Sinällään sillä päästään jo aika pitkälle, että saadaan dieselvetoinen liikenne kulkemaan vaikka ilmankin toimivia turvalaitteita. Junaliikenteen turvallisuudesta voidaan tinkiä sotatilassa, ihan niin kuin viime sotienkin aikaan tehtiin, jolloin mm. sallittiin useamman junan lähettäminen peräkkäin samalle junanlähetysvälille.
Ja niin on tingittykin:
Iittalan junaturma (3.–4. maaliskuuta 1940) – 31 kuollutta.- Turengin junaturma (12. maaliskuuta 1940) – 39 kuollutta ja yli 60 loukkaantunutta (Suomen historian pahin junaturma).
- Putikon junaturma (18. maaliskuuta 1940) – 14 kuollutta ja 23 loukkaantunutta.
- Halikon junaonnettomuus (26. lokakuuta 1941) – kaksi tavarajunaa törmäsi yhteen, ei kuolleita.[8]
- Ähtärin junaturma (5. elokuuta 1942) – Saksalainen sotilasjuna, noin 30 kuollutta