Inttirolex

Tässä vielä kuva hehkuttamastani Seikosta:

IMG_20190201_141928.jpg
 
Niin itselläni on, ainakin talvisin, kännykkä syvällä vaatekerroksien alla povitaskussa josta sitä ei ilman pientä vaivaa kaiva esiin.
 
Muistan ensimmäisen yöni metsässä harjoituksissa kun ei tullut mieleen ottaa rannekelloa mukaan (kännykkäsukupolvea kun olen). Sitten tuli ryhmälle käsky muodostaa yöksi "kolmioleiri" noin 20m väleillä seuraavaan taistelijaan. Kello kolmeen asti piti pysyä hereillä koska 'vihollisen tiedustelijat' liikkuivat alueella, sitten sai nukkua. Siinä oli sitten kiva kun ei ollu mitään hajua edes mitä kello oli sillä hetkellä, eikä valoa saanut käyttää joten kaveriakaan tai mitä tämä puuhasi ei pilkkopimeässä nähnyt. Yritä siinä sitten pysyä hereillä ja kuunnella kuuluuko jostain kuorsausta merkiksi että nyt voisi lopettaa väijyn ja laittaa silmät kiinni - tai herätä ajoissa laittamaan kamat kasaan ennen kun pitäisi alkaa liikkumaan aamulla.

Voin sanoa että on kello pysynyt tiukasti ranteessa tämän kokemuksen jälkeen :D
 
Viimeksi muokattu:
Yleensä "Siperia opettaa" on paras tapa muistaa/oppia...

Tuossa vajaa 10-v sitten kertauksiin mennessä en muistanut ottaa kelloa mukaan, koska olin jo niin tottunut kännykästä vilkaisemaan ajan. Oli oikein mieltä ylentävää olla johtajana, kun melkein ensi tekona joutui pummaamaan alaiselta kelloa lainaksi... loppuajan se kello oli sidottuna teltan salkoon..

Sen jälkeen on pysynyt kellokin mukana..
 
Muistan ensimmäisen yöni metsässä harjoituksissa kun ei tullut mieleen ottaa rannekelloa mukaan (kännykkäsukupolvea kun olen).
Älä huoli, osattiin sitä silloinkin, kun GSM oli vasta keksitty, ja alokaskomppanian sadalla alokkaalla oli tasan yksi NMT (äidiltään lainassa).
AUK:n tuvassa minä olin ainut kuka käytti rannekelloa. Eikä tilanne korjaantunut AUK 1:n aikana. Kelloni roikkuikin sitten aina keskisalossa.
Myöhemmin eräällä tulenjohtajana toimineella nykyisellä everstiluutnantilla oli Watch-kello, joka ei siinä hommassa juuri käytännöllinen ollut etenkään hämärässä. Siinä ainakaan ollut sekuntiviisaria, eikä numeroita taulussa, joka kaiken lisäksi oli tummasävyinen.
 
Suosittelen ehdottomasti g-shock kelloja. Pidin omaani ranteessa koko ajan ja se kesti lämpötilavaihteluita, hiekkaa ja kaikkea muuta mahdollista ikävää. Herätyskello ja kalenteri on hyviä ominaisuuksia ja tulee monesti tarpeeseen metsässä. Lisäksi kannattaa katsoa sellainen malli jota näkee lukea pimeässä esimerkiksi tulenavauksia varten.
 
Suosittelen ehdottomasti g-shock kelloja. Pidin omaani ranteessa koko ajan ja se kesti lämpötilavaihteluita, hiekkaa ja kaikkea muuta mahdollista ikävää. Herätyskello ja kalenteri on hyviä ominaisuuksia ja tulee monesti tarpeeseen metsässä. Lisäksi kannattaa katsoa sellainen malli jota näkee lukea pimeässä esimerkiksi tulenavauksia varten.

Olikos sun mallisi vesitiivis? Kestikö uimista? Pitikö ottaa saunomisen ajaksi pois ranteesta?
 
Olikos sun mallisi vesitiivis? Kestikö uimista? Pitikö ottaa saunomisen ajaksi pois ranteesta?
Kyllä. Kesti vesistönylitykset, saunomiset ja sen jälkeiset avantouinnit jne. Ainoa kerta kun mietitytti kellon kestäminen oli pidemmän harjoituksen aikana jossa uitiin paljon hiekassa. Harjoituksen jälkeen ranneke nitisi ja narisi mutta lopetti senkin huuhtelun ja muutaman viikon odotuksen jälkeen.
Ylipäätään kellon kestävyys olosuhteita ja kolhuja vastaan oli mielestäni hyvä. Maali kului vuoden aikana kaikista metalliosista pois, mutta muuten kello näkee edelleen käyttöä.
 
Kyllä. Kesti vesistönylitykset, saunomiset ja sen jälkeiset avantouinnit jne. Ainoa kerta kun mietitytti kellon kestäminen oli pidemmän harjoituksen aikana jossa uitiin paljon hiekassa. Harjoituksen jälkeen ranneke nitisi ja narisi mutta lopetti senkin huuhtelun ja muutaman viikon odotuksen jälkeen.
Ylipäätään kellon kestävyys olosuhteita ja kolhuja vastaan oli mielestäni hyvä. Maali kului vuoden aikana kaikista metalliosista pois, mutta muuten kello näkee edelleen käyttöä.
Kuulostaa hyvältä. G-shokkeja on ihan sika monta eri mallia. Mikäs malli sulla on tai oli?
Paljonko maksoit siitä?
 
Kuulostaa hyvältä. G-shokkeja on ihan sika monta eri mallia. Mikäs malli sulla on tai oli?
Paljonko maksoit siitä?
Tilasin brittien ebaysta ja taisi olla jotain 80-90e. Mallia on jokin tuollainen ga-200 tyyppinen. Tuossa mallissa kellotaulun valaisu on järkyttävän huono, elektronisia näyttöjä ei näe pimeällä ollenkaan eikä sekuntiviisaria ole. Vaikeutti itsellä juuri sitä tulenavausta, kun et näe "sekunnilleen" oikeaa aikaa. Muuten kyllä soiva peli ja hinta-laatusuhde ehdottamasti kohdallaan. Sanon vielä sen että monella kaverilla oli näitä clas ohlsonin perinteisiä rolexeja, niistä osa kesti jopa useamman kuukauden.
 
Älä huoli, osattiin sitä silloinkin, kun GSM oli vasta keksitty, ja alokaskomppanian sadalla alokkaalla oli tasan yksi NMT (äidiltään lainassa).
AUK:n tuvassa minä olin ainut kuka käytti rannekelloa. Eikä tilanne korjaantunut AUK 1:n aikana. Kelloni roikkuikin sitten aina keskisalossa.
Myöhemmin eräällä tulenjohtajana toimineella nykyisellä everstiluutnantilla oli Watch-kello, joka ei siinä hommassa juuri käytännöllinen ollut etenkään hämärässä. Siinä ainakaan ollut sekuntiviisaria, eikä numeroita taulussa, joka kaiken lisäksi oli tummasävyinen.

Tulenjohtaja, eikä sekuntiviisaria?

Hupiukko.
 
Itsellä oli viime vuosituhannella inttikellona ilmeisesti jokin Casio Illuminator, siinä näytön alla oli iso nappi josta taustavalo syttyi.
Taustavalo oli kirkas ja sen valossa näki jopa kulkea, aivan loistava ominaisuus.
Nykyään noita pieniä otsa/tasku lamppuja on joka lähtöön niin tämä ominaisuus on jäänyt omista nykykelloista pois.

Vas. ylänurkka Casio F-91 10€, roiskevesitiivis.
Oik. ylänurkka Seiko SGG731P1 200€ titaanikello safiirilasilla ja 100m vesitiiveys, paristokäyttöinen, 38mm leveys ja 8,5mm paksuus, aivan loistava kello myös normikäyttöön.
Vas. alanurkka Seiko SNKN25K1 95€ automaatti, 30m vesitiiveys, 38mm leveys ja 11mm paksuus.
Oik. alanurkka Hamilton Khaki King 350€ automaatti safiirilasilla, 50m vesitiiveys, 40mm leveys 11mm paksuus.

Itsellä on 62mm leveä ranne, 38mm koko on aivan täydellinen jos kellon pitää olla niin pieni että se pysyy ranteen suojassa.
Isompi kello kolahtelee helpommin joka paikkaan ja on enemmän tiellä, silti nykyään näkee sata vuotta vanhaa muotia jossa ranteessa on taskukellon kokoinen aikarauta.
Kannattaa kokeilla pienempää kelloa, ei ne kivekset siitä kutistu.

*edit protip: naiset kyllä huomaa onko ranteessa Clas Ohlsonin inttirolex, aktiivisuusranneke, ruma mutta käytännöllinen Casio G-Shock, vai kello joka myös näyttää hyvältä.

rymykellot.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tulenjohtaja, eikä sekuntiviisaria?

Hupiukko.
Hänen piti kertoa meille tyyliin kolmen minuutin pituisen ajan alkaminen ja loppuminen. Muistan selvästi, kun kysyinkin että miten sinä erotat tuosta milloin vaadittu aika on kulunut. Enhän olisi sitä kysynyt, jos sekuntiviisaria olisi ollut, ja olin kaverin vieressä, kun hän katsoi kelloaan. Vastaus oli siihen tyyliin, että kyllä siitä sen verran erottaa.
Se oli niitä silloin muodikkaita kelloja, joissa korumainen ulkonäkö oli tärkeämpi sen toiminnallisuuden sijaan. Voisin olettaa, että katsoin ajan omasta kellostani, vaikken sitä muistakaan.

Ilkeämielinen vihollinen oli vallannut risteyksen, joka sijaitsi sen varusmiesten parkkipaikalta oikealle lähtevän, mm. Niron tienhaaraan lähtevän tien varrella, noin puolessa välissä p-paikan ja Niron välillä kääntyy oikealle se risteys. Jääkärijoukkue ja krh:n tulenjohtoryhmä lähti AUK:n suunnasta ja valtasi risteyksen. Ei maaliryhmää. Vihollisen vastahyökkäyksessä sen sijaan oli BTR ja joukkue. Saavutimme luonnollisesti täyden torjuntataistelumenestyksen.
Kouluttajina ainakin yliluutnantti T. Plus pari muuta, joista yksi oli kesällä KRH:n tullut tosi tiukka luti. Kolmannen henkilöllisyydestä ei havaintoja, ei ainakaan omasta K:sta mutta loppukritiikissä hän arvosteli jotain ratkaisuani, jota taas minä puolustin omalta kannaltani. Yliluutnantti T. antoi sivusta täyden tuen ratkaisulleni.
Muu mieleenjäänyt: testasin stereo-etäisyysmittaria kaatamalla kuviota tien suunnassa metsään. Ei valjennut minulle.

1549732450120.png

Minulla oli tällainen, sinisellä pohjalla. Edelleen tallessa ja toimintakykyinen.
 
Koko tämä keskustelu on saanut minut haluamaan G-Shockin.
Tämä vaikuttaa aika sopivalta, houkutteleva ulkonäöltä, nylonremmi, ei liian kallis.

Casio G-Shock DW-5600BBN-1ER Black Out

dw-5600bbn-1dr_10.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top