Riippuu nyt kevythävittäjän määritelmästä, F-5 esmes on kuitenkin ylisooninen ja E/F-sukupolvi myös mm. tutkalla varustettu. Se ei 70-luvunkaan mittapuulla ollut harjoitushävittäjästä viritetty kevythävittäjä vaan ihan sotarauta (toisin kuin kevyeksi vientikoneeksi tehty Gnat, joka vanheni melkeinpä suoraan tuotantolinjoille yliääniajan koittaessa 60-luvun alussa), vaikka toki hävisikin suorituskyvyssä vaikkapa F-4:lle (joka on selvästi suurempi kone) tai F-16:lle (joka taas on sukupolvea uudempi kone). En pitäisi vaikkapa Miragea varsinaisesti kevythävittäjänä, vaikka se sellaisena elämänsä aloittikin. Saman voisi sanoa vaikkapa MiG-21:stä, kyse on torjuntahävittäjistä.
Justiinsa näin, eli puhutaanko 'kevythävittäjästä' vai 'kevyestä hävittäjästä'? Menee semanttiseksi hiusten silppuamiseksi, mutta 'kevyt hävittäjä' on nähdäkseni hävittäjä jolla on kaikki ensilinjan taistelukoneen ominaisuudet, vain hiukan heikommassa muodossa. Kylmän sodan aikana, ja osittain vieläkin, suurvallatkin jakoivat koneet kevyisiin ja raskaisiin tst-koneisiin, eli kuuluisa 'hi-lo mix'.
'Kevythävittäjä' taas on laite, josta selkeästi puuttuu kokonaan sellaisia ominaisuuksia jotka taistelukoneessa normaalisti on. Eli joku Hawk 200, Cessna A-37 jne. Tällaisissa koneissa ei ole mitään vikaa, jos niitä käyttää siihen mihin ne on tarkoitettu: matalamman tason uhka-alueille, joissa El Presidente voi pommittaa niillä separatisteja tai ampua alas salakuljettajia. Miksi ostaa bemaria, jos kauppareissut ja lapsen viemisen kouluun saa tehtyä pikku-Fiatillakin.
Harjoituskoneisiin perustuvia kevythävittäjiä tarjoaa nykyään moni taho, ja Jak-130:n aseistamista esitettiin jo 90-luvulla. En osaa pitää sitä kummoisena kommentaarina Venäjän ilmailuteollisuuden tilasta.
Mutta 'kevythävittäjissä' on nykyään semmoinen twisti, että aseet itsessään ovat nykyään entistä suorituskykyisempiä ja älykkäämpiä. Entisaikoina pommit ja raketit oli 'tyhmiä' ja niitä kantava lentokone määritti kuinka tehokkaita niistä sai. JDAMille taas on aika sama mistä koneesta sen pudottaa. Tämä avaa vähemmän suorituskykyisille koneille uusia mahdollisuuksia. Jak-130 on ehkä liian lyhytkantamainen ollakseen suurvallan ilma-aseessa merkittävä pelaaja. Mutta mielestäni vaikka AirLand Scorpion on konseptina hyvin kiinnostava, vaikkakin enemmänkin kevyt pommikone kuin 'kevythävittäjä'.
Ja niinkuin äskettäin saimme lukea, myös USAF on taas pähkäillyt
jotain tämäntyyppistä konseptia.