Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Viranomaisten kommentointi Eagle-S ympärillä ihmetyttää laajalti. Kaverin kanssa ollaan jo jonkin aikaa puhuttu, että nyt todennäköisesti tapahtuu/tiedetään/epäillään asioita, joista meille veronmaksajille ei kerrota. Ei pelkästään kaapeleihin liittyen vaan laajemminkin. Se tunne ei nyt ainakaan vähentynyt tämän myötä.

Tässä IL jutussa on ihan ansiokasta pohdintaa. Ruotsissa puolustusvaliokunnassa oli penätty jo 4. artiklan aktivointia, mutta iso kuvaa vaatisi sen, että Eagle-S asia heitetään bussin alle. Itämeren kysymyksen ei haluta nousevan neuvottelukortiksi/keskustelunaiheeksi Ukrainan rauhanneuvotteluihin.

– Vanhana tiedustelupäällikkönä minun on vaikea nähdä, mistä he [tutkijat] olisivat yhtäkkiä saaneet varman tiedon, ettei Venäjällä ole mitään tekemistä asian kanssa, kun kaikki merkit tähän asti ovat viitanneet siihen, että Venäjä on ainoa, joka tästä hyötyy, Toveri sanoo.
– Mutta sinänsä näin nopea – sanotaan nyt ”takinkääntö” – ei ole normaalia.

[Hallitus]Lähde arvioi, että amerikkalaiset ovat kehottaneet Venäjää lopettamaan kaapelisabotaasit Itämerellä. Vastalahjana Nato-maat julistavat, että tapahtuneet ovat vahinkoja tai selvittämättömiä rikosepäilyjä.

 
Hyysärin juttu Elina Valtosen kommenteista Ylen Ykkösaamussa:


Ykkösaamussa Valtonen kommentoi ajatuspaja Nordic West Officen toimitusjohtajan Risto E.J. Penttilän esittämää ajatusta Suomen ja Viron aluevesirajojen yhdistämistä siten, että näiden väliin ei jäisi ollenkaan kansainvälistä merialuetta. Valtosen mukaan kansainvälinen merialue on myös Suomen etu, sillä:

"Jos kansainvälistä käytävää ei olisi, tällöin alukset todennäköisesti pystyisivät liikkumaan myös lähempänä Suomen rantaviivaa ja oikeudet aluksille laajenisivat myös Suomen aluevesillä", Valtonen muun muassa sanoi.

En nyt muista lähdettä mutta itselle on jäänyt se mielikuva, että tästä aiheesta olisi jo keskusteltu ja että rantavaltiot voivat määritellä tarkasti sen rännin, mitä kautta viaton kauttakulku on suoritettava. Eli puhuuko Valtonen muunneltua totuutta tässäkin asiassa ja että todellista syytä ei haluta julkisesti kertoa?
 
En nyt muista lähdettä mutta itselle on jäänyt se mielikuva, että tästä aiheesta olisi jo keskusteltu ja että rantavaltiot voivat määritellä tarkasti sen rännin, mitä kautta viaton kauttakulku on suoritettava. Eli puhuuko Valtonen muunneltua totuutta tässäkin asiassa ja että todellista syytä ei haluta julkisesti kertoa?
Puhuu muunneltua tai sitten ei tunne asiaa. UMn virkamiehien varassa hän varmaan paljon on.
 
^ Kansainvälinen merioikeus on aikamoinen tilkkutäkki, ja asiantuntijatkin joutuvat joistakin asioista sanomaan että "tätähän ei ihan varmasti tiedä".

Mutta tuossa ollaan ehkä ihan oikeilla jäljillä. Ainakin on erotettava "viaton kauttakulku" (innocent passage) ja "esteetön kauttakulku" (transit passage). Esim. edellisessä pitää sukellusveneen olla pinnalla mutta jälkimmäisessä saakin olla pinnan alla.

Piru näistä kaikista selvän ottaa!
 
Jaa kävipä kurjasti kun taas tällainen vahinko pääsi käymään 🙄
Keulakannella käyty tupakilla ja vahingossa nojailtu ankkurimoottorin vipuun, sattuuhan tuota.

Kv. sopparit käsittääkseni määräävät ettei aluevesirajan siirto saa estää kauttakulkua sellaiseen paikkaan, johon vanhojen rajojen mukaan pääsi kansainvälisiä vesiä pitkin. Suomenlahdella osan matkaa Viron ja Suomen aluevesirajat saataisiin kohtaamaan jos molemmat maat laajentaisivat sen täyteen 12 meripeninkulmaan, mutta on katsottu 'pienemmäksi riesaksi' jättää siihen käytävä.
 
IS tiesi kertoa että NATOn merivoimat (LVA) oli käynyt tarkastamassa tämän Mikhailin, mutta ei aiheuta sen enempää toimia. Vaurioajankohtana ollut ilm3isesti kolme laivaa kohdalla, joista tuo etelään painava Maltalainen Vezhen on kaiketi "osuvin".
Edit: AIS tiedon mukaan olisi menossa Tanskaan.
 
Tuntuu melkein, että ryssä haluaa, että se julistetaan syylliseksi näiden sabotaaseihin. Toimii niin kuin liivijengit: saa mainetta ja ”kunniaa”, mitä enemmän tekee rikoksia. Kun Supo ja amerikkalaiset menivät julistamaan Eagle S:n vahingoksi ja että ainakaan Venäjä ei ole syyllinen, niin tämä vei ryssältä maineen. Siksi heti uutta yritystä putkeen. Jospa nyt jo he saavat sen kunnian, joka heille tästä uroteosta kuuluu!
 
Back
Top