ITA Tuuli

Vaikuttaisi siltä, että ensin Merivoimat halusivat 2 Sa´ar-5 tai Visby tyyppistä alusta, ja niiden tueksi 6-8 aselavettia. Se kuulostaisi hyvin myös saatto-toimintaan sopivalta voimalta. Mutta sitten poliitikot torppasivat isommat alukset vaatimalla telakkatuella valmistettavan ylimääräisen Rauma-tyyppisen aluksen. Sen jälkeen merivoimat muuttivat suunnitelmaa, ja kehittivät pienemmäksi alus-luokaksi Tuulen. Tällä kertaa uusi puolustusministeri puuttui suunnitelmaan, ja torppasi Tuulen vaatien kykyä saatto-toimintaan. Jolloin kompromissin kompromissina saimme 4 Haminaa.

Laivue-2000 ongelmana on selvästikin ollut politikointi. Näkisin, että poliitikkojen tehtävä on kerätä verot kansalta, ja päättää miten ne allokoidaan. Mielestäni he eivät kuitenkaan saisi päättää, miten Merivoimat hoitaa lakisääteiset tehtävänsä. Kai nyt Merivoimat sen itse paremmin tietää, kun siihen ovat erikoistuneet. Hyvinvointivaltio on vähän kuin vanhan-ajan monialayritys - jos sillä on 100 tai 1000 toimialaa, niin ei se konklomeraatin toimitusjohtaja voi niitä kaikkia hirveän hyvin osata. Toimialajohtajat ovat häntä pätevämpiä omalla toimialallaan. Poliitikot nyt tietysti eivät ole päteviä muutakuin politikoinnissa.

Mielenkiintoista on, että ennen telakkatukea Laivue 2000 suunnitelma oli samansuuntainen, kuin nyt käynnissä oleva Laivue 2020. Millaistakohan politikointia tällä kertaa mahtaisi olla mukana? Ainakin niissä on vaatimus, että ne on pakko valmistaa Suomessa. Miksi? Ei niitä sodan aikana kuitenkaan lisää ehdittäisi Suomessa valmistaa, ei tarvitse olla valmistus-osaamista sellaiseen tuotteeseen. Tuollaiset voisi hyvin ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa.

Toisena seikkana sanoisin, että näyttää vakavasti siltä, että Merivoimat aikoo kyllä sodan aikana tarvittaessa operoida eteläiselläkin Itä-Merellä, Kaliningradista huolimatta. Johtuisikohan tuo siitä, että suuremman konfliktin sattuessa Jenkit kyllä suostuvat toimittamaan materiaalia Atlantin yli Eurooppaan, mutta itse se on sitten kuitenkin Rotterdamista haettava?
 
Vaikuttaisi siltä, että ensin Merivoimat halusivat 2 Sa´ar-5 tai Visby tyyppistä alusta, ja niiden tueksi 6-8 aselavettia. Se kuulostaisi hyvin myös saatto-toimintaan sopivalta voimalta. Mutta sitten poliitikot torppasivat isommat alukset vaatimalla telakkatuella valmistettavan ylimääräisen Rauma-tyyppisen aluksen. Sen jälkeen merivoimat muuttivat suunnitelmaa, ja kehittivät pienemmäksi alus-luokaksi Tuulen. Tällä kertaa uusi puolustusministeri puuttui suunnitelmaan, ja torppasi Tuulen vaatien kykyä saatto-toimintaan. Jolloin kompromissin kompromissina saimme 4 Haminaa.

Laivue-2000 ongelmana on selvästikin ollut politikointi. Näkisin, että poliitikkojen tehtävä on kerätä verot kansalta, ja päättää miten ne allokoidaan. Mielestäni he eivät kuitenkaan saisi päättää, miten Merivoimat hoitaa lakisääteiset tehtävänsä. Kai nyt Merivoimat sen itse paremmin tietää, kun siihen ovat erikoistuneet. Hyvinvointivaltio on vähän kuin vanhan-ajan monialayritys - jos sillä on 100 tai 1000 toimialaa, niin ei se konklomeraatin toimitusjohtaja voi niitä kaikkia hirveän hyvin osata. Toimialajohtajat ovat häntä pätevämpiä omalla toimialallaan. Poliitikot nyt tietysti eivät ole päteviä muutakuin politikoinnissa.

Mielenkiintoista on, että ennen telakkatukea Laivue 2000 suunnitelma oli samansuuntainen, kuin nyt käynnissä oleva Laivue 2020. Millaistakohan politikointia tällä kertaa mahtaisi olla mukana? Ainakin niissä on vaatimus, että ne on pakko valmistaa Suomessa. Miksi? Ei niitä sodan aikana kuitenkaan lisää ehdittäisi Suomessa valmistaa, ei tarvitse olla valmistus-osaamista sellaiseen tuotteeseen. Tuollaiset voisi hyvin ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa.

Toisena seikkana sanoisin, että näyttää vakavasti siltä, että Merivoimat aikoo kyllä sodan aikana tarvittaessa operoida eteläiselläkin Itä-Merellä, Kaliningradista huolimatta. Johtuisikohan tuo siitä, että suuremman konfliktin sattuessa Jenkit kyllä suostuvat toimittamaan materiaalia Atlantin yli Eurooppaan, mutta itse se on sitten kuitenkin Rotterdamista haettava?

Vastailen kun ehdin, mutta osa meni oikein ja osa ei.

Jostain täältä mpnetin syövereistä löytyy kirjoittamani tiivistelmä LV2000 ja ITA:n vaiheista (tältä vuodelta)
 
Oma historiatiivistelmäni, tai sen lainaus löytyy tämän ketjun ensimmäiseltä sivulta! Ed nojautuen:
Vaikuttaisi siltä, että ensin Merivoimat halusivat 2 Sa´ar-5 tai Visby tyyppistä alusta, ja niiden tueksi 6-8 aselavettia.

Tämä pitää paikkansa.
Se kuulostaisi hyvin myös saatto-toimintaan sopivalta voimalta.

Ehkäpä niinkin, mutta virallisen operatiivisen konseptin mukaan tavoitteena oli rakentaa taistelunkestävä pintatorjuntaan optimoitu laivue.
Mutta sitten poliitikot torppasivat isommat alukset vaatimalla telakkatuella valmistettavan ylimääräisen Rauma-tyyppisen aluksen.

Telakkatukipäätöksellä ei ollut mitään tekemistä LV2000:n kaavaillun isomman alustyypin torppaamisessa. Valintapäätös oli merivoimien itse tekemä.
Sen jälkeen merivoimat muuttivat suunnitelmaa, ja kehittivät pienemmäksi alus-luokaksi Tuulen.

Ei pidä paikkansa, vaan pienempi alustyyppi oli alkuperäisen konseptin mukainen. Ainoastaan runkoratkaisu oli avoinna.
Tällä kertaa uusi puolustusministeri puuttui suunnitelmaan, ja torppasi Tuulen vaatien kykyä saatto-toimintaan. Jolloin kompromissin kompromissina saimme 4 Haminaa.

Se kuka lopunperin kampesi Lv2000 - hankkeen tähän muottiin, jää varmasti avoimeksi kysymykseksi. Yritin selvitellä asiaa 2003, mutta mitään diarioituja asiakirjoja ei ole olemassa.
Laivue-2000 ongelmana on selvästikin ollut politikointi.

Tästä ei ole mitään näyttöä, ja saattaapi olla, että se ns politikointi tapahtui pelkästään puolustushallinnon ja merivoimien sisällä.
Näkisin, että poliitikkojen tehtävä on kerätä verot kansalta, ja päättää miten ne allokoidaan. Mielestäni he eivät kuitenkaan saisi päättää, miten Merivoimat hoitaa lakisääteiset tehtävänsä. Kai nyt Merivoimat sen itse paremmin tietää, kun siihen ovat erikoistuneet. Hyvinvointivaltio on vähän kuin vanhan-ajan monialayritys - jos sillä on 100 tai 1000 toimialaa, niin ei se konklomeraatin toimitusjohtaja voi niitä kaikkia hirveän hyvin osata. Toimialajohtajat ovat häntä pätevämpiä omalla toimialallaan. Poliitikot nyt tietysti eivät ole päteviä muutakuin politikoinnissa.

Mielenkiintoista on, että ennen telakkatukea Laivue 2000 suunnitelma oli samansuuntainen, kuin nyt käynnissä oleva Laivue 2020.

Ei kyllä ollut.
Millaistakohan politikointia tällä kertaa mahtaisi olla mukana? Ainakin niissä on vaatimus, että ne on pakko valmistaa Suomessa. Miksi? Ei niitä sodan aikana kuitenkaan lisää ehdittäisi Suomessa valmistaa, ei tarvitse olla valmistus-osaamista sellaiseen tuotteeseen. Tuollaiset voisi hyvin ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa.

Kun asiaa selviteltiin, niin eipä kyllä ollut osaamista millään telakalla.
Toisena seikkana sanoisin, että näyttää vakavasti siltä, että Merivoimat aikoo kyllä sodan aikana tarvittaessa operoida eteläiselläkin Itä-Merellä, Kaliningradista huolimatta.
Tämä pitänee kyllä paikkansa.
Johtuisikohan tuo siitä, että suuremman konfliktin sattuessa Jenkit kyllä suostuvat toimittamaan materiaalia Atlantin yli Eurooppaan, mutta itse se on sitten kuitenkin Rotterdamista haettava?

Tuota voi vain arvailla...
 
Back
Top