Isku Iraniin

No itse ajattelin, että tässä olisi Iranilla paikka pelata PR-peliä, vaikka aika katkeran kalkin kautta. Todennäköisesti diktatuuri ei taivu tuohon.
 

Merten sheriffi

Greatest Leader
Eiköhän yhteysongelmat johtuneet siitä, että Teheranin ilmatila oli täynnä elsoa. Toivottavasti Iran edes osoittaa tekaistun syyllisen pudotukseen. Esimerkiksi joku ilmatorjunnan komentaja. Parempi sekin kuin kiistää koko pudotuksen ja väittää teknisen ongelman syyksi.
 

Tetra

Respected Leader
Bloomberg: Missile Strike Seen by U.S. as Likely Cause of Iran Crash

"U.S. intelligence officials increasingly believe that the Ukrainian jet that fell from the sky after taking off from Tehran on Wednesday was shot down by a missile, according to two people familiar with the evidence.

Two surface-to-air missile launches were detected from an Iranian battery minutes the after jet took off, followed by an explosion near the plane, said one of the people. The jet carrying 176 people began an abrupt descent and crashed in a massive fireball, said the person.

The U.S. government has obtained evidence indicating that the rapid descent was not the result of a mechanical issue on the plane or errors by the pilots, said the people, who asked not to be named discussing intelligence reports."
 

Tex

Kapteeni
Sitähän tässä halutaan. Samaa porukkaa kun pkoreassa touhus on tuolla vastuussa sodan lietsonnasta. Jäljet johtaa jenkkien kapinalliseen tiedustelusiipeen, deepstateen tai miksikä nyt halutaan sitä kutsua. Iranin sisällä toimivat, vaan ei kansan mukaiset tahot. Ja mitä ukrainaan tulee, rahan perässä siellä on bidenin pojan kanssa puuhannut myös pelosin poeka. Sellasta vempulointia.
 

Fremen

Respected Leader
Sitähän tässä halutaan. Samaa porukkaa kun pkoreassa touhus on tuolla vastuussa sodan lietsonnasta. Jäljet johtaa jenkkien kapinalliseen tiedustelusiipeen, deepstateen tai miksikä nyt halutaan sitä kutsua. Iranin sisällä toimivat, vaan ei kansan mukaiset tahot. Ja mitä ukrainaan tulee, rahan perässä siellä on bidenin pojan kanssa puuhannut myös pelosin poeka. Sellasta vempulointia.
Viimeisten kahden virkkeen osalta olen samaa mieltä... niitä edeltäviä en ymmärtänyt lainkaan? Miten Pohjois-Korea liittyy tähän tilanteeseen, eihän SA-15 ohjuksetkaan ole sieltä?
 

Tetra

Respected Leader
Eiköhän yhteysongelmat johtuneet siitä, että Teheranin ilmatila oli täynnä elsoa.
Eiköhän hätäviestin puuttuminen johdu siitä, että koneeseen osui 1-2 ilmatorjuntaohjusta.

Toivottavasti Iran edes osoittaa tekaistun syyllisen pudotukseen. Esimerkiksi joku ilmatorjunnan komentaja.
Iranille tuollainen oikeusmurha ei olisi mikään ongelma, mutta missään nimessä näin ei tule toimia.
 

proileri

Eversti
”Teidän on määrä saapua Karjalan prikaatiin perjantaina 10.01.2020 kello 23:00 mennessä. Iranista pyydetty hätäapua kaikilta EU-mailta USA:n hyökkäyksen johdosta. Edellytämme, että saavutte paikalle, sillä saapumatta jättäminen on rangaistava teko. Ette tarvitse mukaan kuin passin, lisätietoja saatte varuskunnassa - Suomen Puolustusvoimat, operatiivinen osasto”

Yhdysvalloissa tuossa viestissä taisi olla tyyliin "lisätietoja varten soita numeroon xxxxxxxxxx" eli kalasteltiin takaisinsoittoja. En tiedä oliko kotimaisessa vastaavassa tuota.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Yhdysvalloissa tuossa viestissä taisi olla tyyliin "lisätietoja varten soita numeroon xxxxxxxxxx" eli kalasteltiin takaisinsoittoja. En tiedä oliko kotimaisessa vastaavassa tuota.
Huolestuttavaa, että viestin oli saanut valmiusyksikköön kuuluva henkilö. Venäjä siis ylläpitää listaa Suomen valmiusjoukkoihin kuuluvista reserviläisistä ja heidän puhelinnumeroistaan?
 

Suutari

Luutnantti
Mua häiritsee tuossa seeker-kärki kuvassa jokin asia. En osaa sanoa mikä, mutta jos se on tullut tulisena ales, missä jäljet ympäristössä ja missä on kuoppa? En epäile että ovat ampuneet, mutta jotenkin tuo laskeutumispaikka näyttää lavastetulta taikka joku siirsi kärjen.
Ei siinä taida olla mitään palavaa materiaalia, niin ei se kovin tulisena alas tule. Maahan tullessa se on voinut osua johonkin kovaan ja kieriä tuohon niin ei kuoppaa näy. Tosin voi kyllä olla lavastettukin kuva.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg

Barbarus

Korpraali
Hätäviestin lähettäminen on eräs hätätilanteita koskevien tarkastuslistojen ensimmäisiä asioita, usein vielä muistinvaraisia. Ja jos kone on tulessa ja palataan lähtökentälle, lennonjohdolle ilmoittaminen on hyvin tärkeää, koska muuten:
a) Tulee ns. ruuhka ja vielä vakavamman onnettomuuden vaara (jos 2 konetta törmää lähestymisalueella tai kiitotiellä).
b) Lentoaseman pelastuspalvelu ei ole valmiina, tulessa jo laskuun tultaessa oleva kone palaa helposti poroksi parissa minuutissa eikä sieltä ehditä ketään pelastaa.

Esim. Ryanair on kouluttanut seuraavaa menettelyä, jossa PM (pilot monitoring eli ei ohjaava lentäjä) lähettää hätäkutsun ns. muistinvaraisten tarkastuslistan kohtien suorittamisen jälkeen ja ennen kuin esille otetaan QRH:n (quick reference handbook, lyhennetty lentokäsikirja) epänormaalin menettelyn tarkastuslista ja ryhdytään mm. laukaisemaan palonsammuttimia, käynnistämään APU-varavoimayksikköä ja säätelemään paineistuksen, jääntymiseneston ja törmäystenväistöjärjestelmän jne. asetuksia. Ts. lennonjohdolle ilmoittaminen on 4. asia listalla, jossa on laskutavasta riippuen 15 tai 33 kohtaa (jos myöhempi tarkastuslista 1 moottori sammutettuna laskeutumisesta lasketaan mukaan).
Juurikin näin! Aiemmin mainittu "Aviate, navigate, communicate" -sääntö iskostetaan jokaiselle lento-oppilaalle takaraivoon jo koulutuksen alkuvaiheessa. (Ainakin länsimaissa, joihin tietyllä varauksella myös Ukrainan voi ainakin siviili-ilmailun osalta lukea)

Alla jo ilmailupiireissä klassikoksi muodostunut video. Kyseistä pätkää käytetään sekä lentäjien, että lennonjohtajien koulutuksessa malliesimerkkinä ammattitaitoisesta ja oikeasta toiminnasta hätätilanteissa. Videon perusteella voi myös päätellä, että normaalisti pelkkä tämän tyyppinen moottorin vaurioituminen liikenneluokan koneissa ei tosiaan ole mitenkään erityisen katastrofaalinen tilanne.


Eiköhän yhteysongelmat johtuneet siitä, että Teheranin ilmatila oli täynnä elsoa.
Uskallan väittää, että tätä todennäköisempi vaihtoehto on ollut joko ohjusten koneelle aiheuttamat massiiviset vahingot tai ohjaamomiehistön inkapasitaatio. Mikäli ilmatila olisi ollut täynnä häirintää myös siviilitaajuuksilla, olisi siitä varmasti ollut tieto lennonjohdossa ja ohjaamossa eikä kone olisi lähtenyt lennolle - en jaksa uskoa yhdenkään kapteenin nousevan taivaalle ilman toimivaa radioyhteyttä.
 
Top