Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jos oikein muistan, niin Natoon pääsee vain sen jäsenten yksimielisellä suostumuksella.

Turkki on tässä kohtaa aika iso kysymysmerkki. Se ei tule suostumaan mihinkään ilmaiseksi. Ja tuntuisi aika todennäköiseltä, että Venäjä olisi valmis paasuttamaan Turkkia aika runsaasti estääkseen Ruotsin pääsyn Natoon.

Joo näin se taitaa olla ja Venäjän veljeily Turkin kanssa huomioiden ei Ruotsi tai Suomi taida natoon mahtua samaan aikaan Turkin kanssa. S400 ja muut kuviot ovat kyllä ”erinomaista” naton sitomista ja hajoittamista. Liekkö jeniäkäänTurkki puikoistaan maksanut... toki mikä sitä estää takkiaan kääntämästä? Turkki vaan taitaa lypsää molemmilta puolilta sekä EU:lta koko ajan mitä ikinä irti ilmaiseksi saa.
 
Maksumuuri. Onko jollain pääsyä tuohon artikkeliin? Näyttää mielenkiintoiselta jo siksi, että karttakuvassa Suomi näyttää suojaavan Ahvenanmaata. Mihin tämän artikkelin tiedot perustuu?

En pääse lukemaan, mutta tuossa kuvassahan Suomalaiset luikkkii pakoon. Matkustajakoneella ja yksinäiselle hornetilla:oops:
Ja noissa ahffenanmaan joukoissa on suklari, niin nekään ei voi olla Suomen.:oops:
 
En pääse lukemaan, mutta tuossa kuvassahan Suomalaiset luikkkii pakoon. Matkustajakoneella ja yksinäiselle hornetilla:oops:
Ja noissa ahffenanmaan joukoissa on suklari, niin nekään ei voi olla Suomen.:oops:

Lienee jenkkien tankkauskone, joita on nyt parina viikkona täällä ravannut harjoituksissa. Suklari grafiikassa lienee toimittelijan kiintiöaivopieru, joita ilmenee luonnonlain tavalla jokaisessa turpo-artikkelissa vähintään yksi.

Vaan johonkin havaintoihinhan nuo mainostetut ”operaatiot” perustuvat. Josko siellä
olisi jotain, mikä täällä on mennyt tutkan alta. Eniten tuossa kiinnostaisi juuri Merivoimien väitetty liikehdintä, koska siitä en ainakaan itse ole mistään kuullut.
 
Maksumuuri. Onko jollain pääsyä tuohon artikkeliin? Näyttää mielenkiintoiselta jo siksi, että karttakuvassa Suomi näyttää suojaavan Ahvenanmaata. Mihin tämän artikkelin tiedot perustuu?

Vanha kunnon archive.org auttaa:
 
Vanha kunnon archive.org auttaa:
Nämä otsikossa ja grafiikassa kuvatut ”sotatoimet” jäivät vaille yksityiskohtia tekstissä, tosin suuri osa niistä on tilannetta seuranneen kuitenkin täysin tunnistettavissa. Suomen osalta yksityiskohdat puuttuivat oikeastaan kokonaan, lukuunottamatta viittausta sovittuihin harjoituksiin ja sotilaallisen yhteistyön sopimuksiin.
 
Onkohan tällä hetkellä paljonkin venäläisiä lomailijoita affenanmaalla?
 
Kerrankin minulta astetta maanläheiseisempi lähestyminen. Olisiko kyseessä ollut uppotukkeja jotka olisivat kiilaantuneet rungon ja pohjan väliin ohjaten aluksen karille? Älkää naurako kunhan kävi mielessä.
 
Siirsin vastaukseni amorella -ketjuun.
 
Siirsin vastaukseni amorella -ketjuun.

Oisi oikein mukavaa kun tälläisissä siirroissa samalla linkitettäisiin siihen kohdeketjuun :) Tokihan tuo haullakin löytyy, mutta säästää muiden vaivoja kun nakkaa sen linkin samaan viestiin.

Edit: Sensijaan, että keskityn valittamiseen, niin olisihan sen voinut itsekin tähän linkittää kun kerran tuon haulla löysin. Olkaa hyvät:

https://maanpuolustus.net/threads/viking-amorella-ajanut-karille.7337/page-5#post-923437
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. mihinköhän konetta mahdetaan käyttää yleensä, lentoreitti nyt välttämättä ihan tuolta Kasakeista ole lähtenyt, mutta saattajina oli hetki sitten ilmeisesti pari NH90:stä. :unsure:

NASAS.JPGNASAS01.JPG

Edit.

Jaa, tuostahan tuo selviskin, eli liittyi juuri lähetettyyn cosmodromeen.
Eli meni vähän offtopiciks mutta mielenkiintosta, kyllä että Nasan GV tuli vierailemaan EFHK:lle. :sneaky:(y)
 
Viimeksi muokattu:
Mikä konetyyppi korvaa Hornetit -ketjussa on laaja off topic -keskustelu Suomesta, Natosta, Itä-Meren turvallisuustilanteesta ja siitä kenellä on pisin... turvallisuuspoliittinen ymmärrys.

Osallistun siihen täällä, koska tämä ketju taitaa liittyä läheisemmin kyseiseen aiheeseen. Mammarimaista, mutta totta.

Ja Natossa kurkona toimii USA, eikä EU:n suurimmat jäsenmaat jotka rauhanajan asioissa parhaillaan näyttävät että voivat tehdä about mitä tahansa päätöksiä.
&
Suomen lain mukaan mikään muu maa ei voi ottaa vastuulleen täällä yhtään mitään. Avuksi kyllä voi tulla, mutta vastuuta ei voi siirtää.
&
Kun iso hööki tulee, niin kukaan ei katso mitä laissa lukee.
&
Ja Suomi taas ei ole Naton jäsenmaa. Eivät mitkään Naton turvatakuut Suomea koske ja EU:n turvatakuilla taas ei ole merkitystä, koska EU ei ole puolustusliitto.
&
...ajattelutapa, että ollaan ulkona NATO:sta, ja jos kriisi iskee päälle niin sitten jotenkin päästään pikapikaa jäseneksi, on rusinat pullasta - ajattelua...
&
Kriisiaikoina on ollut tapana solmia järkiavioliittoja.

Oma käsitykseni on näennäisesti sisäisesti ristiriitainen. Voi olla että vain näennäisesti: Suomen kannattaisi kuulua Natoon, mutta sinne hakeminen voisi olla liian suuri riski.

Natoon ja sen turvatakuiden piiriin kuulumisen hyödyllisyyttä en perustele. Jos joku ei ole siitä selvillä, niin en usko että kukaan tai mikään voi auttaa. Sinne kannattaisi kuulua ja sillä selvä.

Muttamuttamutta...

Pian Neuvostoliiton hajottua monet entiset Varsovan liiton maat liittyivät Natoon. Silloin pääsi ja olisi mielestäni kannattanut mennä jos se olisi silloin ollut mahdollista.

Sen jälkeen useat Venäjän lähialuepolitiikan piiriin kuuluvat maat ovat lähestyneet Natoon liittymisen ajatusta. Sen jälkeen Puna-armeija on lähestynyt kyseisiä maita niiden maaperällä. Sen jälkeen on jäänyt voimaan pitkä tai pysyvä jäätynyt konflikti, joka estää Natoon liittymisen.

Oletan, että jos Suomi hakisi Natoon, niin sodan ja jäätyneen konfliktin riski olisi todellinen. En osaa arvioida kuinka suuri se riski olisi, mutta oletan että ihan helkutan iso. En pysty perustelemaan tätä näkemystä lähteillä.

Moni sanoo, että kun Suomi ei ole Natossa, niin ollaa ulkona myös Naton antamasta avusta. Tähän en usko eikä kylmän sodan jälkeinen aika mielestäni tue tätä näkemystä.

Nato toimii nykyisin usein halukkaiden koalitioina. Koalitio-operaatioissa on usein mukana Natoon kuulumattomia maita. Nato ja siiihen kuuluvat maat toimivat koalitiossa toinen toistensa tukena.

Jos Suomeen kohdistuisi sotilaallinen uhka tai hyökkäys, niin Natomaista ainkin Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua ja Puola olisivat välittömällä riskialueella. Myös Natoon kuulumaton Ruotsi olisi vyöhykkeellä.

Tämä tilanne käynnistäisi välittömästi Naton neljännen artiklan piiriin kuuluvien konsultaatioiden tarpeen. Tulkitsen termin "konsultaatiot" tässä synonyymisesti ilmaisun "koalition muodostaminen" kanssa.

Jos ja kun kyseessä olisi kuuden Natomaan ja kahden Naton kumppanin kattava yhteinen tilanne, niin en kertakaikkiaan pysty näkemään mahdolliseksi koalition muodostumisen tarvetta ja toteutumista.

Jos neljännen artiklan mukainen konsultaatiot => koalitio -prosessi syntyisi, niin oletan, että koalition toimisi toisiaan turvaavalla tavalla.

Kuvio olisi siis se, että Nato suojaisi siihen kuuluvia maita viidennen artiklan mukaisella tavalla, mutta tukisi koalitiokumppaneitaan koalitioille tyypillisellä tavalla.

Suomi ei siis olisi viidennen artiklan takaaman suojan vaan neljännen artiklan koalitiotyyppiseen soveltamiseen liittyvän tuen piirissä. Kuumissa konflikteissa Naton tuki ei ole ihan sama kuin Naton tarjoama suoja, mutta monia samoja piirteitä kyllä löytyy.

Jos ajattelussani on aukkoja, niin olkaa hyvät ja repikää ne näkyviin - kunhan repiminen tapahtuu ilman tahallista väärinymmärtämistä tai järjettömiin ääriarvoihin kärjistämisiä.

Yllä oleva hölinä on tapa, jolla ymmärrän esim. tässä artikkelissa olevia asioita.

 
Mikä konetyyppi korvaa Hornetit -ketjussa on laaja off topic -keskustelu Suomesta, Natosta, Itä-Meren turvallisuustilanteesta ja siitä kenellä on pisin... turvallisuuspoliittinen ymmärrys.

Osallistun siihen täällä, koska tämä ketju taitaa liittyä läheisemmin kyseiseen aiheeseen. Mammarimaista, mutta totta.


&

&

&

&

&


Oma käsitykseni on näennäisesti sisäisesti ristiriitainen. Voi olla että vain näennäisesti: Suomen kannattaisi kuulua Natoon, mutta sinne hakeminen voisi olla liian suuri riski.

Natoon ja sen turvatakuiden piiriin kuulumisen hyödyllisyyttä en perustele. Jos joku ei ole siitä selvillä, niin en usko että kukaan tai mikään voi auttaa. Sinne kannattaisi kuulua ja sillä selvä.

Muttamuttamutta...

Pian Neuvostoliiton hajottua monet entiset Varsovan liiton maat liittyivät Natoon. Silloin pääsi ja olisi mielestäni kannattanut mennä jos se olisi silloin ollut mahdollista.

Sen jälkeen useat Venäjän lähialuepolitiikan piiriin kuuluvat maat ovat lähestyneet Natoon liittymisen ajatusta. Sen jälkeen Puna-armeija on lähestynyt kyseisiä maita niiden maaperällä. Sen jälkeen on jäänyt voimaan pitkä tai pysyvä jäätynyt konflikti, joka estää Natoon liittymisen.

Oletan, että jos Suomi hakisi Natoon, niin sodan ja jäätyneen konfliktin riski olisi todellinen. En osaa arvioida kuinka suuri se riski olisi, mutta oletan että ihan helkutan iso. En pysty perustelemaan tätä näkemystä lähteillä.

Moni sanoo, että kun Suomi ei ole Natossa, niin ollaa ulkona myös Naton antamasta avusta. Tähän en usko eikä kylmän sodan jälkeinen aika mielestäni tue tätä näkemystä.

Nato toimii nykyisin usein halukkaiden koalitioina. Koalitio-operaatioissa on usein mukana Natoon kuulumattomia maita. Nato ja siiihen kuuluvat maat toimivat koalitiossa toinen toistensa tukena.

Jos Suomeen kohdistuisi sotilaallinen uhka tai hyökkäys, niin Natomaista ainkin Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua ja Puola olisivat välittömällä riskialueella. Myös Natoon kuulumaton Ruotsi olisi vyöhykkeellä.

Tämä tilanne käynnistäisi välittömästi Naton neljännen artiklan piiriin kuuluvien konsultaatioiden tarpeen. Tulkitsen termin "konsultaatiot" tässä synonyymisesti ilmaisun "koalition muodostaminen" kanssa.

Jos ja kun kyseessä olisi kuuden Natomaan ja kahden Naton kumppanin kattava yhteinen tilanne, niin en kertakaikkiaan pysty näkemään mahdolliseksi koalition muodostumisen tarvetta ja toteutumista.

Jos neljännen artiklan mukainen konsultaatiot => koalitio -prosessi syntyisi, niin oletan, että koalition toimisi toisiaan turvaavalla tavalla.

Kuvio olisi siis se, että Nato suojaisi siihen kuuluvia maita viidennen artiklan mukaisella tavalla, mutta tukisi koalitiokumppaneitaan koalitioille tyypillisellä tavalla.

Suomi ei siis olisi viidennen artiklan takaaman suojan vaan neljännen artiklan koalitiotyyppiseen soveltamiseen liittyvän tuen piirissä. Kuumissa konflikteissa Naton tuki ei ole ihan sama kuin Naton tarjoama suoja, mutta monia samoja piirteitä kyllä löytyy.

Jos ajattelussani on aukkoja, niin olkaa hyvät ja repikää ne näkyviin - kunhan repiminen tapahtuu ilman tahallista väärinymmärtämistä tai järjettömiin ääriarvoihin kärjistämisiä.

Yllä oleva hölinä on tapa, jolla ymmärrän esim. tässä artikkelissa olevia asioita.


Ikävä kun uutinen on noin vanha jo. Onko siel kerennyt vaihtua ukot esim tämän sanoneen tilalla jo vai vieläkö on samoissa hommissa ? Natoon meidän pitäisi ehdottomasti kuulua se takaisi meille sellaiset turvatakuut ettei Ryssä koskaan yrittäisi tänne hyökätä. Tietäisivät et se olisi heidän maansa tuho tosin vähän eri lailla kuin neuvostoliitto kaatui mut kaatuisi silti toi Nykyinen "venäjä" ja mitä tulisi sit tilalle se onkii ihan eri asia.
 
Minkähän sortin toimija mahtaa olla Gotlannin rauhankeskus?


Perustettu vuoden 2019 lopulla. Ajaa kuulemma rauhan asiaa Itämeren alueella tasapainottaakseen lisääntyvää sotilaallista varustautumista.

Gotlannin sotilaallisen puolustuksen vahvistamisen järkevyyttä kyseenalaistetaan, rahat voisi käyttää parempaankin, vuoropuhelua Venäjän kanssa halutaan.

Yhdistyksen Facebook-sivuilla kiinnitti huomiota kirjoitus Ruotsin puolustusvoimien viime elokuussa Itämerellä ja Gotlannissa suorittaman poikkeuksellisen valmiusoperaation aikana. Painotettiin, ettei Venäjä suinkaan ole ainoa Itämeren turvallisuustilannetta kiristävä toimija vaan Ruotsillakin on vastuuta sotilaallisen tilanteen kiristymisestä.

facebook.com/gotlandsfredscenter/posts/200173358118526
 
Back
Top