Islamistien sota länttä vastaan

Vaikken uskova olekaan, niin Raamatusta löytyy sopiva psalmi, jota suosittelen kaikkia noudattamaan:

114:1:
Kiitetty olkoon Herra,
minun kallioni!
Hän opettaa käteni taistelemaan,
käsivarteni käymään sotaa.

En tiedä miksi kristinusko on menettänyt sotaisan luonteensa, ja muuttunut ihmeelliseksi vässykkä-uskonnoksi. Kyllä raamatusta löytyy oikeutusta sotaankin, silloin kun itseään ja omiaan pitää puolustaa. Ennen vanhaan se ymmärrettiin, nykyisin on vallalla sellainen käsitys että kunnon kristityn pitää vain kääntää toinen poski ja ottaa kaikki kiltisti vastaan.
Ei sen niin kuulu raamatunkaan mukaan mennä.
 
En tiedä miksi kristinusko on menettänyt sotaisan luonteensa, ja muuttunut ihmeelliseksi vässykkä-uskonnoksi. Kyllä raamatusta löytyy oikeutusta sotaankin, silloin kun itseään ja omiaan pitää puolustaa. Ennen vanhaan se ymmärrettiin, nykyisin on vallalla sellainen käsitys että kunnon kristityn pitää vain kääntää toinen poski ja ottaa kaikki kiltisti vastaan.
Ei sen niin kuulu raamatunkaan mukaan mennä.

Olisikos pari syytä: Vasemmistolaisten kirkon valtaus ja naispappeus.

edit. siis protestanttisissa kirkoissa, katolisissa sitten pedofilia?
 
1. Vaikken uskova olekaan, niin Raamatusta löytyy sopiva psalmi, jota suosittelen kaikkia noudattamaan:

114:1:
Kiitetty olkoon Herra,
minun kallioni!
Hän opettaa käteni taistelemaan,
käsivarteni käymään sotaa.

2. En tiedä miksi kristinusko on menettänyt sotaisan luonteensa, ja muuttunut ihmeelliseksi vässykkä-uskonnoksi. Kyllä raamatusta löytyy oikeutusta sotaankin, silloin kun itseään ja omiaan pitää puolustaa. Ennen vanhaan se ymmärrettiin, nykyisin on vallalla sellainen käsitys että kunnon kristityn pitää vain kääntää toinen poski ja ottaa kaikki kiltisti vastaan.
Ei sen niin kuulu raamatunkaan mukaan mennä.

1. Jos Raamattua osaa lukea juuri niin moniulotteisena teoksena kuin se on, niin sehän on suurinpiirtein Sodankäynnin taidon tasoinen ajatteluosaamisen, strategian, taktiikan ja operaatiotaidon opas.

Tämä puoli on jäänyt liikaa huomiotta.

2. Tulkinta, ylitulkinta, ohitulkinta ja emotionalismi ovat menneet itse sisällön ohi. Lisäksi sitä sisältöä ei usein tunneta.

Monet Raamatussa olevat kehoitukset on mielletty lässyiksi, mutta ne voivat todellisuudessa olla helkatin kovia. Esimerkkinä vaikka nämä "voita paha hyvällä” -jutut.

Kuvitellaan, että joku sairaalloisen kateellinen ja/tai psykoottinen tms. mulkero tekee "salaa" jotain pahaa minua ja/tai perhettäni kohtaan.

Jos lähtisin maksamaan potut pottuina, niin mulkero kiskoisi minut tasolleen ja voittaisi kokemuksellaan. Jos taas en usko sanaakaan mulkeron paskapuheista, mutta olen ystävällinen ja korrekti, niin mulkero menettää koko ajan sosiaalista asemaansa, uskottavuuttaan jne. Lisäksi hän vajoaa koko ajan syvemmälle itsepetokseen oikeuttaessaan itselleen toimintaansa.

Jos vastaan mulkeron epärehellisyyteen rehellisyydellä, niin jollain (usein pitkähkölllä) viiveellä mulkeron mulkkuus paljastuu yhä laajemmalle ja laajemmalle piirille.

Jos pahantahtoinen mulkerous törmää peräänantamattomaan, vailla sinisilmäisyyttä olevaan rehelliseen ystävällisyyteen, niin se ei saa otetta. Se ei voi ohjata toista osapuolta provosoimalla. Silloin pahantahtoisen pahuuden tuhoava vaikutus kääntyy mulkeroa itseään vastaan. Jos mulkero on vähänkin vainoharhainen, niin hänen vainoharhansa räjähtävät käsiin. Jos mulkero on kateellinen, niin hänen kateellisuutensa alkaa syödä häntä itseään. Jos mulkero on epärehellinen, niin hänen epärehellisyytensä alkaa tuottaa hänelle valtavaa vahinkoa.

Lopputulos on helposti se, että ellei mulkero nöyrry ja lopeta, niin hän tuhoaa itsensä juuri niillä alueilla, joilla yrittää vahingoittaa kohdettaan.

"Älkää vastatko pahaan pahalla" (väärin?)ymmärretään usein niin, että pitäisi vain nynnyillä. Aivan yhtä hyvin sen voisi lukea niin, että "säilytä maaston korkeimpien kohteiden hallinta äläkä mene vastustajan ulottuville jos hän koittaa provosoida sinut sinne” tai ”älä tuhlaa aikaa ja huomiota vastustajaan, joka tuomitsee itse itsensä omilla teoillaan tuhoon - äläkä missään nimessä mene mukaan siihen tuhoutumiseen".

Miten Maantiekiitäjät tuhoavat aina uudestaan ja uudestaan Kelju K. Kojootin? Tekemällä ei mitään. Kun ne eivät mene mukaan Keljun ketkuiluihin, niin ketkuilut tuhoavat Keljun. Keljun oma pahuus saa sen menemään jyrkänteen reunan yli sinne mistä ei ole paluuta. Tai sen aggressiivisuus kääntyy jollain muulla tavoin sitä itseään vastaan. Sama periaate.

Ihan erikseen pitää mainita, että monet pahantahtoisuuteen liittyvät mielenterveyden häiriöt omaavat erittäin voimakkaan yhteyden perinnöllisyyteen - sekä geneettisesti että sosiaalisesti. Tällöin käy herkästi niin, että psykoottisen/alkoholisoituneen/tiesmitä patriarkan jälkikasvu häiriintyy vakavasti jo lapsena ja toistaa oppimaansa hulluutta viisautena. (Tästä lisää Sananlaskuissa.) Sellaisen ylisukupolvisella tavalla kollektivisoituneen todellisuus- ja etiikkapakoisuuden sorkkiminen toisi vain vahinkoa sorkkijalle. Se on liian syvässä. Siihen ei voi vaikuttaa ulkoa päin muuten kuin yhteiskunnan pakkotoimin tai poistamalla nappuloita pelistä. Mutta miksi poistaa, jos nappulat tekevät itse kaikkensa poistaakseen itse itsensä ainakin pelin tärkeimmiltä areenoilta?

Se pahantahtoinen mulkerointi on dominanssihierarkiapelin ja sadismin risteytys. Kumpikin jää ilman palkintoa jos sitä ei noteerata sillä tavoin mihin se pyrkii. Kumpikin kääntyy itseään vastaan jos niihin turvautuminen tarkoittaa sitä, että pahuuteen turvautuva osapuoli menettää itse otteen omasta pelistään.

Jos menee mukaan kuvatun kaltaisten nilkkien peleihin, niin silloin menee mukaan niiden nilkkien maailmaan asettamaan rajoja niille nilkeille. Ne taas ovat kuin uhmaikäisiä pikkulapsia. Saavat itkupotkuraivarin kaikista rajojen laittamisista jotka ovat niiden omaa tahtoa vastaan, mutta hyötyisivät sellaiisesta suuresti.

Jos taas ei mene missään määrin mukaan, niin silloin antaa toiselle osapuolelle mahdollisuuden joko oppia ja nöyrtyä tai tuhota itsensä ja asemansa.

Ei se minusta kovin nynnyä ole, että saattaa mulkeron jonkinasteiseen (sosiaalinen, taloudellinen, psykiatrinen...) itsetuhoon ystävällisesti hymyillen ja 100% rehellisesti.

Tuommoisessa tilanteessa voi jopa kertoa sille mulkerolle, että "psykoottisuuden tunnistaa tästä ja tästä" tai muita sellaisia asioita, joiden ansiosta mulkero voisi tunnistaa tilanteen ja korjata toimintaansa. Mulkero jatkaa joka tapauksessa valitsemallaan tiellä - ja vetää muutaman muun mulkeron mukaansa.

Pointti?

Raamatun hyvyyttä korostavat ja hyvyyteen yllyttävät ohjeet voivat hyvin usein olla käytännön tasolla se tehokkain, kovin ja kannattavin tapa tuhota hyökkääjä/kiusaaja/vihollisuuksien käynnistäjä.

Raamattu on moniulotteisin teos, jonka olen lukenut. Esim. Sodankäynnin taito liikkuu koko ajan useilla abstraktio- ja substanssitasoilla, mutta ei yllä lähellekään Raamatun moniulotteisuutta.

Suurin osa Raamattuun kohdistuvasta kritiikistä noudattaa sellaista kaavaa, että ensin luetaan moniulotteinen teksti yksiulotteisuusolettaman läpi. Sitten kritisoidaan sitä liian yksiulotteisena ja sitä kautta virheellisenä. Sen tyyppinen kritiikki kertoo kaiken tarpeellisen kritisoijan oman ajattelun luonteesta, mutta ei yhtään mitään kritiikin tai väheksynnän kohteesta oli sitten kyse ihmisistä, opeista, kirjoista, sodasta, moraalista...
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos raamatussa närästää Jeesus, Jumala ja muut kristillisyyden symbolit, ei hätää. Jumala=Rakkaus Jeesus=totuus ja kas, pääsemme Gnostilaisuuteen, alkuperäiseen uskontoon, joka korvattiin Paavalin luomalla Kristillisyydellä.
 
Perheellä harras harrastus...
safaaboular.jpg

Safaa Boular. Metropolitan Police
Terroristijuoni paljastui: Äiti ja tyttäret aikoivat iskeä
KASPERI SUMMANEN | 04.06.2018 | 23:52- päivitetty04.06.2018 | 20:49
Britannian viranomaiset paljastivat terrori-iskusuunnitelmat ovelalla verkko-operaatiolla.
Äiti ja hänen 18- ja 22-vuotiaat tyttärensä on tuomittu terrorismirikoksista Lontoossa. ISIS-jihadistijärjestöön yhteydessä olleet naiset saatiin kiinni Britannian turvallisuuspalvelun ja terrorisminvastaisen poliisin verkko-operaation ansiosta.
– Kaikki kolme naista olivat täynnä vihaa ja myrkyllistä ideologiaa. He olivat päättäneet tehdä terrori-iskun. Mikäli he olisivat onnistuneet, olisi se hyvinkin voinut johtaa ihmisten kuolemiin tai vakaviin vammoihin, apulaispoliisipäälikkö Dean Haydon toteaa Lontoon poliisin tiedotteessa.
Nuorempi tytär Safaa Boular tuomittiin maanantaina terrorististen tekojen valmistelusta. Hänen äitinsä Mina Dich ja sisarensa Rizlaine Boularolivat jo aiemmin myöntäneet syyllisyytensä terrorististen tekojen valmisteluun. Samassa tutkinnassa pidätettiin myös neljäs nainen, Khawla Barghouthi. Hän myönsi poliisille tienneensä terrorisuunnitelmista. Kaikki naiset odottavat tuomioitaan vankeudessa.
”Teekutsut”
Viranomaiset olivat olleet terrori-iskuja suunnitelleiden naisten jäljillä jo vuodesta 2016. Safaa ja Rizlaine Boular olivat suunnittelleet matkustamista Syyriaan. Safaa piti myös yhteyttä ISIS:n riveissä Syyriassa taistelevaan Britannian kansalaiseen.
Verkkokeskustelut paljastivat Safaa Boularin kaavailleen avioliittoa ISIS-miehen kanssa. Keskusteluissa puhuttiin myös muun muassa itsemurhapommin käyttämisestä. Safaa tuki ja jakoi ISIS-materiaalia verkossa.
Safaa asetettiin syytteeseen terroristisen teon valmistelusta Syyrian kaavailujensa takia huhtikuussa 2017. Hän vapautui hetkeksi takuita vastaan ja jatkoi verkkokeskusteluja terrorismista jihadistien kanssa. Safaa ei enää ajatellut matkustaa Syyriaan vaan puhui iskusta Britanniassa. Tässä vaiheessa kuvaan astui ovela tiedusteluoperaatio.
Safaa kuvitteli puhuvansa iskusuunnitelmistaan toisille jihadisteille. Todellisuudessa hän kuitenkin kertoi aikeistaan keskusteluissa ääri-islamisteja esittäville tiedusteluvirkailijoille. Safaa kertoi muun muassa suunnitelmistaan hankkia aseita ja kranaatteja. Hän kävi myös läpi mahdollisia iskukohteita Lontoon keskustassa. Safaa puhui lisäksi auto- ja veitsi-iskujen tekemisestä aseiden vaihtoehtoina.
Poliisi seurasi myös Safaan äitiä ja sisarta. Pian selvisi, että hekin suunnittelivat iskua. Mina Dich, Rizlaine Boular ja vangittuna ollut Safaa Boular puhuivat puhelimessa ”teekutsujen järjestämisestä”. Se oli peitenimi terrori-iskulle. Keskustelut jatkuivat parisen viikkoa.
Verkko kiristyy
Mina Dich ja Rizlaine Boular lähtivät viime vuoden huhtikuun 25. päivänä ajelulle Lontoon Westminsterin alueelle. Terroriepäiltyjä seuranneiden poliisien mukaan useiden nähtävyyksien ohi ajelleet äiti ja tytär tutkivat mahdollisia iskukohteita.
Seuraavana päivänä he ostivat kolmen keittiöveitsen pakkauksen marketista Wandsworthista. Mina Dich heitti kaksi veitsistä roskakoriin. Suurin löytyi myöhemmin Rizlaine Boularin hallusta.
Rizlaine kertoi veitsi-iskuaikeistaan Khawla Barghouthille kotonaan huhtikuun 27. päivänä. Poliisi iski asuntoon samana iltana ja pidätti molemmat naiset. Rizlaine haavoittui poliisin luodeista operaation aikana.
Mina Dich pidätettiin paria päivää myöhemmin, kun hän oli vierailemassa vangittuna olleen Safaa Boularin luona.
Rizlaine Boularin ja Mina Dichin asunnosta löydettiin runsaasti erilaista ääri-islamistista aineistoa. Sen joukossa oli muun muassa ISIS:n propagandaa ja Al Qaidaan liittyvää materiaalia.
https://www.verkkouutiset.fi/isis-juoni-paljastui-aiti-ja-tyttaret-aikoivat-iskea-lontoossa/
 
Alkaa Britanniassa pian vankilat täyttymään näistä.
Pikkuhiljaa pienemmistä rikoksista saa enää pannan jalkaan ja kotiarestia.
Raiskaat tai ryöstöt kaupan ja saat makoilla kotona sohvalla katsomassa telkkaria.

Jossain vaiheessa touhu muuttuu enemmän ja enemmän sisällissotamaiseksi.

Siinä vaiheessa tulevat kansalaisuuksien peruuttamiset, kansalaisten likvidoinnit näiden ollessa ulkomailla teroilemassa tai sotimassa, massakarkoitukset, tarhapaikkojen ja maleskelulupien peruutukset, viranomaistoiminnan siirtyminen... miten tämän kauniisti sanoisi... normatiivisesti ohjautuneesta tavoitekeskeiseen lähtökohtaan....

Kaikille olisi ollut parempi, jos tuhoisa kehitys olisi estetty maahanmuuttopolitiikan keinoin ennen kuin se pääsi vauhtiin. Nyt sen pysäyttäminen on tuhansia kertoja kalliimpaa rahassa ja inhimillistä hintaa ei voi edes laskea.
 
5 mins ·

Itävalta aloittaa toimet poliittista islamia vastaan. Hallitus sulkee 7 islamistista moskeijaa ja karkottaa 40 imaamia, Krone-lehti raportoi.
https://www.krone.at/1719803

e.

http://www.kaleva.fi/uutiset/ulkomaat/itavalta-karkottaa-imaameja-ja-sulkee-moskeijoita/795990/
Itävalta karkottaa imaameja ja sulkee moskeijoita

ULKOMAAT 8.6.2018 10:51
STT
Itävalta aikoo karkottaa jopa 60 imaamia, jotka maan viranomaisten mukaan saavat rahoitusta Turkilta. Viranomaiset sulkevat lisäksi seitsemän moskeijaa, ilmoitti liittokansleri Sebastian Kurtz perjantaina.
Toimenpiteet ovat Kurtzin mukaan osa maan toimia "poliittista islamia" vastaan.
Maan uskonnollisista asioista vastaava viranomainen on tutkinut valokuvia lapsista, jotka leikkivät kuolevansa Gallipolin taistelussa. Kuvat oli otettu itävaltalaisessa moskeijassa, joka saa rahoitusta ATIB-nimiseltä turkkilais-islamilaiselta kulttuurijärjestöltä ja Turkin valtiolta.
ATIB tuomitsi valokuvissa esiintyneen toiminnan tuoreeltaan ja sanoi, että se lopetettiin heti ATIB:n saatua sen tietoonsa.
Gallipolin taistelu käytiin Britannian ja Ottomaanien valtakunnan välillä ensimmäisessä maailmasodassa.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.ts.fi/uutiset/maailma/39...an+imaameja+ja+moskeijoita+koskevan+paatoksen
Erdogan tuomitsi Itävallan imaameja ja moskeijoita koskevan päätöksen
MAAILMA STT 7:06 0

Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan on tuominnut Istanbulissa pitämässään puheessa Itävallan päätöksen imaamien karkottamisesta ja moskeijoiden sulkemisesta. Lauantaina puhunut Erdogan sanoi pelkäävänsä, että Itävallan toimet voivat johtaa "ristin ja puolikuun väliseen sotaan".
Itävalta ilmoitti perjantaina karkottavansa jopa 60 Turkin rahoittamaa imaamia perheineen ja sulkevansa useita moskeijoita osana "poliittisen islamin" vastaista kampanjaa.
Maan sisäministeri Herbert Kickl kertoi päätöksen koskevan ATIB-nimiseen turkkilais-islamilaiseen kulttuurijärjestöön kytkeytyviä imaameja. Kickl sanoi, että ATIB:n epäillään rikkoneen lakia, joka kieltää ulkomaisen rahoituksen uskonnollisille ryhmittymille.
 
Ristihän on mättänyt puolikuuta turpaan huolella 9/11 -lähtien.
 
Kuka pelkää shariaa-tilaisuuden satoa.

Sharia-laille pitäisi antaa länsimaissa tilaa, sanoo Suomessa vieraillut asiantuntija – ”Uskon, että se saataisiin toimimaan”
Muslimien sharia-lain rankat tuomiot aiheuttavat länsimaissa pelkoa, ja lain soveltamista on yritetty estää kokonaan. Yhteiselokin olisi mahdollista, sanoo islamilaisen oikeuden asiantuntija Asifa Quraishi-Landes.
Sara Vainio HS
Julkaistu: 10.6. 18:35
Länsimaissa pitäisi antaa lisää tilaa ja tukea muslimien noudattamalle sharia-laille.

Tätä mieltä on islamilaisen oikeuden asiantuntija, University of Wisconsinin oikeustieteen professori Asifa Quraishi-Landes. Hän on tullut Suomeen keskustelemaan sharian roolista länsimaissa Helsingissä järjestetyssä Kuka pelkää shariaa? -tilaisuudessa.

Muslimien pyhiin teksteihin perustuva sharia on noussut täällä kiistakapulaksi viime vuosina erityisesti maahanmuuton myötä.

Britanniassa kymmenet epäviralliset sharia-tuomioistuimet ratkovat jo tuhansien muslimien perhekiistoja vuosittain. Ruotsissa puolestaan nousi keväällä kohu, kun Solnan käräjäoikeus vapautti vaimonsa pahoinpitelystä syytetyn miehen erikoisin perustein. Toinen vapauttamista puoltaneista lautamiehistä sanoi päätöksen yhteydessä, että Ruotsin lakeja pitäisi mukauttaa muslimien käytäntöihin.

Pelko sharian sanelemista julmista rangaistuksista ja esimerkiksi naisten alistamisesta ovat saaneet poliitikot Atlantin molemmin puolin vaatimaan sille täyskieltoa.

Quraishi-Landesin mielestä on kuitenkin selvää, etteivät muslimit tai sharia ole katoamassa länsimaista. Siihen sen sijaan voisi vaikuttaa, kuinka eristyksiin vähemmistö tapoineen jää tai millaisia sharian tulkintoja tuetaan.

”Nyt länsimaiden pitää päättää, ottavatko ne välttämättömät muutokset vastaan pakolla vai ilolla. Jotkin uudet tavat voisi myös toivottaa tervetulleeksi.”

Quraishi-Landes kannattaa Britannian kaltaista sovittelumallia, jossa maat pitäisivät omat lakinsa ennallaan, mutta muslimit voisivat selvittää siviiliasiansa halutessaan sharia-oppineiden johdolla.

”Tällaisia asioita olisivat luultavasti avioerot, perinnönjaot ja jotkin muslimien väliset liikesopimukset. Näihin ei liity mitään shariaan pohjaavia rangaistuksia.”

Sen sijaan kaikki rikosasiat Quraishi-Landes jättäisi valtiolle.

”Shariaan pohjautuva sovittelu on mielestäni hyödyllistä vain, kun molemmat osapuolet ovat kiinnostuneita ratkaisemaan kiistansa uskonnollisten arvojensa pohjalta. Kaikki, mihin liittyy väkivaltaa, kuuluu valtion ratkaistavaksi”, hän tarkentaa.

Britannian sharia-tuomioistuimista otsikoihin nousee lähinnä tapauksia, joissa sovintoa ei synny tai vaikkapa kaltoin kohdeltu vaimo ei saa avioeroa. Quraishi-Landesin mukaan tällaisia tapauksia on kuitenkin hyvin pieni osuus. Pääosa sovitteluista päättyy onnistuneesti, ja uskonoppineen päätöksillä on muslimien silmissä painoarvoa.

”Uskon, että se saataisiin toimimaan. Islamissa on jo se ajatus, että noudatetaan sen maan omaa lakia, jossa asutaan.”

Sharia-laista puhuminen herättää länsimaissa voimakkaita reaktioita, sen on Quraishi-Landes saanut tuntea nahoissaan. ”Isisin puolustelija! Valehtelija!” Ihmiset huutelevat luennoilla, ja mediaesiintymisten perässä seuraa vihapostia.

Amerikkalaisessa maahanmuuttokeskustelussa nostaa päätään huoli, että muun muassa avioliittoja, huoltajuuksia ja perheväkivaltaa Koraanin kautta tulkitseva sharia-laki valtaa maan oikeusistuimet, jos jotain ei pian tehdä.

Moni osavaltio on jo kieltänyt erillisellä lailla sharian soveltamisen oikeudessa, vaikka tapauksia, joissa shariaa olisi todella sovellettu, ei ole tiedossa ainuttakaan, Quraishi-Landes kuvailee. Samat teemat toistuvat myös Euroopassa.

”Mutta länsimaiden on nyt pakko opetella selviämään monikulttuurisuuden kanssa”, Quraishi-Landes sanoo.

Suuri syy ristiriitojen ja pelkojen taustalla on Quraishi-Landesin mukaan se, että sharialla on sanana kovin eri kaiku eri kulttuureista tulevien ihmisten korvissa.

Länsimaissa mielleyhtymät ovat enimmäkseen karuja: naisten alistamista ja julmia rangaistuksia. Tältä pohjalta Pew-tutkimuskeskuksen kysely, jonka mukaan suurin osa muslimienemmistöisten maiden kansalaisista haluaisi sharia-lain virallisesti voimaan maassaan, voi kuulostaa kylmäävältä.

”Jos ajattelet käsien irti leikkaamista, kun kysyt, haluaako toinen maahan sharia-lain, ja hän vastaa kyllä, niin eihän siitä hyvää keskustelua synny.”

Muslimeille shariasta tulee ennemminkin mieleen sellaisia asioita kuin oikeudenmukaisuus ja hyvä elämä, Quraishi-Landes muistuttaa.

”Kaikki koulukunnat tuomitsevat naisten pahoinpitelyn. Se, että on olemassa stereotyyppi, jonka mukaan islam tukee vaimojen hakkaamista, on surullinen esimerkki tietämättömyydestä. Vastustan itse kaikissa tilanteissa myös kivityksiä, jotka ovat hyvin harvinainen rangaistus.”

Quraishi-Landes ei myöskään mielellään kutsuisi shariaa ”laiksi”. Kyse on muslimien ohjeistosta, joka kertoo, miten hyvä muslimi elää.

Quraishi-Landes on itse muslimi, mutta myös yhteiskunnallisesti aktiivinen, korkeasti koulutettu nainen. Juuri sellainen, joita vastustajat sanovat sharian sortavan.

”Ihmiset kuvittelevat, että sharia on kokonaisuudessaan huono naisille. Se ei ole totta. Historiassa musliminaisilla on pitkään ollut jopa muita parempi asema: heillä on ollut pitkään oikeus omistaa kiinteistöjä, periä sukulaisensa, tehdä työtä ja taistella eturintamassa. En näe tasa-arvossa täysin ratkaisematonta ongelmaa”, Quraishi-Landes sanoo.

”Joidenkin mielestä olet joko muslimi ja naisten oikeuksia vastaan tai ei-muslimi ja niiden puolesta.”

Pakistanilaisen isän ja amerikkalaisäidin lapselle islamin ja länsimaisten arvojen yhteensovittaminen on ollut arkea pienestä pitäen, eikä jyrkkä vastakkainasettelu siksi tunnu hedelmälliseltä.

Tällaisten asenteiden takia esimerkiksi muslimien naisjärjestöjä ei oteta tosissaan, Quraishi-Landes sanoo.

”Pitäisi ymmärtää, että feminismissä kaikille kaikissa kulttuureissa ei välttämättä ole tärkeintä miehen ja naisen tasa-arvo, vaan esimerkiksi koulutuksen tai naisten kunnioittamisen edistäminen.”

Jos jotain shariassa kannattaisi Quraishi-Landesin mukaan pelätä, niin ehdottomien sääntöjen ja pakottamisen lisääntymistä.

Lähi-idässä johtajat vaativat yhä kärjekkäämmin kaikkien yhteisten lakien pohjaamista shariaan.

Vaikka Quraishi-Landes kannattaa shariaan pohjautuvan sovittelun lisäämistä länsimaissa, pelkkään shariaan perustuva laki kaikille on hänestä väärä ajatus, myös muslimienemmistöisissä maissa. Quraishi-Landesin mielestä shariaa yritetään näin vain liimata länsimaista peräisin olevan oikeusvaltiomallin päälle ymmärtämättä kummankaan historiaa, ja konflikti on valmis.

”Älä usko sellaista ihmistä, joka sanoo, että katso, tätä on islam”, Quraishi-Landes sanoo.

”He ovat unohtaneet, miten elää yhdessä muiden kanssa.”

Shariaa ei ole ennenkään muslimivaltaisissa maissa nostettu ainoaksi laiksi. Niissä on jo ennen modernia yhteiskuntaa ollut maallinen laki kuten muuallakin, Quraishi-Landes sanoo. Sitä kutsuttiin siyasaksi, ja siinä määrättiin yhteiskunnan toiminnan arjesta, esimerkiksi liikenteestä ja ruoan hinnoista.

Uskonoppineiden puoleen käännyttiin ennemminkin oikeanlaiseen elämään liittyvissä kysymyksissä, eikä vastaus ollut ehdoton: eri oppineet saattoivat tulkita kirjoituksia eri tavoin. Näitä tulkintoja tai säännöstöjä kutsutaan nimellä fiqh.

Sharia oli kuin resepti, Quraishi-Landes selittää, ja oppineet olivat kokkeja. Maallisen hallitsijan laki, siyasa, toimi rinnakkain useiden erilaisten sharia-tulkintojen kanssa, ja uskonoppineiden erehtyväisyys oli tärkeä osa islamia.

Shariaa ei siksi kuuluisi hakata kiveen tai ottaa ainoaksi laiksi, Quraishi-Landes toteaa, mutta harva muslimi muistaa tätä.

Silti, kun Quraishi-Landes esittää moskeijoissa ajatuksiaan maallisten lakien ja sharian erottamisesta, vastaanotto on positiivinen.

”En voi sanoa, että ajatteluni olisi tavallista muslimien keskuudessa, mutta kun selitän asiani koraanin kautta, ihmiset kyllä oivaltavat ja sanovat: ’Oho, tämä käy järkeen!’”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005714508.html
 
Kuka pelkää shariaa-tilaisuuden satoa.

Sharia-laille pitäisi antaa länsimaissa tilaa, sanoo Suomessa vieraillut asiantuntija – ”Uskon, että se saataisiin toimimaan”
Muslimien sharia-lain rankat tuomiot aiheuttavat länsimaissa pelkoa, ja lain soveltamista on yritetty estää kokonaan. Yhteiselokin olisi mahdollista, sanoo islamilaisen oikeuden asiantuntija Asifa Quraishi-Landes.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005714508.html

VMP!!!!

Opetelkaa uimaan...

Hyvin osuva viesti kommenteissa..
Enpä ole sairaampaa juttua ikinä nähnyt Suomen lehdistössä.

Quraishi-Landesin mielestä on kuitenkin selvää, etteivät muslimit tai sharia ole katoamassa länsimaista. Siihen sen sijaan voisi vaikuttaa, kuinka eristyksiin vähemmistö tapoineen jää tai millaisia sharian tulkintoja tuetaan.

Nyt länsimaiden pitää päättää, ottavatko ne välttämättömät muutokset vastaan pakolla vai ilolla. Jotkin uudet tavat voisi myös toivottaa tervetulleeksi.”
 
Back
Top