Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ton Eventin voisi meriturvallisuussyistä hinata Saksan tai Puolan aluevesille ja sit samaan myllyyn kuin Eagle S tarkistuksessa on menetelty.
Saataisiin lisää näyttöä tuosta varjolaivastoperseilystä + oppisivathan olemaan...
 
Eikö olisi järkevin siirtää ympäristöturvallisuuden nimissä lasti heti toimivaan vähemmän lahoon tankkeriin ship to ship lastauksella ja laskuttaa sen tankkerin sekä siirron kustannukset varustamolta, mikäli varustamo ei maksa niin lasti takavarikkoon kunnes joku maksaa, jos maksajaa ei ilmaannu kuukaudessa niin lastin huutokauppaus sen maan lukuun jonka talousalueella laiva oli. Alkaisi tuulen mukana seilaavat laivat vähenemään. Rantavaltioillahan on ympäristönsuojeluvastuu ja tuollainen tankkeri on vain aikapommi.
 
Näihin kaapeliongelmiin on lääke. Ennen kuin kinkit tms. alukset tulee Tanskan salmista niin ankkurit jätetään säilytykseen Tanskan tulliin. Siitä eteenpäin tarvittaessa vain hinaajien avustuksella. Ankkurit saa takaisin kun lähtee Itämereltä.
 

"Nopeasti järjestynyt huippukokous kertoo Itämeren strategisesta merkityksestä sekä Natolle että Euroopan unionille. Itämerestä on tullut etulinja yhä vaarallisemmaksi kehkeytyvässä konfliktissa Venäjän kanssa. Alueen liberaalit demokratiat ovat Venäjän hybridivaikuttamisen kohteina. Jännitteet ovat kiristyneet, ja eskalaation riski on huomattava.

Jotta eskalaatio voitaisiin välttää, on Itämeren rantavaltioiden kohdattava Venäjän ja sen niin sanotun varjolaivaston uhka mahdollisimman yhtenäisesti. Siihen eivät pelkät poliittiset julkilausumat riitä. Tarvitaan lisää yhteisiä toimia Venäjän vaikutusyritysten torjumiseksi ja kriittisen merenalaisen infrastruktuurin suojelemiseksi."
 
Ton Eventin voisi meriturvallisuussyistä hinata Saksan tai Puolan aluevesille ja sit samaan myllyyn kuin Eagle S tarkistuksessa on menetelty.
Saataisiin lisää näyttöä tuosta varjolaivastoperseilystä + oppisivathan olemaan...

Sinnehän sellainen oli sitten hinattu


Saksa on saanut hinattua Itämerellä ajelehtineen vaurioituneen tankkerin turvallisemmille vesille tuntikausia kestäneessä hinausoperaatiossa, kertoo saksalainen Der Spiegel -lehti. Lehden mukaan Venäjän varjolaivastoon kuuluva Eventin-niminen öljytankkeri saatiin hinattua Sassnitzin satamakaupungin edustalle varhain sunnuntaiaamuna.
 
Mitähän maksas pieni huolto tunneli suomenlahden ali jossa nuo sähkö- ja datakaapelit kulkis? Ehkä kaasuputkikin.

Esimerkiksi Päijännetunneli syntyi aikanaan suhteellisen edullisesti. Suomen peruskallioon on nykytekniikalla halpa räjäyttää se itse fyysinen tunneli. Monien maantie- ja rautatietunnelihankkeiden erittäin korkeat hinnat johtuvat siitä, että ihmisten käyttämissä tunneleissa tarvitaan paljon erilaisia teknisiä järjestelmiä ja evakuointiteitä jotta niistä saadaan säädöstenmukaiset. Jos tunnelissa kulkisi pelkkiä kaapeleita ja putkia niin sellaista varustusta ei juuri tarvittane.

Toki pitkä syvällä meren alla kulkeva osuus epäilemättä lisäisi tunnelin kustannuksia. Kuten arvatenkin myös se, että Suomenlahden eteläosassa kallioperän tyyppi muuttuu. Virossa kallioperä koostuu enimmäkseen sedimenttikivistä toisin kuin Suomessa.
 
Kannattako niitä keskittää samaan paikkaan yhdellä iskulla tuhottavaksi? Tai yksi onnettomuus, kuten tulipalo, ja koko infra paskana.
Hajautus noissakin järkevää.
Kyllä nykyiset kaapelit ja putket pitää olla kunnossa tuon tunnelinkin jälkeen.

Tietysti kaapelit ja putket pitää "osastoida" niin ettei kaikki mene kerralla esim tulipalossa.

Tuota kaasuputkea kyllä mietin, voiko laittaa yhteen sähkö- ja datakaapelien kanssa, muutenkin voi olla hankala rakentaa ahtaaseen tunneliin.

Minkälainen lie suomenlahden pohja? Pystyiskö auraamaan kaapelit pohjasedimenttiin? Samaan tapaan kuin salaojaputket peltoon.
 
Jos samalla menis ryssän kaapelipoikki niin oivoi kaikkee sitä sattuukin.
Ne tyhjän panttina olevat kaasuputketkin joutaa katkoo pois tieltä.
Noita Suukko II.n videoita kun JuuTuubista katsonut, niin niistä selviää hyvin Eagle S.n kulkemaan reitti. Ihmettelen kovasti, jos se ei olisi vaurioittanut myös ryssän kaapeleita. Kreml ei vaan kehtaa ilmoittaa, että niiden omat kaapelit on myös katki, tai niillä ei ole kalustoa niitä korjata. Tai sitten ne odottavat, että pöly laskeutuu ja tulee korjaamaan myöhemmin.

Edit: kaapelit kulkee Eagle S.n kulkemalla reitillä joko Suomen tai Viron talousvuöhykkeellä. Niiden korjaaminenkin vaatii siis talousvyöhykevaltiolta luvan.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Stubb, Michal ja Rutte tiedotustilaisuudessa. Vihjaako Viron PM kommentillaan Naton 4 ja 5 Artikloihin?

Infrastruktuurin vaurioittamisesta tulee seurauksia, Viron pääministeri Kristen Michal summaa huippukokouksen ensimmäisen viestin.

Michal sanoo olevansa kiitollinen Nato-liittolaisten tuesta.

Kokouksen toinen viesti on, että infrastruktuurin rikkominen estetään, Michal sanoo.

Kolmatta kertaa seuraa neljäs ja viides, ellei infrastruktuurin rikkomista voida torjua, Michal sanoo.

 
Back
Top