimpia kehitysversioita. Ei ole hirveästi kiinnostanut, kun ei ole HX-ehdokas.
Kun katsoo 16V:n ja Gripen E:n perustietoja, niin tyhjäpainon erot 8,5 tn,
Otetaas vähän pitempi sitaatti:Kerro kuitenkin vielä, mitä tämä tarkoittaa?
Miten tuo on mahdollista, jos molemmat koneet painavat noin karkeasti 8,5 tn?