Intian sotavoimat - yleisketju

Intia hankkii uusia ilmasta-ilmaan ohjuksia R-77:n tilalle

Noihin ihme youtube sivuihin kannattaa suhtautua varauksella. Videon tekstissä lukee. "Will Most likely armed". "Accordin local news"

Ihan täysin saman sisältöineen uutinen oli yli vuosi sitten.

June 04, 2019

The Indian Air Force is considering arming its fleet of Sukhoi Su-30MKI multirole air superiority fighter jets with the Israeli-made Rafael Advanced Defense Systems I-Derby extended range (ER) beyond-visual-range air-to-air missile (BVRAAM) by 2022, according to local media reports.

https://thediplomat.com/2019/06/ind...i-fleet-with-i-derby-extended-range-missiles/


Kuitenkin tuon uutisen jälkeen intialaiset osti uusia.

31 July 2019
India signs USD700 million deal with Russia for 1,000 additional air-to-air missiles


"The Indian Air Force (IAF) has signed deals with Russia worth about USD700 million for an additional 1,000 air-to-air missiles (AAMs) to arm its fleets of MiG and Sukhoi combat aircraft."


"300 R-27 (AA-10 ‘Alamo’) infrared-guided (IR) or semi-active radar-guided, medium-to-long-range missiles; 300 R-73E (AA-11 ‘Archer’) IR-guided, short-range missiles; and 400 R-77 (AA-12 ‘Adder’) active radar-guided, medium-range missiles."

https://www.janes.com/article/90192...ssia-for-1-000-additional-air-to-air-missiles
 
Noihin ihme youtube sivuihin kannattaa suhtautua varauksella. Videon tekstissä lukee. "Will Most likely armed". "Accordin local news"

Ihan täysin saman sisältöineen uutinen oli yli vuosi sitten.
June 04, 2019

Intia käyttää tuota ohjustyyppiä jo Tejas-hävittäjässään.

Ehkä sen kautta saadut hyvä kokemukset ovat saaneet harkitsemaan saman ohjuksen käyttöä myös Su-30:issä. Aika näyttää miten käy.
 
INS Vikrant tukialuksella kuvattu elokuva/musavideo.

Suomiwikin artikkeli on vanhentunut.
Alus huollettiin, ja se sijoitettiin museoalukseksi Mumbaihin. Se on ainoa säilynyt toisen maailmansodan aikainen brittiläinen lentotukialus.


remained beached off Darukhana in Mumbai Port while awaiting the final clearances of the Mumbai Port Trust. On 12 November 2014, the Supreme Court gave its final approval for the carrier to be scrapped, which commenced on 22 November 2014
 
^No tuossa olisi järkeä. Vaikkei Tejas ehkä maailman kovin rassi olekaan, niin se että Intia alkaisi valmistamaan F-16:tta tai Gripeniä lisenssillä omaan käyttöön on aivan pöljä ajatus. Jos Tejasin uusi versio osoittautuu edes jotenkuten kelvolliseksi niin on paljon kustannustehokkaampaa tilata vain lisää niitä kuin jotain vanhaa ulkomaista konetta tyyppikirjoa kasvattamaan. Rafalea lisää 36 kappaletta nykyisten päälle niin alkaa näyttää joltain.

Kun tuo on tilanne niin eiköhän Intian ilmavoimilta tule kohta uusi RFI yksimoottoriselle hävittäjätyypille, jossa voi kuitenkin olla kaksi tai kuusi moottoria.
 
^No tuossa olisi järkeä. Vaikkei Tejas ehkä maailman kovin rassi olekaan, niin se että Intia alkaisi valmistamaan F-16:tta tai Gripeniä lisenssillä omaan käyttöön on aivan pöljä ajatus.

Länsimaisen koneen valmistuksesta saattaisivat oppia paljon asioita joita voisivat käyttää Tejasin ja muiden omien koneiden teossa myöhemmin. Ainakin Brasilialla tuo oman teollisuuden kehittäminen ollut tärkeä syy miksi tilasivat Gripen E koneita.
 
Länsimaisen koneen valmistuksesta saattaisivat oppia paljon asioita joita voisivat käyttää Tejasin ja muiden omien koneiden teossa myöhemmin. Ainakin Brasilialla tuo oman teollisuuden kehittäminen ollut tärkeä syy miksi tilasivat Gripen E koneita.
Vampire, Gnat, MiG-21, Jaguar... jossain vaiheessa vaan pitää purra sitä hammasta ja yrittää, jos aikoo sitä ikkasen ikiomaa joskus osata. Ja onhan Intia kysellyt teknologiasiirtojen perään vähän joka tarjouspyynnössä. Tejas kun ei ole ihan sitä mitä toivottiin, ainakaan vielä. Opettaa se kuitenkin paljon sellaista mitä ohjein kokoamalla ei hoksaa.

Oikeastaan ihmettelenkin, miten tuollaisella lisenssivalmistushistorialla projekti on noin venynyt ja ongelmainen. En oikein usko että ongelmien taustalla on hävittäjien rakentamisopin ja -kokemuksen puute. Joten ei tilanne paranisi sitä lisää hakemalla. Suunnitteluoppia ja projektinhallintaoppia ehkä?
 
Ja onhan Intia kysellyt teknologiasiirtojen perään vähän joka tarjouspyynnössä. Tejas kun ei ole ihan sitä mitä toivottiin, ainakaan vielä.

Oikeastaan ihmettelenkin, miten tuollaisella lisenssivalmistushistorialla projekti on noin venynyt ja ongelmainen. En oikein usko että ongelmien taustalla on hävittäjien rakentamisopin ja -kokemuksen puute. Joten ei tilanne paranisi sitä lisää hakemalla. Suunnitteluoppia ja projektinhallintaoppia ehkä?

Ainakin brassit ovat monta kertaa maininneet että ovat SAAB-yhteistyön kautta oppineet monta asiaa selvästi nopeammin kuin jos olisivat itse yrittäneet kaiken kehittää itse. Jos Tejasin kanssa on ollut ongelmia ehkä SAAB on joitakin näitä ratkaissut paremmin.
 
Embraer ei ole koskaan valmistanut muita kuin harjoituskoneluokan sotakoneita. HAL on valmistanut hävittäjäkoneita lähes 60 vuotta - sekä lisenssikoneita että itse suunniteltuja- joten ei voi olla kiinni siitä etteikö osaamisosmoosia olisi ollut tarjolla.
Halu hankkia muualta modernia osaamista on ymmärrettävää, mutta jonkun vuosikymmeniä vanhan länsimaisen koneen linjaston ostaminen ei auta päätavoitteessa - eli kykyyn valmistaa itse moderneja sotakoneita - ollenkaan. Koko operaatio haiskahtaa siltä että HALille halutaan joku uusi urakka nyt kun Rafale-lisenssi meni puihin ja Su-30-projekti on päättymässä.
 
Minä olen ymmärtänyt että SAAB kauppaa pidemmälle vietyä technology transferia kuin pelkkää valmistusmahdollisuutta. Kaksipaikkainen Gripen F on ymmärtääkseni pitkälle brasilialaisten vastuulla. Eli he osaavat myös tehdä muutoksia koneisiin. Samoin brasilialaiset ovat opetelleet koneen testaamista ja ensimmäiset heidän vetämät testit on jo tehty Ruotsissa missä porukkaa on pidemmän aikaa ollut gripen-asioita opiskelemassa. Tämä ryhmä siirtyy takaisin brasiliaan kesän aikana. Tai näin oli ainakin suunnitelma ennen koronaa.

Tässä on Ruotsin ja Brasilian yhteistyöstä tarkemmin:

 
Vikrantilla asennetaan parhaillaan tutkia ja muita härpäkkeitä.
EX9fVNGUYAIhmXK
 
Intian uusi hävittäjä-strategia toimii, jos yhteenotot on rajallisia ja Rafale-hävittäjien lukumäärä riittää kääntämään tilanteet voitolle. Mutta jos tulee pitkäaikaisempi yhteenotto tai pitkäaikainen yhteenotto Pakistanin ja Kiinan kanssa samanaikaisesti, ne Rafalet ei välttämättä enää ehdi joka paikkaan ja tappioita niissäkin alkaa tulla kun yhteenotto jatkuu pitkään. LCA-strategiassa yksi kysymysmerkki on, mikä on Intian henkinen tappionsietokyky, eli jos lähdetään luomaan ilmamassaa, mikä ei ole sitä timantin terävintä kärkeä, uskalletaanko sitä massaa käyttää massana, eli osana kulutus-sotaa, vai jäädäänkö turvallisen välimatkan päähän tai omiin bunkkereihin suojaan, kun omia tappioita tulee lukumäärällisesti liikaa.

Tilastollisesti Intian kokoisesta maasta pitäisi löytyä riittävästi älykkäitä yksilöitä, vaikka plasmamoottori-avaruusaluksen suunnitteluun, mutta moniko fiksu kyetään haravoimaan siitä isosta massasta tutkijoiksi ja insinööreiksi ja hävittäjäteollisuuden avuksi, kun huomioidaan maan koulutusjärjestelmä ja laaja korruptio?

Sitten kolmantena voi pohtia paikallista luonteenlaatua ja toimintakulttuuria, eli miten paljon kalustosta saadaan taktisesti irti, jos ilmakalusto on pääosin teknisesti heikompaa mitä Kiinassa ja operatiivinen touhu on heikompaa, niin eihän se 1+1 hyvää lupaa. Eli loppupelissä tämä LCA-strategia voi johtaa Rafale-strategiaan, eli pakko ostaa lisää kalliita state-of-the-art koneita paikkaamaan LCA:ta. Kun koko hävittäjähankkeessa(ennen uusinta käännettä), ideana oli ostaa moderneja länsimaisia koneita, MUTTA halvempaa tyyppiä kuin Rafale, jotta kehittyneisyyden lisäksi saadaan sitä "kappalemäärää". Siis yhdessä vaiheessa kisa oli pelkistetysti F-16V vs Gripen E/F, ei muita ja näistä olisi luotu sitä LCA:ta kehittyneempää lukumäärällistä massaa.

Eli ei tämä aiottu LCA(Tejas)-strategia ihan riskitön ole.
 
Tilastollisesti Intian kokoisesta maasta pitäisi löytyä riittävästi älykkäitä yksilöitä, vaikka plasmamoottori-avaruusaluksen suunnitteluun, mutta moniko fiksu kyetään haravoimaan siitä isosta massasta tutkijoiksi ja insinööreiksi ja hävittäjäteollisuuden avuksi, kun huomioidaan maan koulutusjärjestelmä ja laaja korruptio?
Intialla on suuri lahjakkuuspooli, kyllä. Moniko näistä fiksuista jää Intiaan eikä muuta esim. Yhdysvaltoihin?
 
Intian osalta pitää muistaa, että 2050 tultaessa maa on erinnäisten arvioiden mukaan maailman toiseksi tai kolmanneksi suurin talous. Kilpailu Aasian johtavan supervallan osasta voi olla siinä vaiheessa tiukkaa. Intian on siis syytä alkaa jo nyt valmistella omaa sotateollisuuttaan tähän haasteeseen. Nykyisellään se on liian riippuvainen ulkomaalaisesta teollisuudesta ollakseen suvereeni suurvalta Aasiassa. Tämän takia esim. Tejas- ja Arjun-projektien takia lyödään päätä seinään, vaikka ulkomailtakin olisi tarjolla hyvää kalustoa jopa lavemmalla.
 
Samaa mieltä. Taitaa aivovuoto olla aika suurta tuolta maailman suurimmasta tunkiosta.
Niin on, eikä tarvitse yhtään ihmetellä miksi. Henkilökohtaisesti asia on tuttu silläkin tapaa, että siskoni pitkäaikaisen miesystävän isä on lähtöisin Intiasta. Länteen muuttaminen on ollut rahallisesti varsin tuottoisa ratkaisu hänelle ja niin tuppaa olemaan monelle muullekkin intialaiselle emigrantille. Työteliäitä ja lahjakkaita ihmisiä Intiasta kyllä löytyy.

Mielenkiintoista nähdä kuinka Intia kehittyy. Hindunationalismiin keskittyvä äärinationalistinen Modi ei käsittääkseni ole kyennyt uudistamaan maata aivan siihen malliin mitä jotkut ovat toivoneet. Uudistuskyvyttömyydestä huolimatta Modilla on Intian kansan syvien rivien tuki takanaan.
 
Niin on, eikä tarvitse yhtään ihmetellä miksi. Henkilökohtaisesti asia on tuttu silläkin tapaa, että siskoni pitkäaikaisen miesystävän isä on lähtöisin Intiasta. Länteen muuttaminen on ollut rahallisesti varsin tuottoisa ratkaisu hänelle ja niin tuppaa olemaan monelle muullekkin intialaiselle emigrantille. Työteliäitä ja lahjakkaita ihmisiä Intiasta kyllä löytyy.

Mielenkiintoista nähdä kuinka Intia kehittyy. Hindunationalismiin keskittyvä äärinationalistinen Modi ei käsittääkseni ole kyennyt uudistamaan maata aivan siihen malliin mitä jotkut ovat toivoneet. Uudistuskyvyttömyydestä huolimatta Modilla on Intian kansan syvien rivien tuki takanaan.
Omat kokemukseni Jaipurin lentokentältä välilasku. WC käynti jäi lattiassa olleeseen reikään. Phuketissa olen jutellut intialaisten seilorien kanssa baarissa. Upseerit olivat hyvin brittihenkisiä.
 
Intian osalta pitää muistaa, että 2050 tultaessa maa on erinnäisten arvioiden mukaan maailman toiseksi tai kolmanneksi suurin talous. Kilpailu Aasian johtavan supervallan osasta voi olla siinä vaiheessa tiukkaa. Intian on siis syytä alkaa jo nyt valmistella omaa sotateollisuuttaan tähän haasteeseen. Nykyisellään se on liian riippuvainen ulkomaalaisesta teollisuudesta ollakseen suvereeni suurvalta Aasiassa. Tämän takia esim. Tejas- ja Arjun-projektien takia lyödään päätä seinään, vaikka ulkomailtakin olisi tarjolla hyvää kalustoa jopa lavemmalla.
Intiasta ei tule ikinä suvereenia suurvaltaa Aasiaan. Perseellinen kastijärjestelmä vääristää koko yhteiskuntaa niin paljon, ollen yksi nepotismin ja systeemin laajuisen korruption kaikkein brutaaleimmista ilmenemismuodoista.
 
Intiasta ei tule ikinä suvereenia suurvaltaa Aasiaan. Perseellinen kastijärjestelmä vääristää koko yhteiskuntaa niin paljon, ollen yksi nepotismin ja systeemin laajuisen korruption kaikkein brutaaleimmista ilmenemismuodoista.

1589975861605.png

Määrässä on oma laatunsa. Vaikka yhteiskuntajärjestelmä estäisi Intiaa kehittymästä lähellekkään läntisiä teollisuusmaita GDP-per-capita -listoilla, tarjoaa esim. 15000 dollaria (ostovoimapariteetilla korjattuna, tällä hetkellä siis n. 9000 dollaria per capita) kertaa 1600000000 monta rupiaa käytettäväksi omalla valtamerellä seilaamiseen tai sapeleiden kalisteluun Kiinan kanssa vaikkapa Burman tai Nepalin kaveruudesta. Siinä tilanteessa on noloa, jos esim. Venäjä tai Ranska estää suvereenin sodankäynnin kieltäytymällä myymästä vaikkapa moottoreita hävittäjiin..
 
Back
Top