Informaatiosodankäynti, propaganda ja kulttuurivaikuttaminen - Turvallisuuden ulottuvuus

Viime vuosina olen jonkin verran pohtinut tätä tiedotussotaa ja yksi juttu, johon kehäpäätelmien sarjassa törmään on seuraava:

taitava informaatiovihollinen osaa etsiä ja kopeloida kohteesta esiin asiat, joita käyttää hyväksi. Pahin on mielestäni se, että pitkällä tähtäimellä vahvistetaan eri keinoin jotain tiettyä kuvaa, joka itseasiassa palveleekin infovihollisen etua. Jos tämä tehdään taitavasti ja sopiviin TAVOITETILOIHIN TYYTYEN, itse hurskas isä erkkikään ei tätä hoksaa. Arvaamattomana tekijänä tässä on oikeastaan vain median ottama linja...joka sekin saatana voidaan kyllä oppia arvioimaan.

esim. vahvistetaan naapuri a:n käsitystä uhkamallista, jonka tämä on luontaisesti oppinut hyväksymään ja jota se pitää selviönä. Jos naapuri a vielä mm. sisäpoliittisista syistään "joutuu" toimimaan mallin sisällä niin eikun paranee. Jos naapuri a tekee joitain peliliikkeitä, jotka johtavat sopivaan suuntaan niin vahvistetaan sitä jollain omalla pienellä peliliikkeellä.....tätä kun jatketaan vaan niin pahan päivän tullen reality ja saavutettu lopputulema voivat olla aivan perseesti eri maailmasta. Tämä on aivan oikeasti juttu, jota olen monesti pähkäillyt. No, lohdutan itseäni sillä, että minua viisaammat luotsaavat turvallisuuspolitiikkaa....tosin on muutamia esimerkkejä siitäkin, että näin ei suinkaan edes ole.

Minusta homma menee juuri näin!

Suomi on YYA-ajan jälkeen erityisen otollinen kohde nykyisen Venäjän info-operaatioille. Meillä on hyvin monella olemassa (minä mukaanlukien) 70- ja 80- ja vielä 90-luvullakin tiukkaan istutettu, usein tiedostamaton USA- ja NATO-vastaisuus. Sitä jaettiin 70- ja 80-luvuilla joka tuutista ja varsin taitavasti. Sitä jaettiin vielä 90-luvun alussa myös armeijassa varusmiehille ja sotakouluissa ammattiin opiskeleville sotilaille. Useimmat sen käytännössä tehneet tekivät sen uskoakseni - tai ainakin toivon todella niin - tiedostamattaan, mutta tekivät kuitenkin.
"Venäläiset aseet ovat parhaita - eihän amerikkalaiset aseet edes toimi kun on pölyä ja pakkasta, liikaa elektroniikkaa, ei niihin voi luottaa, amerikkalaiset sotilaat eivät elä ilman kokista ja hampurilaisia, ei niistä mihinkään ole - NATO ei auta jäsenmaitaan, se lähettää vain laivalastillisen banaaneja ja ehkä villasukkia jos Suomi olisi NATOn jäsen ja joutuisi sotaan...jne jne jne jne jne"
Tuota laulua laulettiin Puolustusvoimissa vuosikymmeniä, kuten myös muualla yhteiskunnassa hieman eri yksityiskohdin, mutta sanoma oli aina sama: USA on paha - Venäjä on hyvä ja se non pakko koska USA Vietnamissa jne jne jne

Tuota kun on hoettu 40 vuotta kautta yhteiskunnan, niin jäähän siitä vahva jälki ja sitä jälkeä Venäjä nyt käyttää hyväkseen.

Vaikka olen puntaroinut ja pohtinut asiat kohdallani hyvin tarkkaan, huomaan itsekin toisinaan päätyneeni uskomaan Venäjän propagandaan tai ainakin epäileväni omia ajatuksiani ja kantojani kyseisen propagandan aikaansaamana. Minä kuitenkin tiedostan vahvasti informaatio-operaation olemassaolon, joten voin vain kuvitella miten se paska tehoaa pikkuhiljaa moniin suomalaisiin.
Ja onko se pitkäjänteisen info-operaation mittakaavassa edes "pikku hiljaa" kun puhutaan muutamista vuosista - tätä kun jatketaan vielä vuosi-pari, niin pahoin pelkään että todella tehoaa - ellemme pysty vastaamaan propagandaan riittävän tehokkaasti.
 
Minusta homma menee juuri näin!

-----
Vaikka olen puntaroinut ja pohtinut asiat kohdallani hyvin tarkkaan, huomaan itsekin toisinaan päätyneeni uskomaan Venäjän propagandaan tai ainakin epäileväni omia ajatuksiani ja kantojani kyseisen propagandan aikaansaamana. Minä kuitenkin tiedostan vahvasti informaatio-operaation olemassaolon, joten voin vain kuvitella miten se paska tehoaa pikkuhiljaa moniin suomalaisiin.
Ja onko se pitkäjänteisen info-operaation mittakaavassa edes "pikku hiljaa" kun puhutaan muutamista vuosista - tätä kun jatketaan vielä vuosi-pari, niin pahoin pelkään että todella tehoaa - ellemme pysty vastaamaan propagandaan riittävän tehokkaasti.

Erittäin hyvää "itse-analyysiä" @Kapiainen
Minulla aukeni silmät amerikkalaisen elämänmuodon suhteen 80-luvun lopulta alkaen, kun pääsin paikanpäälle tutustumaan
ensin pintaa ja vuosien varrella syvällisemmin kyseisen liittovaltion ihmisten elämää ja olosuhteitaan. Tosin olen vieraillut vain muutamassa osavaltioissa, enimmäkseen Kaliforniassa n.15 kertaa.

Näillä reissuilla olen päässyt tutustumaan ihan normaaliin eläämään ja IHMISIIN siellä, ei vain pintaan. Pisimmillään olen yhtäjaksoisesti työskennellyt siellä n.3kk, eikä ahistanut yhtään.
:cool:
Kalifornialainen elämänmeno ja ihmisten arvot/asenteet on hyvin lähellä skandinaavista, jopa hieman avoimempaa ja ainakin aurinkoisempaa ;) . Samoin amerikansuomalaiset (mm. Michigan) ovat nykyisin paljon yhteydessä ja vuorovaikutuksessa tänne "juurimaahansa". Tuohon amerikkalaiseen aitoon, valoisaan optimismiin ei kyllästy vaan se tarttuu. Vaikka sanotaan "Pessimisti ei koskaan pety", minun mielestä "Optimisti onnistuu aina" (ainakin uskoo niin :) ) ja se on kantavampi elämänasenne.

Myös venäjä, tai paremminkin neuvostoliiton pari kaupunkia ja ilmapiiri siellä on tullut tutuksi muutaman työreissujen myötä.
Viimeisin matka sinne oli joskus 80-luvun lopulla, kun Gorba oli vallassa ja "avoimuus" kukoisti, olivat jopa positiivisen optimistisesti ulos länteen suuntautuneita. Silti päätin etten enää sinne mene.
:confused:
 
Jep - kyllä tuo "USA on paha - NATO on paha" on ollut meillä varsin syvään juurrutettu ajatus niin kansalaisissa yleensä kuin myös armeijassa. Varsinkin USA:han suhtautuminen on ollut jotenkin lähes masokistista siinä mielessä että toisaalta USA:laista kulttuuria on ihailtu ja matkittukin, amerikkalaisia elokuvia on katsottu, amerikkalaista musiikkia kuunneltu jne jne jne - ja samaan aikaan kuitenkin ollaan sitä mieltä, että se kaikki on ihan perseestä ja pahaa. Minusta tuo on outo kuvio...

Jos sitten mietin NATOa ja myös amerikkalaisia sotilaita ja Puolustusvoimia... Kuten olen sanonut, vielä 90-luvulla armeijassa sotakouluja myöten oli melko kummallisia piirteitä esimerkiksi turvallisuuspolitiikan opetuksessa ja toisaalta myös venäläisten aseiden täysin aliampuvassa ihailussa. Jos minulta kysytään, niin homma alkoi muuttumaan vasta KFOR:n ja muiden Balkanilla toteutettujen operaatioiden myötä joissa olimme mukana. Siellä moni toimi ensi kerran oikeasti niin NATOn kuin USA:nkin sotilaiden kanssa - varmaan siinä monen silmät alkoivat avautumaan...jenkkisotilas ei ollutkaan se "tyhmä ja lihava musta lerppahuuli Alabamasta joka ei osaa mitään".... Ja nyttemminhän yhteistyöstä niin NATOn kuin USA:nkin kanssa on tullut jokapäiväistä ja monialaista toimintaa. Yhteistyötä operaatioissa, yhteisiä harjoituksia monella tasolla ja monella alalla ym kanssakaymistä.
Myönnän omalta osaltani että ensimmäiset kohtaamiset amerikkalaisten kollegoiden kanssa olivat aika epäluuloisia - minun puoleltani - kunnes oli jossain vaiheessa vaan pakko myöntää että hei, nämähän ovat ihan ammattitaitoisia jätkiä ja sen lisäksi kohtalaisen mukavia kavereita, joiden kanssa jopa usein hiljaiset ja ujon sulkeutuneet suomalaiset tulee mukavasti juttuun..
Josta päästäänkin NATO-jäsenyyteen ja siihen, onko se hyvä vai paha asia. Jos asiaa lähestyy puhtaasti sotilaana käytännönläheisesti, niin tilannehan on tämä:
Näiden ihmisten kanssa tehdään jatkuvasti yhteistyötä hyvin monella tasolla ja monialaisesti, se sujuu hyvin ja on antoisaa molemmille osapuolille. Helpottaisi jokaisen jokapäiväistä elämää, jos olisimme samaa porukkaa. Vaikea tästä näkökulmasta ymmärtää, mikä NATO-jäsenyydessä olisi niin pahaa tai haitallista, ettemme voisi siihen liittyä.

Tietenkin sitten voidaan vetää esiin "Venäjä suuttuu, sitä ei pidä ärsyttää" - kortti esiin. Tätä korttiahan on kuluneina kuukausina vedetty ahkerasti pöytään, käyttäen sitä jopa tyyliin "Venäjän on pakko rankaista Suomea sotilaallisesti jos Suomi liittyy NATOOn". Mielestäni yksistään jo tuo kertoo kaiken oleellisen nykypäivän Venäjästä - eikä siihen pidä, eikä saa alistua.
 
"Venäjän on pakko rankaista Suomea sotilaallisesti jos Suomi liittyy NATOOn". Mielestäni yksistään jo tuo kertoo kaiken oleellisen nykypäivän Venäjästä - eikä siihen pidä, eikä saa alistua.

Totta, mutta viime vuoden aikana on nähty aika iso muutos maanpuolustushengessä, sekä informaatiosodassa. Ainakin useat tuttuni ovat heränneet naapurin tuohuihin aivan eri tavalla, jopa niin että he ovat sulkeneet korvansa tavanomaiselta propagandalta. Niin länsi kuin itä sellaiselta.
 
(siirretty)
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ovat varmaankin olleet jo muissa haaroissa mutta
Tähän voimme herätellä pitkäjänteisempää keskustelua INFORMAATIOSODANKÄYNNISTÄ

Linkki videoon (28min voimassa 16.5.2016) YLE AREENA
Valheet ja disinformaatio leviävät verkossa. Lännen mustamaalaaminen ja Putinin ylistäminen on järjestäytynyttä toimintaa. Miten Suomi, EU ja Nato puolustautuvat propagandaa vastaan?

Venäjän trollit Suomessa LINKKI: Yle KIOSKI

Kioski tutki: Näin Venäjä-trollit manipuloivat suomalaisia – katso lista propagandistien suosimista foorumeista

Venäjän johdon propagandaviestejä levittävät trollit yrittävät vaientaa ja harhauttaa suomalaisia sekä manipuloida verkon kansalaiskeskustelua, ilmenee Kioskin selvityksestä. Keinoina trollaajat käyttävät nimittelyä, viestien vääristelyä ja massiivista disinformaation levitystä.

trolli_sitaatti_uusi_uusi_fin--s1g4baz9ak_s900x0_q80_noupscale.png


Hyökkäävää Venäjä-trollaamista havaittiin näissä some- ja videopalveluissa, keskustelupalstoilla ja tiedotusvälineiden kommenttiosioissa. Trolliviestit ovat suomen-, englannin- ja venäjänkielisiä. Muutama kansainvälinen uutissivusto, kuten The Moscow Times on sulkenut kommentointimahdollisuuden.

Kremlin agendaa mukaileva trollaaminen on jokapäiväistä monella suomalaisten käyttämällä verkkosivustolla. Venäjän johdon infosotaa tukeva väärien tietojen levittäminen on lisääntynyt merkittävästi Ukrainan kriisin kärjistyttyä.

Kioski keräsi tietoa Venäjä-mielisestä trollaamisesta useista toisistaan riippumattomista lähteistä: asiantuntijoilta, suomalaisten sivustojen ylläpitäjiltä ja trollauksen kohteeksi joutuneilta suomalaisilta. Lisäksi Kioskin toimittaja seurasi internetissä kymmeniä tunteja Venäjän johdon informaatiosotaa tukevien salaprofiilien toimintaa ja joutui itsekin heidän kohteekseen.

ESIMERKKEJÄ TROLLAAJIEN LEVITTÄMISTÄ VIESTEISTÄ:
"Kiovassa tehtiin fasistien laiton vallankaappaus ja vallassa on laiton (sotilas)juntta."

"Länsimaat ovat fasistisia ja länsimaiden johtajat natseja."

"Fasistit hyökkäsivät Itä-Ukrainaan. Venäjän läsnäolosta Itä-Ukrainassa ei ole todisteita."

"Venäjä ei ole rikkonut kansainvälistä oikeutta liittäessään Krimin itseensä."

"Putin haluaa rauhaa ja neuvotteluita, Ukrainan presidentti on sotahullu."

"Suomalaiset ovat venäläisiä vihaavia rasisteja. Venäjä on Suomelle hyvä ja tärkeämpi naapuri kuin mikään muu."

Venäjä-mieliset trollaajat ohjaavat usein kommentointia muihin aiheisiin, esimerkiksi Venäjän presidentin Vladimir Putinin toimien arvostelusta Yhdysvaltojen Irakin-politiikkaan tai sotilasliitto Natoon. Kioskin aiemmassa Pietarin trollitehdas -jutussa kerrottiin, että palkkatrolleille annetaan päivittäin teemat, joista he kirjoittavat jopa sata viestiä päivässä eri foorumeille – useiden valeprofiilien takaa.

Trolliviesteissä argumentaatiovirheet ovat tavallisia, ja niiden sävy on usein propagandalle tyypillinen: paasaava ja kömpelö, kertoo yksi Ylelle kokemuksensa jakanut suomalainen.

– Tunnistan trollauksissa vastenmielisen sävyn, joka muistuttaa vanhaa neuvostoliittolaista propagandaa. Totuudella ei ole mitään itseisarvoa.

Muilta keskustelijoilta trollaajat vaativat jatkuvasti todisteita, mutta eivät pysty itse esittämään pitäviä todisteita omista väitteistään.

Linkki: Tältä se tuntuu
----
Liittäkää tänne linkit kaikesta informaatiosodankäyntiin liittyvästä, niin saadaan monelle keskusteluhaaralle hajautunut tietous yhteen paikkaan.

Voisi olla paikallaan tehdä oma haaransa Suomeen kohdistuneesta informaatiosodankäynnin keinoista?
 
Aamu-tv:n informaatio-operaatiot jatkuvat, nyt ylistettiin ja muisteltiin kaiholla taistolaista musiikkia.
Kaivattiin samaa jyrkkyyttä nykyiselle nuorisolle levitettäväksi.

Sitä odotellessa kun muistellaan ja kuunnellaan näitä aikoja.

 
Koska et vaikuta tyhmältä kaverilta, on pakko kysyä mikä on sinun motiivisi toistuvasti vähätellä Venäjän sekä Suomeen että moneen muuhun EU-maahan kohdistuvaa propagandaa??
Se ei ole tökeröä tai alkeellista, kaikkea muuta ja se on fakta.
Kovin on kummallista että sinun tasoisesi kaveri tuossa asemassa laulaa noita lauluja.

Siirrän tämän viestin tänne, koska olen kirjoittanut jo riittävästi OT:ta useamassakin ketjussa.

En minä sitä vähättele, mutta en myöskään liioittele. Turhan vauhkoontumisen sijaan asia kannattaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin, jotka kuitenkin onneksi ovat oman kyrillisen hiekkalaatikkonsa ulkopuolella aika rajalliset.

Tärkeintä on tiedostaa asian olemassaolo sekä tunnistaa sen taustat, motiivit ja todennäköiset tavoitteet. Tällöin vaikuttaminen muuttuu yleensä läpinäkyväksi, mikä johtaa käytännössä sen tehon menettämiseen. Korkea valistuksen taso on paras suoja propagandaa vastaan ja suojaustasoa voidaan tarvittaessa lisätä sopivalle kohderyhmälle kohdistetulla tiedottamisella. Tärkeää on myös huomioida, että toisin kuin media on reilun vuoden aikana rummuttanut ruususen unesta heräileville kansan syville riveille, niin trendikkäältä kuulostava informaatiovaikuttaminen ei ole mikään uusi keksintö. Tämän toki tiedät itsekin.

Tähän lisäksi Suomen lähihistoriasta pohdittavaksi hyvä kysymys, että olivatko 70-luvun Neuvostoliittoa varauksettomasti ihailleet taistolaiset onnistuneen info-operaation uhreja vai ainoastaan marxilaisen teorian aivopesemiä tai sopivan tilaisuuden huomanneita naiiveja nuoria opportunisteja ja kapinallisia? Taistolaisuuden kelkkaan lähdettyään heihin toki vaikutettiin järjestämällä heille Neuvostoliittoon tarkoin ohjattuja PR-vierailuja, joiden aikana heille esitettiin karun todellisuuden sijaan puolue-eliitin ylellinen elämä normaalina neuvostokansalaisen elämänä, minkä oli tarkoitus vahvistaa heidän käsitystään Neuvostoliitosta ainoana oikeana tulevaisuuden vaihtoehtona. Tällä saatiin Suomen normaali elintaso 60- ja 70-lukujen vaihteessa tuntumaan proletariaatin vaihtoehtoon verrattuna taantumukselliselta kehitysmaalta, vaikka neuvostokansalaisen oikea todellisuus oli jotain ihan muuta. Siitä ei taistolaisilla itsellään tietenkään ollut aavistustakaan, sillä Neuvostoliiton vierailuilla heille kerrottiin ja näytettiin vain se, minkä katsottiin edistävän isäntämaan etuja. Lopulta moni hylkäsi taistolaisen aatteensa ja käänsi takkinsa. Ehkä he kasvoivat aikuisiksi.

Lisäksi vielä päivän filosofispainotteinen pohdinta: onko Suomessa toisinaan esiintyvä länsivastaisuus itämaisen vaikutuksen tuottamaa vai defensiivinen vastareaktio länsimaiselle vaikuttamiselle? Onko suomalainen identiteetiltään ensisijaisesti a) suomalainen, b) pohjoismaalainen c) eurooppalainen (länsi), d) yleislänsimaalainen vai e) kaikkien em. sekoitus, mutta missä suhteessa? Jos sekoitus, niin onko siinä jokin määräävä tekijä? Mitä asioita ja arvoja em. kohdat mielikuvien tasolla edustavat? Onko tunnistettavissa, minkälaista identiteettiä ja arvopohjaa ympäröivä maailma kaikkine tiedonlähteineen haluaa tarjota? Onko havaittavissa mitään ristiriitoja?

Tällaisista kysymyksistä voisi joku helposti raapia parikin tutkimusta tai väitöskirjaa kasaan.
 
En minä sitä vähättele, mutta en myöskään liioittele. Turhan vauhkoontumisen sijaan asia kannattaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin, jotka kuitenkin onneksi ovat oman kyrillisen hiekkalaatikkonsa ulkopuolella aika rajalliset.

Tämä lienee se asia, jossa näkemyksemme eroavat hyvin selkeästi.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos et vähättele asiaa niin ainakin näet sen hyvin paljon todellista suppeampana.
Asian vähättely tai sen olemattomuuden ja tehottomuuden "todistelu" taas on täysin kiistatta ollut jo pitkään osa kyseistä toimintaa.
Se, mikä jutuissasi ihmetyttää, on niistä löytyvät useat liittymäpinnat puhtaaseen Kremlin propagandaan.
Se on laajaa, kattaa hyvin vahvasti koko EU-alueen. Se on hyvin monikerroksisesti ja vaikutustavoiltaan hyvin taitavasti rakennettua. Yksi ominaispiirre sille on, että sanon mitä tahansa, se pystytään kääntämään joko minua vastaan ja/tai sellaiseksi joka "todistaa" Kremlin propagandan olevan oikeassa.
 
Tämä lienee se asia, jossa näkemyksemme eroavat hyvin selkeästi.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos et vähättele asiaa niin ainakin näet sen hyvin paljon todellista suppeampana.
Asian vähättely tai sen olemattomuuden ja tehottomuuden "todistelu" taas on täysin kiistatta ollut jo pitkään osa kyseistä toimintaa.
Se, mikä jutuissasi ihmetyttää, on niistä löytyvät useat liittymäpinnat puhtaaseen Kremlin propagandaan.
Se on laajaa, kattaa hyvin vahvasti koko EU-alueen. Se on hyvin monikerroksisesti ja vaikutustavoiltaan hyvin taitavasti rakennettua. Yksi ominaispiirre sille on, että sanon mitä tahansa, se pystytään kääntämään joko minua vastaan ja/tai sellaiseksi joka "todistaa" Kremlin propagandan olevan oikeassa.

Hyvä esimerkki kuinka kuka tahansa joka on eri mieltä, voidaan leimata Kremlin kätyriksi.

Ps, noista sinun teksteistä voi aivan samoin löytää yhtymäkohtia
flag_02.jpg
jolle kumarrat, samalla pyllistäen
suomiliehuu120_0708_51a.jpg
 
Hyvä esimerkki kuinka kuka tahansa joka on eri mieltä, voidaan leimata Kremlin kätyriksi.

Ps, noista sinun teksteistä voi aivan samoin löytää yhtymäkohtia
flag_02.jpg
jolle kumarrat, samalla pyllistäen
suomiliehuu120_0708_51a.jpg

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ei siinä mitään. Minun puheistani ei juuri mitään erityisen USA-mielistä löydä, ellei sitten näe asiaa USA = NATO (johon liittymistä kannatan Suomen osalta) ja hups, taas ollaan Kremlin propagandan äärellä.
Jos joku ei vieläkään tajua, miten tuo homma toimii, niin ihmettelen.
 
Tämä lienee se asia, jossa näkemyksemme eroavat hyvin selkeästi.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos et vähättele asiaa niin ainakin näet sen hyvin paljon todellista suppeampana.
Asian vähättely tai sen olemattomuuden ja tehottomuuden "todistelu" taas on täysin kiistatta ollut jo pitkään osa kyseistä toimintaa.
Se, mikä jutuissasi ihmetyttää, on niistä löytyvät useat liittymäpinnat puhtaaseen Kremlin propagandaan.
Se on laajaa, kattaa hyvin vahvasti koko EU-alueen. Se on hyvin monikerroksisesti ja vaikutustavoiltaan hyvin taitavasti rakennettua. Yksi ominaispiirre sille on, että sanon mitä tahansa, se pystytään kääntämään joko minua vastaan ja/tai sellaiseksi joka "todistaa" Kremlin propagandan olevan oikeassa.

Hyvä esimerkki kuinka kuka tahansa joka on eri mieltä, voidaan leimata Kremlin kätyriksi.

Ps, noista sinun teksteistä voi aivan samoin löytää yhtymäkohtia
flag_02.jpg
jolle kumarrat, samalla pyllistäen
suomiliehuu120_0708_51a.jpg

@Kapiainen
En vähättele, mutta en liioittelekaan. Kremlin propagandan määrä on massiivinen, mutta suurin osa siitä keskittyy venäjän kielisiin lähteisiin.

Viittaat jatkuvasti ylimalkaisen ympäripyöreästi koko EU:n laajuisesti levitettyyn Kremlin propagandaan, jota on mielestäsi kaikkialla, mutta et missään vaiheessa esitä yhtään ainoaa esimerkkiä siitä. Kun sitä nyt kerran on joka paikassa, niin esittele sitä nyt meille muillekin. Samalla voit esittää hihaviitosena esimerkkikohtaisen arvion sen tavoitteesta. Ovatko ns. vaihtoehtomediat ja blogikirjoitukset mielestäsi Kremlin propagandaa? Lisäksi voit kertoa, millä perusteella päättelet jonkin lähteen olevan sitä itseään?

Jos foliopipo hiertää ohimoita, niin suosittelen käärimään uuden pari numeroa suuremman. Ei tämä ole niin vakavaa eikä yksikään kirjain hyökkää ruudulta silmille. Itseasiassa niitä ei ole edes mikään pakko lukea.

@Ottoville
Kuten olen jo todennut, niin tähän on tultu. Suomessa reilun vuoden aikana hypetetty putintrollihysteria on onnistunut sotkemaan koko suomalaisen yhteiskunnallisia aiheita koskevan kansalaiskeskustelun. Tästä lähtien kaikki 110 % länsisuuntautuneesta EU-, EURO- ja Nato-uskovaisuudesta poikkeavat näkemykset voidaan mustavalkoisen automaattisesti sivuuttaa Kremlin valhepropagandana ja turhana taustakohinana. Jos et ole vakaumuksellinen EU- ja EURO-uskovainen, olet tuhma Kremlin kätyri. Luonnollisesti mustavalkoisuuden kontrasti tulee jyrkkenemään sen mukaisesti kuin EU:n ja yhteiskunnan syöksykierre syvenee. Suomen arvioidut tulevaisuudennäkymät huomioiden olemme vasta alkutaipaleella.

Tällä menolla putintrollileima on kohta jo lähes poliittisen korrektiuden veroinen kahle kansalaiskeskustelussa. Uusi kortti vanhojen jo puhkikuluneiden "natsi"- ja "rasisti"-korttien kokoelmaan.

Erimielisyys keskustelussa on kuitenkin avain kehitykseen, sillä ilman erimielisiä näkemyksiä ei ole edes keskusteluakaan.
 
Minusta suomalaisilla on varaa rehelliseen keskusteluun. Itseasiassa ei vain varaa, se on mielestäni velvollisuus, jos siihen kykyä ja halua löytyy edes siteiksi. Kremlin ja Valkoisen talon suuntiin suoritetun syvänuolennan ojennan hopeatarjottimella poliitikoille. Ikäänkuin ulkoistan sen tarpeen heille. Kansalaisina meidän on oltava terävämpiä kuin koskaan ennen. Herkästi meitä talutetaan kuin Pappilan pässiä riihen taakse kekrin alla. Meihin kohdistuu informaation keinoin vaikuttavaa pyrkimystä. Sitä tulee idästä ja lännestä. Tarkimpana pitää olla näiden kotoisten vekkuleiden kanssa. Nämä ne vekkuleita vasta onkin ja vekkulijoukon päätökset koskevat meitä 24/7/365.

Kannattaa nyt muistaa esim. eduskuntavaalien kampanjat. Oli lopulta helppo huomata, miten keskustelua käytiin suunnilleen kaikesta "meitä suuremmasta".....arjen asiat eivät juuri otsikoihin päässeet. Media lähtee mukaan käytännössä mihin tahansa ojennettuun.

Nettiä on helppo väheksyä. Tosiasia on kuitenkin se, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen siirtyy vauhdilla someen. Vauhti on kova ja politiikka ei pysy siinä mukana. Kuta useampi pyrkii vaikuttamaan asiallisin metodein, sitä parempi. Odottakaas seuraavia eduskuntavaaleja. Väitän, että sitten aletaan nähdä somen voima oikein jytinällä: kuka valloittaa somen, se voittaa. Tässä mielessä ei pidä väheksyä mielipiteiden voimaa. Ja mielipiteiden suitsentaa ei pidä hyväksyä.
 
Tämä lienee se asia, jossa näkemyksemme eroavat hyvin selkeästi.
Edelleen olen sitä mieltä, että jos et vähättele asiaa niin ainakin näet sen hyvin paljon todellista suppeampana.
Asian vähättely tai sen olemattomuuden ja tehottomuuden "todistelu" taas on täysin kiistatta ollut jo pitkään osa kyseistä toimintaa.
Se, mikä jutuissasi ihmetyttää, on niistä löytyvät useat liittymäpinnat puhtaaseen Kremlin propagandaan.
Se on laajaa, kattaa hyvin vahvasti koko EU-alueen. Se on hyvin monikerroksisesti ja vaikutustavoiltaan hyvin taitavasti rakennettua. Yksi ominaispiirre sille on, että sanon mitä tahansa, se pystytään kääntämään joko minua vastaan ja/tai sellaiseksi joka "todistaa" Kremlin propagandan olevan oikeassa.

Sinulla on vähän liikaa uskoa näiden propagandaoperaatioiden toimivuuteen suomalaisten keskuudessa. Aiemmin oli tarjolla Neuvostoliitto&sosialismi, tällä kertaa EU&monikulttuuri. Kummallakin kerralla propagandaponnistelut uppoavat suomalaisiin, kuten vesi hanhen selkään. Hölmöimmät uskovat, ahneimmat leikkivät uskovansa, valtaosa ei usko.

Nykyisen läntisen valtapiirin propagandan sivujuonteena on tämä Venäjän kätyriksi leimaaminen. Toimii ehkä jotenkin muualla Euroopassa, mutta varsin hölmösti on tämä propagandajippo omaksuttu Suomessa, kun leima osuus useimmiten jääräpäisimpiin Venäjän valtapiirin laajentumisen vastustajiin. Vielä muutama vuosi sitten saivat samat henkilöt kuulla olevansa uutta aikaa ymmärtämättömiä impivaaralaisia, kun vastustivat venäläisten maahanmuuttoa, maanhankintoja Suomesta tai venäläisten yritysten perustamista Suomeen. Nyt on Venäjä ja venäläiset taloudellisten pakotteiden kohteena. Samaan aikaan näitä aiemmin impivaaralaisiksi kutsuttuja kutsutaan Venäjän kätyreiksi. Eipä sillä, vielä tämä tulee menemään toiseen laitaan.
 
Jos nyt maltatte lukea mitä kirjoitin ja etsiä siitä sen pointin, niin on helpompi keskustella.
Kuten sanoin: sanon mitä tahansa, se voidaan helposti kääntää jollakin tavalla itäpropagandaa tukevaksi.
Se ruokkii itse itseään, on kai se olennaisin pointti. Silloin ei tarvita kuin muutama "moottori" sysäämään homma käyntiin ja sitten voikin siirtyä taustalle seuraamaan hihittämään kuinka homma etenee ja kasvaa itse itseään ruokkien.
Tuo on se asia, joka olisi syytä tajuta itäpropagandasta. Sen kun tajuaa, on päässyt jo aika syvälle sen erittäin taitavasti rakennettuun olemukseen.
 
Jos nyt maltatte lukea mitä kirjoitin ja etsiä siitä sen pointin, niin on helpompi keskustella.
Kuten sanoin: sanon mitä tahansa, se voidaan helposti kääntää jollakin tavalla itäpropagandaa tukevaksi.
Se ruokkii itse itseään, on kai se olennaisin pointti. Silloin ei tarvita kuin muutama "moottori" sysäämään homma käyntiin ja sitten voikin siirtyä taustalle seuraamaan hihittämään kuinka homma etenee ja kasvaa itse itseään ruokkien.
Tuo on se asia, joka olisi syytä tajuta itäpropagandasta. Sen kun tajuaa, on päässyt jo aika syvälle sen erittäin taitavasti rakennettuun olemukseen.

Kyllä minä ymmärrän tarkoituksesi. Ja olen täysin samaa mieltä siitä, että tämä propagandapaketti on laadittu taiten, siihen on työntekijöitä tarpeeksi ja konevoimaa piisaa. Olisi mukavaa kuulla jonkun alan tuntijan kommentti siitä, missä kohtaa alettiin huomata selvästi Kremlin osuus verkoissa? Minä olen arvioinut puhtaasti nojatuolista käsin, että noin 2007 esiintyminen alkoi olla selvää. Mutta en minä sitä silloin tajunnut, jälkikäteen on helppo olla viisas.

Mitä en näe nyt? Jotain sellaista, jonka tajuan jälkikäteen? Tottakai näin käy taas.
 
Tässä auki purettuna varsin tyypillinen venäläisen propagandan modus operandi - hankitaan viittaus joltakin nettisivulta, josta kukaan ei ole kuullut mitään, ja tehdään sen perusteella pitkä juttu.
Tällä kertaa kyseessä on Sputnikin uutinen, jonka mukaan "Pakolaistulva voi aiheuttaa eurooppalaisten massamuuton Siperiaan". Lähteenä puolalainen äärioikeistolainen nettisivusdto, jolle kirjoittaa yksi hynkilö ja jonka myöhemmin havaitaan olevan avoimesti yhteydessä Russkiy Mir -säätiöön.
 
Informaatiosotaa tämäkin - eli twitterissä @veitera julkaisi kaksi listaa disinformaatiotileistä:



Näiden tilien takaa löytyy RT julkaisijan välittämän informaation mukaan.

Osa tilien nimistä on epäilemättä hyvin tarkoituksenmukaisia ja näin pyritään luomaan tavalla tai toisella kuva virallisemmasta viestintäkanavasta, jonka taustoja välttämättä kaikki eivät tulisi epäilleeksi. Erityisen tarkoitushakuisilta vaikuttavat twitter-tilit: Vaalit2017 ja Vaalit2019.

vlad.
 
Tällä kertaa kyseessä on Sputnikin uutinen, jonka mukaan "Pakolaistulva voi aiheuttaa eurooppalaisten massamuuton Siperiaan".

Kiitos, teit päivästäni paremman. Sputnikkia yritän välttää, koska propaganda on ilmeistä. Ihan samanlailla kuin Murdochin "Fox News" taikka "Sky." Järjestäen niin itä kuin länsi syyllistyy tietojen vääristämään siinä mittakaavassa että mitään uutisia voi ottaa totena. Edes kahden promillen humalassa. Kaikkeen joutuu hakemaan useita lähteitä, ja silti se voidaan lytätä propagandana, joten viime aikoina olen henkilökohtaisesti välttänyt uutisia ja lukenut pelkkää tekniikkaa sekä tiedettä.
 
Back
Top