Inhaa itäkalustoa kuvina

Tässäpä uusinta uutta "itärintamalta" - näitä kun alkaa höökiä metsästä niin johan on otettava jalat alle:

Katso liite: 9517

vlad

Noita saatiin sotasaaliiksi Värtsilässä 3 kpl. Harmillisesti nämä salaiset aseet olivat kaikki palaneet. Kyseessä siis T-27, Vickers Garden Loyd Mk IV:n kopio, panssarointi 10mm. Näitä tiputettiin myös TB-3 pommittajasta jonka alle 200 km/h matkanopeus tippui luultavasti mukavasti vaunun kanssa.



187487.webp
 
Neukkujen Object 490A "Rebel" 1980-luvulta.
iaUdqnV.jpg

XCc4fTh.jpg



477A "Molot".
8PSRfCB.jpg


447A1
ydq5bjU.jpg


jvNVW7m.jpg
 
PZL M-15 oli ainoa suihkumoottorilla varustettu maatalouskone. Neuvostoliitossa joku sai 70-luvulla upean idean valmistaa suihkumoottorilla varustettu maatalouslentokone. Tehtävä nakitettiin puolalaisille jotka kokeilivat toimintaa aluksi An-2 koneella. Antonov katkaistiin siipien takaa ja perään iskettiin suihkumoottori ja peräsin. M-15 tuotanto aloitettiin 1976, tarkoituksena valmistaa 3000 kappaletta, idea osoittautui kuitenkin huonoksi ja lopullinen tuotantomäärä oli 175 kpl. Kone on ainoa sarjatuotantoon päässyt kaksitasoinen suihkukone ja hitain suihkukone, lentonopeus 140-165 km/h.

An-2 testikone, nimeltään Lala-1.
34_04_bg.webp

PZL M-15
0903061.webp
 
Bartini Beriev VVA-14
Bartini-Beriev-VVA-14-Monino-2.jpg

tumblr_nvta87zFjP1sxm4gzo6_1280.jpg


Bartini Beriev VVA-14 oli pystysuoraan nouseva amfibinen lentokone 1970-luvulta. Se pystyi lentämään korkealle mutta viistämään myös veden pintaa. Sen tarkoitus oli tuhota Yhdysvaltojen Polaris-ohjuksia kuljettavia sukellusveneitä. Alus näytti lähinnä kilpikonnalta.

 
Viimeksi muokattu:
Object 279

object-279.jpg

279-7.jpg

322244_10150426737209852_7862810_o.jpg

2ij58o3.jpg

8d74537527e0fe3666c677514995d839.jpg


Object 279 oli Neuvostoliiton kokeellinen, raskas taistelupanssarivaunu joka esiteltiin vuonna 1959. Tämä vaunu kehitettiin eritoten suomaastoa ja panssarivaunu esteitä ajatellen, tarkoituksenaan läpäistä vastustajan puolustus ja se kykeni suojautumaan jopa ydinräjähdyksen shokkiaallolta. Vaunu oli varustettu elliptisellä, koko rungon ympäröivällä panssarilla, joka oli vahvimmillaan 269mm. Pääase oli 130mm M65, jota varten oli 24 ammusta. Ohjelma kuitenkin lakkautettiin, kun neukkula lopetti raskailla vaunuilla operoinnin.
 
Viimeksi muokattu:
Mi V-12 helikopteri suunniteltiin mannertenvälisten ohjusten ja muiden isojen lastien siirtelyyn. 37 metriä pitkää ja 12,5 m korkeaa kopteria vauhditti kaksi vierekkäin asetettua roottoria joiden halkaisija oli 35m. Roottoreita pyöritti kahden 6500 hevosvoimaisen moottorin paketti eli yhteensä 26000 hv. Tuloksena oli maailman suurin helikopteri jolla nostettiin vuonna 1969 40 tonnia 2255 metrin korkeuteen. Vehkeen valmistuttua armeija ei enään tarvinnut kopteria. Prototyyppejä valmistui kaksi joista toinen lensi 1971 Pariisin lentonäytökseen. Ensimmäinen prototyyppi on nykyään Milin tehtailla ja toinen Moninon museossa. Suurin sarjavalmisteinen helikopteri Mi-26 on ollut tuotannossa vuodesta 1980 lähtien.


V-12 Kööpenhaminassa matkallaan kohti Le Bourgetia 1971.
0197393.webp
 
Ehkäpä huonoimmin tunnettu käyttöön asti päätyneistä neukkuhävittäjistä on Tu-128 (lännessä myös Tu-28). 50-luvulla suurena uhkana nähtiin strategiset pommikoneet ja käytössä olleiden torjuntahävittäjien toiminta-aikaa pidettiin aivan liian lyhyenä. Tarvittiin suurella polttoainekuormalla ja tehokkailla ohjuksilla varustettu kone. Suuressa maassa on suuret koneet ja tehtävää varten kehitettiin Tupolev Tu-128, kaikkien aikojen suurin ja painavin hävittäjä. Pituutta tuli 30m, kärkiväli 17,5m ja korkeus 7.1 m. Koneen aseistuksena oli vain neljä valtavaa R-4 ohjusta joilla oli painoa 500 kg. Ohjuksen erikoisuutena oli mahdollisuus ampua 8 kilometriä kohteen alapuolelta, syynä Tu-128 heikko nousukyky. Koneita valmistettiin 198 kpl ja ne tulivat käyttöön 60-luvun puolivälissä, käytöstä koneet poistuivat vasta vuonna 1990.

tu128-1.webp
tu128-12.webp 1198706.webp Tupolev_Tu-128UT.webp
 
Tällaiseen "itäpurtiloon" törmäsin Kiovassa, mietin, että onko koskaan ollut oikeasti aktiivikäytössä - tai jos on, niin kenties käytetty suurien jokien valvontaan ja mahdollisesti Kaspianmerellä operointiin - Asovan mertakaan en sulje pois operointialueena. Keulapuolella oleva torni näyttäisi olevan T-34-85:stä.


P5203541.webp

P5203542.webp

vlad
 
Tällaiseen "itäpurtiloon" törmäsin Kiovassa, mietin, että onko koskaan ollut oikeasti aktiivikäytössä -
Peipsijärvellä ollut käytössä tämänlaisia tykkiveneitä: https://www.google.fi/search?q=Бронекатер+проект+1125&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiUyL_fy5rNAhUD8RQKHWCrCwoQsAQIKA&biw=1038&bih=601

Virolaisten keskustelu Peipsin laivastosta, enimmäkseen saksalaisten aluksista: http://www.militaar.net/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=266

JNvx8mb.jpg
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Steamboats_on_the_Danube

Soviet Armed gunboats on the Danube
With the Soviet seizure of Bessarabia in1940 and the dissolution of Europe into chaos, the Russians had a shoreline on the Danube. The bigger boat, known as BKA (bronirovannyie katera, or armored cutter) 1124, had two turrets initially taken from T-26 tanks and mounting 45mm guns. The boat displaced 42 tons, was 25 meters long and had 12mm of armor on its “citadel” protecting the engines and other vitals. While drawing more water than a half-meter, it still could operate in very shallow waters as it only drew 0.80 meters.

The smaller version, known as BKA 1125, only drew 0.5 meters and displaced 29 tons. These were only slightly shorter (22.6 meters) but had less armor protection.

Series production began in 1935 at small shipyards along the Soviet Union’s inland rivers, and were delivered in 1941. By the time of the 1941 Russian invasion by Germany, 85 boats had been delivered with 68 more under construction. They went into action very early, with boats of the Danube flotilla infiltrating Romanian defenses to land troops on 24 June and routing Romanian marines defending the Danube delta.
 
Back
Top