Ilmavoimien tulevaisuus

Päivän kevennyksen tarjoaa kanadalainen logiikka:

The analysis found the Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale and Boeing Super Hornet to be capable of accomplishing most mission tasks envisioned by Canadian military leaders.

The only exception would be going to war with another state, but the reports' authors concluded that was an "exceptionally unlikely" scenario.
https://news.yahoo.com/no-edge-f-35-most-missions-report-194652889.html

Lieneekö tuohon Trudeau nojannut 2015 alkuvuodesta kampanjoidessaan (4.11.2015 alkoi kausi)?
 
Tämäkin taisi olla oikea valinta meiltä aikoinaan.

Miten niin? En ollut aikaisemmin kuullut tuosta tapauksesta, mutta hyvin nopealla perehtymisellä itse podissahan ei ole ilmeisesti mitään vikaa. Ongelma on se että pommikoneen miehistön työympäristö ja miten B-1 lennetään johti siihen etteivät he pystyneet havaitsemaan omatunnus valoja. Ei taida monessakaan podissa olla valonvahvistinta tai muutakaan sensoria jolla pystyisi havaitsemaan NIR valoja. Hävittäjä lentäjällä on helpompaa kypärään asennettujen valonvahvistimien kanssa.

Onnettomuus sattui ilmeisesti ihan henkilöstön tekemien virheiden takia.
 
No hyvähän se on jos lisää tulee käyttäjiä. Huoltokustannukset voi alentua. Päinvastoin Sniper-asiakkailla.
 
Onko F-16V soiva peli? Taiwan meinaa ostaa moisia. Kehtaako noilla lähteä torjuntatehtävään Kiinan ihmeitä vastaan? Tuttu arveli, että F-16V on Gripen E:n tasoa.
 
Varmaan paras kone mikä Taiwanille on helposti poliittisesti saatavilla: Manner-Kiina on onnistunut nurkkaamaan Taiwanin diplomaattisesti aika hyvin.
Ei ole Gripen E-tasoa kuin joiltain yksittäisiltä ominaisuuksiltaan.
 
Varmaan paras kone mikä Taiwanille on helposti poliittisesti saatavilla: Manner-Kiina on onnistunut nurkkaamaan Taiwanin diplomaattisesti aika hyvin.
Ei ole Gripen E-tasoa kuin joiltain yksittäisiltä ominaisuuksiltaan.
Taiwan on hankalassa tilanteessa, onneksi Suomi on vähemmän puristuksissa.
Mitä mainittuihin vekottimiin tulee, on kumpikin pienemmästä päästä, Gripen näistä vielä pienempi.
Kun katsoo 16V:n ja Gripen E:n perustietoja, niin
max. painon ja tyhjäpainon erot 11 tn ja 8,5 tn,
työntövoima ~145 ja 98 kN jp:llä;
kuivana 74 ja 64 kN (F110:llä jokseenkin järjetön jp - tietoja passaa korjata)
Pienuus on Gripenin kohdalla mielestäni aika kuvaava piirre. Onko se hyvä vai huono juttu ja mitkähän ovat ne laadulliset ominaisuudet, jotka Gripeniä kantavat? Superkruisailu ja ELSO, tehdas naapuritontilla?
 
Taiwan on hankalassa tilanteessa, onneksi Suomi on vähemmän puristuksissa.
Mitä mainittuihin vekottimiin tulee, on kumpikin pienemmästä päästä, Gripen näistä vielä pienempi.
Kun katsoo 16V:n ja Gripen E:n perustietoja, niin
max. painon ja tyhjäpainon erot 11 tn ja 8,5 tn,
työntövoima ~145 ja 98 kN jp:llä;
kuivana 74 ja 64 kN (F110:llä jokseenkin järjetön jp - tietoja passaa korjata)
Pienuus on Gripenin kohdalla mielestäni aika kuvaava piirre. Onko se hyvä vai huono juttu ja mitkähän ovat ne laadulliset ominaisuudet, jotka Gripeniä kantavat? Superkruisailu ja ELSO, tehdas naapuritontilla?

Jää hiukan epäselväksi, että mistä lähteistä, mistä luvuista ja mistä vertailusta on kyse.

Molemmat esim. painavat ilmeisesti karkeasti about saman verran. 8000 vs 8600?
 
Jää hiukan epäselväksi, että mistä lähteistä, mistä luvuista ja mistä vertailusta on kyse.

Molemmat esim. painavat ilmeisesti karkeasti about saman verran. 8000 vs 8600?
No joo, lähteinä olen käyttänyt valmistajia ja wikipediaa. Pointtini on, että Saabiin mahtuu vähemmän polttoainetta + pahantekovälineitä ja on moottoriltaan heikompi. Siis kahdesta vertaillusta koneesta määrällisesti pienempi. Tämä vertailutapa on tietenkin suppea ja muutenkin ihan itse puusta veistetty.

Ajattelin, että sulla olis ollut laadullisia perusteita F16 vs. Gripen -vertailuun.
 
No joo, lähteinä olen käyttänyt valmistajia ja wikipediaa. Pointtini on, että Saabiin mahtuu vähemmän polttoainetta + pahantekovälineitä ja on moottoriltaan heikompi. Siis kahdesta vertaillusta koneesta määrällisesti pienempi. Tämä vertailutapa on tietenkin suppea ja muutenkin ihan itse puusta veistetty.

Ajattelin, että sulla olis ollut laadullisia perusteita F16 vs. Gripen -vertailuun.

Oli epäselvää, että mitä tietoja, mistä peräisin, miten analysoitu. Ja on edelleen.

Samoin nuo tässä uudessa viestissä mainitut asiat ovat epäselviä. Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin?

Siksi näihin on täysin mahdoton ottaa kantaa.

On hyvä laittaa ensin ihan perusfaktat kohdalleen.

En ylipäänsä mielellään osallistu koneiden vertailuun. Erityisesti laadulliset ovat hankalia. Enkä minä ainakaan tunne F-16 uusimpia kehitysversioita. Ei ole hirveästi kiinnostanut, kun ei ole HX-ehdokas.
 
Oli epäselvää, että mitä tietoja, mistä peräisin, miten analysoitu. Ja on edelleen.

Samoin nuo tässä uudessa viestissä mainitut asiat ovat epäselviä. Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin?

Siksi näihin on täysin mahdoton ottaa kantaa.

On hyvä laittaa ensin ihan perusfaktat kohdalleen.

En ylipäänsä mielellään osallistu koneiden vertailuun. Erityisesti laadulliset ovat hankalia. Enkä minä ainakaan tunne F-16 uusimpia kehitysversioita. Ei ole hirveästi kiinnostanut, kun ei ole HX-ehdokas.
Tähän sivuraiteeseen on varmaan paras laittaa stoppari tähän kohtaan.
 
Kerro kuitenkin vielä, mitä tämä tarkoittaa?

Kun katsoo 16V:n ja Gripen E:n perustietoja, niin tyhjäpainon erot 8,5 tn,

Miten tuo on mahdollista, jos molemmat koneet painavat noin karkeasti 8,5 tn?
 
Kerro kuitenkin vielä, mitä tämä tarkoittaa?



Miten tuo on mahdollista, jos molemmat koneet painavat noin karkeasti 8,5 tn?
Otetaas vähän pitempi sitaatti:
"max. painon ja tyhjäpainon erot 11 tn ja 8,5 tn"
minkä tulkitsen tarkoittavan karkeasti sitä, että tuon verran ottavat lastia kukin.
 
Back
Top