inhaa itäkalustoa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eivät ne rajakerroslevyt 60-luvulle jääneet. F-35 taitaa olla ensimmäinen ja ainoa, jossa niitä ei ole. Säätyvyyskin oli vielä pitkään mukana (F-14, F-15, F/A-18 & EF2000. Nokkailmanoton keskeinen etu oli nimenomaan pyörteisen rajakerrosilman eliminonti.
Ensimmäinen, mutta ei ainoa, paitsi lännessä. Kiinalaiset ovat ottaneet DSI-tyyppiset ilmanotot innolla käyttöön. JF-17, J-10B/C, J-20, ja J-35 kaikki käyttävät niitä.

DSIn haittapuolena on kapeampi nopeusalue millä se toimii hyvin. Säätyvyys on helppo tapa tehdä laajalla nopeusalueella toimiva ilmanotto, mutta saranat ym. mekanismit lisäävät tutkaheijastetta.
 
Eivät ne rajakerroslevyt 60-luvulle jääneet. F-35 taitaa olla ensimmäinen ja ainoa, jossa niitä ei ole. Säätyvyyskin oli vielä pitkään mukana (F-14, F-15, F/A-18 & EF2000. Nokkailmanoton keskeinen etu oli nimenomaan pyörteisen rajakerrosilman eliminonti.
Niin, kuten sanoin, osa näistä ratkaisuista on edelleen käytössä. Mirage-henkiset shokkiaaltokartiot taitavat olla jääneet pois muodista?
 
Onhan yhdessä suunnassa liikkuva kartio tai sen osa ihanan yksinkertainen verrattuna esim. F-15:n kolmen liikkuvan osan järjestelmään verrattuna.

1000025267.webp

Iso syy monimutkaisten ilmaanottojen jäämisestä historiaan on luopuminen 2 Mach tai yli nopeusvaatimuksesta. Todellisessa taistelussa tarvittava M1,4-1,6 on helposti saavutettavissa kiinteällä ilmanotolla.

Ps. Foorumi paskoo kuvan.
 
Ei tuosta kyllä tyypillisiä häivekoneen rakenteita ole tunnistettavissa. Jo Super Hornet on rakenteeltaan selvästi enemmän stealth.
No kyllä siitä jotain piirteitä on tarkkaan katsomalla nähtävissä. Luukkujen sahalaitaa ja rungon kylkiharjanteet nyt ainakin. Reunojen samansuuntaistamistakin huomaa ylhäältä katsoessa, mutta noista videoista sitä ei näe. Toteutus on kyllä täysin rahtikulttitasoa. Surkea jopa ensimmäiseksi prototyypiksi.
 
054, eli neljäs prototyyppi, ensilento 2012.
Niitti- ja kittisaumaa löytyy F-35:stäkin.
Tuossa F-35:n kuvassa on ruuvattavia kiinnikkeitä huoltopaneelien reunassa. Normaalikäytössä nuo on kitattu yli ja joidenkin paneelien saumat on teipattu, minkä voi nähdä muissa kuvissa. Varmaan testi- ja harjoituskäytössä noita ei aina jakseta peittää avaamisen jälkeen uudestaan.

Su-57:n viimeistelyä on foorumilla ihmetelty jo vuosia sitten, silloin puhuttiin että kyse on vain prototyyppien keskeneräisyydestä mutta aika samannäköistä jälkeä näkyy tuotantokappaleiden kuvissa, vaikka niissä onkin jonkun verran tasoitettu kiinnikkeiden reikiä samaan tyyliin. Ei sinänsä mikään ihme, että viimeistelyssä on silmämääräisestikin havaittavia eroja sillä ei kai Su-57:n kanssa edes ole tavoiteltu vastaavia häiveominaisuuksia, turha keskittyä silloin tuollaisiin yksityiskohtiin.

F-35B-3.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka saumat irvistää, niin myönnettävä että hetken aikaa ilmassa näyttäviä liikkeitä. Ja melko sähäkästi nousee ilmaan.

Se että miten näillä kieputuksilla on merkitystä sotakoneessa, onkin toinen asia :D


Edit.
X:n community notesit on hieno keksintö: ylläoleva pätkä on nopeutettu, tässä normaalinopeudella:

 
Viimeksi muokattu:
Aiemmissa näkemissäni näytösvideoissa SU-57:n liikehdintä on ollut F-15E:n tasoa (l. ei yhtään näyttävää), nyt näyttää ohjelma olevan kohdallaan ja sen perusteella aerodynamiikkainsinöörit ja FCS-koodarit ovat tehneet hyvää työtä. Ihan samanlaista tehoylimäärää ei näy kuin F-22:lla, mutta SU-57:n viipotusaksellillekin (yaw) suuntauksen mahhdollistavien suihkusuuttimien hyötyjä näytetään korostetusti ison kohtauskulman liikkeissä.
 
Hyvinhän toi liikkuu videolla ja yksityiskohdatkin parasta Lada-laatua. En kyllä tajuu miksi tehdään ylipäätään "häivekone" ja sit brassaillaan kuinka hitaasti sillä voi liikkua.

1732013975025.webp
 
Back
Top