YliKoo
Greatest Leader
Ajelin tuollapäin joku vuosi sitten
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ajelin tuollapäin joku vuosi sitten
Herätemiinan ongelmat ilmatyynyaluksia vastaan oli yksi suurimmista syistä, miksi edesmenneeseen rannikkomiinaan kehitettiin myös kaukolaukaisu. Ainoa varma tapa saada jotain aikaan!
Tuota rannikkomiinaa on joskus ihmetelty kun se erilaisissa julkaisuissa seikkailee. Ehdittiinkö sitä ottaa missään mitassa käyttöön vai pysähtyikö homma tuotekehitysvaiheeseen? Edesmennyt-ilmaisusta voi päätellä hankkeen nykytilan.
Tuli käyttöön Rannikkotykistölle joskus 90-luvulla.
Mutta ei sitten palvellut kovin pitkään jos on nyt edesmennyt?
Muistaakseni oli Boforsin valmistama.
Olisko tuulesta ollut kuljettamaan tavaroita luodoille. Merivoimat olisi saanut nopean aluksen, joka ei tarvii laitureita. Tuulella kun olis ajanut luodolle ja toistanut muutaman saaren kohdalla. Olisi vaikeampi sanoa minne jätettiin tavarat.
Jopa meritourjuntaohjus kuorma-autosta kyytiin ja menoksi.
Tuo olisi yllättävää. Kirjallisuudesta on saanut käsityksen kokonaan kotimaisesta kehityshankkeesta. Tai jotain komponentteja oli haalittu mm. Italiasta.
Näyttää siltä, että isompi ryöppy tulee hitaasti. Ensimmäisen pienemmän purskauksen ja toisen isomman purskauksen välillä on aikaa pari sekuntia. 40 solmua porhaltava ilmatyynyalus liikkuu yli 20 metriä sekunnissa.
Olen lukenut ilmatyynyaluksen hydroakustista herätettä väitettävän pieneksi, koska vedessä ei ole juuri mitään. Pinnalla olevalle kuulijalle ilmatyynyalus on toki äänekäs.
Tuota rannikkomiinaa on joskus ihmetelty kun se erilaisissa julkaisuissa seikkailee. Ehdittiinkö sitä ottaa missään mitassa käyttöön vai pysähtyikö homma tuotekehitysvaiheeseen? Edesmennyt-ilmaisusta voi päätellä hankkeen nykytilan.
Tuo olisi yllättävää. Kirjallisuudesta on saanut käsityksen kokonaan kotimaisesta kehityshankkeesta. Tai jotain komponentteja oli haalittu mm. Italiasta.
Tuo on vain purskahtavaa vettä. Voimaa siinä ei oikeasti ole. Miinan ja erityisesti herätemiinan teho on vedessä laajenevassa shokkiaallossa ja kaasukuplassa ja se ei välity käytännössä lainkaan vedenpinnan yläpuolelle. Totuus on, että jos ilmatyynyalus on juuri tuossa kohtaa, hetkeksi sen helmat ehkä lepattaa, mutta juuri muuta ei taida tapahtua. Vai onko jollakin perusteltua muuta tietoa?Kyllä tämä vesipurske taatusti haittaisi ilmatyynyaluksen kyytiä.
Ei siinä sitä vettä ole satoja kuutioita, ei edes montaa kymmentä. Löytyisikö joku, jolla on tästä oikeaa asiantuntemusta? Minä ainakin sain joskus sen käsityksen, että ilmatyyny on suhteellisen immuuni miinalle juuri sen väliaineen kosketuksen puutteen takia (leijuu siis ilmapatjan päällä, eikä vedessä).No jos on tarpeeksi voimaa purskauttaa satoja kuutioita vettä ilmaan niin kyllä minä kuvittelen että voisi sen paatin kaataa.
Riippuu siitä mikä räjähtää. Jos on tarpeksi tehoa (ydinräjähde) niin on tuolla "vesipatsaallakin" jo vaikutusta, vaikka siitä onkin todellisuudessaTuo on vain purskahtavaa vettä. Voimaa siinä ei oikeasti ole. Miinan ja erityisesti herätemiinan teho on vedessä laajenevassa shokkikuplassa ja se ei välity käytännössä lainkaan vedenpinnan yläpuolelle. Totuus on, että jos ilmatyynyalus on juuri tuossa kohtaa, hekeksi se helmat ehkä lepatata, mutta juuri muuta ei taida tapahtua. Vai onko jollakin perusteltua muuta tietoa?
(lainattu ja vapaasti käännetty sivulta 156).99% ilmaa ja muita kaasuja
No ei tässä kyllä nyt ydinmiinoista ollut puhe. Niitä kyllä on, mutta että suomalainen ilmatyynyalus ajaisi semmoiseen... ei aja. Ne oli/ovat kai lähinnä sukellusveneitä tai suuria aluksia/alusosastoja vastaan tarkoitettuja. Luulisin, että olisi käytetty jossain suurilla merillä suurissa operaatioissa. Semmoisen pudottaminen Suomen aluksia vastaan ei vaikuta kovin järkeävältä.Riippuu siitä mikä räjähtää. Jos on tarpeksi tehoa (ydinräjähde) niin on tuolla "vesipatsaallakin" jo vaikutusta, vaikka siitä onkin todellisuudessa (lainattu ja vapaasti käännetty sivulta 156).
vedenalaisen räjähdyksen tapaus alkaa vasta sivulta 145/212 (alareunassa on vierityspalkki josta voi säätää sivunumeron suunnilleen kohdalleen).
Eikä tuossakaan tilanteessa vaikutusta tule niinkään "patsaan" rakenteita rikkovasta vaikutuksesta, vaan esim aluksen kaatumisesta ja tietysti kaikesta säteilyyn liittyvästä hieman pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna. Shokkiaalto on tietysti se merkittävin jos ollaan noin lähellä joka tapauksessa tai vaikka hieman kauempanakin, eikä syntyvä aallokkokaan ole vauhdilla liikkuvan ilmatyynyaluksen kannalta mitenkään merkityksetön, se pystyy kyllä helposti kaatamaan aluksen.
Tiedä sitten onko ydinkäyttöisiä miinoja edes olemassa tai koskaan ollutkaan, sellaisia torpedoita ainakin on ollut. Jos kohdalle osuu on ihan perinteisessäkin miinassa aivan riittävästi vaikutusta, kuten varmasti tiedätkin.
Suhteellisen immuuni tietystikin tarkoittaa että vaikutusta on merkittävästi vähemmän kuin jos runko olisi suorassa kosketuksessa veteen, ei sitä ettei minkäänlaista vaikutusta ole. Siis shokkiaallolla ei sinällään ole vaikutusta, mutta kaatuminen riippunee sitten jo siitä onko ilmatyynyalus leijunnassa paikallaan vai vauhdissa, sekä siitä montako kuutiota sitä vettä ihan oikeasti ilmaan miinan seurauksena lentää. Eihän sen vesipatsaan edes tarvitse yksinään heittää alusta katolleen, vaan ainoastaan nostaa keulaa niin paljon että vauhdin seurauksena ilman patopaine kaataa aluksen. Pienellä ja kevyellä ilmatyynyaluksella vaikutus on varmasti suurempi kuin LCAC:lla, ja tuuliluokka sitten siitä välistä.Ei siinä sitä vettä ole satoja kuutioita, ei edes montaa kymmentä. Löytyisikö joku, jolla on tästä oikeaa asiantuntemusta? Minä ainakin sain joskus sen käsityksen, että ilmatyyny on suhteellisen immuuni miinalle juuri sen väliaineen kosketuksen puutteen takia (leijuu siis ilmapatjan päällä, eikä vedessä).
Suhteellisen immuuni tietystikin tarkoittaa että vaikutusta on merkittävästi vähemmän kuin jos runko olisi suorassa kosketuksessa veteen, ei sitä ettei minkäänlaista vaikutusta ole. Siis shokkiaallolla ei sinällään ole vaikutusta, mutta kaatuminen riippunee sitten jo siitä onko ilmatyynyalus leijunnassa paikallaan vai vauhdissa, sekä siitä montako kuutiota sitä vettä ihan oikeasti ilmaan miinan seurauksena lentää. Eihän sen vesipatsaan edes tarvitse yksinään heittää alusta katolleen, vaan ainoastaan nostaa keulaa niin paljon että vauhdin seurauksena ilman patopaine kaataa aluksen. Pienellä ja kevyellä ilmatyynyaluksella vaikutus on varmasti suurempi kuin LCAC:lla, ja tuuliluokka sitten siitä välistä.
Jos 20 kilotonnia lennättää 2 miljoonaan kuutiota vettä, niin paljonko räjähdettä siinä keskustelun kohteena olevassa miinassa sitten on?
2 tonniako vai 200 kg? Miinoja on niin monenlaisia etten viitsi ruveta enempää arvailemaan kun tarkempaa tietoa niistä minulla ei ole.
Ilmaan lentäneen vesimäärän ja räjähdemäärän suhde riippuu sitten ainakin siitä millä syvyydellä miina räjähtää, eli suoraa lineaarista suhdetta tuskin kannattaa automaattisesti olettaa, koska virhemarginaali voisi silloin olla aika suuri. On kuitenkin selvää ettei optimaalinen räjähdyssyvyys ole sama jos kohteena on ilmatyynyalus vs perinteinen laiva. Jälikimmäisessä paras teho saavutettaneen optimoimalla shokkiaallun vaikutusta, edellisessä taas ilmaan lentäneen veden määrää ja nousukorkeutta jossain suhteessa.