Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Itsellä on käytössä Earthquake Pro -sovellus, johon olen asettanut hälytysrajaksi yli 2.0 Richterin järistykset lähialueella. Usein tuosta tulevat hälytykset paikantuvat johonkin kaivostoimintaan esimerkiksi Kainuussa, joskus harvoin osuu oikeita pieniä järistyksiä.

Tänään on tullut neljä kappaletta hälytyksiä 2.0-2.4 väliltä, joista yksi keskeltä Suomenlahtea, kaksi lähempänä rannikkoa Tallinnan edustalla ja juuri äsken neljäs Saarenmaan ja Hiidenmaan välisellä vesialuueella. Kaikissa syvyys 0 km, joten yleensä ihmisen aiheuttamaa toimintaa. Oikeissa maanjäristyksissä syvyys on kymmeniä tai satoja kilometrejä.
 
Itsellä on käytössä Earthquake Pro -sovellus, johon olen asettanut hälytysrajaksi yli 2.0 Richterin järistykset lähialueella. Usein tuosta tulevat hälytykset paikantuvat johonkin kaivostoimintaan esimerkiksi Kainuussa, joskus harvoin osuu oikeita pieniä järistyksiä.

Tänään on tullut neljä kappaletta hälytyksiä 2.0-2.4 väliltä, joista yksi keskeltä Suomenlahtea, kaksi lähempänä rannikkoa Tallinnan edustalla ja juuri äsken neljäs Saarenmaan ja Hiidenmaan välisellä vesialuueella. Kaikissa syvyys 0 km, joten yleensä ihmisen aiheuttamaa toimintaa. Oikeissa maanjäristyksissä syvyys on kymmeniä tai satoja kilometrejä.
Kovia ukkosia ollut tänään tuolla alueella. En tiedä miten nuo toimii ja liittyykö mitenkään.
 
Kovia ukkosia ollut tänään tuolla alueella. En tiedä miten nuo toimii ja liittyykö mitenkään.
No ei kai nyt ukkonen aiheuta 2.4 richterin järistystä merenpohjaan. Nordsteamin putkien räjähdykset rekisteröityivät magnitudeilla 2,1 ja 2,3. Richter vs magnitudi lienee semantiikkaa tässä?
 
Nordstreamien räjäytyksestä epäilty ukrainalaismies on pidätetty Italiassa.

Saas nähdä millainen henkilökuva tästä tyypistä muodostuu, onko ns. Itä-Ukrainalainen vai ei ja ylipäänsä millaiset vaikuttimet ja ideologiat taustalta paljastuvat.

Myös Italia vahvisti Nord Stream -epäillyn pidätyksen - Saksan oikeusministeri kehui "valtavaa menestystä"​

Myös Italian viranomaiset vahvistivat Reutersin mukaan torstaina, että Riminin alueella on pidätetty ukrainalaismies, jota epäillään Saksassa osallisuudesta Nord Stream -kaasuputkistojen räjäytysoperaatioon.

Uutistoimiston mukaan Saksan oikeusministeri Stefanie Hubig sanoi lausunnossaan pidätyksen olevan "vaikuttava menestys" Saksan valtionsyyttäjille. Hubigin mukaan tapaus on ratkaistava täysin rikoslain alaisuudessa.

Spiegelin tietojen mukaan räjäytys olisi ollut Ukrainan asevoimien hyväksymä ja sotatoimi venäjää vastaan. Saas nähdä osoittautuuko Spiegelin tiedot oikeiksi vai ovatko aivan hatusta vedettyjä. Tapahtuma on hyvin altis info-operaatioille ja Spiegelin lähteet voivat pyrkiä syöttämään väärää tietoa. Tekijöillä voi olla jopa peitetarina. En usko, että Ukrainan asevoimat olisivat iskuun sotkeutuneet.

Spiegelin tietojen mukaan ukrainalaismies nimeltä Serhi K. pidätettiin keskiviikkona Italian Riminin alueella. Hänestä oli annettu kansainvälinen pidätysmääräys.

Lehti kertoi, että Serhi K:n epäillään olleen putken räjäytysoperaatiossa käytetyn purjeveneen kyydissä ja syyttäjät uskovat tämän toimineen koordinoivassa roolissa sukeltajien asettaessa räjähteet putkistoon.

Spiegel on jo aiemmin uutisoinut, että kaasuputkistoihin kohdistuneen operaation suoritti "ukrainalainen kommandojoukko". Lehden lähteiden mukaan teosta epäillyt ukrainalaiset eivät pidä sitä rikoksena, vaan oikeutettuna hyökkäyksenä sotilaskohteeseen Venäjän vastaisessa sodassa.

Venäjän Saksan-kaasutoimituksien katsotaan rahoittaneen merkittävästi Venäjän helmikuussa 2022 käynnistämää hyökkäyssotaa. Spiegelin lähteiden mukaan operaatio oli Ukrainan asevoimien hyväksymä.

Spiegelin artikkelin ilmestyttyä Saksan yleinen syyttäjä vahvisti ukrainalaisen epäillyn pidätyksen Italiassa. Reutersin mukaan hän sanoi, että epäilty aiotaan saattaa oikeuden eteen Saksassa.

 
Mielenkiintoista tosiaan kuulla lisää. Yksi näkemyshän on ollut, että putket ovat niin syvällä merenpohjassa, ja räjäytys vaatii sellaista osaamista ja kalustoa, että "kolme kaverusta purjeveneessä" ei siihen pystyisi. Tai sitten pystyi. Tai tekivät toisella tavalla, ja purjevene on vain osittain tai ei lainkaan relevantti tässä.
 
Mielenkiintoista tosiaan kuulla lisää. Yksi näkemyshän on ollut, että putket ovat niin syvällä merenpohjassa, ja räjäytys vaatii sellaista osaamista ja kalustoa, että "kolme kaverusta purjeveneessä" ei siihen pystyisi. Tai sitten pystyi. Tai tekivät toisella tavalla, ja purjevene on vain osittain tai ei lainkaan relevantti tässä.
Niin taikka näin, niin nuo putket pitäisi räjäyttää useammastakin kohdasta ja varmistaa, että se viimeinenkin hörppää vähän merivettä.
 
Mielenkiintoista tosiaan kuulla lisää. Yksi näkemyshän on ollut, että putket ovat niin syvällä merenpohjassa, ja räjäytys vaatii sellaista osaamista ja kalustoa, että "kolme kaverusta purjeveneessä" ei siihen pystyisi. Tai sitten pystyi. Tai tekivät toisella tavalla, ja purjevene on vain osittain tai ei lainkaan relevantti tässä.
Näähän saattoi olla vain näkyvä kilpimiesosasto ja tositoimet tapahtui pinnan alla ihan jonkun muun toimesta. Haastava tutkinta tulee jos syytetty laulaa/sanoo/väittää hoitaneen homman sotatoimena Ukrainan GRU:n ja pääesikunnan toimeksiannosta (väärä tunnustus).

Haisee kaalisoppa tänne kyyhkypassiin saakka.
 
ryssä rakentaa Königsbergiin antennia: Circularly disposed antenna array (CDAA), 'norsuhäkki'. Ympyrän kehällä olevat antennit näkevät vastaanotetun signaalin suunnan. Vastaanottaa signaaleja jopa tuhansien kilometrien päästä. Antennitekniikka on ww2 saksalaisten kehittämä. rakentaminen alkoi 2023 ja jatkuu yhä. Liekö osien saatavuuden kanssa ongelmia kun ei edisty.

1755963149634.webp

jenkkien vastaava antenni Tyynellä merellä, joskus

1755962661558.webp

Antenni tulee vain 25km päähän Puolan rajasta. ryssän motiivi on selvä ja valmistuttuaan uhka lännelle. Toki kuumassa sodassa antenni on puolalaisella tykilläkin nopeasti tuhottavissa.
defexpress, wiki
 
Viimeksi muokattu:
ryssä rakentaa Königsbergiin antennia: Circularly disposed antenna array (CDAA), 'norsuhäkki'. Ympyrän kehällä olevat antennit näkevät vastaanotetun signaalin suunnan. Vastaanottaa signaaleja jopa tuhansien kilometrien päästä. Antennitekniikka on ww2 saksalaisten kehittämä. rakentaminen alkoi 2023 ja jatkuu yhä. Liekö osien saatavuuden kanssa ongelmia kun ei edisty.

Katso liite: 124101

jenkkien vastaava antenni Tyynellä merellä, joskus

Katso liite: 124100

Antenni tulee vain 25km päähän Puolan rajasta. ryssän motiivi on selvä ja valmistuttuaan uhka lännelle. Toki kuumassa sodassa antenni on puolalaisella tykilläkin nopeasti tuhottavissa.
defexpress, wiki
Tuon antennin ainoa idea on se että suuntiman saa tehtyä tarkasti 1960-luvun tekniikalla. Modernit sähköisesti suunnattavat antennit ja softaradiot tekee tuon nykyään paremmin ja nopeammin. Lisäksi nykyaikainen toteutus on huomattavasti pienempi. Mutta vaatii nopeinta FPGA ja CPU chippiä sekä paljon muuta ns. hyshys kamaa.

No antaa ryssän askarrella-paskarrella omiaan. Hyvähän se on saada itämerenliikennetilannetietoa radiosuuntimalla vaikka saman saisi jos viitsisi käyttäytyä kuten naapurin kuuluukin.
 
Suomeen olisi aika helppoa lähettää sabotööri-joukko vaikkapa siviilialuksen muodossa.
Tekee temput ja sen jälkeen näyttelee tietämätöntä ja selittää jotain siviili-potaskaa. Virnistys päälle.

Vaikka henkilökunta otettaisiin kiinni jonkin tapahtuman seurauksena, päivät joka tapauksessa alkaa hotellitason aamiaisilla .... koska ihmisoikeudet.
Oletan, että on aika helppo löytää "isänmaallisia" sabotöörejä, kun ei niille Suomessa kuitenkaan mitään vakavaa tapahdu.

.
 
No syykin selvisi:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011449014.html

Navalnyi Maarinhaminassa ja zaarin paatti seilaa samaan aikaan ohi ei ole sattumaa.
Ei vielä Maarianhaminan korkeudella, jos AIS tietoon luottaminen.

Lastissa Puolalaista terästä

Antiguan ja Barbudan lipun alla seilaava Hav Dolphin -niminen rahtialus jatkaa matkaansa kohti Vaasaa. Norjalainen varustamo kertoo HS:lle aluksen kuljettavan teräslastia suomalaiselle asiakkaalle.
Lastin tilannut Esko Leppinen kertoo HS:lle aluksen lastina olevan hänen puolalaiselta tehtaalta tilaamansa 2 600 tonnia, eli 2,6 miljoonaa kiloa, terästä. Terästukkukauppa Esko Leppinen Oy:n yrittäjä kertoo puolalaistehtaan huolehtineen rahtauksesta, joten hän ei tunne alusta tai varustamoa sen tarkemmin.
 
Jossain radiouutisissa mainittiin jotenkin niin, että ei tiedetä miksi tuo Hav Dolphin on menossa juuri Vaasaan.
Yritettiin mielestäni siis hiukan vihjailla päämäärän olevan jotenkin outo ja kenties filunkipeliä taustalla.
No, nyt nettilehtiä lukiessani lasti onkin siis menossa Esko Leppiselle Ylistaroon, niin ehkä toimittelijan plantut olisivat voineet vaikka avata kartan ja
miettiä, että miksiköhän paatti menee juuri Vaasaan.
Stanan tunarit! :)
 
Kuvia ja maakrapujen höpinää IS:ssä

Ovat muuten Eagle S:n vinssit olleet niin paskassa kunnossa, että on oikeinkin mahdollista lekan tippuneen vahingossa.
- Kettingin pidättimet, joihin tehty omia virityksiä: paskana
- Matkakiristys (oma viritys): paskana
- Kettinkiyksikön jarrut, jos yhtä hyvin huollettu kuin muukin kalusto: paskana

Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että homma olisi kyllä pitänyt brygällä tajuta "hieman" nopeammin, eikä vetää kaapeleita poikki.
Voi myös olla, että värkit on päästetty tahallaan tuohon jamaan, niin voidaan vaan levitellä perusryssämäiseen tapaan käsiään.

Ps.
Vinssit ovat suomalais-norjalaiset Rauma-Brattvaag värkit.

Edit: muutettu enklantilainen termi suomalaiseksi.
 
HAV Dolphin menossa Vaasaan. Mjoo....

Onhan se aika jännää, että NATO-maa Puolasta lähetetään lasti toiseen NATO-maahan laivalla, joka on keppos-epäilyjen listalla.
Mutta tässä sen näkee; firmat ajaa sillä minkä halvimmalla saa käyttöön, raha ratkaisee politiikkaa enemmän.

Tässähän tilanne on se, että suomalainen teräksen ostaja on tehnyt puolalaisen kanssa kaupan jossa rahti Vaasaan sisältyy tavaran hintaan.
Puolalainen toimittaja näin ollen kilpailuttaa charter-rahtauksen laivamarkkinoilla ja sieltä valitsee kuljettajan.

.
 
Back
Top