Fabian Wrede
Korpraali
Ilmatyynyalukset eivät kulussa juurikaan keinu uppoumarunkoisten alusten tavoin ja sen puolesta esm ohjusveneet ovat pahoinvoinnin kannalta merenkäynnissä paljon pahempia. Ilmatyynyaluksilla tulee yhtään isommassa aallokossa ensin ongelmia ilmapatjan fysiikan kanssa ja eteenpäin kulku tyssää siihen. Tuuli kyllä täristi ajossa paljon ja melu aluksen sisällä edellytti käytännössä jatkuvaa kuulosuojaimien käyttöä eli ei mikään mukava laite missään nimessä, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti pahoinvointia aiheuttava. Ohjaamon istuimet esimerkiksi olivat oikein mukavat hyvällä jousituksella ja tukevilla turvavöillä. Kommunikoinnin miehistön kesken tapahtuessa headset-radion kautta ohjailu oli ehkä lähempänä lentokonetta kuin venettä tai laivaa.Varmaankin miehistön pahoinvointi ajaessa ja huomattavat haasteet aseistamisen kanssa, vaikutti myös aluksen hyödyllisyyteen.
Turvavöille tuli testeissä tarvetta, sillä alusta työntäneiden potkureiden kestävyyden kanssa oli hieman ongelmia. Tuulen kahdesta kaasuturbiinista kumpikin pyöritti sekä eteenpäin työntävää että aluksen alle ilmapatjaa puhaltavaa potkuria. Ensimmäisen potkuririkko johti turbiinin sakkaamiseen ja siten tehon katoamiseen myös jälkimmäisestä. Tämän seurauksena tapahtui yllättävä kohtaaminen noin 40 solmun vauhdilla liikkuvan aluksen keulan ja aallokkon välillä niin että koko alus lensi keulan kautta ympäri. Onneksi oli ne hyvät turvavyöt. LCAC:lla tätä samaa ongelmaa ei ole, sillä aluksia työntää eteenpäin kaksi turbiinia ja ilmapatjan puhaltamisesta vastaa näiden lisäksi kaksi erillistä turbiinia.
Tosta mun profiilikuvasta voi katsoa ja miettiä minkä aluksen taistelukeskuksesta löytyy tuoleista nelipisteturvavyöt ja tekniikan puolesta läppärit ja paperimappeja.
Aseistuksen puolesta kyllä sinne perälle olisi mahtunut kaikenlaista eikä tuo siis ollut mikään huomattava haaste.