Islamistien sota länttä vastaan

1 hr ·

Eilen julkaistu kirjani Jihad ja terrori on herättänyt paljon mielenkiintoa ja keskustelua. Kirjaa ja sen kuvaamaa jihadistista ideologiaa on käsitelty tiedotusvälineissä laajalti, mutta toistaiseksi eniten kohua on varmasti aiheuttanut tämä Lännen Medialle antamani haastattelu. Erityisesti rasismin pontevaan vastustamiseen keskittyvässä Facebookin Rasmus-ryhmässä porukan äärilaita on aktivoitunut ja jotkut voisivat nähdä minua vastaan kohdistuneissa hyökkäyksissä jopa vihakampanjan aineksia.
On hyvin valitettavaa, että rasismin äänekkäimmät vastustajat ja suvaitsevaisuutta kuuluvimmin puolustavat tahot ovat monesti itse niin kovin suvaitsemattomia. Monen Rasmus-ryhmän nettikeskustelijan ohjenuorana kun näyttää olevan se, että suvaita voi ainoastaan niitä, jotka ovat erilaisia oikealla tavalla. Rasismi on vastenmielistä, eikä ketään pidä syrjiä ihonvärinsä, etnisyytensä tms. takia. Siksi on niin surullista huomata, kuinka suurta hallaa tämä "militantiksi suvaitsevaistoksi" kutsumani, tosiasiassa hyvinkin suvaitsematon porukka agendalle tekee.
Täytyy kyllä sanoa se, että Rasmusryhmän muutamien keskustelijoiden vihamyrskyssä minua huvittaa se, että he tahtomattaan tulevat osoittaneeksi oikeaksi käsitykseni siitä, että niitä ääripäitä todellakin on kaksi. Politiikassa äärioikeisto ja äärivasemmisto ovat näennäisesti niin kaukana toisistaan, mutta kuitenkin menetelmiltään ja toimintatavoiltaan hämmästyttävän lähellä. Aivan kuin ympyrän kaari, jossa riittävän pitkälle kumpaankin suuntaan kuljettaessa tullaan lopulta yhteen. Niin taitaa olla myös maahanmuutto/islam-keskustelussa.
 
Se on hyvä. Ja hyvä on myös sekin, että isommalle sakille rasmus näyttäytyy juurikin sellaisena peräreikänä, mitä ovatkin. Suvaitsemattomia fasisteja. Jos verrataan oikeiston fasistien ulostuloja vasurien fasisteihin, suhdeluku tuntuu olevan 1-100. Mitä enemmän ihmiset tajuavat rasmusryhmän olevan kansamme häpeätahra ja syöpäkasvain, sitä parempi.
 
Panu Raatikainen jakoi linkin.
14. maaliskuuta kello 22:51
"Tutkijana" esiintyvä kaupunginvaltuutettu Atte Kaleva (kok) on julkaissut kirjan jihadismista. Kalevan uskottavuutta parantaisi kyllä kummasti, jos hän ei käyttäisi kritiikittömästi amerikkalaisilta äärikonservatiiveilta ja kristilliseltä oikeistolta lainattuja (meilläkin lähinnä rasistifoorumeilta tuttuja) raskaan painolastin omaavia värittyneitä käsitteitä kuten "käänteinen rasismi" ja "poliittinen korrektisuus". Lisäksi Kaleva rakentelee olkiukkoja ja väittää kahdestikin, että Suomessa jihadismille muka "kumarreltaisiin".
Ehkä Kaleva voisi alkaa esiintyä tutkijana vasta kun (jos ikinä?) hän on saanut paljon mainostetun mutta jo iäisyyden kesken olleen väitöskirjansa valmiiksi ja tiedeyhteisön hyväksymäksi.
Voisi tietysti myös kysyä, onko Maanpuolustuskorkeakoulu ylipäänsä paikka, jossa voi pätevöityä islamin asiantuntijaksi...
Arvaatte varmasti mistä suvaitsevaisuuden kehdosta...
 
Panu Raatikainen, jonkinlainen "yliopistomies", on sarjasta ikävimpiä twitter-öyhöttäjiä.
Jos olisin opiskelija niin ei tuollaisen luennoille voisi mennä.

Kaikenlaista paskaa sitä korkeakoulumaailmassa elätetäänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Arvaatte varmasti mistä suvaitsevaisuuden kehdosta...

Raatikainen on harvinaisen pihalla. Pari oleellista virhettä. Poliittinen korektius ei ole uusi käsite. Ehkä pinnalla enemmän. Muotisana. Eikä käänteinen rasismikaan. Sitä on kuultu ihan mustienkin suusta jo kauan kauan sitten jolloin vessoissa oli värirajat. . Se on totta että nykyisin niitä käyttää enää tietyn tahon edustajat. Se taas on uusi ilmiö jossa Raatikainen ja kumppanit ovat onnistuneet. Siirtää Raatikaiselle kiusalliset ja ikävät seikat marginaaleille. Nyt kuka tahansa joka käyttää näitä termejä on sitten kopioinut ne äärioikeistolta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: e7i
https://pt-media.org/2018/03/19/heg...kirjan-julkistamistilaisuus-oli-suurmenestys/
Hege Storhaugen ”Islam, 11 vitsaus”- kirjan julkistamistilaisuus oli suurmenestys
PT-MEDIA.ORG TOIMITUS 6 TUNTIA SITTEN 6 KOMMENTTIA

wp_20180318_0151.jpg

19.3.2018

Sunnuntaian Helsingin Itäkeskuksessa pidetty norjalaisen islamasiantuntija Hege Storhaugin suomeksi käännetyn kirjan ”Islam, 11 vitsaus” julkistamistilaisuus oli menestys.
Keskustelupaneelissa mukana oli tietenkin Hege Storhaug, joka kertoi kirjan kirjoittamiseen liittyviä taustoja. Lisäksi vieraana oli Ruotsista entinen muslimi, nykyään kristitty Mona Walter, virolainen kovan luokan maahanmuutto- ja islamkriitiikko Maria Kaljuste, seinäjokelainen kriittisesti asioihin suhtautuva Piia Kattelus ja monista yhteyksistä tunnettu Marko Hamilo. Tilaisuutta johti Arto Luukkanen omalla hyvin lupsakkaalla tavallaan.
Hege Storhaug kertoi, että kirja lähti syntymään siitä, että kun hän asuessaan Pakistanissa tapasi 18-vuotiaan paikallisen tytön, jonka vanhemmat halusivat ampua tytön. Syyksi murhaamissuunnitelmille kerrottiin se, että tyttö ei halunnut avioitua serkkunsa kanssa. Tämä aiheutti Storhaugissa shokin ja johti syvemmälle islamialaisen yhteiskunnan tutkimiseen. Hän kertoo kuinka huomasi, että kaikkia vähemmistöjä; heikompia kuten naisia ja lapsia kohtaan ylipäätään tunnettiin suurta empatian puutetta.
Storhaug toimi Islamabadissa Pakistanin pääkaupungissa journalistina ja hän erikoistui lapsi- ja pakkoavioliittoihin ja sukuelinten silpomisiin. Storhaug kertoi, että hän tapasi Islamabadissa henkilön, joka opetti islamia siten, että sieltä poimittiin ne kauniit asia, mutta kaikki raadollisuus jätettiin täysin huomiotta.
Storhaug kertoo, että kirja lähti syntymään siitä, että nuori sunnimusliminainen sanoi, että tällaisesta on kirjoitettava. Hän koki, että kukaan muukaan ei sitä tee, ja kierreltyään eri muslimiyhteisöissä kirja alkoi syntymään.
Kun kirja julkaistiin ensimmäisen kerran Norjassa se herätti suurta vastarintaa valtamediassa. Monet suurmediat kirjoittivat Storhaugesta hyvin vihaiseen sävyyn. Storhaugen mukaan monet kuitenkin myös kiittelivät kirjaa ja esittivät kysymyksiä miksi islamista ei saisia puhua kriittiseen sävyyn. Kriitikojen joukkoon nousi monia johtavia päättäjiä ja yliopiston edustajia.
Mona Walter, joka on syntynyt Somaliassa, muutti Ruotsiin 1994 19-vuotiaana naisena kertoi, että vasta Ruotsissa hän koki mitä islam tarkoittaa. Walter kertoi, että oli siihen asti saanut mm. pukeutua kuten halusi, mutta vasta Ruotsissa häntä alettiin painostamaan huivin käyttöön. Walterin mukaan kun hän Ruotsissa meni moskeijaan hänelle kerrottiin, että ruotsalaiseen yhteiskuntaan ei saa sulautua vaan pitää pysyä muslimina.
Kun Walter kuuli moskeijassa oikeaa vihapuhetta, joissa vääräuskosten päänmenoksi puhuttiin kuolemaa, Walter kertoo sanoneensa asiasta Ruotsin poliisille, joka totesi, että maassa on uskonnonvapaus.
Walter muuttui ateistiksi, mutta kääntyi sen jälkeen kristinuskoon. Tästä seurasi, että somaliyhteisö leimasi hänet petturiksi ja SÄPO:n toimesta hän vaihtoikin identiteettinsä salaiseksi ja saa halutessaan poliisisuojeluken liikkuessaan kaupungilla. (Toim. huom. Walterin haastattelussa tästä asiasta enemmän hieman myöhemmin suomiteksteillä)
Walter haluaa painottaa, että islam ei ole uskonto vaan poliittinen ideologia. Kun Walterilta kysytään miksi Ruotsissa ei kritioida tätä, hän vastaa, että kritiikin pelko johtuu mm. siitä, että sen pelätään nostavan Sverigedemokraattien kannatusta.
Virolainen Maria Kaljuste tunnetaan väkevänä puhujana ja sitä hän osoittikin taas. Kaljuste on suomalaisiin verrattuna hyvin konservatiivinen ajatuksiltaan. Kaljuste kertoo, että jos kulhossa on 300 karkkia, joista yksi on myrkytetty, haluaisitko tarjota kulhon karkkeja lapsille. Kaljuste tuo aina puheissaan esille sen, kuinka hän haluaa jättää lapsilleen hyvän maan.
Suuri asia mitä Maria Kaljusteen puheesta suomalainen voi oppia on se kuinka paljon veljeskansa arvostaa suomalaisia. On sykähdyttävää huomata se tosiasia: kun rakastat omaa maatasi, omaa perhettäsi ja omia perinteitäsi, silloin voit olla ylpein mielin vierasmaalaisen kanssa. Kaljusteen kanssa voisi puhua päiväkausia omista perinteistä ja omista juurista… mutta jos et arvosta niitä, puhe loppuu.
Tätä samaa sanoi Piia Kattelus. Hän toi esile useaan otteeseen pohjalaisuuden jääräpäisyyden. Kun Pohjanmaalta lähdetään tallustamaan kohti Helsinkiä ja näyttämään miten asiat hoidetaan.
Kun Hege Storhaugilta ja Mona Walterilta kysyttiin ”Voitteko nähdä jotain hyvää islamissa” olivat vastaukset hyvin yksimielisiä:
– Islamissa ei ole ollut koskaan mitään hyvää yhtään missään.
Näin siis sanoivat naiset, jotka molemmat tuntevat islamin läpikotaisin.
Kaikkien puhujien puheista tullaan tekemään jossain vaiheessa tekstityksiä, kuten myös Walterin, Storhaugen ja Kaljusteen Pt-medialle antamista haastatteluista tehdään koosteet.
Hege Storhaugin kirjaa voi tilata, ja sitä suositellaan yöpöydälle ainakin Kiuas Kustantamon kautta:
http://kiuaskustannus.com/?s=hege+storhaug
ja täältä:
https://www.adlibris.com/fi/kirja/islam—yhdestoista-vitsaus-9789527197073

Kun Walterilta kysytään miksi Ruotsissa ei kritioida tätä, hän vastaa, että kritiikin pelko johtuu mm. siitä, että sen pelätään nostavan Sverigedemokraattien kannatusta.
 
Atte Kalevan väite islamofiileistä synnytti lähinnä metakeskustelua – Nyt voitaisiin siirtyä ymmärtämään itse ilmiötä ja puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä
Jostakin syystä keskustelua uskonnon ja radikalismin suhteesta on vaikea käydä niin, etteivät leimakirveet heiluisi. Nyt voitaisiin jo siirtyä ymmärtämään itse ilmiötä ja puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, kirjoittaa Jukka Huusko.

Jukka Huusko HS
Julkaistu: 24.3. 2:00
JIHADISMIA tutkiva Atte Kaleva tökkäsi kepillä muurahaispesään väittämällä viikko sitten julkaistun kirjansa Jihad ja terrori (Otava 2018) johdannossa, että keskustelu islamista ja muslimeista on jakautunut ääripäiden välille.


Kalevan mukaan toisessa ääripäässä ovat islamofiilit, jotka eivät suostu näkemään islamissa mitään kielteistä. He selittävät ääri-islamiin liittyvät kiusalliset ilmiöt aina jollakin muulla paitsi uskonnolla.

Toisessa ääripäässä ovat rasismiin taipuvaiset islamofoobikot. Heidän mielestään islam itsessään on demoninen kultti, joka vääjäämättä johtaa väkivaltaiseen ääriajatteluun.

Ääripäiden välinen ohihuutelu on johtanut Kalevan mukaan hyödyttömään jankuttamiseen, jossa tosiasiat hukkuvat mielipiteiden alle. HS kertoiKalevan väittämistä 15. maaliskuuta.

KALEVAN provosoiva puhe islamofoobikoista ja islamofiileistä oli kehno valinta. Kirjan tarkoitus oli ilmeisesti herättää keskustelua itse ilmiöstä, jihadismista, mutta huono sanavalinta (ja tämän uutisointi) johtivat lähinnä metakeskusteluun siitä, millä tavalla keskustelua islamista ja radikalismista pitäisi käydä.

Moni kyseli sosiaalisessa mediassa oikeutetusti, onko Kalevan esittämiä islamofiilejä oikeasti olemassa, vai oliko kyse vain olkiukosta.

Toisaalta Kalevan provokaatio todisti, että jonkinlaiset ääripäät keskustelussa näyttäisivät olevan. Joissakin somekeskusteluissa Kaleva luokiteltiin heti äärioikeistolaiseksi islamofoobikoksi.

Kirjan perusteella käy selväksi, ettei Kaleva ole kumpaakaan. Hän ei syyllistä maailman 1,6 miljardia muslimia vaan osaa tarkasti erotella varsinaisen ongelman, eli väkivaltaiset jihadistit.

ISLAMIIN ja sen äärimuotoihin liittyvän keskustelun politisoituminen ja polarisoituminen ei ole vain suomalainen ilmiö. Samantyyppistä ohihuutelua nähdään muuallakin – jopa akateemisessa keskustelussa. Hyvä esimerkki erilaisista koulukunnista ovat ranskalaiset tutkijat Olivier Roy ja Gilles Kepel.

Royn mukaan uskonto ei ole sysäävä voima, joka ajaa jihadistisen ideologian omaksuneet väkivaltaiseen radikalismiin. Hänen mukaansa syy-seuraussuhde menee toisin päin: jo ennestään radikaaleja ajatuksia hautoneet alkavat kiinnostua islamista. Toisin sanoen eurooppalaisessa jihadismissa ei ole kyse islamin radikalisoitumisesta vaan radikalismin islamisoitumisesta.

Toista näkökantaa edustaa Kepel, jonka mielestä uskonnollinen fundamentalismi on merkittävä yhteiskunnallinen voima. Kaikkein huolestuttavimpana ilmiönä hän pitää radikaalin islamintulkinnan nousua Euroopassa.

OLENNAISTA on ymmärtää, ettei kukaan vakavasti otettava tutkija väitä, etteivät jihadistit kokisi olevansa voimakkaan uskonnollisia. Uskonnolla on heille todellakin merkitystä. He uskovat olevansa todellisia muslimeja ja pitävät muslimien enemmistöä vääräuskoisina.

Vielä olennaisempaa on ymmärtää, ettei uskonto ole jihadistien ainoa motivoiva voima eikä välttämättä edes tärkein radikalismiin sysäävä tekijä. Väkivaltaisesta radikalismista kiinnostuu vain muslimien pienenpieni vähemmistö.

JOSTAKIN syystä keskustelua uskonnon ja radikalismin suhteesta on vaikea käydä niin, etteivät leimakirveet heiluisi.

Nyt voitaisiin jo siirtyä ymmärtämään itse ilmiötä ja puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005616073.html?ref=rss
 
Pahuuden keskus.

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ul...-suurmoskeijasta/?shared=1014013-4ea56ed9-500
Vuodet ääri-islamilaisen opetuksen keskuksena riittivät: Saudi-Arabia luopui Brysselin suurmoskeijasta
Vähintään yhdeksän Isisin taistelijoiksi lähtenyttä belgialaista oli osallistunut opetukseen kyseisessä moskeijassa.
Jaa artikkeli

Mika Horelli

EUROOPPA 24.3.2018 08:51

BELGIA ja Saudi-Arabia ovat purkaneet sopimuksen, jolla Brysselin suurmoskeija oli vuokrattu Saudi-Arabialle ilmaiseksi.
Vuokrasopimuksen lopettamisen taustalla olivat molempien maiden tahto: Belgian hallituksessa oli kasvanut ärtymys siitä, että moskeija toimi vuosia ääri-islamilaisen opetuksen keskuksena Belgiassa. Saudi-Arabian nykyinen kruununprinssi Mohammed bin Salman puolestaan pyrkii luopumaan jyrkän linjan islamin opetuksen tukemisesta.
Suurmoskeija sijaitsee Suomen EU-suurlähetystön vieressä Cinquantenairen puistossa. Se rakennettiin alun perin vuonna 1880 Belgian kansallisen suurnäyttelyn itämaiseksi paviljongiksi.
Näyttelyn jälkeen rakennus rapistui vuosikymmeniä hoidon puutteessa ja pääsi erittäin huonoon kuntoon.
Rakennuksen pelastajaksi ilmoittautui Saudi-Arabia, ja virallisesti hyvän tahdon eleenä vuonna 1969 Belgian kuningas Baudouin vuokrasi paviljongin ilmaiseksi Saudi-Arabian kuningas Faisalille seuraavaksi 99 vuodeksi.
Käytännössä sopimuksen motiivina oli Belgian hallituksen pyrkimys varmistaa pysyvästi edulliset öljytoimitukset Saudi-Arabiasta. Rakennus remontoitiin täydellisesti saudien rahoilla, ja se avattiin Brysselin suurmoskeijana vuonna 1978.
Moskeija toimi vain viidensadan metrin päässä EU-komission päämajasta.​
VIRALLISESTI moskeijan alkuperäinen tarkoitus oli toimia sillanrakentajana Belgian ja Saudi-Arabian kuningaskuntien välillä.
Käytännössä sen epäiltiin toimineen vuosien mittaan yhä vanhoillisemman islamin opetuksen keskuksena – vain viidensadan metrin päässä EU-komission päämajasta.
Belgiassa vuoden 2016 terrori-iskuja tutkineen komitean mukaan vähintään yhdeksän Isisin taistelijoiksi lähtenyttä belgialaismuslimia oli osallistunut opetukseen juuri tässä moskeijassa.
Vuoden 2017 lokakuussa Belgian maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden valtiosihteeri Theo Francken peruutti suurmoskeijan egyptiläisen pääimaamin Abdelhadi Sewifin oleskeluluvan Belgiassa maan turvallisuuspoliisin kehotuksesta.
Samalla Belgia aloitti ensin kulissien takana ja sittemmin myös julkisesti keskustelut Saudi-Arabian kanssa sopimuksen purkamisesta.

UUTISTOIMISTO Reutersin mukaan Saudi-Arabia suostui nopeastisuurmoskeijasta luopumiseen. Maa on nuoren johtajansa, kruununprinssi Mohammed bin Salmanin johdolla kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa ääriradikalismista syytettyjen moskeijoiden ja uskonnollisten koulujen tukemisen eri puolilla maailmaa.
Belgian hallituksen mukaan suurmoskeijan hallinnan siirto saudeilta Belgialle lopettaa vieraiden vaikutukset siihen, kuinka islamia Belgiassa opetetaan.
Lue myös
Sunnimoskeija Helsinkiin? Sitä on suunniteltu 1990-luvulta lähtien – ”Kukaan ei halua vastata meille”
”Brysselin suurmoskeijan vuokrasopimus irtisanotaan välittömästi. Tämä on helposti tehty. Samalla lopetamme väkivaltaisen salafistisen ääriliikkeen vaikutuksen”, tviittasi Belgian sisäministeri Jan Jambon sunnuntaina 16. maaliskuuta.
Al-Jazeera uutiskanavan haastatteleman Belgian oikeusministerin Koen Geensinmukaan Brysselin suurmoskeija jatkaa tulevaisuudessakin moskeijana, mutta sitä tulevat johtamaan belgialaiset muslimiyhdyskunnat jotka sitoutuvat maan lakeihin.
Myös Helsinkiin on suunniteltu suurmoskeijaa, mutta hanke ei ole edennyt.
 
Yleistää tai luokitella ei pitäisi ketään yksilöä syyttä mutta
kaikissa muissa maissa on tiukentuneet linjat tiettyyn epäeurooppalaiseen uskontoon liittyen. Tänne tuo minusta yksi "troijan hevonen" )haluaa yöpormestariksi. Mietin kuin Rintalan Paavo miltä Suomi näyttää pahimmillaan 50 vuoden tai miltä näyttää parhaimmillään. Tuo ei ymmärtääkseni ole turvallisuusajattelun kannalla viisain valinta jos edes tarvitsisi puhua. Minä kannatan muilun veljesten linjaa tässä vaikeassa asiassa tai sitten pohjoisen työleireille nuoria miehiä. Siellä oikea pakolainen ei valita mutta eipä tänne Suomeen asti ole persaukiset matkustaneet. https://yle.fi/uutiset/3-10129773 Suomesta puuttuu minusta Kekkosen linja niinkuin muualla Itäeuroopassa tai edes koventunut Skandinaavinen linja. Merirosvoakatemia Jäämerelle esim Tanaan.
 
Islamfoobikko on sinänsä huono termi että se vihjaa ettei uhka ole todellinen kuten 9/11 olisi ollut Flase Flag operaatio. No kenenkään ei ole pakko tilata hesaria.

Royn mukaan uskonto ei ole sysäävä voima, joka ajaa jihadistisen ideologian omaksuneet väkivaltaiseen radikalismiin. Hänen mukaansa syy-seuraussuhde menee toisin päin: jo ennestään radikaaleja ajatuksia hautoneet alkavat kiinnostua islamista. Toisin sanoen eurooppalaisessa jihadismissa ei ole kyse islamin radikalisoitumisesta vaan radikalismin islamisoitumisesta.
Ja miksiköhän muut syrjäytyneet eivät lähde vastaavalla innolla räjäyttelemään paikkoja?
 
Royn mukaan uskonto ei ole sysäävä voima, joka ajaa jihadistisen ideologian omaksuneet väkivaltaiseen radikalismiin. Hänen mukaansa syy-seuraussuhde menee toisin päin: jo ennestään radikaaleja ajatuksia hautoneet alkavat kiinnostua islamista. Toisin sanoen eurooppalaisessa jihadismissa ei ole kyse islamin radikalisoitumisesta vaan radikalismin islamisoitumisesta.

Osasta radikalisteja tulee islamisteja. Osasta taas äärivasemmistolaisia tai monikulttuurimarxisteja?

Miten tuo nyt on, olisiko islamistiongelma niin suuri jos esimerkiksi kommunismi olisi voimissaan. Nykyistä isompi osa häiriintyneistä palvoisikin ei Mekkaa vaan Moskovaa?
 

Tämä kiinnitti huomiota.

"Maa on nuoren johtajansa, kruununprinssi Mohammed bin Salmanin johdolla kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa ääriradikalismista syytettyjen moskeijoiden ja uskonnollisten koulujen tukemisen eri puolilla maailmaa. "

Tämä olisi luonnollisesti hyvä juttu, mutta olen kyllä skeptinen. Salman voi puhua virallisen Saudi-Arabian nimissä, mutta niitä saudimiljardöörejä ja 8-9-numeroisen omaisuuden omistavia on tuhansia.
 
Tämä kiinnitti huomiota.

"Maa on nuoren johtajansa, kruununprinssi Mohammed bin Salmanin johdolla kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa ääriradikalismista syytettyjen moskeijoiden ja uskonnollisten koulujen tukemisen eri puolilla maailmaa. "

Tämä olisi luonnollisesti hyvä juttu, mutta olen kyllä skeptinen. Salman voi puhua virallisen Saudi-Arabian nimissä, mutta niitä saudimiljardöörejä ja 8-9-numeroisen omaisuuden omistavia on tuhansia.

Ei se mitään. Kun valtio ottaa tuolla tavalla etäisyyttä asiaan, niin sen jälkeen yksistyisten toimijoiden tekemisiin ja rahoittamiin projekteihin on helpompi puuttua, kun ei ole vaaraa että suututetaan joku vaikutusvaltainen valtio.
 
Tämä kiinnitti huomiota.

"Maa on nuoren johtajansa, kruununprinssi Mohammed bin Salmanin johdolla kaikessa hiljaisuudessa lopettelemassa ääriradikalismista syytettyjen moskeijoiden ja uskonnollisten koulujen tukemisen eri puolilla maailmaa. "

Tämä olisi luonnollisesti hyvä juttu, mutta olen kyllä skeptinen. Salman voi puhua virallisen Saudi-Arabian nimissä, mutta niitä saudimiljardöörejä ja 8-9-numeroisen omaisuuden omistavia on tuhansia.
Itse epäilen että tästä tulee vielä sisällissota.
 
Itse epäilen että tästä tulee vielä sisällissota.

Saudi-Arabia on ollut vahvan wahhabistinen iät ja ajat, ja öljyrahojen ansiosta suhteellisen rauhallinen, vaikka muuten islamistinen sharia-persläpi onkin. Jos siellä aletaan kuningashuoneen taholta ajamaan uudistuksia ja rajoittamaan allahin ilosanomaa millään tavalla, niin vanhoilliset vetävät siitä herneen nenään ja kohta jo Riadin kaduilla rytisee. Siinä ei öljymiljardit enää paljoa lohduta kun maa vajoaa islamille tyypilliseen veriseen kaaokseen.
Iran kun vielä aloittaa verivihollisensa (sunnit/shiiat) hämmentämisen niin hyvällä tuurilla saadaan jonkinlainen pan-arabialainen sota käyntiin.
 
https://www.facebook.com/ari.paulow?fref=nf
Ari Paulow
46 mins ·

Tiesittekö muuten, että shiojen ja sunnien keskinäinen uskonsota on jatkunut yhtä soittoa jo 1362 vuotta. Vuoden 656 suuresta kamelitaistelusta saakka.
Se siis alkoi jo kauan ennen Lähi-idän kriisistä syytetyn USA:n perustamista ja nykyisten eurooppalaisvaltioiden syntyä.
Ai, ette tienneet, niinkö? No, nytpähän viimein tiedätte.
Eikä tämä tietoisku maksanut yhtään mitään. Siis teille.
Minulle tämän kaltaisten faktojen välittäminen on maksanut vuosien saatossa paljon.
Se on ilmennyt muuan muassa teosteni myyntiin vaikuttavien lehtiarvioiden ja messuesiintymisten lähes täydellisenä loppumisena. Kuten myös eräiden jo suunnitteilla olleiden teatteriproduktioiden perumisena (tästä punakaaderin erävoitosta lisää myöhemmin).
Se panee menetetyn rahan äänellä se. Mutta onneksi valtio painaa sitä lisää...
Nyt ei muuta kuin mukavaa alkanutta viikkoa kaikille Fb-tovereilleni. Let's Rock!
 
Back
Top