inhaa itäkalustoa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tornin allahan ammukset on CV90:ssä, Bradleyssä, ja varmaan jotakuinkin kaikissa IFV-tyyppisissä ajoneuvoissa. Ei niille muualla ole oikein tilaa. Tuossa CV:n ammusvarasto tornin alapuolella. Voi toki olla että 100-milliset pamahtavat vauriotilanteessa vähän herkemmin kuin konetykkien ammukset, ja onhan Bradleyssä ja CV:ssä vahvempi panssarointikin.

Maallikkona voisi arvioida, että Bemari-3:n ongelma on enempi, että matkustajat istuvat tornin 'ympärillä', toisin kuin BMP-1/2 tai CV, missä he ovat perinteisesti takaosassa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Krk
Ryssien Intiaan myytävän S-400 divisioonan kokoonpano paljastui vuodossa.
detailed inventories of the S-400 systems, specifying the quantity and codes of all components, including spare parts. Critically, the documents also list the exact number of munitions that Russia will supply to India. One of the key emails was sent by Vladimir Chervakov, the head of the Bauman Moscow State Technical University’s Air Defense Department, to faculty members, revealing the comprehensive breakdown of the S-400 divisions.
 
Lienee myös selvää, että venäläiskoneiden tutkia on käytetty jo tuhansia tunteja ja niillä on yritetty löytää maaleja kaukaa suurella teholla, joten onko suorituskyky enää edes sitä mitä se oli uutena?

Näin elektroniikan harrastajana kyselen että, mikähän mahtaa olla se osa siinä tutkassa joka pitkän kayttöajan ja/tai suuren tehon käytön takia menetää suorituskykyään?

Happaneeko se antenni siitä että sitä käyttää vai
 
Näin elektroniikan harrastajana kyselen että, mikähän mahtaa olla se osa siinä tutkassa joka pitkän kayttöajan ja/tai suuren tehon käytön takia menetää suorituskykyään?

Happaneeko se antenni siitä että sitä käyttää vai
Jos sitä pitää 20 vuotta sateessa niin kyllähän se ruostuu. Hevosvoimatkin vähenee kun laitteisto laiskistuu ja tulee väljyyttä.
 
Näin elektroniikan harrastajana kyselen että, mikähän mahtaa olla se osa siinä tutkassa joka pitkän kayttöajan ja/tai suuren tehon käytön takia menetää suorituskykyään?

Happaneeko se antenni siitä että sitä käyttää vai


Ensinnäkin esimerkiksi tuo Irbis-E tutka sisältää 1970- ja 1980-luvun komponentteja, joita on haluttu kierrättää koska niitä oli halvalla saatavilla (rahaa pystyi laittamaan omaan taskuun), nyt tuskin enää on ja vaikka olisikin, niiden laatu ja ominaisuudet eivät vastaa aikaisempien sukupolvien osia, ei varsinkaan jos/kun niitä otetaan käytetyistä koneista.

Tutka on suunniteltu noin 6000 h tunnin käyttöiälle eli vähän pidempi ikä kuin koneella, tällöin kuitenkaan osien siirto koneesta toiseen ei ole kovin järkevää ellei kone ole jäänyt lentokyvyttömäksi hyvin vähäisillä tunneilla.

Tutkasta on annettu aivan liian hyvä kuva ryssien mainospuheisiin perustuen, jolloin on selvää että havaitakseen ylipäätään mitään sitä käytetään todennäköisesti lähes täydellä teholla sotatilanteessa kun ohjuksia voi tulla ilkeänä yllätyksenä milloin vain tai kun pyritään hakemaan matalalla lentäviä pieniä mopoja laajalta Venäjän taivaalta.


Siihen, messevään korruptioon ja yleiseen ryssien valmistuslaatuun liittyen luvatussa 6000 h voi hyvinkin olla tuplasti liikaa todelliseen nähden. Tutkat ovat käsityötä ja pakotteita kiertäessä on käytetty komponentteja mitä milloinkin saadaan joten jokainen on omanlaisensa lumihiutale.

Mitä tulee tutkien komponenttien ikääntymiseen ja vikaantumiseen käytön aikana niin suosittelen lukemaan liitteen artikkelin. Viisaampien mukaan löytyy noin kaksisataa viisikymmentä parametriä AEW koneen tutkan toiminnasta joita seuraamalla saa selville tutkan ikääntymisen ja sitä voidaan kompensoida parametreja säätämällä, jolloin suorituskyky säilyy koko elinkaaren. Ei hävittäjäkoneen tutka ole sen helpompi rasti koska kaikki on tungettu vain ahtaampaan ympäristöön ja niille annetaan vielä vähemmän huoltoa elinkaaren aikana, koska resursseja ei yksinkertaisesti ole siihen, eikä koneet voi muutenkaan olla maassa huolettavana kun siellä on sota hävittävänä.

Mennään takaisin siihen ryssien lumihiutaletutkaan joka sisältää osia 1970-luvulta 2010-luvulle ja pakotteiden alla tehdyt lukuisat kompromissit sekä yleinen heikko laatutaso niin tuollaista ennakoivaa kunnonseurantaohjelmaa ei voi edes tehdä kun jokainen tutka on yksilö. Siten ne joko toimivat jotenkuten tai eivät toimi kun niillä on muutama tuhat käyttötuntia takanaan.

"To give an example for an actual Radar system [10] Xie,
G.-J.et al., who have developed a PHM system for an
Airborne Early Warning Radar identified 250 parameters that
are monitored in the AEW Radar through the BIT. These
include output power, operating frequency, pulse repetition
frequency, width, amplitude and phase, etc. in the transmitter
subsystem; the mixer crystal current, gain, sensitivity,
intermediate frequency, video pulse and detection circuit
current, etc. in the transceiver subsystem; the pulse
compression ratio and FFT number etc. in the signal
processing subsystem; the beam amplitude and phase, and the
power voltage, etc. in the beam forming and control
subsystem; the pressure, flow capacity and temperature, etc.
in the cooling subsystem.
Being able to predict a component's or system's life from
the parameters it is exposed to is the basis of Physics of
Failure methodology. The PoF methodology is founded on
parameters such as mechanical, electrical, chemical, thermal,
and radiation stresses that lead to failures in components. The
objective is then to calculate the damage due to cumulative
failure mechanisms for a product in a given environment [4]."
 

Liitteet

Ensinnäkin esimerkiksi tuo Irbis-E tutka sisältää 1970- ja 1980-luvun komponentteja, joita on haluttu kierrättää koska niitä oli halvalla saatavilla (rahaa pystyi laittamaan omaan taskuun), nyt tuskin enää on ja vaikka olisikin, niiden laatu ja ominaisuudet eivät vastaa aikaisempien sukupolvien osia, ei varsinkaan jos/kun niitä otetaan käytetyistä koneista.

Tutka on suunniteltu noin 6000 h tunnin käyttöiälle eli vähän pidempi ikä kuin koneella, tällöin kuitenkaan osien siirto koneesta toiseen ei ole kovin järkevää ellei kone ole jäänyt lentokyvyttömäksi hyvin vähäisillä tunneilla.

Tutkasta on annettu aivan liian hyvä kuva ryssien mainospuheisiin perustuen, jolloin on selvää että havaitakseen ylipäätään mitään sitä käytetään todennäköisesti lähes täydellä teholla sotatilanteessa kun ohjuksia voi tulla ilkeänä yllätyksenä milloin vain tai kun pyritään hakemaan matalalla lentäviä pieniä mopoja laajalta Venäjän taivaalta.

Irbis on vanhahtava tutka, mutta kuitenkin edelleen tuotannossa (Su-35:n kokonaistuotanto tällä haavaa n. 150), tuskin siinä neuvostoaikana valmistettuja komponentteja enää on. Sitä paitsi se ukrainalaisten F-16:sten APG-66 on myös 1970-luvun tutka :camo:

Vanhimmat Su-35:t ovat olleet käytössä 12 vuotta, ja jos optimistisesti oletamme että ne ovat saaneet n. 100 lentotuntia vuodessa, niin siinä on vasta 1200 tuntia per kone.

Tuo GDC:n artikkeli vaikuttaa hyvin asiantuntemattomalta. Siinä vertaillaan keskenään aivan eri asioita (F-35:n DAS???). Kellekään ei varmasti ole yllätys ettei tutkien käytännön kantamat vastaa mainospuheita. Tämä pätee myös länsitutkiin, kiinteäantennisessa tutkassa kuten APG-77 suurin kantama saavutetaan suoraan eteen kapeassa kulmassa. Myös LPI-tekniikoiden käyttö laskee kantamaa.
 
Irbis on vanhahtava tutka, mutta kuitenkin edelleen tuotannossa (Su-35:n kokonaistuotanto tällä haavaa n. 150), tuskin siinä neuvostoaikana valmistettuja komponentteja enää on. Sitä paitsi se ukrainalaisten F-16:sten APG-66 on myös 1970-luvun tutka :camo:

Vanhimmat Su-35:t ovat olleet käytössä 12 vuotta, ja jos optimistisesti oletamme että ne ovat saaneet n. 100 lentotuntia vuodessa, niin siinä on vasta 1200 tuntia per kone.

Tuo GDC:n artikkeli vaikuttaa hyvin asiantuntemattomalta. Siinä vertaillaan keskenään aivan eri asioita (F-35:n DAS???). Kellekään ei varmasti ole yllätys ettei tutkien käytännön kantamat vastaa mainospuheita. Tämä pätee myös länsitutkiin, kiinteäantennisessa tutkassa kuten APG-77 suurin kantama saavutetaan suoraan eteen kapeassa kulmassa. Myös LPI-tekniikoiden käyttö laskee kantamaa.

No, kyllä minua viisaampien mielestä se Irbis tutkan sarjatuotanto on ollut niin takkuista, että Su-57 laitettiin esisarjaan PESA versiot ja vientikaupat mm. Egyptiin jäi tekemättä, koska AESA tutkia niihin ei olisi saanut. Kiven alta pitää lumihiutaleet löytää vielä 2023 vaikka koneen tuotanto alkoi 2012 kuten sanoit, jokaisen pudonneen mukana on myös mennyt yksi lopullisesti ja kentälle noita on vaurioitettu myös X kappaletta.

Lisäksi arvioidaan asiantuntevien toimesta, että rauhanajan lentojen sekä sodan vuoksi VKS lentorunkojen elinikä olisi 75 % käytetty tämän kesän aikana.
Massiivisesti pitäisi lykätä uusia koneita tehtaista ulos, mutta ne voi laskea yhden käden sormilla mitä per konemalli tulee valmiiksi. Sellainen ei yksinkertaisesti riitä mihinkään etenkin jos nyt on hiljattain kentille tuhottu hävittäjiä/pommittajia sieltä toimivimmasta päästä.


Ukrainan F-16 tutkien suhteen ei kannata tehdä mitään oletuksia mitä niissä on paikallaan. Jo ennen sotaa ovat olleet hankkimassa F-16V hävittäjää ja ovat voineet LM ostaa päivitetyt tutkat näihin ihan omalla rahalla, miksi ottaisivat käyttöön sota-aikana heikomman ratkaisun kuin olivat hankkimassa rauhan aikana. Ei mitään logiikkaa.


Jos tuosta AN/APG-83:sta sanotaan, että sen saa puolessatoista päivässä paikoilleen niin olisin enemmän yllättynyt mikäli koneet tulee ilman niitä kuin niiden kanssa. Ja noita tulee liukuhihnalta satoja vuodessa.

"All told, Rossi said that it only takes a day and a half to swap in a new AN/APG-83 on an F-16."
 
No, kyllä minua viisaampien mielestä se Irbis tutkan sarjatuotanto on ollut niin takkuista, että Su-57 laitettiin esisarjaan PESA versiot ja vientikaupat mm. Egyptiin jäi tekemättä, koska AESA tutkia niihin ei olisi saanut. Kiven alta pitää lumihiutaleet löytää vielä 2023 vaikka koneen tuotanto alkoi 2012 kuten sanoit, jokaisen pudonneen mukana on myös mennyt yksi lopullisesti ja kentälle noita on vaurioitettu myös X kappaletta.

Mniii...mutta mitäs tekemistä Su-57:lla on Irbisin kanssa, siinähän on eri tutka eli N036 Bjelka?
AESA-tutka oli vientiin tarjolla jo 20 vuotta sitten (Zhuk-AE), mutta ilmeisesti se ei ollut kovin hyvä, kun sitä ei kukaan ostanut.

Lisäksi arvioidaan asiantuntevien toimesta, että rauhanajan lentojen sekä sodan vuoksi VKS lentorunkojen elinikä olisi 75 % käytetty tämän kesän aikana.
Massiivisesti pitäisi lykätä uusia koneita tehtaista ulos, mutta ne voi laskea yhden käden sormilla mitä per konemalli tulee valmiiksi. Sellainen ei yksinkertaisesti riitä mihinkään etenkin jos nyt on hiljattain kentille tuhottu hävittäjiä/pommittajia sieltä toimivimmasta päästä.

Voi olla, mutta Ukrainallahan sama ongelma on vielä pahempana. F-16:kin ovat jo elinkaarensa päässä olevia yksilöitä.

Ukrainan F-16 tutkien suhteen ei kannata tehdä mitään oletuksia mitä niissä on paikallaan. Jo ennen sotaa ovat olleet hankkimassa F-16V hävittäjää ja ovat voineet LM ostaa päivitetyt tutkat näihin ihan omalla rahalla, miksi ottaisivat käyttöön sota-aikana heikomman ratkaisun kuin olivat hankkimassa rauhan aikana. Ei mitään logiikkaa.

Jos tuosta AN/APG-83:sta sanotaan, että sen saa puolessatoista päivässä paikoilleen niin olisin enemmän yllättynyt mikäli koneet tulee ilman niitä kuin niiden kanssa. Ja noita tulee liukuhihnalta satoja vuodessa.

Tulee liukuhihnalta, kaikki on myyty asiakkaille. Jos Ukraina haluaa niitä, niin pitää maksaa ja jonkun muun pitää suostua lykkäämään tutkan saamista. Logiikka hommassa on se, että tutkat on kalliita ja rahareikiä on muitakin.

Helpon asennuksen kääntöpuoli on ettei tutkalla ole riittävää jäähdytystä, eikä tehoja saada irti yhtä paljon kuin vartavasiten ESA-tutkille suunnitelluissa koneissa.
 

Kiinalaissivuston juttu tuosta Army 2024 messuilla esitellystä vaunusta MGT-LB ("Product 6448").

"The new product is designed to perform a variety of tasks (transporting personnel, towing artillery systems, etc.) in particularly difficult conditions, including mountainous areas.

Own weight - 16500 kg. Load capacity - 2500 kg. The weight of the towed trailer is 7000 kg. The significantly increased level of protection is considered a great advantage.

The 450 hp turbodiesel engine allows it to reach a top speed of 70 km/h on the highway and 10 km/h on water. Fuel range: at least 800 km. Crew - two people.

The MGT-LB is equipped with a remote-controlled 12.7mm machine gun mount."


1723534708215.webp

1723533659014.webp

1723533693845.webp

1723533730174.webp

1723534743776.webp

 
Viimeksi muokattu:
Hieman offtopic mutta kertoo jotain ryssän lentotukialuksien laadusta. Kiinalaisten alus tulessa Shenzenissä.
Admiral Kuznevsov -luokkaa. V. 1985 alunperin rakennettu vietiin Ukrainaan jossa siitä poistettin mm. kone ja peräsimet. Alus myytin romuna peitetoimien kautta. Alunperin tästä piti tulla kasino mutta Kiina kunnosti sen alkuperäiseen käyttöön.

Kyiv-luokkaa, poistettu käytöstä 1993. Hetken huvipuiston kohteena Kiinassa ja sitten hinattu homehtumaan johonkin lätäkköön jossa viettänyt ainakin viimeisen vuosikymmenen. Youtubesta löytyy tutkimusmatkoja tuohon hylättyyn romuun, tuskin kovin relevanttia tässä ketjussa.
En halua laittaa enempää offtopiccia Ukraina-ketjuun joten ehkä tämä on parempi paikka. Eli kiertue tuosta hylätystä Minskistä ennen paloa:

 
Yak-130M mukamas väännetään jotain kevyt hävittäjää ja vientimarkkinoille. Tästä haistaa heti sen, että tavallisia hävittäjiä ei Suhoilta tule lähellekään toivottua määrää joten tällainen köyhän miehen lasikuituversio saanee kelvata tilalle kunhan kantaa jonkinlaista aseistusta. Eihän tuolla Natoa tai oikeita ilmavoimia missään haasteta, mutta taitaa tilanne olla sellainen että on joko valittava tuo tai ei mitään.

Tyhjästä on paha nyhjäistä.

 
Yak-130M mukamas väännetään jotain kevyt hävittäjää ja vientimarkkinoille. Tästä haistaa heti sen, että tavallisia hävittäjiä ei Suhoilta tule lähellekään toivottua määrää joten tällainen köyhän miehen lasikuituversio saanee kelvata tilalle kunhan kantaa jonkinlaista aseistusta. Eihän tuolla Natoa tai oikeita ilmavoimia missään haasteta, mutta taitaa tilanne olla sellainen että on joko valittava tuo tai ei mitään.

Tyhjästä on paha nyhjäistä.

Aika näppärän näköinen kieltämättä, harjoitus koneena voisi toimia....
 
Yak-130M mukamas väännetään jotain kevyt hävittäjää ja vientimarkkinoille. Tästä haistaa heti sen, että tavallisia hävittäjiä ei Suhoilta tule lähellekään toivottua määrää joten tällainen köyhän miehen lasikuituversio saanee kelvata tilalle kunhan kantaa jonkinlaista aseistusta. Eihän tuolla Natoa tai oikeita ilmavoimia missään haasteta, mutta taitaa tilanne olla sellainen että on joko valittava tuo tai ei mitään.

Tyhjästä on paha nyhjäistä.

[URL ven unfurl="true"]https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...*MTcyMzkxMDMxNC4yNC4wLjE3MjM5MTAzMTQuMC4wLjA.[/URL]

Kyllähän samoja virityksiä uuden sukupolven harjoituskoneiden kevythävittäjäversioista löytyy aikakin korealaisilta ja italialaisilta (sama pohjaratkaisu tämän Yakin kanssa), lisäksi onhan Suomellakin kokemusta Hawkien aseistamisesta. Turha tästä uutisesta on siis enempää alkaa tekemään tulkintoja. Kyseessä voi olla kohtuullinen apukone, muttei mikään ratkaiseva asejärjestelmät, josta olisi mitään vastusta oikeille hävittäjille.
 
Back
Top