Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Jäämeren rata, koillisväylä ja Suomi.

Viestiketju osiossa 'Turvallisuuspolitiikka' , aloittaja H.A, 25.08.2017.

  1. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,652
    Tykkäykset:
    2,617
    Pisteet:
    1,286
    Et ole sitten hirveästi pyörinyt tuolla alueella?
     
  2. Herman30

    Herman30 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    08.10.2013
    Viestejä:
    5,999
    Tykkäykset:
    9,247
    Pisteet:
    1,286
    Minähän sen takia ehdotin että tavara tulee Narvikista Luulajaan junalla, Luulajasta Tornioon voisi siirtää kontit rekoilla, matka kuitenkin lyhyehkö n. 100km.
     
  3. Mainos



  4. J0h1F

    J0h1F Majuri

    Liittynyt:
    21.08.2015
    Viestejä:
    1,229
    Tykkäykset:
    2,071
    Pisteet:
    156
    Kilpisjärven kylän alue on tosiaan aivan törkeässä kunnossa etenkin esteettisestä näkökulmasta, mutta siinähän onkin jo suojelualuelinjaukset tulleet vastaan.
    Osittain (ainakin kylän norjanpuoleisella osuudella) Saanan rinteen suojelualue ulottuu aivan valtatiehen asti, ja järvenpuoleinen osuus on hyvinkin kapea. Lisäksi vielä alueen virkistyskäyttö aiheuttaa omat lisäongelmansa rautatien linjaukselle.

    Ympäristöasiat eivät kuitenkaan katso sitä, miltä joku näyttää. Ympäristönäkökulmista on aivan yhdentekevää, onko kylän alue kuin slummi Brasiliasta vaiko kuin suoraan jostain satukirjasta - merkittävää on vain se, mitä ei ole vielä pilattu rakentamisella. Saanan rinteillä ja Mallalla kun sattuu kasvamaan useita kasvilajeja, joita ei muualla Suomessa ole.
     
  5. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,652
    Tykkäykset:
    2,617
    Pisteet:
    1,286
    Pohjoispuolella on yli 100 metriä kylän ja tunturin välissä ja suojelualueen läpi voi rakentaa radan poikkeusluvalla. Useimpia lajeja ei haittaisi juuri enempää kuin tie.
     
  6. Nojatuolistrategi

    Nojatuolistrategi Majuri

    Liittynyt:
    27.12.2013
    Viestejä:
    1,064
    Tykkäykset:
    746
    Pisteet:
    156
    Kiiski ja Lohi arvioivat apajia:

    Liikenneviraston selvitys on määrä valmistua helmikuun 2018 lopussa.
     
  7. Museo

    Museo Majuri

    Liittynyt:
    09.04.2010
    Viestejä:
    1,456
    Tykkäykset:
    531
    Pisteet:
    156
    Ei kasva kauaa. Siellä on joku muiden kanssa riitautunut saamelaisperhe jonka porot syövät parhaillaan niitä harvinaisia kasvilajeja Suomesta sukupuuttoon. Semmoset asiat kun porojen kestävä laidunkierto ovat kuulemma unohtuneet. Saavathan biologit tutkia mitä seurauksia porojen ylilaidunnuksella on alueelle.
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2017
    samovaari tykkäsi tästä.
  8. Nurkantakanen

    Nurkantakanen Kapteeni

    Liittynyt:
    19.10.2016
    Viestejä:
    696
    Tykkäykset:
    1,053
    Pisteet:
    76
    Vuosaaren satamaradalla suojelualueet ja asutus kierrettiin alakautta. Ratkaisulla vältyttiin laajoilta pakkolunastuksilta. Radan 19 km kokonaispituudesta 13,5 km kulkee tunnelissa ja rakentamiskustannukset olivat 200 miljoonan euron luokkaa.

    Kolari-Skibotten -radan kustannusarvio (2009):

    Kustannuslaskelma 35 % tarkkuudella
    - Rautatie rajalta Skibottenin malmiterminaalille NOK 3.500 milj.
    - Rautatie Norjan rajalta noin 20 km Kolarin pohjoispuolelle NOK 15.500 milj.
    - Sivuraide tavara-/konttiterminaalille Skibotniin NOK 1.200 milj.
    - Malmiterminaali NOK 2.300 milj.
    - Tavara-/konttiterminaali (123 milj. E6 siirto muk. lukien) NOK 500 milj.

    http://www.lappi.fi/c/document_library/get_file?folderId=1158580&name=DLFE-19106.pdf

    Täältä löytyvät muut selvitykset ja suunnitelmat:

    http://www.lappi.fi/web/liikenne/skibotten
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2017
  9. Nojatuolistrategi

    Nojatuolistrategi Majuri

    Liittynyt:
    27.12.2013
    Viestejä:
    1,064
    Tykkäykset:
    746
    Pisteet:
    156
    Uusi hinta-arvio tunnelille.

    Onnea vaan yritykselle – jos kiinalaisilla on ylimääräistä rahaa Silkkitien jatkolle.
     
  10. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
  11. krd

    krd Kenraali Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    18.07.2014
    Viestejä:
    2,397
    Tykkäykset:
    2,289
    Pisteet:
    636
    Venäläinen näkökulma tunneleista ja radoista on geopoliittinen:
    https://yle.fi/uutiset/3-9864560?origin=rss
     
    Benelli tykkäsi tästä.
  12. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
    "
    Venäjän Eurooppaan viemästä öljystä jo kaksi kolmasosaa menee Suomenlahden kautta. Sama tulee kaasun osalle, jos Nord Stream 2 toteutuu.

    Venäjä on siirtänyt kuljetukset Itämerelle, koska se ei halua energian transit-liikennettä entisten Itä-Euroopan maiden läpi."
    tuon yo. linkatun jutun osana.

    2/3 tai vaikka 50%... iso luku.

    Kaasua riittaa pelkan kakkosputken kautta 38 milj. saksalaisen kotitalouden kulutukseen (kertaa 2,8 immeista), onko niita siella niin paljoa?

    Ei ihme (vrt. transit maininta ylla), etta Trump kavi pitamassa Varsovassa kannustuspuheen sille NATOn uusien jasenten alaryhmalle, joka haluaa putkituksen etelasta, omien alueidensa kautta, mutta tavara ei tulekaan Venajalta (hanat kiinni jne).
    - kun me emme koskaan ole ketaan vastaan (onneksi muistamme viela olla omalla puolellamme) niin naita tallaisia juttuja ei koskaan mainita, vaan katsotaan vain Itameren aluetta ( ja arktiset alueethan, kuulemma, ovat uusi Klondyke. Nyt kun Lemmenjoki ja muut ovat jaaneet siina suunnassa vahaisiksi).
     
  13. tiedotusosasto

    tiedotusosasto Eversti

    Liittynyt:
    21.05.2016
    Viestejä:
    1,775
    Tykkäykset:
    3,321
    Pisteet:
    316
    Mielenkiitoinen ns analyysi. Nämä putket ja tunnelithan ovat rauhan-ajan etujen vipuvarsia ja geopoliittisia pelimerkkejä. Sitten taas kriisin aikana ne ensimmäiset haavoittuvat huoltoreitit.

    Esim kaasuputki saattaa tarkoittaa sitä, että Venäjän ja Suomen syvässä konfliktissa Saksa jää ilman maakaasua. Toki silloin tulehdus on jo levinnyt Baltiaan ja Eurooppaankin ja Itämeri on mitä syvemmin mukana kriisissä. Eipä rautatietunneli Helsinki-Tallinnakaan turvassa ole vaikka onkin vaikeammin sabotoitavissa. Merivedellä täyttynyt kaasuputki on kuitenkin ilmeisen menetetty tapaus.

    Mutta näiden merkitys on oleellisempi ennen kriisiä ja kriisin aikana korostuu helpommin ylläpidettävät logistiikat kuten rautatie Norjasta etelä-Suomeen. Venäjä lisäksi tarkoitushakuisesti rakentaa riippuvuutta raaka-aineistaan ja vastustaa korvaavia edes logistisia järjestelmiä. Eli käyttää näitä geopolitiikkaan. Ei kuitenkaan nykysyyntauksessa tässä kovin hyvin onnistu vaan koko ajan menettää hallitsevaa asemaansa energiahuollossa niissäkin kulmakunnissa joissa se aiemmin on toiminut. Ja se on todella hyvä suuntaus se.
     
    Juna112Porojetsiin, PekkaSavo ja Fremen tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
    Geopolitiikasta alue- ja puoluepolitiikkaan:
    http://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/293556/a9c57aa6fb&utm_source=Päivän+uutisotsikot+|+Suomenmaa

    Aivan huvittavia juttuja, kun koko (tonneja kiskojen paalla)asiaa kuitenkin liikuttaa eri tekijat kuin mita naissa konsulttiselvityksissa on katsottu: vaikka tulokset ovatkin salaisia, uskon etta hloliikenne tulee paattymaan Ouluun ja Kajaaniin, siita pohjoisempaan pain, ja 22-tieta pitkin niiden kesken, on "yhteysbussit"... jos on.
    - toisaalta, kun VR:n bonusjohto on haistattanut hloliikenteelle jo pitkaan... voidaanko huonompaankaan menna?

    Kts. pari postausta ylospain, mita Suomen maantieteellisen keskipisteen (joka todellakaan ei ole mikaan kiskoilla liikenteen risteysasema) pohjoispuolella tulee liikkumaan.
    - nyt vain hoidetaan "yhteiskuntavelvoitteet" ajoissa alta pois
    - sitten, jos loytyy paikkoja, joita kaupungeiksi voi kutsua, kilpailutetaan kisko/raideliikenne "bussien tapaan"... business as usual
     
  16. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
    Hauskasti, kun selvitetyt ratalinjaukset oli laitettu Hesariin ,niin yksi (Inarijarven itapuolelta) oli pudotettu pois. Kenenkahan toimesta (tykinkantaman alla). Toisaalta tietysti pistoraide Muurmannin rataan oli mukana, koska "kaikkeahan katsotaan ja harkitaan".
     
  17. Ottoville

    Ottoville Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    2,086
    Tykkäykset:
    4,026
    Pisteet:
    636
  18. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
    Lappi kun jatetaan pois, eli itse otsikkoasia, niin kaivoskuljetukset v. 2030 P.Pohjanmaalta, Kainuusta ja Koillismaalta 4,7 - 5,5 milj. tonnia
     
  19. PSS

    PSS Kapteeni

    Liittynyt:
    28.07.2016
    Viestejä:
    799
    Tykkäykset:
    1,253
    Pisteet:
    76
    Kyllä tuosta toisenkin tervatynnyrin mahtuu kuljettamaan.
     
  20. salama-anteri

    salama-anteri Kapteeni

    Liittynyt:
    24.09.2017
    Viestejä:
    569
    Tykkäykset:
    286
    Pisteet:
    76
    Vaellusnetin Turinoihin oli linkattu Kalevan juttu, joka tarkoittaa, etta seka porojen etta meidan on parei poistua malmirekkojen tielta (no, en mina tuolla suunnalla vaella, etta anti palaa vaan):
    "
    Voisiko juna Jäämerelle kulkea ainakin aluksi maantietä pitkin?

    Ajatus nousee esille Liikenneviraston ja Norjan liikenneviranomaisten selvityksessä, jossa kartoitetaan Jäämeren radan toteuttamista ja kannattavuutta. Selvityksen on määrä valmistua helmikuun loppuun mennessä.

    - Eri ratavaihtoehtoja vertaillaan siihen, että sama kuljetusmäärä tapahtuisi HCT-rekoilla, kertoo liikennejärjestelmäasiantuntija Anni Rimpiläinen Liikennevirastosta.


    HCT tulee sanoista high capacity transport. Kyse on normaalia pidemmistä ja raskaammista ajoneuvoyhdistelmistä. Muutamia sellaisia on jo koekäytössä Trafin poikkeusluvalla.


    Rekkakuljetusten hinta voisi laskea nykyisestä, jos ne ajaisivat ilman kuljettajaa. Maailmalla on jo tehty laajoja testejä, jossa rekka-autot ovat ajaneet letkoina ilman kuljettajaa tai niin, että vain ensimmäisessä autossa on kuski.

    Tällaisen automaattisen liikenteen kokeilemiseen avautuu pian testialue Muonioon. Noin kymmenen kilometriä pitkä Aurora-älytie..."
     

Jaa tämä sivu