Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Viimeinen kohta todistaa aukottomasti sen, että tässä oli lavastettu Suomalaisia olleen asialla. Suomalainen ei olisi jättänyt puolia lonkerosta juomatta.
Jos nyt puhutaan vakavasti.

Oman kokemuksen perusteella kahden päivän juomisen jälkeen, löytyy paljon puolillaan olevia tölkkejä pelipaikalta.
Saati sitten pantillista tölkkiä.
Nyt sitten kaikki miettii uudestaan, miten merenpohjassa käy puoliksi juodulle eli avatulle tölkille…

… hyvää harjoitusta meriselitysten kyseenalaistamiseen 😉
 
Niinpä. Mitähän liittoutumaton Ruotsi voisi tehdä, jos ryssä päättäisi ampua muutaman Iskanderin vaikka Gotlantiin pelottelutarkoituksessa? NATO maallakin olisi varmasti aikamoinen kynnys lähteä tuhoamaan laukaisualustoja Venäjän maaperälle, Ruotsista puhumattakaan? Ei tuo skenaario nyt todennäköinen ole, mutta en lähtisi ryssän suhteen laskemaan mitään idioottimaisuuksia pois laskuista. Putin tulee aina vaan rohkeammaksi lännen munattomuuden vuoksi ja työntää pistimellä niin syvälle että kohtaa kovaa. Jos on pehmeää, niin se jatkaa.
Ei kai paljon mitään. Patriot-pattereitaan voisivat siirrellä saarelle tai jotakin. Ja tietysti kysyä USAsta ja UKlta että miten oli niiden hakemusaikaisten turvatakuiden kanssa, onnistuuko lunastaminen?
Olisi vähentänyt spekulaatioita. Tosin onko 4pv viive alibin hakua?

Eihän tässä mistään luotettavuuden epäilystä ole kysy, kun rysyt itse ilmoittivat 12.10 suomen viranomaisille ja kertoivat korjauksen alkavan 4.11.

Jännä kun Ruotsalaiset kertoivat oman kaapelinsa vauriosta vasta 23.10.

Väliin osuu muitakin kaapeleita, useita vielä..
Tuli mieleen, että oliko noita hajonneita tarvinnut valmistella jotenkin. Jos kerran kaasuputkenkin piti olla soralla peitetty, mutta ei se niissä kuvissa siltä näyttänyt. Noita eri aluksiahan tuolla on pyörinyt eri paikoissa ympyrää vaikka kuinka moneen otteeseen. Mistä me tiedettäis jos ne on jollain robotilla, tai ihan sukeltajilla kaivaneet suojaukset pois otollisella reitillä? Aikaa tuohon on voitu käyttää vuosi tai useampikin.
 
Erinäisten luotettavien, nimettömien lähteiden(* vihjeiden perusteella tässä alkaa hahmottua kokonaiskuvaa kaapeli+putkirikosta.

Ketju lähtee liikkeelle taannoisesta Huippuvuorten kaapelikatkoista. Näissä kokeiltiin ryssän uutta tekniikkaa jossa kaapeliin asennetaan etäohjattava kaapelin rikkoja. Onnistuneitten testien myötä laitteita on asenneltu pitkinpoikin Euroopan merialueita tarkoituksena aiheuttaa kiihtyvään tahtiin katkoja sopivalla hetkellä. Tästäkin on esimerkkejä kun ryssän kiulut pyörii ihmeellisesti pitkin merialueita.

Itse pääeventti alkaa kehittyä siinä vaiheessa kun Kiinasta vuokrattuun kiuluun tulee uusi miehistö. Tähän parempaan paattiin siirtymistä pitää tietysti juhlia joten komentosillalla on riittävästi edullista trokarilta ostettua Vodgaa. Valitettavasti hankintavastaavalle sattui fiba kun Kalingradin rahtiongelmien takia vodga oli loppu ja sitä tehtiin lisää pikatarroittamalla hyvälaatuista pirtuapullokantaa. No lopputulos on että uudelle miehistölle alus ei ole ihan tuttu ja promillet karkaa käsistä ja sitten vähän ajellaan kaasupohjassa automaattilla ankkurin kera.

Krapulan, siperian passituksen ja muun sählingin jälkeen Kiinaankin pitää selitellä. Mutta ennenkaikkea Suomi, Ruotsi, Viro ja muutama muu maa alkaa käydä läpi kaapeli&putkivaurioitaan. Samalla sieltä on nosteltu näitä ryssän tuholaitteita konttitolkulla ylös. Tästä ei tietenkään julkisuuteen huudella. Asiaa tutkitaan asiallisesti, pitkään ja hartaasti Kiinaa myöten. GRU:n sabotaasiosasto käy kuumana kun yksinkertainen ryssintä pilasi kuukausien operaation ja puttelin hovi ei tiedä mitenpäin olisi kun merkittävin vaalikampanjan megaeventti onkin peruttu. Sen lisäksi että yritetään äännestellä jo kuollutta puttelia valtaan.

Että näin.

(* Kumminkaiman tuttu kuulemma sai tietää.
 
Venäjänkielisessä mediassa oli mielenkiintoinen väite (Google-käännös):

According to the department’s press service, the need for prompt repairs is justified, among other things, by the provision of communication services to the Kaliningrad region, but Finland previously asked to postpone the work due to an investigation into the incident with the Balticconnector gas pipeline.

Vapaasti suomentaen suomalaisviranomaiset olisivat pyytäneet lykkäämään tietoliikennekaapelin korjaamista Balticconnector-kaasuputken vaurioitumiseen liittyvien tutkimusten takia, joten uskoo ken tahtoo.


edit: Lykkäyspyyntö varmistui TEM:n eilisestä tiedotteesta:

TEM pyysi yhtiön lokakuulle suunnittelemien kaapelin korjaustoimien lykkäämistä esitutkinnan, rantavaltion huolenpitovelvollisuuden ja lupaehtona olevan varovaisuusperiaatteen mukaisesti.


Vertasin Spasatel Karevin tämänhetkistä sijaintia Ruotsin laivaston sukellusveneiden pelastusalus Belosin reittiin. Venäläisen kaapelin kohdalla se ei kuitenkaan pysähtynyt, mutta läheltä meni. Uskaltaisin löydä vetoa, että ruotsalaiset seurasivat pohjaan kynnettyä vakoa Tallinnan edustalle asti.

1699337439881.png

Sen sijaan Hiidenmaan edustalla, jossa Belos aiemmin pörräsi, ahkeroi tällä hetkellä suomalainen kaapelinlaskualus Teletap... Telepatt... Telepaatti. Korjaustöissä sielläkin siis ollaan.

1699337628128.png

Belosin kulkema reitti täsmää jotakuinkin Newnew Polar Bearin reitin kanssa, mutta valitettavasti en pysty enää tekemään suoraa vertailua, koska käyttämäni AIS-seurantapalvelu näyttää alusten reitit vain viimeisen 30 päivän ajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Vahva tunne, että kyse on jonkin unohdetun öljysäiliön viimeisestä antautumisesta tai esim. jonkin lähellä olevan venesataman vikaantuneesta pilssi-imurista…

Kymen sanomien mukaan ”öljyn uhkaamat ranta-alueet ovat asuttuja tontteja Pappilansaarissa Haminan keskustassa” ja tuo on umpinaista saaristoa ettei mikään avomeripäästö sujahda pelkästään tuonne. Venelaitureita siinä kyllä piisaa.

 
Vahva tunne, että kyse on jonkin unohdetun öljysäiliön viimeisestä antautumisesta tai esim. jonkin lähellä olevan venesataman vikaantuneesta pilssi-imurista…

Kymen sanomien mukaan ”öljyn uhkaamat ranta-alueet ovat asuttuja tontteja Pappilansaarissa Haminan keskustassa” ja tuo on umpinaista saaristoa ettei mikään avomeripäästö sujahda pelkästään tuonne. Venelaitureita siinä kyllä piisaa.

Joo, luultavasti juuri näin. Sitten jos/kun ryssä enemmän tai vähemmän tahallisesti aiheuttaa öljykatastrofin niin sitten on öljyä niin paljon ja joka paikassa että ei tarvii miettiä että mitä tää nyt on..
 
Joo, luultavasti juuri näin. Sitten jos/kun ryssä enemmän tai vähemmän tahallisesti aiheuttaa öljykatastrofin niin sitten on öljyä niin paljon ja joka paikassa että ei tarvii miettiä että mitä tää nyt on..
Näin muuten tulee tapahtumaan.

Helppo väittää onnettomuudeksi ja levitellä käsiään, syyllistää länttä kun ei ole saatu vakuutuksia vinkuintialaisille laivoille. Helvetillinen riesa Suomelle ja Virolle, ja täysin vailla vastuuta.
 
Venäjänkielisessä mediassa oli mielenkiintoinen väite (Google-käännös):

According to the department’s press service, the need for prompt repairs is justified, among other things, by the provision of communication services to the Kaliningrad region, but Finland previously asked to postpone the work due to an investigation into the incident with the Balticconnector gas pipeline.

Vapaasti suomentaen suomalaisviranomaiset olisivat pyytäneet lykkäämään tietoliikennekaapelin korjaamista Balticconnector-kaasuputken vaurioitumiseen liittyvien tutkimusten takia, joten uskoo ken tahtoo.


edit: Lykkäyspyyntö varmistui TEM:n eilisestä tiedotteesta:

TEM pyysi yhtiön lokakuulle suunnittelemien kaapelin korjaustoimien lykkäämistä esitutkinnan, rantavaltion huolenpitovelvollisuuden ja lupaehtona olevan varovaisuusperiaatteen mukaisesti.


Vertasin Spasatel Karevin tämänhetkistä sijaintia Ruotsin laivaston sukellusveneiden pelastusalus Belosin reittiin. Venäläisen kaapelin kohdalla se ei kuitenkaan pysähtynyt, mutta läheltä meni. Uskaltaisin löydä vetoa, että ruotsalaiset seurasivat pohjaan kynnettyä vakoa Tallinnan edustalle asti.

Katso liite: 86542

Sen sijaan Hiidenmaan edustalla, jossa Belos aiemmin pörräsi, ahkeroi tällä hetkellä suomalainen kaapelinlaskualus Teletap... Telepatt... Telepaatti. Korjaustöissä sielläkin siis ollaan.

Katso liite: 86544

Belosin kulkema reitti täsmää jotakuinkin Newnew Polar Bearin reitin kanssa, mutta valitettavasti en pysty enää tekemään suoraa vertailua, koska käyttämäni AIS-seurantapalvelu näyttää alusten reitit vain viimeisen 30 päivän ajalta.
Meni suoraan yli samasta kohtaa ja hidasti vauhtiaan pariksi minuutiksi. Tätä ihmettelin jo aiemmin. Saattaispa löytyä osa ankkuristakin tuolta..

 
Der Spiegelin uutinen, ei maksumuuria:


Joint reporting by DER SPIEGEL and The Washington Post has revealed that Chervinskyi apparently played a significant role in one of the most spectacular bombing attacks in recent history. He appears to have been a central figure behind the attacks on the Nord Stream pipelines. Security officials are describing him as the "coordinator" of the attacks, with responsibility for the logistics of the sabotage operation.
 
Der Spiegelin uutinen, ei maksumuuria:

Jutub toimittalalta tullut hieman kulmia kohottavia juttuja
 
Näin jälkeenpäin kun katsoo kalingradin kaapelin katkeamista niin se sopii aika täydellisesti ryssän örkkikoulutukseen. Tässä on saatu seurata nyt viimeviikkoina ahkeraa lentorahtausta ja selkeä epäilys on että siellä on kalingradissa koulutettua örkkiä siirtymässä Ukrainaan. Kun ryssä ei totuudella saa mitään aikaan niin yksi merkittävä örkkikoulun osa on luoda propagandistinen ja hermeettinen ympäristö. Tältä kantilta kalingrad on täydellinen. Alueella on paljon sotilasinfraa ja se on maa-alueena 100% eristyksissä emäryssälästä. Tähän kun vielä järjestää sopivan tietoliikennekatkon niin ei edes normaali puhelinliikenne kulje. Näin koulutettavat ei saa mitään tieto edellisten erien kohtalosta. Adviikassahan tuli lahjakkaista kö lukemia ja ryssän panssarilaatikotkin räjähteli laumoissa. Mkäs sen kätevämpää kuin kouluttaa uutta storm-z poppoota tietoliikennemotissa

Tuoltapohjin ryssällä oli oikein hyvä motiivi pistää myös oma kaapeli poikki.
 
Back
Top