Itämeren turvallisuustilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
H
Uusille koneille tulee myös uusia omia lentäjiä. Nuoremmat ovat vuorossaan ja enemmän ikää omaavat jättävät pilotin roolin.... Suomessa.
Koneita tulee sitä tahtia, että suurin osa piloteista siirtyy niihin horneteista mutta kouluttaa heidätkin täytyy. Mutta kouluttajia ei riitä mitenkään niin, että voisivat lisäksi kouluttaa vanhalle konetyypille virolaisia. Nämä ovat pitkäjänteistä toimintaa ja jenkeistä löytynee ainoat ”heti” valmiit resurssit Hornetille. Tai ehkä jostain muusta horneteilla operoivista isoista maista.

kouluttajia ei riitä mitenkään niin, että voisivat lisäksi kouluttaa vanhalle konetyypille virolaisia.

Juuri näin. Siksi onkin loogista että Viro liisaa Suomesta koneet ja lentäjät. Edelleenkin toistan sitä, että kaikki Suomen hävittäjälentäjät ei mahdu uusiin koneisiin jo ihan ikänsä takia. Kun nuorempia on uusien puikoissa niin vanhemmat voi jatkaa lentämistä entisillä Horneteilla leasing-sopparilla. Haluu ne kuitenkin jatkaa lentämistä. Jos jää Suomeen, niin kohtalo on sama kuin ressuilla muutenkin: sijoitus kestää vain aikansa.

.

^ Tuo on kutakuinkin juuri niin kuin viestissäni #6450 itsekin tarkoitin sillä "Wet Lease" -jutulla.
Saisi Viro kaiken kukkuraksi melko korkealle arvostettua lentäjäosaamista tollasella sopparilla. FAF:n pojat taitavat olla kansainväliselläkin asteikolla melko kovia tekijöitä.

Mikä mahtoi olla Ukrainalaisilla nopein nollasta - taisteluun koulutusaika? Tuskin kaikilla F-16 - piloteilla oli kyse pelkästä muuntokoulutuksesta.

Ja tähdennän tuohon ehdotukseeni vielä - kyse olisi tusinan koneen ilmassa pitämisestä, ja koiratappelukoulutus jäisi kokonaan pois. Kun ei G-voimia tuon, ja koneiden runkojen puolesta enää vedettäisi tappiin, voisi alussa olla meiltä ilmavoimista eläköityneitä apuna koulutuksessa.

Kun Ukrainassa tähän tahtiin lennetää F-16 koneila, niin eiköhän lentotunnit oo lopussa siihen mennessä kun Gripenit alkavat saapua.
Toivotaan ettei näin kovan tahdin tarvitse jatkua enää kovin pitkään. (Eli että sota pian loppuisi. ryssän häviöön.)
Silloin tiimat ehkä riittäisivät Gripeneiden saapumiseen asti.

E: Ovatko svedut muuten osallistuneet Suomenlahden ja/tai Baltian partiointiin?

Tuo ajatus liisatuista ilmavoimista balteille, tai Virolle, kuulostaa näin amatöörin korviin nerokkaalta ajatukselta. Kyseessä olisi siis palkkasotilasjoukko, jolle aseistuksen ja sen huollon liisaisi vastaanottajamaa ja jonka avulla saataisiin luotua tyhjästä ilma-ase. Tätähän sitten Viro(tai baltit) voivat sitten itse kehittää, kouluttamalla omaa henkilöstöä tehtäviin, hankkimalla kalustoa eri rooleihin ja lopulta jopa lentävää rautaa. Siirtymällä saisivat reitin oman ilmapuolustuksen kehittämiseen ja Nato luotua alueelle turvallisuutta itse tuottavan elementin. Ja Nato voisi pidemmällä aikajänteellä luopua Baltian ilmavalvontavastuusta siirtämällä sen maiden uusille ilmavoimille.. eikös tuossa ole jo rahoituksellisestikin motiiveja Nato-maille.

Ei kun paranee. Jos ei olla etupellossa pelastamassa planeetan ilmakehää, niin sitten otetaan kansojen veljeyden nimissä baltian ilmatilan valvonta ja puolustus leveille harteillemme. Luonnollisesti taitaa olla tarttuvaa tämä kokoamme suurempi taikinakulhoteema.

Jos euroopan suurvaltoina itseään pitävät eivät kykene huolehtimaan baltian ilmatilasta, niin pohjolan spartanko se pitää hoitaa? Jäitä hattuun ja housuihin.

Jos edes hiukan pohditte miksi se on euroopan suurvallantekeleiden hommaa, niin ymmärrätte pointtini. Rautalanka: isot valtiot on saatava läsnäolemaan idässä ja ottamaan riskejä ja vastuuta. Muuten rajamaille voi käydä kuin ukrainalle, joka taistelee ja Euroopan suurvallat heiluttavat käsiään ja kokouksiin toimitetaan sinänsä hyviä belgialaisia leivoksia puoliperävaunurekoilla. Rajamaita tuetaan ehkä tosi kovasti, mutta näiden kannalta velli paloi jo pohjaan pahemman kerran.

Sotaa estävän vaikutuksen aikaan saamiseksi emme ole kokoamme suurempi.

Ei kun paranee. Jos ei olla etupellossa pelastamassa planeetan ilmakehää, niin sitten otetaan kansojen veljeyden nimissä baltian ilmatilan valvonta ja puolustus leveille harteillemme. Luonnollisesti taitaa olla tarttuvaa tämä kokoamme suurempi taikinakulhoteema.

Jos euroopan suurvaltoina itseään pitävät eivät kykene huolehtimaan baltian ilmatilasta, niin pohjolan spartanko se pitää hoitaa? Jäitä hattuun ja housuihin.

Jos edes hiukan pohditte miksi se on euroopan suurvallantekeleiden hommaa, niin ymmärrätte pointtini. Rautalanka: isot valtiot on saatava läsnäolemaan idässä ja ottamaan riskejä ja vastuuta. Muuten rajamaille voi käydä kuin ukrainalle, joka taistelee ja Euroopan suurvallat heiluttavat käsiään ja kokouksiin toimitetaan sinänsä hyviä belgialaisia leivoksia puoliperävaunurekoilla. Rajamaita tuetaan ehkä tosi kovasti, mutta näiden kannalta velli paloi jo pohjaan pahemman kerran.

Sotaa estävän vaikutuksen aikaan saamiseksi emme ole kokoamme suurempi.
Toisaalta näin, mutta me emme ole mikään Sparta jos emme kykene puolustautumaan itsenäisesti. Joko olemme tai emme ole.

Sama koskee Baltian maita. Jos siellä on Ranska, UK, Saksa tai USA suojelusenkelinä aina paikalla niin laittavatko baltit sitten itse tarpeeksi turvallisuutensa varmistamiseen vai löysääkö ote tuon seurauksena?

Lähtökohtana se, että jokainen vastaa ensin itse riittävällä tavalla minkä päälle on sitten liittokunnan tuki. Ei kärryjä laiteta hevosen eteen ja siihen on syynsä.

Meidän on turha määkiä jatkuvasti mitä joku muu tekee tai ei tee. Menee vain fokus hukkaan siitä mitä meidän tulee itse parantaa ja vahvistaa.

Populistiset heitot ja lian paiskominen on helppoa. Aito varautuminen vaikeaa.

Tuo ajatus liisatuista ilmavoimista

ilmatilan valvonta ja puolustus leveille harteillemme
Minä, eikä nähdäkseni iivanakaan ollut ehdottamassa, että me kustannettaisiin se lysti.

Mulla on kantavana ajatuksena se, että on olemassa hyvin toimiva asejärjestelmä, joka tarkoitukseensa sovellettuna voisi toimia vielä järkevän ajan, voitaisiin pelastaa. Ja jos tuossa muutaman peninkulman päässä olisi vähän enemmän suorituskykyä, ei sekään meille haitaksi olisi.

Siis avainsanoina _tarkoitukseensa sovellettuna_ eli ei perinteiseen hävittäjänrooliin, jolla haktaan koiratappelussa kaikki maailman koneet. Toimivat värkit, jotka kantavat vaikka mitä nykyaikaisia aseita, ja juttelevat jopa Naton kanssa.

Minä, eikä nähdäkseni iivanakaan ollut ehdottamassa, että me kustannettaisiin se lysti.

Mulla on kantavana ajatuksena se, että on olemassa hyvin toimiva asejärjestelmä, joka tarkoitukseensa sovellettuna voisi toimia vielä järkevän ajan, voitaisiin pelastaa. Ja jos tuossa muutaman peninkulman päässä olisi vähän enemmän suorituskykyä, ei sekään meille haitaksi olisi.

Siis avainsanoina _tarkoitukseensa sovellettuna_ eli ei perinteiseen hävittäjänrooliin, jolla haktaan koiratappelussa kaikki maailman koneet. Toimivat värkit, jotka kantavat vaikka mitä nykyaikaisia aseita, ja juttelevat jopa Naton kanssa.
Just näin ja minullakin ajatuksena oli tehdä tuosta bisnes eikä mitään suomalaisen verottajan maksamaa Viron uutta ilma-asetta, jolla muut Euroopan pääsee eroon vastuistaan.
Laitetaan me tuohon tuotannon välineet, koneet ja miehet, myydään palvelu muulle Euroopalle ja Virolle, ja saadaan sillälailla Virosta nettomaksaja myös omalle turvallisuudelleen. Nythän Viro on onnistunut ottamaan lahjoja, antamaan ne pois hinnoittelemalla ne täyteen uushankintahintaa, ja saa vielä muilta puolustuksensa kalleimmat osat kaveriapuna. Tavallaan toi heidän ajatuksensa siitä että Suomi voi mainiosti lentää heidän ilmatilaansa, on tätä samaa toisen maksamasta kakusta syömistä.
Yksityistetään palvelu, myydään se ja otetaan rahat kotiin. Saadaan koneetkin kierrätykseen - niin hyvesignalointikin on jiirissä.

Toisaalta näin, mutta me emme ole mikään Sparta jos emme kykene puolustautumaan itsenäisesti. Joko olemme tai emme ole.

Sama koskee Baltian maita. Jos siellä on Ranska, UK, Saksa tai USA suojelusenkelinä aina paikalla niin laittavatko baltit sitten itse tarpeeksi turvallisuutensa varmistamiseen vai löysääkö ote tuon seurauksena?

Lähtökohtana se, että jokainen vastaa ensin itse riittävällä tavalla minkä päälle on sitten liittokunnan tuki. Ei kärryjä laiteta hevosen eteen ja siihen on syynsä.

Meidän on turha määkiä jatkuvasti mitä joku muu tekee tai ei tee. Menee vain fokus hukkaan siitä mitä meidän tulee itse parantaa ja vahvistaa.

Populistiset heitot ja lian paiskominen on helppoa. Aito varautuminen vaikeaa.

Juujuu. Näistä kannattaa avautua päättäjille, minä miniatyyrikansalaisena olen väärä kohde. Mene nyt vaan ynnäilemään ukrainan lähestyvää voittoa, hengennostatusta osa kaipaa enemmän kuin realismia.

Balteille sopisi ehkä paremmin joku FA-50.
Koneen ei kuitenkaan tarvitse lentää hirveän pitkälle tukikohdasta.

Juujuu. Näistä kannattaa avautua päättäjille, minä miniatyyrikansalaisena olen väärä kohde. Mene nyt vaan ynnäilemään ukrainan lähestyvää voittoa, hengennostatusta osa kaipaa enemmän kuin realismia.

Herkkänahkaisuus ja kaksinaismoralismi on huono yhdistelmä.

Miksi Saksan, Ranskan tai Britannian pitää istua tuleen toisten puolesta omilla housuillaan, mutta Suomen ei tarvitsisi?

Joko ollaan puolustusliitossa ja puolustetaan kaikkia kollektiivisesti tai sitten ei. Tässä ei voi olla puoleksi raskaana, mutta kuten sanoin kaikki lähtee siitä, että jokaisella maalla on mahdollisimman korkea valmius ja kyky puolustaa ensin itseään. Se ei poissulje mitään. Vaikka meillä on hyvä oma valmius ja edelleen se 1300 km rajaa ryssien kanssa niin mitä sitten, puolustusliiton isoin pelote tulee siitä, että kaikki osallistuvat riittävällä tavalla ja se ei todellakaan tarkoita, että samalla tavalla. Alleviivaten sanaa riittävällä tavalla, koska se vaste muodostuu sitten uhkan mukaisesti.

Mitäpä varten luulet, että Ranska kehittelee ballistisia ohjuksia 3000 km kantamalla ja useilla Euroopan mailla on yksin tai yhteistyössä kehitteillä risteilyohjuksia 1000-1500 km kantamalla? Ranskan uhka on Espanjassa vai peräti Andorra tai Luxemburg? Puolalla uhka tulee Tsekeistä? Vai olisiko sittenkin niin, että niidenkin ohjusten maalit tulevat olemaan tuossa meidän, Ukrainan ja Baltian maiden itärajan takana?

20251024_125545.webp

Tähän yo. kuvaan pelkistyy ryssien nykyinen sodankäynti. Räjähtänyt ammustehdas n. 1700 km päässä rintamasta.

Mikäli tämä kyky olisi annettu Ukrainalle maaliskuussa 2022 edes rajoitettuna kappalemäärinä niin tämä sota olisi jo taputeltu pois.

Niin ei haluttu tehdä ja siitä ei tarvitse heittää lokaa ainakaan Pohjoismaiden, Baltian ja Puolan päättäjille. Saksa ja USA ovat ne, jotka aseiden käyttörajoitteita ovat asettaneet, mutta vaikuttaa siltä että askel askeleelta ne poistuvat, mikä muuttaa sodan tasapainoa. Ei meidän tarvitse täällä sirotella tuhkaa päähän kun ukrainalaisetkaan eivät sitä tee. Viesti sieltä on edelleen, että sotilaallisen avun jatkuessa he pystyvät pitämään ryssät vähintään siinä missä ne ovat, pidemmässä juoksussa jopa poistamaan pysyvästi. Avainasemassa on Ukrainan oman sekä Euroopan aseteollisuuden tuotannon kehittyminen sekä volyymien skaalaus. Sitä ryssä ei voi tehdä perässä eikä myöskään estää, siksi sen tiimalasissa hiekka hupenee vääjäämättä. Sodan jälkeen tuo sama teollisuus mahdollistaa kymmenille maille paremman varautumisen, koska kapasiteettia siihen vihdoinkin on. Osa pystyy tekemään sitä jo nyt, mutta vain rajoitetusti koska sota nielee valtaosan tuotannosta.

laittavatko baltit sitten itse tarpeeksi turvallisuutensa varmistamiseen vai löysääkö ote tuon seurauksena?

Lähtökohtana se, että jokainen vastaa ensin itse riittävällä tavalla minkä päälle on sitten liittokunnan tuki.

Puolustukseen per bkt
Viro noin 3,4 %
Liettua 2,8 %
Latvia 2,4 %

Viro on suhteellisesti Euroopan suurin lahjoittaja Ukrainalle, noin 1% bkt:sta. Liettua lahjoittanut yli 500 M€ arvosta ja Latvia useita satoja miljoonia.

Lähde: Jokuäly

Back