Israel


Eli menkää kertomaan niille tuon ja Yom Kippurin jälkeen, että ovat toisen luokan sotilaita.

Enpä ainakaan itse rupea sotilaiden suorituksia arvostelemaan, olivatpa sitten kenen riveissä, mutta menestyksen ohella tulee pitää mielessä kuka lentorahditti kenelle kovalla syötöllä uuden kalustuksen jolla korvattiin egyptiläisten voitoissa menetetty kalusto. Ei kannata ruveta silkkaan tuulettamiseen voittojen kustannuksella ja unohtaa ketkä pääsivät niskan päälle - kuten Moshe Dayan ilmoitti USA:lle ennen lentorahdituksen alkua kun tilanne näytti ikävältä, "tämä on kolmannen temppelin loppu" - Suomikaan ei olisi selvinnyt vuoden 1944 kesän Neuvostoliiton suurhyökkäyksestä ilman Saksasta rahditettua kalustoa: saavutetut voitot pidän mielessä, mutta pidän myös mielessä aiemmat tappiot ja kenen rahdittamalla kalustolla niitä voittoja sitten saavutettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä ainakaan itse rupea sotilaiden suorituksia arvostelemaan, olivatpa sitten kenen riveissä, mutta menestyksen ohella tulee pitää mielessä kuka lentorahditti kenelle kovalla syötöllä uuden kalustuksen jolla korvattiin egyptiläisten voitoissa menetetty kalusto. Ei kannata ruveta silkkaan tuulettamiseen voittojen kustannuksella ja unohtaa ketkä pääsivät niskan päälle - kuten Moshe Dayan ilmoitti USA:lle ennen lentorahdituksen alkua kun tilanne näytti kävältä, "tämä on kolmannen temppelin loppu - Suomikaan ei olisi selvinnyt vuoden 1944 kesän Neuvostoliiton suurhyökkäyksestä ilman Saksasta rahditettua kalustoa: saavutetut voitot pidän mielessä, mutta pidän myös mielessä aiemmat tappiot ja kenen rahdittamalla kalustolla niitä voittoja sitten saavutettiin.

Tuota noin...USA ei kovin tukenut Israelia "6 päivän sodassa" (lue: ei ollenkaan).... Yom Kippurissa jo kyllä. Silloin Israel oli valmis kayttämään ydinasetta tarvittaessa.
 
Tiedän - siksi olin lihavoinut Yom Kippurin teikäläisen lainauksessani. ;)

Kannattaa nyt aloittaa lukeminen esim. Avigdor Kahalanin kirjasta "Heights of Courage". Sitten tasoitellaan, oma kontakti IDF:n panssarisotaan ei antanut kauheasti hyviä kommentteja Kalahanista...kateutta vai asiaa.. :)

Muokkaan: (kyse ei ole rohkeudesta)
 
Viimeksi muokattu:
Huvittaa vaan, että porukka,jota ei koskaan ole tosissaan tappamisen tahdon tyyliin kohti ammuttu, laukoo "totuuksia" niistä joita on.
 
Huvittaa vaan, että porukka,jota ei koskaan ole tosissaan tappamisen tahdon tyyliin kohti ammuttu, laukoo "totuuksia" niistä joita on.

Äläpä nyt kuule ota itseesi: kenenkään kintuille tässä en ole kussut eikä ole tarkoituskaan. Menneet sodat ovat historiaa kokonaisuudessaan voittoineen ja takaiskuineen - kuten Suomenkin esimerkiltä tässä mainitsin.
 
Nämä juutalaisten käymät sodat on kyllä vitsi. Ylivoimaisella kalustolla ja jenkkien tiedustelutiedolla varustettuina vastustajinaan kouluttamattomat kehitysmaat. Ja tuli vielä melkein häviö. No Jenkit pyydettiin hätiin:p ei siinä mitään. Nyt alkaakin tilanne olla kohta toinen, kun Iran saa kunnon kalustoa.
 
Kannattaa nyt aloittaa lukeminen esim. Avigdor Kahalanin kirjasta "Heights of Courage". Sitten tasoitellaan, oma kontakti IDF:n panssarisotaan ei antanut kauheasti hyviä kommentteja Kalahanista...kateutta vai asiaa..

Olen kätellyt kenraali Kahalania Suomen Puolustusvoimien lippupäivän iltajuhlassa Tiberiaksessa 1982.
Mies on Israelissa puolijumalan asemassa toiminnastaan panssaripataljoonan komentajana Yom Kippurissa Golanilla.
 
Kahalani haavoittui aika pahasti kuuden päivän sodassa, kun hänen vanha M-48 "Pattoninsa" sai osuman. 1973 hän oli 29-vuotias everstiluutnantti ja komensi Centurioneilla varustettua pataljoonaa. Kyllä se "kyynelten laakso" jonkinlainen käännekohta sodassa kai oli.
 
Kyllä hänellä on side päässään Centurionin tornissa otetussa kuvassa. Jotain tärskyä on tullut.

Edit: Muistin väärin. Kahalani on kypäräinen mies.

Yom Kippur_Kahalani.jpg

Kuvan lähde: the yom kippur war by Lt. Colonel David Eshel I.D.A. (ret), Israel 1978
 
Viimeksi muokattu:
Israel-Arabit - sodissa on monesti mietityttänyt se, miten olematon liikkumavara Israelilla oli? Ei sen kärsinyt loputtomiin suorittaa voitokkaita perääntymisiä, piti ryhtyä antamaan kärsään vastustajaa. -73-sotaahan Israel ei voinut oikeastaan enää edes hävitä. Kyky kärventää vastustajien pääkaupungit oli tehty tiettäväksi. Liekö täysi huhu se, että Rva Meir antoi pätevät viestit vihollistensa päämiehille malliin: "jos hyökkäys ei pysähdy, pääkaupunkinne muuttuu tuhkaksi". Jos tämä on totta, niin käytännössä arabimaiden osoittamaa hyökkäysintoa voi vain ihmetellä. Mitä ihmeen hittoa hyökkäyksellä tavoiteltiin? Oliko takana joku isompi suurvaltakuvio, jonka marionetteina arabijohtajat toimivat....näin minä olen epäillyt. Vai arvelivatko nopean hyökkäyksen vievän maaliin ja Israelin kostoisku ei olisi siksi onnistunut? Mitään järkeähän siinä ei ollut. Vai pitääkö vastausta etsiä sisäpolitiikasta suhteissa omaan kansaan?
 
Pyhäksi maaksi voitaisiin osoittaa joku läntti jossa ei ole toisen kansan rakentamaa infraa pohjilla.Kummallekkin osapuolelle. Tulisi rauha maan siihen kolkkaan ja mikä parasta kaikki väärässä olijat joutuisivat etsimään uuden kohteen josta saisivat olla väärässä. Surullinen on se päivä kun maailma asettuu toisen taakse.

http://yle.fi/uutiset/israel_kielta..._samoja_busseja_israelilaisten_kanssa/8004250

Onneksi sentään Bibillä oli järkeä perua tuo puolustusministerin antama määräys.
 
Enpä ainakaan itse rupea sotilaiden suorituksia arvostelemaan, olivatpa sitten kenen riveissä, mutta menestyksen ohella tulee pitää mielessä kuka lentorahditti kenelle kovalla syötöllä uuden kalustuksen jolla korvattiin egyptiläisten voitoissa menetetty kalusto. Ei kannata ruveta silkkaan tuulettamiseen voittojen kustannuksella ja unohtaa ketkä pääsivät niskan päälle - kuten Moshe Dayan ilmoitti USA:lle ennen lentorahdituksen alkua kun tilanne näytti ikävältä, "tämä on kolmannen temppelin loppu" - Suomikaan ei olisi selvinnyt vuoden 1944 kesän Neuvostoliiton suurhyökkäyksestä ilman Saksasta rahditettua kalustoa: saavutetut voitot pidän mielessä, mutta pidän myös mielessä aiemmat tappiot ja kenen rahdittamalla kalustolla niitä voittoja sitten saavutettiin.

Onkos tämä sitten +/- tilanne, koska ryssä oli aloittanut tavaran toimittamisen vastapuolelle jo aikaisemmin?
 
Mitä ihmeen hittoa hyökkäyksellä tavoiteltiin? Oliko takana joku isompi suurvaltakuvio, jonka marionetteina arabijohtajat toimivat....näin minä olen epäillyt

Egyptin päämäärä oli ylittämällä Suezin kanava saada kunniansa takaisin. Syyria pyrki ainakin Jordan- joelle, ellei pidemmällekin ja lähellä se olikin.
Huhuna on kerrottu, että jos Syyrian tankit olisivat päässeet Genetsaretin järven (Sea of Galilee) eteläkärkeen tai Arik-sillalle järven pohjoipäässä, olisi annettu käsky "Katkennut nuoli". Se olisi tarkoittanut ydiniskua Syyriaan...
 
Lieneekö joku henkilö hieman henkisesti häiriintynyt... :D
 
Back
Top