VanhaPate
Respected Leader
Tuossa saattaa olla hetki, kun ohjus osuu ukrainalaiseen lentokoneeseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa olikin jo ennestään hyvää videota ja kuvaa Al-Assadin lentotukikohdan osumista. En huomannut Planet Labsin satelliittikuvia vielä täällä. Osumia olis iis 7 kpl. tukikohtaan, joista 5 on osunut rakennukseen tai hyvin lähelle sitä. Tuota voisi pitää jo melko hyvänä tarkkuutena vähintään 300 km:n päästä tehdylle iskulle lyhyen kantaman ballistisella ohjuksella.
Aiemmin oli epäilty, että osuminen lentokonesuojiin esim. miehistötilojen sijaan olisi ollut vahinko, mutta minusta se on hyvin epätodennäköinen selitys. Iran on kehittänyt ballistisin ohjuksiinsa inertianavigointia tukemaan satelliittipaikannukseen ja infrapunahakupäähän perustuvia hakeutumisvaiheen ohjausjärjestelmiä. 2018 Iran julkaisi videon demoten Zolfaghar-ohjuksella osumista pienen rakennuksen kokoiseen maaliin:
Jos epäilevät jotain konetta taivaalla viholliseksi, niin onko teoriassa mahdollista osoittaa elektroninen häirintä pelkästään sitä kohtaan. Kysyn koska en tiedä.Juurikin näin! Aiemmin mainittu "Aviate, navigate, communicate" -sääntö iskostetaan jokaiselle lento-oppilaalle takaraivoon jo koulutuksen alkuvaiheessa. (Ainakin länsimaissa, joihin tietyllä varauksella myös Ukrainan voi ainakin siviili-ilmailun osalta lukea)
Alla jo ilmailupiireissä klassikoksi muodostunut video. Kyseistä pätkää käytetään sekä lentäjien, että lennonjohtajien koulutuksessa malliesimerkkinä ammattitaitoisesta ja oikeasta toiminnasta hätätilanteissa. Videon perusteella voi myös päätellä, että normaalisti pelkkä tämän tyyppinen moottorin vaurioituminen liikenneluokan koneissa ei tosiaan ole mitenkään erityisen katastrofaalinen tilanne.
Uskallan väittää, että tätä todennäköisempi vaihtoehto on ollut joko ohjusten koneelle aiheuttamat massiiviset vahingot tai ohjaamomiehistön inkapasitaatio. Mikäli ilmatila olisi ollut täynnä häirintää myös siviilitaajuuksilla, olisi siitä varmasti ollut tieto lennonjohdossa ja ohjaamossa eikä kone olisi lähtenyt lennolle - en jaksa uskoa yhdenkään kapteenin nousevan taivaalle ilman toimivaa radioyhteyttä.
Jos epäilevät jotain konetta taivaalla viholliseksi, niin onko teoriassa mahdollista osoittaa elektroninen häirintä pelkästään sitä kohtaan. Kysyn koska en tiedä.
Eli konetta ei tunnistettu matkustajakoneeksi. Tomcat konetta ei ollut lähettää tunnistukseen joten päätettiin posauttaa taivaalta?Muistuttanen että ON ollut väitteitä ensimmäisenä päivänä jonka mukaan kone ei saanut/ollut yhteydessä ns. ”Departure” lennonjohtoon nousun jälkeen.
Tragikoomista realismia?: Ensin meni komentaja Soleimani, hautajaisissa tallaantui kuoliaaksi kymmeniä, ohjuksilla ei saatu mitään
aikaan ja lopuksi pudotettiin omalla IT:lla lähinnä omia kaksoiskansalaisia kuskannut siviilikone.
Missä ne loput 10 ohjusta on?
Eli konetta ei tunnistettu matkustajakoneeksi. Tomcat konetta ei ollut lähettää tunnistukseen joten päätettiin posauttaa taivaalta?
Tosiaan tuossa suoraan koneen alla/edessä on vissiin Iranin ilmapuolustuksen Thö pääpaikka. Sisältäen vuorensisässä olevan johtokeskuksen, koulutus yliopiston ja testauspaikkoja ym.
Khatam al-Anbia Air Defense Base
Joku eilen veikkasi, että it olisi ollut aktiivinen sekä ilmavoimien koneita ilmassa. It:n uskon olleen mutta en jaksa uskoa yhdenkään koneen olleen valmiudessa kentällä tai ilmassa. Itsemurhaa
Vladimir tarjoaa konsultointiapua, kokemuksella.Täytyy aika monta mustaa laatikkoa palaa rikki että tämä saadaan väännettyä voitoksi kotiyleisölle.
Iranilla ei käytännössä ole oikeita ilmavoimia, vaan kaluston terävä kärki on kohta 50v vanhaa f-14:a, kiinalaista mig-21-f-13 kopiota ja mitä irakista onnistuivat sinne lennättämään v. 2003. Kaikkia näitä runkoja on yhteensä lähes yhtä paljon kuin tanskan ilmavoimilla hävittäjiä.
Ovat sen sijaan painottaneet ilmatorjuntaan ja näihin tykistöohjuksiin/raketteihin lentokaluston korvikkeena