Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Jäämeren rata, koillisväylä ja Suomi.

Viestiketju osiossa 'Turvallisuuspolitiikka' , aloittaja H.A, 25.08.2017.

  1. H.A

    H.A Alikersantti

    Liittynyt:
    11.01.2015
    Viestejä:
    88
    Tykkäykset:
    116
    Pisteet:
    6
    Luulen että täältä löytyy asiantuntemusta niin paljon että, saamme viikonlopun aikana käsiteltyä asian loppuun ja päättäjät voivat alkaa toimimaan antamiemme ohjeiden mukaan heti maanantaina. Tunneli Suomenlahden alitse tai hyperloop ovat näin maallikon näkökulmasta melkoista haihattelua mutta, jäämeren rata olisi mielestäni huomattavasti realistisempi ja ehkä taloidellisestikin kannattavampi sijoituskohde. Teknologiakin olisi jo olemassa?

    Mitä raati on mieltä?
    Vedetään vain viiva Vuosaaresta Kirkkoniemen laiturille. Lanataan mäet matkalta järviin, ja karkoitetaan kaikki heinäkengät, metsänomistajat ja muu roskaväki radan varrelta vaikka Kainuun soille.

    Ohessa pari linkkiä jos aihe ei ole aivan tuttu.

    Jäämeren ratahanke etenee. Suomen ja norjan viranomaiset selvittävät taloudellista kannattavuutta.

    Koillisväylä.

     
    Tähystäjä, Fremen ja Herman30 tykkäsivät tästä.
  2. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    6,366
    Tykkäykset:
    9,806
    Pisteet:
    1,286
    Muuten hyvä mutta miksi Kirkenes?. Miksei Narvik kelpaa? Narvik-Luulajarata on jo olemassa joten riittäisi rakentaa rata Torniosta Luulajaan, esimekriksi. Tai sitten hoitaa Luulaja-Tornio väli konttirekoilla, se välimatka lienee alle 100km.
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2017
    Rajajääkäri tykkäsi tästä.
  3. Mainos



  4. viesti-timo

    viesti-timo Kersantti

    Liittynyt:
    08.05.2010
    Viestejä:
    131
    Tykkäykset:
    126
    Pisteet:
    16
    Torniostahan menee rata Luulajaan, Luulaja-Haaparanta-välillä ei nykyään taida olla mitään liikennettä ja Tornio-Haaparanta-välillähän on ilmeisesti ratapihajärjestelyt vaunujen tai niiden telien vaihtoon. Jos Narvikista tehdään koillisväylälle päätesatama, niin sama unohtaa Tornio ja ajaa suoraan Tukholmasta Narvikiin.

    Ylen toimittaja Jäämeren radan reitillä Yllättäen tämä sekoittaisi porojen elämän ja helpottaisi näiden niin kovin pahojen kaivosten toimintaa. Venäläistankkeri ajoi väylän ilman murtajaa. Lähivuosina tuon väylän käyttö tulee varmasti kasvamaan, kiire tulee latomaan kiskoja Kemijärveltä ylöspäin.
     
  5. PSS

    PSS Kapteeni

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    942
    Tykkäykset:
    1,442
    Pisteet:
    76
    Meillähän on Jäämeren rannassa satama, joka pysyy auki ympäri vuoden. Tosin sillä alueella on nykyään vieraat miehitysjoukot.
     
    Fencer, J0h1F, samovaari ja 6 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. StepanRudanskij

    StepanRudanskij Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    31.01.2015
    Viestejä:
    1,618
    Tykkäykset:
    2,426
    Pisteet:
    316
    Tähän aioin itsekin viitata. Rata Kalastajasaarentoon asti.
     
    PSS tykkäsi tästä.
  7. YliKoo

    YliKoo Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    3,419
    Tykkäykset:
    6,806
    Pisteet:
    1,286
    Lähetämme Hiljaiset Harmaat Miehet Kirkkoniemeen ja järjestämme siellä kansanäänestyksen.
     
    MeriTJ, ResAu, PSS ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  8. Torrakko

    Torrakko Kapteeni

    Liittynyt:
    30.10.2013
    Viestejä:
    761
    Tykkäykset:
    846
    Pisteet:
    76
    Mistähän me äkkiä polkaistas 500000 miehen armeija? Hmmm.... Luvataan vapaaehtoisille Suomen kansalaisuus. ;)
     
  9. YliKoo

    YliKoo Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    25.08.2014
    Viestejä:
    3,419
    Tykkäykset:
    6,806
    Pisteet:
    1,286
    Mulla ainakin on jo :)
     
  10. Museo

    Museo Eversti

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,509
    Tykkäykset:
    600
    Pisteet:
    316
    Tämä koko ratahanke on lähinnä keskustapuolueen vaalipropagandaa. Se nyt vaan on niin että Suomella ei ole edes rahaa ylläpitää liikenneinfraa jostain uuden rakentamista puhumattakaan. Onhan sitä rataa toki jo muutama vuosi suunniteltu. Rautatie Rovaniemelle saatiin 1909. Siitä pidemmälle junalla ei ole kannattavaa Lapissa liikennöidä koska ihmisiä ei vain ole tarpeeksi säännöllisen matkustajaliikenteen tarpeisiin. Sitä paitsi matkustajaliikenne Suomesta Jäämerelle vaatisi myös olemssaolevan rataverkon parantamista jotta matka-aika saataisiin jotenkin järkeväksi.

    Sen sijaan teollisuuden tarpeisiin ehdotettiin jo 1918 rataa Rovaniemeltä ensin Sodankylään ja siitä joko Petsamoon tai Näätämöön. Rahaa ei kuitenkaan löytynyt. Sodan aikana saksalaiset suunnittelivat omaa rataansa Petsamoon. Vaikean maaston vuoksi rata todettiin hintavaksi ja 1941 Hitler lykkäsi ratahankkeen valmistelua. Sodan jälkeen Neuvostoliitto rakensi oman ratansa Petsamoon. Talvisodan jälkeen Neuvostoliitto velvoitti Suomen rakentamaan radan Kemijärveltä Sallaan. Samaan aikaan GULAG rakensi rataa Muurmannin radalta Alakurtin kautta rajan toisella puolella. Sodan aikana huonosti rakennettu rata kärsi vaurioita ja se purettiin myöhemmin. Kommunistit ovat aika ajoin ehdotelleet ratayhteyttä Sallan kautta Venäjän rataverkkoon ja sitä kautta Venäjän jäämeren satamiin. Lapissa on kaivos- ja matkailuteollisuuden tarpeisiin ollut vuosikymmeniä myös visioita poikittaisradoista. Niihinkään ei ole rahaa. Kolarin kautta on myös ehdotettu rataa joko Norjaan tai Kiirunan kautta Narvikiin. Tässä on taustalla lähinnä paikallista kateutta 1918 ehdotetun ratalinjauksen johdosta. Mitkään logistiset syyt eivät kyseisiä ratoja juuri tue.

    Tiivistettynä uusia ratoja Suomen kautta Jäämerelle ei ole tulossa jolleivat sitten norjalaiset ja kiinalaiset sekoa ja kaiva jostain ratahankkeeseen vaadittavat miljardit. Suomesta sitä rahaa ei löydy ja venäläiset taas ovat sössineet koillisväylän hyödyntämisen, mikä taas olisi välttämätöntä jotta Jäämeren rata olisi edes jollakin tavalla järkevä investointi. Turistit kyllä saadaan Lappiin jatkossakin lentokoneella, ei siihen mitään junia tarvita. Jäämeren radan puuttumisen haittapuolena tosin on että metsäteollisuuden ja kaivosten raskaat kuljetukset sompailevat jatkossakin Lapin teille yhdessä turistien ja porojen kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 27.08.2017
    OldSkool, Tähystäjä, Nojatuolistrategi ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  11. Nojatuolistrategi

    Nojatuolistrategi Majuri

    Liittynyt:
    27.12.2013
    Viestejä:
    1,099
    Tykkäykset:
    776
    Pisteet:
    156
    Valokaapelin veto koillisväylään tulee halvemmaksi. Data kulkee sitten nopeasti kaapelissa. Ihmiset liikkuvat lentokoneilla ja rahti laivoissa.

    Tähdellisempiäkin rahareikiä toistaiseksi löytyy. Mutta jos intoa riittää ja VR pilkotaan palasiksi, ainahan voi ostaa raiteita hallinnoivan yrityken osakkeita ja ehdottaa kiskojen vetämistä Hangosta Petsamoon.
     
  12. Nargö

    Nargö Kersantti

    Liittynyt:
    22.05.2016
    Viestejä:
    190
    Tykkäykset:
    288
    Pisteet:
    16
    ^
    Satoja miljardeja euroja? Metronako ne meinaavat sen rakentaa?

    Ratoja hallinnoiva taho on nimeltään Liikennevirasto eikä se ole sidoksissa VR:ään.
     
    Rajajääkäri tykkäsi tästä.
  13. Nojatuolistrategi

    Nojatuolistrategi Majuri

    Liittynyt:
    27.12.2013
    Viestejä:
    1,099
    Tykkäykset:
    776
    Pisteet:
    156
    Pohjoismetro tai Tallinna-Helsinki -tunnelin jatko-osuus?
     
  14. Mainos



  15. Nojatuolistrategi

    Nojatuolistrategi Majuri

    Liittynyt:
    27.12.2013
    Viestejä:
    1,099
    Tykkäykset:
    776
    Pisteet:
    156
    Miljardit ja biljardit sekaisin.

    Summassa on mukana koko arktisen alueen infraa koskeva kokonaisuus, sanoo Tero Vauraste.

    Arktisen talousneuvoston puheenjohtaja, Arctian toimitusjohtaja Tero Vauraste täsmentää arviotaan Jäämeren radan hinnasta.

    "Satojen miljardien investointipotentiaali on koko arktisen alueen infraa koskeva kokonaisuus. Kokonaisarvio erilaisten kaivos-, infrastruktuuri-, väylä ja muiden hankkeiden potentiaalista on tässä suuruusluokassa", sanoo Vauraste.

    Aiemmin julkaistussa haastattelussa Vauraste toi esiin, että Jäämeren rata ja kaikki sitä varten tarvittava satama- ja väyläinfrastruktuuri vaatisivat satojen miljardien investoinnit.

    "Itse ratahankkeen kustannukset ovat enintään miljardien luokkaa", sanoo Vauraste maanantaina Kauppalehdelle.

    Tämä luku on tullut esiin aiemmissa selvityksissä.

    Hanke ei itsessään edellytä Vaurasteen mukaan kaikkia satojen miljardien pottiin kuuluvia investointeja, mutta toisaalta investointeja voidaan tarvita väylän toteutumiseksi.

    "Palataan muna-kana-kysymykseen: luoko liikenneväylä investointimahdollisuuksia vai tarvitaanko investointeja varten liikenneväyliä?" Vauraste sanoo.

    Liikennevirasto tekee parhaillaan selvitystä Jäämeren radan kustannuksista. Selvitystyö on alkuvaiheessa ja selvityksen on määrä valmistua helmikuun lopussa.

    Suomi ajaa Jäämeren ratahanketta eteenpäin Arktisen talousneuvostossa, jonka puheenjohtajamaa Suomi on seuraavat kaksi vuotta.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vauraste-tasmentaa-jaameren-radan-satojen-miljardien-hinnassa-muutakin-kuin-ratahanke/HEf4BgEd

    Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton? Entä uuden radan Jäämerelle? Veronmaksajalta ei kysytä.
     
  16. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,788
    Tykkäykset:
    2,706
    Pisteet:
    1,286
    Norjalaiset taitavat olla eniten Tromssa-Skibotn-Kilpisjärvi-Kolari linjan puolesta.
    Huoltovarmuuden kannalta olisi myös helpoin puolustaa.
     
    OldSkool, J0h1F, Tähystäjä ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  17. Nargö

    Nargö Kersantti

    Liittynyt:
    22.05.2016
    Viestejä:
    190
    Tykkäykset:
    288
    Pisteet:
    16
    Toisaalta linjaus Rovaniemi-Sodankylä-Ivalo-Inari-Kirkkoniemi palvelisi varmaan parhaiten Suomen sisäistä liikennettä.
     
  18. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    10,056
    Tykkäykset:
    18,772
    Pisteet:
    1,286
    Taas porukka unohtaa sellaisen "pikkujutun" kuin että Ruotsin ja Norjan raideleveys on eri kuin Suomessa.
     
    setämies, Museo, PSS ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  19. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,788
    Tykkäykset:
    2,706
    Pisteet:
    1,286
    Pidempi ja tykistön kantaman sisällä...

    Ei ole välttämättä kummoinen ongelma kun Tromssa ei ole muutenkaan vielä rautatieverkossa ja Torniossa on jo raideleveyden vaihtolaite.
     
  20. Nurkantakanen

    Nurkantakanen Kapteeni

    Liittynyt:
    19.10.2016
    Viestejä:
    740
    Tykkäykset:
    1,127
    Pisteet:
    76
    upload_2017-8-28_22-40-53.png

    Nelikiskorata 1435 / 1524 mm.
     
    setämies tykkäsi tästä.
  21. J0h1F

    J0h1F Majuri

    Liittynyt:
    21.08.2015
    Viestejä:
    1,296
    Tykkäykset:
    2,194
    Pisteet:
    156
    Kilpisjärven ongelmana on ympäristöseikat. Se on luonnoltaan niin poikkeuksellista Suomessa, että rata olisi käytännössä laitettava tunneliin Norjan rajalta Kilpisjärven eteläpuolelle, tai sitten kylää olisi pistettävä matalaksi ratalinjauksen tieltä.

    Kolmikiskorata olisi halvempi.
     
    Nurkantakanen tykkäsi tästä.
  22. Rajajääkäri

    Rajajääkäri Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    03.12.2014
    Viestejä:
    2,272
    Tykkäykset:
    3,743
    Pisteet:
    636

    Tämä.
    Ei mitään rataa Kirkkoniemeen, noin lähelle vanjaa
     
    PekkaSavo ja Herman30 tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu