Immolan Sissit - kautta aikain

Hyppymerkkejä suorittivat eritoten RVLn hlökuntaan kuuluvat ja ainakin ennen myös moni kadetti tuli ekaan palveluspaikkaansa hyppymerkki rinnassa.
Kadettikoulussa ja päällystöopistossa sai halutessaan suorittaa hyppymerkin. Niitä näkyi paljon myös SavPr:n jalkaväkikouluttajilla. Muistan jonkun kapiaisen kyllä naureskelleen niitä tyhjänpäiväisinä turhakkeina.
 
Muistelen, että kvkk:a käpisteltiin yhdellä rastilla p-kaudella. Toinen oli tämä ampuleirin kokeilu. Aseita ei tarvinnut itsellä edes puhdistaa. Sissitoiminnassa ei konekivääreitä kanniskeltu, mieluiten olisi jättänyt rynkynkin pois. Kiikarikivääreitä, miinoja ja joku kevyt kp, jos hommat kusee.
Se oli teillä erikoismiehillä noin, mutta meillä perusjalkaväellä Kvkk käskettiin usein myös sissipartion varustukseen. Itsekin olen toiminut tälläisen partion johtajana, ja kk sai suojata ja varmistella muun partion puuhia, mutta ilmankin olisi hyvin pärjännyt.
 
Ai saakeli, että tykkäsin sissipioneerihommista. Immolassa oli parhaana puolena varmaan se omasta mielestäni, että koulutus sisälsi niin pirusti eri juttuja. Mulle koulutettiin sissitoiminta (jonka osana iskuosastotoiminta), tiedustelu, pintapuoleinen tarkka-ampujatoiminta (jotta osaa ryhmänjohtajana käyttää ryhmän tarkka-ampujaa oikein), sissipioneerikoulutus ansoituksineen ja rajavartiokoulutus. Lisäksi hoidimme Rajakoulun vartioinnin, joten kai sitä jonkinlainen sotilaspoliisikin oli, koska vartiopäällikkönäkin tuli toimittua.

Kerran huvitti koulutettavien pelonsekainen suhtautuminen räjähteisiin, kun koulutin tulilankanallin käyttöä uudelle saapumiserälle, itsellä kun oli AUK käytynä niin olin "karaistunut" sen verran että tiesin tasan tarkkaan, että ne vehkeet olivat turvallisempia käyttää kuin yksikään ilotulite mitä olin käsitellyt (jos niitä siis käsitteli oikein). Aika paljon niitä tuli sitten yhden päivän aikana poksauteltua, koska minulle oli annettu niitä enemmän kuin tarpeeksi, joten uutta rastikoulutuserää odotellessa pystyi kevyesti vähän paukuttelemaan ylimääräisiä pois. :)

Minulla oli palveluksessa tasan kaksi tylsää päivää; toiseksi viimeinen ja viimeinen. PV:n puolella kaverit valittivat että oli tylsää, joutuivat oleskelemaan sotilaskodissa keskellä päivää. Toisinaan ajattelin, että voi kun itsekin voisin tehdä niin, mutta kai se loppujen lopuksi oli kuitenkin parempi että tehtiin hommia 328 päivää, eikä luppoaikaa ollut.
Mikä oli saapumiseräsi,itsellä II/97...
 
Immolassa palvelleet wanhan kaartin miehet saattanevat tunnistaa kyseisen miehen, joka videolla opettaa selviytymistä luonnon antimilla. Kyseinen miekkonen palveli ainakin Rajakoulun puolella kouluttaen mm. rajajääkärin peruskurssilaisia ja kantahenkilökuntakursseja. En ole varma oliko tekemisissä varusmiesten kanssa missä määrin.

 
Back
Top