Jääkäriprikaati-90 -organisaatio?

Miettien tuota tiedustelijoiden määrää Jääkäriprikaatissa, jossa on yksi komppania, verrattuna amerikkalaiseen prikaatiin, jossa on kokonainen pataljoona tiedustelijoita, niin aika vähän meidän prikaatissa tiedustelijoita. Olisi kiinnostavaa kuulla palstan veikkauksia sille miksi näin on.
 
Miettien tuota tiedustelijoiden määrää Jääkäriprikaatissa, jossa on yksi komppania, verrattuna amerikkalaiseen prikaatiin, jossa on kokonainen pataljoona tiedustelijoita, niin aika vähän meidän prikaatissa tiedustelijoita. Olisi kiinnostavaa kuulla palstan veikkauksia sille miksi näin on.

Eikö meillä ollut semmoinen idea että joka näreen takana oli tiedustelija vaikka prikaatia ei ollut mailla eikä halmeilla. Prikaatin komppania ( ja pataljoonien joukkueet ) varmaan riittivät sen omiin tarpeisiin?
 
Eikö meillä ollut semmoinen idea että joka näreen takana oli tiedustelija vaikka prikaatia ei ollut mailla eikä halmeilla. Prikaatin komppania ( ja pataljoonien joukkueet ) varmaan riittivät sen omiin tarpeisiin?
Eli meillä oli lisäksi pataljoonille omat tiedustelijat? Tämä selittääkin asian.
 
Miettien tuota tiedustelijoiden määrää Jääkäriprikaatissa, jossa on yksi komppania, verrattuna amerikkalaiseen prikaatiin, jossa on kokonainen pataljoona tiedustelijoita, niin aika vähän meidän prikaatissa tiedustelijoita. Olisi kiinnostavaa kuulla palstan veikkauksia sille miksi näin on.
En tiedä vastausta, mutta vaikuttaisiko se, että amerikkalainen prikaati hyökkää vieraalla maalla ja suomalainen prikaati puolustaa omalla maalla? (Noin karkeasti yleistäen.) Luulisin että tulevaisuudessa, kun maavoimien yksikkö-määrä on varmaan pienenemään päin, kaikenlaisen tiedustelun tarve kasvaisi?
 
En tiedä vastausta, mutta vaikuttaisiko se, että amerikkalainen prikaati hyökkää vieraalla maalla ja suomalainen prikaati puolustaa omalla maalla? (Noin karkeasti yleistäen.) Luulisin että tulevaisuudessa, kun maavoimien yksikkö-määrä on varmaan pienenemään päin, kaikenlaisen tiedustelun tarve kasvaisi?
Tämä tuli itsellänikin mieleen nyt kun kirjoitit sen... lisäksi meillä on jääkärijoukkueellakin kärkimiehet siellä edessä :cool: .

Jenkeillä on myös nk. Force Recon-porukka, joka menee jostain perus-RPG/ AK/ teknikaali -hiekkasankareista läpi niin että sandaalit vaan pölisee... en suosittelisi vastaavaa protokollaa venäläistä mekanisoitua prikaatia vastaan.
Joka on siis tulossa lujasti, ja nimenomaan vastaan :) . Siellä on kärjessä kakkos- ja kolmosbemarit, kyllä, mutta vaunukomppania on heti takana, tyyliin kilsan päässä.
Ja sen takana vielä lisää iivanaa sekä rautaansa ihan perkeleen riittävästi...
Muista että venäläiset ajattavat vaunupataljoonanasa loppuun, ja sitten ulos uralta... ja uusi tulee aukosta läpi. Ja sillä homma jatkuu...
 
Tämä tuli itsellänikin mieleen nyt kun kirjoitit sen... lisäksi meillä on jääkärijoukkueellakin kärkimiehet siellä edessä :cool: .

Jenkeillä on myös nk. Force Recon-porukka, joka menee jostain perus-RPG/ AK/ teknikaali -hiekkasankareista läpi niin että sandaalit vaan pölisee... en suosittelisi vastaavaa protokollaa venäläistä mekanisoitua prikaatia vastaan.
Joka on siis tulossa lujasti, ja nimenomaan vastaan :) . Siellä on kärjessä kakkos- ja kolmosbemarit, kyllä, mutta vaunukomppania on heti takana, tyyliin kilsan päässä.
Ja sen takana vielä lisää iivanaa sekä rautaansa ihan perkeleen riittävästi...
Muista että venäläiset ajattavat vaunupataljoonanasa loppuun, ja sitten ulos uralta... ja uusi tulee aukosta läpi. Ja sillä homma jatkuu...
Näin koronan runtelemana aikana voitaisiin kaikkiin rajan pinnasta tuleviin teihin värkätä uu mutka sopiviin kohtiin, ropleema salvettu ;)
 
Miettien tuota tiedustelijoiden määrää Jääkäriprikaatissa, jossa on yksi komppania, verrattuna amerikkalaiseen prikaatiin, jossa on kokonainen pataljoona tiedustelijoita, niin aika vähän meidän prikaatissa tiedustelijoita. Olisi kiinnostavaa kuulla palstan veikkauksia sille miksi näin on.
Käyttötapa on erilainen. Jenkkien tiedustelupataljoonasta löytynee lennokkitiedustelua, SIGINT-tiedustelua ja mekanisoiduissa joukoissa muutama komppania mekanisoitua jalkaväkeä taisteluvaunuilla ryyditettynä. Nämä joukot pystyvät väkivaltaiseen tiedusteluun / huonosti puolustetun alueen valtaamiseen. Suomalainen tiedustelu on prikaatitasolla enemmän tossu- / mönkijäporukkaa, joka alkaa olla jenkkimaailmassa jo kohtalaista Special Forces -jengiä.

Nyt täytyy tunnustaa, etten tiedä tarkkaan jenkkien toimintatapoja, kun olen yrittänyt tarkemmin seurata naapurin toimintoja. Naapurilla oppikirjan mukaisessa toiminnassa prikaatin tiedustelupataljoona muodostaa hyökkäyksen etuosaston, joka pyrkii koukkaamaan / soluttautumaan suoraan prikaatin tavoitteeseen.
 
Käyttötapa on erilainen. Jenkkien tiedustelupataljoonasta löytynee lennokkitiedustelua, SIGINT-tiedustelua ja mekanisoiduissa joukoissa muutama komppania mekanisoitua jalkaväkeä taisteluvaunuilla ryyditettynä. Nämä joukot pystyvät väkivaltaiseen tiedusteluun / huonosti puolustetun alueen valtaamiseen. Suomalainen tiedustelu on prikaatitasolla enemmän tossu- / mönkijäporukkaa, joka alkaa olla jenkkimaailmassa jo kohtalaista Special Forces -jengiä.

Nyt täytyy tunnustaa, etten tiedä tarkkaan jenkkien toimintatapoja, kun olen yrittänyt tarkemmin seurata naapurin toimintoja. Naapurilla oppikirjan mukaisessa toiminnassa prikaatin tiedustelupataljoona muodostaa hyökkäyksen etuosaston, joka pyrkii koukkaamaan / soluttautumaan suoraan prikaatin tavoitteeseen.
Täältä löytääkin aika tarkat selosteet, että mitä amerikkalaisessa prikaatissa on:

Yksiköt eritelty sekä miehistön että kaluston määrässä täysin tarkasti. Toki kaavio on kahdeksan vuotta vanha, mutta antaa suuntaa.
 
Täältä löytääkin aika tarkat selosteet, että mitä amerikkalaisessa prikaatissa on:

Yksiköt eritelty sekä miehistön että kaluston määrässä täysin tarkasti. Toki kaavio on kahdeksan vuotta vanha, mutta antaa suuntaa.
@Hanski

Tuo on tosiaan jo hiukan vanha, mutta suurin muutos taitaa olla ABCT:n tiedusteluosissa, joka on nykyään varustettu yhdenmukaisesti pelkästään M3 Cavalry Fighting Vehiclellä (Bradley).


@Hanski toi hienosti yllä sen suurimman eron meidän ja jenkkien tiedusteluosien välillä. Eli kyky väkivaltaiseen tiedusteluun kaikissa prikaatityypeissä (ABCT, SBCT, IBCT). Ne on rakennettu hyvin vahvasti aseistetuiksi ja siten toteuttavat muutakin kuin tähystystä. Iso osa hommaa on yhtymän pääosien suojaaminen kärjessä ja sivustoissa ja tarjota reagointiaikaa pääosille.

Mekanisoidut joukot toki meilläkin pystyvät väkivaltaiseen tiedusteluun.
 
Täältä löytääkin aika tarkat selosteet, että mitä amerikkalaisessa prikaatissa on:

Yksiköt eritelty sekä miehistön että kaluston määrässä täysin tarkasti. Toki kaavio on kahdeksan vuotta vanha, mutta antaa suuntaa.
No niin, nyt katsoin tuota US Armyn kaaviota lähemmin.

Organisaatiosta löytyy Military Intelligence Company, joka on erityisesti SIGINT-ykskkö:
  • jos kaaviota tulkitsin oikein, komppaniasta löytyy kaksi SIGINT-ajoneuvoa (perävaunua)
  • Trojan Spirit -satelliittilinkillä tiedot välitetään tarvitsijoille
  • komppaniassa on mukana HUMINT-tiedustelijoita ja krypto-lingvistikkoja.
TUAS Platoon tarjoaa joukkuekokoonpanossa lennokkitiedustelun:
  • käytössä on 4 TUAV Shadow -lennokkia ( https://en.wikipedia.org/wiki/AAI_RQ-7_Shadow )
  • lennokki on aika paljon kotoisan Rangerin kaltainen, varmasti ihan soiva peli, mutta ei välttämättä enää tekniikan kuuminta hottia
Recon Sqrn sisältää:
  • tulenjohtoryhmän. US Armyllä tulenkäyttö on perinteisesti ollut kankeata. Voi olla, että tämä tulenjohtoryhmä saa johtaa ainoastaan prikaatin patteriston tulta? (en tiedä jenkkilän nykykäytännöistä, täsmennetään kommnettien pohjalta...)
  • ilmatulenjohtopartion (USAFin porukkaa)
  • kahdella ajoneuvolla liikkuvan tulitukijoukkueen, joka jalkauttaa 2*16 miehen tiedusteluosat (jos tulkitsin kaaviota oikein!)
Motorized Recon Troop on aktiiviseen kontaktiin / väkivaltaiseen tiedusteluun käytettävä komppanian vahvuinen pumppu:
  • kolme motorisoitua tiedustelujoukkuetta, kullakin 6 Humveetä
  • tulitukena 2 * 120 mm KRH
Dismounted Recon Troop tuottaa tossutiedustelupalvelut:
  • 6 tiedusteluryhmää, joilla aseistuksena mm. Javelin, 2 * M249 KK ja haulikko. Kaavion mukana näillä ei ole ajoneuvoja, joten ne tulee toimittaa toiminta-alueelleen esimerkiksi helikoptereilla
  • tulitukena 2 * 60 mm KRH
  • erillinen tarkka-ampujaryhmä
 
Tämä tuli itsellänikin mieleen nyt kun kirjoitit sen... lisäksi meillä on jääkärijoukkueellakin kärkimiehet siellä edessä :cool: .

Jenkeillä on myös nk. Force Recon-porukka, joka menee jostain perus-RPG/ AK/ teknikaali -hiekkasankareista läpi niin että sandaalit vaan pölisee... en suosittelisi vastaavaa protokollaa venäläistä mekanisoitua prikaatia vastaan.
Joka on siis tulossa lujasti, ja nimenomaan vastaan :) . Siellä on kärjessä kakkos- ja kolmosbemarit, kyllä, mutta vaunukomppania on heti takana, tyyliin kilsan päässä.
Ja sen takana vielä lisää iivanaa sekä rautaansa ihan perkeleen riittävästi...
Muista että venäläiset ajattavat vaunupataljoonanasa loppuun, ja sitten ulos uralta... ja uusi tulee aukosta läpi. Ja sillä homma jatkuu...

Kauankohan naapurilla on varaa tällaiseen doktriiniin ja onko varsinaisesti enää nytkään? Kylmän sodan aikana varmaan ihan validi toimintatapa, kun sodanajan vahvuudet ja kalustomäärät olivat aivan jotain muuta kuin nykyään. Lisäksi touhuun pystyi tuhlaamaan satelliittivaltioiden veljeskansoista muodostettuja yhtymiä sosialismin ilosanoman levittämisen varjolla.
 
No niin, nyt katsoin tuota US Armyn kaaviota lähemmin.

Organisaatiosta löytyy Military Intelligence Company, joka on erityisesti SIGINT-ykskkö:
  • jos kaaviota tulkitsin oikein, komppaniasta löytyy kaksi SIGINT-ajoneuvoa (perävaunua)
  • Trojan Spirit -satelliittilinkillä tiedot välitetään tarvitsijoille
  • komppaniassa on mukana HUMINT-tiedustelijoita ja krypto-lingvistikkoja.
TUAS Platoon tarjoaa joukkuekokoonpanossa lennokkitiedustelun:
  • käytössä on 4 TUAV Shadow -lennokkia ( https://en.wikipedia.org/wiki/AAI_RQ-7_Shadow )
  • lennokki on aika paljon kotoisan Rangerin kaltainen, varmasti ihan soiva peli, mutta ei välttämättä enää tekniikan kuuminta hottia
Recon Sqrn sisältää:
  • tulenjohtoryhmän. US Armyllä tulenkäyttö on perinteisesti ollut kankeata. Voi olla, että tämä tulenjohtoryhmä saa johtaa ainoastaan prikaatin patteriston tulta? (en tiedä jenkkilän nykykäytännöistä, täsmennetään kommnettien pohjalta...)
  • ilmatulenjohtopartion (USAFin porukkaa)
  • kahdella ajoneuvolla liikkuvan tulitukijoukkueen, joka jalkauttaa 2*16 miehen tiedusteluosat (jos tulkitsin kaaviota oikein!)
Motorized Recon Troop on aktiiviseen kontaktiin / väkivaltaiseen tiedusteluun käytettävä komppanian vahvuinen pumppu:
  • kolme motorisoitua tiedustelujoukkuetta, kullakin 6 Humveetä
  • tulitukena 2 * 120 mm KRH
Dismounted Recon Troop tuottaa tossutiedustelupalvelut:
  • 6 tiedusteluryhmää, joilla aseistuksena mm. Javelin, 2 * M249 KK ja haulikko. Kaavion mukana näillä ei ole ajoneuvoja, joten ne tulee toimittaa toiminta-alueelleen esimerkiksi helikoptereilla
  • tulitukena 2 * 60 mm KRH
  • erillinen tarkka-ampujaryhmä

Toi on IBCT (Infantry Brigade Combat Team) liittyvää. Dokumentistä löytyy myös ABCT sivulta 74 ja SBCT sivulta 145.

ABCT (Armoured Brigade Combat Team)
SBCT (Stryker Brigade Combat Team)

Tiedustelujoukkue pitää sisällään ABCT/SBCT:ssä 6 ajoneuvoa (CFV tai Stryker) ja 36 tiedustelijaa, joista puolet on ajoneuvomiehistöä ja toinen puoli jalkautuvaa vaikka tuossa dokumentissä se on ainakin osittain toisin. IBCT en ole aivan varma voi olla että sekin on nykyään samalla tavalla organisoitu.

ABCT:ssä oli kehitysvaiheessa idea myös orgaanisesta PSVK:sta tiedustelupataljoonassa (Recon SQRN), joka mahdollistaisi taistelukosketuksen paremmin myös raskailla vaunuilla varustettua vihollista kohdattaessa, en tiedä toteutuiko tuo lopulta, ilmeisesti ei.
 
1611397442860.png

@JR49 Onkos nämä SavPr:n taistelijoita? Taisi noita modattuja BTR:iä olla myös KarPr:n kalustona...
 
Katso liite: 46919

@JR49 Onkos nämä SavPr:n taistelijoita? Taisi noita modattuja BTR:iä olla myös KarPr:n kalustona...
Jossain kirjassa olen tämän kuva nähnyt aikaisemminkin, kun muistais. Taakkateline tuossa muodossaan taitaa olla sitä viimeistä kehitysversiota, mikä tosiaan johdattaa ajatukset Savon Prikaatin aikaan. Tetsari on M85, mikä otettiin prikaatissa käyttöön tyyliin vuonna 1990 tienoilla, ei kovin paljoa aikaisemmin minun päiviäni. Ja tuo on kyllä mahtavaa, kuinka karvalakkia pidettiin talvella aina päässä. Olihan se mukavampi kuin silloinen kypärä, mutta ei siinä sota-aikaa ole ajateltu.
Taakkateline on käsittääkseni muotoiltu erityisesti NATO-lankalaatikoiden kuljettamista varten. Lisäksi tuossa oli kaikenlaista telttaa ja vastaavaa härpäkettä. Kun jääkärijoukkue mallia BTR lastautui kolmeen vaunuunsa kaikella sodan ajan oikealla varustuksella, vaunut olivat sisältä niin täynnä, että jätkät makasivat sisällä vaakatasossa melkein katonrajassa. Testattu on. Testin jälkeen joukkueen ajoneuvokalustoon lisättiin yksi maastokuorma-auto, tai näin meille ainakin kerrottiin.
Lumipukuja ei meillä pidetty. Valokuvaajan läsnäolo viittaa jonkinlaiseen näytökseen.

Pankaapa merkille edessä keskellä oleva taistelija. Vasemmalla puolella kuvaa keskellä vartaloa pilkistää kenttälapion kahva, eikö olekin niin? BTR:n luukut ovat taisteluvarustuksessa ulos/sisään ponnistavalle jääkäriryhmälle ahtaita kuin rotankolot, ja normaalisti tetsarin sivulla riippuva kenttälapio otti AINA johonkin kiinni, ja ajan kanssa repeytyi irti. Ratkaisu oli pistää lapio asentoon kuokka, ja se takataskun sivuun, ja poikittain olevan varren yli kolmnen takataskun läpät, niin kiinnitys hoitui sillä.
Toimiva ratkaisu. Tosin ylös- ja sisäänmenon koreografiaan piti liittää sellainen pieni sivuttaisliike, muuten kahva toppasi kiinni. Ei kuitenkaan huolta, tämä opeteltiin kymmenillä jalkautumisharjoituksilla.
Nyt tuntuu oudolta, että olen ollut tuossa kuvan tilanteessa niin monta kertaa. Minun aikaan SavPr vasta opetteli BTR:in käyttöä, joten minäkin olen opetellut KOLME erilaista mallia, miten tuon vaunun eteen ja sivuille ryhmityttiin! Jokaisen tavan koulutukseen luonnollisesti perehdyttiin sillä pieteetillä, että juuri se olisi ollut se lopullinen.
Tuossakin kuvassa poikien välimatkat ovat niin pieniä, että viittaa täydelliseen jalkautumissuoritukseen, ja uskokaa kun sanon, sitä ei saavuteta tuolla kalustolla ihan tuosta vain. Oudompi jää vähintään jalastaan kiinni penkkien väliin. Oli muuten juuri sopivia rakoja, joihin talvikumppari mahtui hienosti sisään, muttei enää ulos ilman lisäviivytyksiä.

Muistan hyvin, kuinka kokelaana alkoi kypsyttämään, kun silloin oli se kolmas tyyli käytössä, ja oli pikkuisen hankalaa nopeissa tilanteissa poisoppia kahta aikaisempaa, etenkin AUK:ssa opeteltua. Kun oli komennossa kolme vaunua ja joukkuetasolla harjoiteltiin komppanian pihassa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus oli siis: ehkä ovat Savon jääkäreitä, ehkä eivät :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuossakin kuvassa poikien välimatkat ovat niin pieniä, että viittaa täydelliseen jalkautumissuoritukseen, ja uskokaa kun sanon, sitä ei saavuteta tuolla kalustolla ihan tuosta vain. Oudompi jää vähintään jalastaan kiinni penkkien väliin. Oli muuten juuri sopivia rakoja, joihin talvikumppari mahtui hienosti sisään, muttei enää ulos ilman lisäviivytyksiä.
Ilmeisesti teitä ei koulutettu samalla tapaa kuin NL:n moottoroitua jalkaväkeä. Matkustamaan vaunun kannella?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti teitå ei koulutettu samalla tapaa kuin NL:n moottoroitua jalkaväkeä. Matkustamaan vaunun kannella?
Ei kyllä koskaan taistelun ollessa kyseessä. Joskus harjoituksesta palatessa osa otti lepiä kannella, jos ei koko porukka sisään mahtunut.
BTR:llä ei kosketukseen ajettu miehistö sisällä koskaan. Paitsi ehkä vahingossa. Mutta hyvissä ajoin ennen hyökkäystä pyrittiin jalkautumaan ja Petterit seurasivat sitten lähietäisyyllä tukien raskaalla kookoolla. Ne olisi pitänyt ottaa mukaan muun muassa koukkauksiin jne, mutta eihän siitä mitään olisi tullut.
Usein vaunut muodostivat tulitukiosaston, ja työnsivät nenänsä sitten yleensä vaikeuksiin. Ryhmäradioiden puutteen vuoksi tulituen ja hyökkäyksen välinen koordinointi oli vaikeaa.

Lisäksi niiden miehistöt eivät kovin paljon harrastaneet yhteistoimintaa meidän kanssa, kun tulivat eri komppaniasta ikään kuin vain kuskeiksi. Nyt tajuan, että heidät olisi pitänyt aivan eri huolellisuudella pitänyt käskeä tiedustelemaan tuliasemansa. Kun toimintatapana oli enemmän, että luukut kiinni ja ajetaan niin pitkälle, että vihollinen alkaa tulittamaan, tai tietystä tuliasemasta roiluutetaan sarjoja pitkään, niin kuolemahan siinä tulisi oikeasti hyvin nopeasti. Ja jääkärit palaisivat traktoriaikoihin, kun liikuntaväline tuhoutuisi.

Pettereitä myös käytettiin paljon kuvaamaan vihollista, se ei ehken ole ollutkaan paljoa esillä. Siinä ne toimivatkin hyvin ja epäilemättä markkeerasivat hyvin sitä, miten vihollisen kärki toimisi. Oikeasti se malli olisi toiminut jollain CV-tyyppisellä vehkeellä, jolla on jo selviytymiskykyä. Vasta simulaattoriaika ja parempien yhteysvälineiden tulo, siinä olisi ollut eväät BTR-jääkärijoukkueen paremmalle suorituskyvylle. Lisäksi tiettävästi myöhemmin vaunumiehet sijoitettiin samaan komppaniaan, "omiksi", ja se johti parempaan yhteistoimintaan.

Mutta tämä on vasta vanhemman reserviläisen ymmärtämää. Nuori 19-vuotias kokelas oli ihan täydessä telmeessä jääkärijoukkueen + tulenjohtueen kanssa, ei siinä kapasiteettia riittänyt vaunutulituen nyanssien pohtimiseen shoot and scoot -menetelmällä. Ja kapiaiset eivät asiaa hekään kovin hyvin kouluttaneet. Päinvastoin oli hyvinkin epärealistisia ajatuksia kuten BTR:n kyky ilmatorjuntaan :D. Nythän CV-porukalla on kaksi upseeria käsittääkseni. Ymmärrän hyvin miksi.

Joku on sitten jossain vaiheessa tajunnut, että ei helkkari, vaunut tuhoutuu joka kerta kun ne operoi jääkäreiden kanssa, eihän se noin voi mennä. Ja ne on pantu niille kuuluvaan rooliin eli kuljetuspanssareiksi.
Tai sitten meille olisi alistettu raskas vaunukomppania. Se oliskin ollut miesten hommaa. Raskas vaunu mukaan tukemaan, ja Petterit sen kanssa, epäsuora tukee niin prkel jotta :cool: jääkärit tien aukaisee.
Noh, se oli nuoruutta se. Se aika ei palaa, ja onneksi ei tarvinnut tositilanteessa testata.
 
Ei kyllä koskaan taistelun ollessa kyseessä. Joskus harjoituksesta palatessa osa otti lepiä kannella, jos ei koko porukka sisään mahtunut.
BTR:llä ei kosketukseen ajettu miehistö sisällä koskaan. Paitsi ehkä vahingossa. Mutta hyvissä ajoin ennen hyökkäystä pyrittiin jalkautumaan ja Petterit seurasivat sitten lähietäisyyllä tukien raskaalla kookoolla. Ne olisi pitänyt ottaa mukaan muun muassa koukkauksiin jne, mutta eihän siitä mitään olisi tullut.
Usein vaunut muodostivat tulitukiosaston, ja työnsivät nenänsä sitten yleensä vaikeuksiin. Ryhmäradioiden puutteen vuoksi tulituen ja hyökkäyksen välinen koordinointi oli vaikeaa.

Lisäksi niiden miehistöt eivät kovin paljon harrastaneet yhteistoimintaa meidän kanssa, kun tulivat eri komppaniasta ikään kuin vain kuskeiksi. Nyt tajuan, että heidät olisi pitänyt aivan eri huolellisuudella pitänyt käskeä tiedustelemaan tuliasemansa. Kun toimintatapana oli enemmän, että luukut kiinni ja ajetaan niin pitkälle, että vihollinen alkaa tulittamaan, tai tietystä tuliasemasta roiluutetaan sarjoja pitkään, niin kuolemahan siinä tulisi oikeasti hyvin nopeasti. Ja jääkärit palaisivat traktoriaikoihin, kun liikuntaväline tuhoutuisi.

Pettereitä myös käytettiin paljon kuvaamaan vihollista, se ei ehken ole ollutkaan paljoa esillä. Siinä ne toimivatkin hyvin ja epäilemättä markkeerasivat hyvin sitä, miten vihollisen kärki toimisi. Oikeasti se malli olisi toiminut jollain CV-tyyppisellä vehkeellä, jolla on jo selviytymiskykyä. Vasta simulaattoriaika ja parempien yhteysvälineiden tulo, siinä olisi ollut eväät BTR-jääkärijoukkueen paremmalle suorituskyvylle. Lisäksi tiettävästi myöhemmin vaunumiehet sijoitettiin samaan komppaniaan, "omiksi", ja se johti parempaan yhteistoimintaan.

Mutta tämä on vasta vanhemman reserviläisen ymmärtämää. Nuori 19-vuotias kokelas oli ihan täydessä telmeessä jääkärijoukkueen + tulenjohtueen kanssa, ei siinä kapasiteettia riittänyt vaunutulituen nyanssien pohtimiseen shoot and scoot -menetelmällä. Ja kapiaiset eivät asiaa hekään kovin hyvin kouluttaneet. Päinvastoin oli hyvinkin epärealistisia ajatuksia kuten BTR:n kyky ilmatorjuntaan :D. Nythän CV-porukalla on kaksi upseeria käsittääkseni. Ymmärrän hyvin miksi.

Joku on sitten jossain vaiheessa tajunnut, että ei helkkari, vaunut tuhoutuu joka kerta kun ne operoi jääkäreiden kanssa, eihän se noin voi mennä. Ja ne on pantu niille kuuluvaan rooliin eli kuljetuspanssareiksi.
Tai sitten meille olisi alistettu raskas vaunukomppania. Se oliskin ollut miesten hommaa. Raskas vaunu mukaan tukemaan, ja Petterit sen kanssa, epäsuora tukee niin prkel jotta :cool: jääkärit tien aukaisee.
Noh, se oli nuoruutta se. Se aika ei palaa, ja onneksi ei tarvinnut tositilanteessa testata.
Kun BTR-60:t aikanaan hankittiin Panssariprikaatin kalustoksi, sodan ajan panssariprikaatissa oli kaksi panssarivaunupataljoonaa ja kaksi panssarijääkäripataljoonaa. Panssarivaunupataljoonien komppanioissa oli saattojalkaväkijoukkueen BTR-50-kalustolla antamassa lähisuojaa. Panssarivaunupataljoonat kykeni toimimaan kovana kärkenä ottamaan kosketuksen ja sitomaan vastustajan kärki. Panssarijääkäripataljoonat voitiin sitten suojassa suunnata vastustajan sivustoihin edullisemman maaston kautta. Panssarijääkärikomppanioilla oli orgaaniset lvlrh-joukkueet antamaan tulitukea. Jääkärien koukatessa Petterit jätettiin yleensä tulitukeen, mihin 14,5 mm:n raskas kk oli aikanaan hyvä ase. Jääkäriryhmillä oli kullain kevyet singot antamaan lähitaisteluvoimaa vaunukalustoa vastaan.

Kun mentiin uuteen PSPR-organisaatioon joissa prikaatissa oli kolme panssaripataljoonaa, kussakin kaksi taisteluvaunukomppaniaa ja kaksi panssarijääkärikomppaniaa BMP-kalustolla, BTR:t annettiin linjaprikaateille. Karjalan Prikaatille tarjottiin mahdollisuutta lähettää kapiaisia viimeisille varusmieskursseille oppimaan BTR-60:n käyttöä ja kaluston ylläpitoa, mutta apua ei kuulemma tarvittu. Tuloksena oli sitten kuvattu bordelli missä vaunut ja vaunumiehet oli autohalleilla värvättyjen johdossa, huonossa koulutuksessa ja huonossa ylläpidossa. Sieltä niitä sitten tilattiin kuin traktoreita yksiköiden harjoituksiin joissa vaunukouluttamattomat kapiaiset käytti niitä miten sattuu. Tuloksena oli sitten Taipalsaari.

Savon Prikaatissa hommat meni ilmeisesti paremmin kun otettiin vähän paremmin neuvoja vastaan. Suurin ongelma oli, että kummallekaan prikaatille ei annettu resursseja rakentaa PSPR:n kaltaista huolto- ja ylläpito-organisaatiota, jossa jokaisella yksiköllä on omat hallit ja ylläpitohenkilöstö, joka vaunulla nimikkömiehistö ja koulutus pääosin sotakomppaniakokoonpanossa. Ja kumpaakin prikaatiin olisi pitänyt saada sa-kokoonpanoon pari vaunukomppaniaa kovaksi kärjeksi mahdollistamaan rohkeampi eteneminen kosketukseen ja jääkäriyksiköiden jalkautumisen ja taisteluun suuntaamisen suojaaminen.
 
Back
Top