Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuinka merkityksellistä tuo hätäviestin puuttuminen on?
Yksi ilmailun viisauksista kuitenkin kuuluu "aviate, navigate, radiate".
Vaikea kuvitella, että mikään muu kuin lentäjien kuoleminen olisi estänyt näitä lähettämästä hätäviestiä. Lisäksi en usko että lentokoneen moottori olisi teknisen vian johdosta räjähtänyt niin yllättäen ja voimalla, että se olisi riittänyt tappamaan kuskit samantien.
Avataanpas tuota @Huhta :n jakamaa viisautta sinulle.
1. kohta, "aviate" eli "ilmaile" tarkoittaa, että tärkeintä lentäjälle on keskittyä pitämään kone hallinnassa. Jos moottori on juuri räjähtänyt ja mahdollisesti isokin osa koneen järjestelmistä sekaisin, niin tämä vaatii erittäin paljon huomiota.
2. kohta, "navigate" eli "suunnista" tarkoittaa, että kun saat koneen pidettyä hallinnassa, niin huolehdi ettet lennä hallitusti päin vuorta, kauas merelle tms. avun ulottumattomiin. Jos koneen navigointijärjestelmät ovat hajalla, niin tämäkään ei ole helppoa. "Controlled flight into terrain" on yleinen lentoturmien syy myös ilman teknisiä vikoja.
3. kohta, "radiate" eli "lähetä" tarkoittaa että lennonjohdon kanssa kommunikoidaan vasta kun kaksi ylläolevaa asiaa ovat hallinnassa.
737:ssä on kaksi lentäjää. Jos toinen heistä keskittyy pitämään koneen ilmassa ja toinen palauttamaan ilmassa pysymistä auttavia järjestelmiä toimintaan, on jäljellä vielä koneen sijainnin, korkeuden, suunnan ja välittömästi väistettävien vaaratekijöiden selvittäminen ennen kuin hätäviestin lähettämiseen alkaa löytyä aikaa.
Joten, on vain noin sata miljoonaa juttua jotka voivat estää hätäviestin lähettämisen, vaikka lentäjät ja radiot olisivatkin ehjiä ja täysissä ruumiin ja sielun voimissa. Siviili-ilmailu ei ole rakettitiedettä, mutta lähellä sitä - sen vaikeammalla puolella.
737:ssä on kaksi lentäjää. Jos toinen heistä keskittyy pitämään koneen ilmassa ja toinen palauttamaan ilmassa pysymistä auttavia järjestelmiä toimintaan, on jäljellä vielä koneen sijainnin, korkeuden, suunnan ja välittömästi väistettävien vaaratekijöiden selvittäminen ennen kuin hätäviestin lähettämiseen alkaa löytyä aikaa.
Aiettä jos ohjaamotallennin tuuppaisi dataa suoraan pilveen, niin avot. Taitaapi kyseinen osa tallenteesta vaurioitunut...
Koneessa oli itseasiassa tällä kertaa kolme lentäjää. Kapteeni (jolla 13000 lentotuntia), Perämies sekä UIA:n Instructor Pilot jumpparilla.
Iran ei nyt ainakaan jarruta huhumyllyä
Ukrainian passenger jet crashed after being hit by Iranian Tor-M1 missile
Ukrainian passenger jet probably crashed after being hit by a Russian-made Tor-M1 missile over Parand and crashed in the town of Khalaj Abad.
Ukrainian International Airlines flight PS752, en route from Tehran to Kyiv, with 176 people on board has crashed in Iran just minutes after take-off from Imam Khomeini International Airport, and officials say there is no chance of finding survivors.
A Ukrainian Boeing 737-800 went down just minutes after taking off from Tehran’s airport at 06:12 local time (02:42 GMT). Three Britons and 63 Canadians were among the 168 passengers and nine crew on board the Ukrainian International Airlines flight to Kyiv.
The OSINT experts cataloged and mapped some of the debris of the Ukrainian passenger jet and claim that some debris from Boeing 737-800 shows signs of a missile strike.
Also, Iranian social media released footage of suspicious wreckage that was founded nearly of passenger jet crash place. Suspicious wreckage found at Ukraine plane crash impact site appears to be the nose cone section and control fins of 9M331 surface-to-air missile. It is employed by the Russian-made Tor-M1 mobile air defense system and features a semi-automatic command to line of sight (SACLOS) guidance system. This system currently in service of the Iranian military deployed at a military base near the crash site.
Tässä vaiheessa tosin mihinkään ei voi täysin luottaa. Disinformaatiota voi jakaa monikin taho ties millä motiiveilla
Riemuidiootti kuittaa täälläoff topic
Niinhän me ollaankin - ihan jokainen.
Ne jotka eivät tajua sitä, ovat riemuidiootteja. Ne jotka tajuavat, ovat kehityskelpoisia idiootteja. Ne jotka eivät myönnä sitä ovat järääpäisiä idiootteja. Ne jotka eivät siedä sitä että ovat idiootteja - ja että muutkin huomaavat sen - ovat narsistisia idiootteja. Ne, jotka ovat älykkäitä, ovat älykkäitä idiootteja. Ne, jotka ovat saaneet akateemisen koulutuksen pehmeistä tieteistä ja hahmottavat maailmaa sieltä saadun esiymmärryksen läpi ovat IYI -tyyppisiä. (Intellectual Yet Idiiot.) Yksinomaisesti matemaattis-luonnnontieteelliseen hahmottamiseen kykenevät ovat fakki-idiootteja. Ne, joita ei kiinnosta vähentää idiotismiaan ovat sivistymättömiä idiootteja...
Ne, jotka tuovat esille sen, että kaikki ovat idiootteja ovat rasittavia idiootteja.
PS752 crash: Ukrainian experts examining Boeing wreckage in Iran say fire didn't start from engines
The team expects to gain access to air traffic control system radar data.
Members of the Ukrainian state commission investigating the crash of the Ukrainian Boeing 737 near Tehran, who had earlier arrived in Iran and have examined the plane wreckage.
The engine malfunction version cannot be confirmed, a Ukrainian journalist Yuriy Butusov said with reference to his source in the team.
"At present, our group has arrived at the site where the fragments of the aircraft are being transported. It is an open area where everything found in the area is being taken.
"Currently, I am observing both aircraft engines – and I don't see any traces of fire on them. Fragments of the right wing were brought here, too – there are also no traces of fire on them, so the version of engine malfunction, engine explosion, can't be confirmed at the moment. The plane was on fire, but the version of engine malfunction is not being confirmed," the source said.
He has added that Iranian officials provided preliminary information they had gathered. The plane took off at 06:13, but after five minutes into the flight, at an altitude of 2,400 meters, the plane began to descend, caught fire, and then crashed.
"According to Iranian flight control dispatchers, no messages were received from the aircraft crew. The plane allegedly turned back toward the airport, but we don't understand yet whether this U-turn was deliberate or already uncontrolled," he said.
At the same time, the Ukrainians have not seen air traffic control radar data. There is no information on objects that could be flying near the Boeing and collide with it, or if there was a missile launch. This information is yet to be provided to Ukrainians.
According to the source, the Iranians are fully cooperating in the investigation.
"The Iranians don't seem to be going to keep any info from anyone, they are going to provide access to the investigation and decryption of black box flight recorders to all parties, including Americans, aircraft manufacturers, as well as all countries whose citizens died, in accordance with the Chicago Convention... Iranians demonstrate normal dialogue, there are no signals that they intentionally seek to hide any information, so far everything is right and transparent enough," he said. Read also Iran releases preliminary accident report on PS752 crash
Butusov, in turn, suggests a fire could break in the cabin. "
The absence of any communications with the dispatcher and the absence of fire in the engines suggests that the version of a terrorist attack, a collision with a drone, or an anti-aircraft missile explosion is very likely," the journalist alleged